Wednesday, April 3, 2013

Surat - Usah warga siber mencorak peranan skim bantuan setempat.

Apakah kisah seperti Adlea Ry’Kyla yang perlukan pemindahan jantung dan Akmal yang menghidapi penyakit jantung HLHS ( BM, 05 Aug 2012) akan menjadi tren dihari

muka dimana penderitaan bayi dan kanak-kanak ini lebih menarik perhatian media hingga mendorong ramai menghulurkan sokongan dan bantuan kewangan bagi

menanggung kos rawatan yang seringkali boleh mencecah ratusan ribu dolar ?



Dari segi tanggung-jawab moral dan sosial serta bersifat ihsan, langkah mendapatkan ‘derma kilat’ dapat membantu merawat pesakit yang dalam keadaan

kritikal dan meringankan beban kewangan yang perlu ditanggung keluarga pesakit.



Cara sebegini juga lebih cepat berbanding pendekatan kaedah skim bantuan yang sedia ada dimana borang perlu diisi dengan keterangan peribadi/keluarga yang lengkap,

pemindahan/rujukan dari satu agensi ke agensi yang lain serta pendaftaran/ pemprosesan yang adakalanya mengambil masa berminggu jika tidak berbulan.



Akhirnya, bantuan yang diharapkan juga seringkali tidak mencukupi.



Seperkara lagi, kita perlu sedar, penyakit seperti yang dihidapi oleh bayi /kanak-kanak ini tidak mampu dikawal/diselia/diramal sebelum ianya berlaku. Lantas sebarang bantuan berbentuk kewangan

sewajarnya diluluskan dengan segera berbanding membantu golongan miskin merempat yang tiada tempat berteduh.



Namun meraih ratusan ribuan dolar daripada sumbangan orangramai boleh juga memberi mesej dan imej yang ‘negatif’ ke atas peranan pihak

hospital atau badan bantu diri setempat?



Memburukkan keadaan bilamana wang atau lebihan yang terkumpul disoal oleh pihak kepentingan tentang niat atau pelan bertindak seterusnya oleh

si penerima wang derma tersebut.



Memang langkah berjaga-jaga diperlukan dari masa ke semasa agar wang sumbangan orangramai tidak disalahguna.



Namun persoalan utamanya ialah masyarakat ingin melihat bagaiman pihak hospital atau badan bantu diri dapat mengatasi kos rawatan yang

tertunggak serta membantu dilema yang dihadapi keluarga sebegini.



Cakap mudahnya, pihak hospital dan badan bantu diri yang perlu tampil ke hadapan terlebih dahulu dalam menghuraikan

kes-kes ( kos rawatan / tunggakan ) seperti ini sebelum orangramai mengambil alih tugasan ini.



Malangnya, ada pihak berkepentingan lebih berminat tentang lebihan wang terkumpul dari orangramai daripada mencari cara bagaiman bantuan

dari pihak wewenang boleh dilaksanakan terlebih dahulu.



Kita perlu sediamaklum, tren mendapatkan simpati/bantuan serta kewangan melalui mediamassa atau di ruang siber

seperti Facebook kelak akan secara tidak langsung mempersoalkan/meremehkan tentang kekuatan, peranan,tanggung-jawab

serta kemampuan agensi/badan kebajikan/pihak hospital/skim bantuan yang disediakan oleh mana-mana agensi setempat dalam membantu golongan

yang memerlukan.



Akhirkata, sambutan dan bantuan dari warga siber sewajarnya menjadi pembuka mata ke atas setiap agensi untuk mengambil iktibar daripada perkembangan ini.