Monday, June 23, 2008

Sanjung maruah anak-anak yatim

Aku mengajak beberapa orang anak yatim piatu dalam lingkungan usia belasan tahun pergi membeli-belah.
Tawar-menawar ke atas harga barangan keperluan seperti baju kurung, kain atau keperluan asas dilakukan di beberapa buah kedai dengan tujuan mendapatkan harga yang termurah. Kalau boleh 'free' lagi baik.

Satu usaha yang murni,bukan?

Ini kerana kita bersikap ihsan ke atas anak-anak yatim demi untuk memenuhi keperluan asas golongan ini. Mereka kurang berkemampuan, oleh itu menjadi tanggung-jawab kita yang mempunyai kelebihan untuk menyara atau membantu golongan ini.

Tapi sedarkah kita, usaha kita sebegini seolah-olah 'mengadai' maruah dan harga diri golongan ini didepan pemilik kedai-kedai tersebut. Bayangkan, kita 'bermati-matian' cuba mendapatkan harga sesuatu barangan itu dengan serendah mungkin tapi kita lupa untuk 'menyelami' hati dan perasaan anak-anak belasan tahun ini yang hadir ketika 'tawar-menawar' dilakukan.

Tidakkah anak-anak yatim ini berasa malu diperlakukan sedemikian hanya untuk meraih sehelai baju/pakaian?

Lebih mengharukan jika senario sedemikian dirakamkan dalam bentuk hiburamal ( rancangan berkonsep hiburan sambil beramal ) yang ditonton oleh sebilangan besar masyarakat kita.

Memang anak-anak yatim ini nampak tersenyum gembira akhirnya bila mendapat pakaian yang cantik. Tapi mungkin juga dek kemiskinan ( tanpa ibubapa, kasih-sayang ), golongan ini terpaksa bak melukut ditepi gantang.

Persoalannya, dimanakah keprihatinan kita dalam usaha ingin membantu golongan anak-anak yatim piatu ini khususnya bagi yang sudah meningkat remaja? Dengan ertikata yang lain, ada berpendapat kita bak 'menjaja' anak-anak yatim ini demi meraih simpati dari para pemilik kedai untuk mendapatkan harga keperluan yang termurah untuk golongan ini.

Pernah tak kita melakukan perkara sedemikian ke atas anak-anak sendiri? Contohnya, kita membawa anak-anak kita dari satu kedai ke kedai yang lain hanya untuk mendapatkan harga yang 'paling' murah dengan kehadiran anak-anak kita?

Mungkin kita beranggapan, selagi kita 'memberi bantuan' sudah mencukupi dalam usaha meringankan kemiskinan yang dihadapi oleh golongan ini. Hati dan perasaan yang tersirat dan tersurat dalam diri anak-anak yatim adalah persoalan yang tidak begitu penting.

Agaknya kita terpaut dengan ungkapan seperti tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima. Tapi seingat saya, ada juga ungkapan tangan kanan yang memberi, tangan kiri tidak tahu. Menurut seorang ustaz, konsep kedua ini lebih bersifat 'berahsia' bila hendak beramal supaya tidak timbut perasaan riak. Ianya juga bagi mengelak dari mendapat sanjungan,pujian serta promosi atas usaha dan sifat 'dermawan' kita selama ini.

Oleh yang demikian, dalam usaha ingin membantu atau menyara keperluan anak-anak yatim kita, ada baiknya
dilakukan dengan 'berahsia' agar usaha ini menjadi satu 'surprise - kejutan' bagi yang menerimanya.
Ini bagi memastikan bukan saja lahiriah golongan yang kurang berkemampuan ini terjaga, tapi aspek kerohanian yang merangkumi hati,perasaan, maruah dan harga diri juga terbela pada masa yang sama.

Diharapkan juga, mana-mana pihak yang selama ini ditugaskan menjaga,menyara atau mendidik anak-anak yatim ini, pastikan setiap permintaan atau usaha yang melibatkan golongan yatim piatu untuk program/rancangan amal pihak tertentu, disaring dengan penuh bertanggung-jawab bagi memastikan kita tidak 'mengadai' maruah golongan ini dalam kita ingin membantu mereka.

Poligami : Yang tersurat dan tersirat.

Poligami : Yang tersurat dan tersirat.

Yang jelas, agama membolehkan kaum lelaki berpoligami dengan syarat layanan mesti adil, saksama dengan tujuan membela nasib kaum wanita terutama golongan janda.

Yang kurang jelas ialah definasi adil,saksama dalam bentuk kasih-sayang dan perhatian payah untuk dinilai berbanding aspek kebendaan.Ini kerana ianya berkaitan dengan hati dan perasaan.

Sebab itulah, terlukanya hati orang wanita bila dimadukan jarang benar dikupas dengan tuntas ( bersungguh-sungguh ) oleh para ustaz sehingga boleh melemahkan dan mematahkan ‘niat’ para suami untuk berpoligami.

Sehingga kini, yang dikupas hanya bersandarkan sunnah Nabi dan ini membingitkan para isteri yang sering disajikan dengan pahala syurga diakhirat sebagai ganjaran. Tambahan pula jika seseorang itu mahir dalam ilmu agama, berbuku-buku nas dan hadis dibentangkan yang lebih menjurus kepada dibolehkan poligami.

Apakah begitu mudah kita mengharapkan golongan wanita menerima sunnah Nabi yang satu ini berbanding ribuan lagi yang lebih dituntut?

Akhirnya, perbincangan isu poligami serta mencari huraian ( sejukkan hati orang wanita ) hanya berlegar kepada sunnah Rasul dalam bab poligami saja.

Yang sering disentuh ialah alasan untuk berpoligami.
Yang tak mungkin dikupas ialah persoalan untuk berpoligami.

Antaranya alasan untuk berpoligami :

- Sunnah Rasul
- Nasib janda ingin dibela.
- Simpati dengan anak-anak golongan janda
- Menambah zuriat umat Rasul
- Kaum wanita lebih ramai daripada lelaki


Persoalannya yang jarang dikupas antaranya ialah :

- apakah kita telah merasakan kehidupan di zaman Rasul dimana ‘perlunya’ ketika itu untuk membela nasib golongan janda yang tiba-tiba kehilangan suami-suami yang gugur di medan pertempuran.

- Jika si suami menafikan berpoligami bukan kerana nafsu, berapa ramaikah yang mencari janda miskin (hodoh) yang mempunyai ramai anak, yang mengalami penyakit seperti barah pangkal rahim/payu dara, ginjal atau cacat anggota fisikal untuk dinikahi?

- Jika kita ingin membela nasib dan bersimpati khususnya golongan janda, mengapakah ada yang memilih untuk berpoligami dengan anak dara sunti.


- Tidakkah hasrat ingin membela nasib/bersimpati boleh saja dibantu dengan wang ringgit secara tetap ( keperluan asas seharian, kos pendidikan bagi anak-anak ) dan tanpa perlu si janda mengadaikan diri untuk dijadikan isteri?

- Jika isteri masih setia, cantik, mengghairahkan, penyejuk hati, apakah alasan untuk bermadu.

- Ramai kaum wanita daripada lelaki dewasa ini – Apakah kajian telah dijalankan yang menunjukkan isyarat jelas terdesaknya golongan wanita perlu ‘berlaki’.

Kesimpulannya, saya sebagai seorang lelaki sendiri, merasakan demi untuk menjaga hak kaum wanita ( yang sering dilihat oleh pihak Barat sebagai diskriminasi dari aspek agama ), perlunya kita bersikap adil dalam menjelaskan duduk perkara yang sebenar ( walaupun dibolehkan agama) dalam konteks kehidupan dan relevannya isu/perkara ini dewasa ini.

Adakah fatwa yang bersyarat perlu dikeluarkan dalam ‘mengizinkan’ poligami dalam konteks kehidupan hari ini atau kita sekadar merujuk dan bersandar kepada sunnah Rasul yang dilakukan 1400 tahun dahulu???

Monday, June 9, 2008

Sindrome Sufiah dikalangan remaja kita?

Sepuluh tahun lalu beliau telah menarik perhatian dunia apabila berjaya memasuki Universiti Oxford di England pada usia 13 untuk menggenggam ijazah Sarjana Matematik - menjadikannya anak terbijak paling muda di Britain. Ini sekaligus menjadi kebanggaan kita tapi malangnya ianya tidak berpanjangan.
Baru-baru ini, Sufiah Yusuf, 23 tahun, anak genius matematik asal Malaysia menggemparkan dunia dengan beritanya menjadi pelacur untuk menyara hidup.
Maka tidak hairanlah jika pelbagai andaian/telahan diluahkan oleh masyarakat dunia ke atas keluarga terbilang ini.

Dan di Seminar Globalisasi yang diadakan disini untuk membincangkan mengenai cabaran dan manfaat globalisasi juga, seorang ibu telah menyuarakan keprihatinannya dengan mengajukan soalan kepada para panel undangan terhadap kes Sufiah.

Saya melihat kes ini sebagai membuka mata atas sikap/harapan/displin kita terhadap anak-anak dibawah jagaan kita. Mungkin kita dapat bermuhasabah ke atas segala usaha kita selama ini dalam menjana anak-anak kita agar berjaya dalam aspek rohani dan jasmani - duniawi mahupun ukhrawi.

Namun apa yang menarik perhatian ialah satu mesej yang pernah dihantar oleh Sufiah kepada adiknya yang berbunyi: ".......sudah tidak dapat menahan pencabulan fizikal dan emosi....."

Menurut beberapa pakar, pencabulan fizikal sama hebat implikasinya terhadap pencabulan emosi dan ianya bukan setakat perlakuan ( physical abusel) malah aspek penuturan ( verbal abuse ) juga perlu diambil kira.

Namun yang membimbangkan, berapa ramailah dikalangan individu khususnya para remaja perempuan yang tahu akan definasi sebenar pencabulan fizikal dan emosi yang pernah atau mungkin bakal berlaku ke atas diri mereka? Setakat ini, hanya pencabulan kehormatan,rogol yang sering diketengahkan dan para remaja digesa berhati-hati dan melaporkan pada ibubapa atau pihak berkuasa jika menjadi mangsa.

Namun amatan saya baru-baru ini ke atas dua keadaan yang melibatkan para remaja perempuan mengundang pelbagai pertanyaan dalam diri saya sendiri.

Yang pertama, sering kita lihat anak gadis bertudung ditugas mengutip derma di pintu masuk masjid pada setiap hari Jumaat. Adakalanya terpaksa berdiri di tengah terik mentari dan perlu berdepan dengan ratusan jemaah lelaki.

Bayangkan perasaan anak gadis ini bila dirinya menjadi perhatian khususnya dikalangan golongan lelaki disekelilinginya?

Yang kedua ,bilamana ada perasmian rumah tumpangan bagi remaja perempuan yang menjadi mangsa dera/keadaan atau anak yatim piatu, dapat kita lihat para pengunjung samada para pemimpin, pihak media atau orang perseorangan dengan mudah berinteraksi dengan penghuni-penghuninya. Dengan ertikata yang lain, para penghuni tidak dapat berselindung ( sepatutnya rumah tumpangan adalah tempat mendapat perlindungan ) disebalik keghairahan setiap pengunjung di majlis perasmian sebegini.

Ataukah para penghuni terpaksa ditugaskan berdepan atau berinteraksi dengan para pengunjung yang ada di majlis tersebut?

Persoalannya, tidakkah terlintas di hati kita sejenak akan perasaan anak-anak gadis ini dalam kedua-dua senario ini atau sekurang-kurangnya kita menghormati harga diri anak-anak ini walaupun tugasan yang diberi tampak mulia.

Semoga kita dapat menilai kembali tindakan-tindakan kita dan mengambil kira aspek harga-diri dan perasaan anak-anak gadis kita agar diharapkan sindrome Sufiah tidak akan menular dikalangan anak jati kita.