Tuesday, May 4, 2010

Bijak guna rangkaian 'so.......sial '.

Samada kita sedar ataupun tidak, dunia teknologi maklumat ( IT) telah memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian kita. Ini termasuklah melakukan kerja sekolah,tugasan ditempat kerja hingga ke urusan peribadi. Pendek kata, dengan penggunaan komputer dan internet, dunia perhubungan melalui proses transaksi, interaksi, komunikasi atau pencarian maklumat serta informasi menjadi semakin mudah, cepat, berkesan dan bermanfaat pada pengguna.

Ironinya, revolusi IT juga membawa bersamanya unsur-unsur negatif dari pihak-pihak yang tidak bertanggung-jawab atau menyalahgunakan kemudahan IT demi kepentingan diri sendiri atau untuk menjurus ke arah yang tidak membawa sebarang kebaikan malah memalukan mangsa.

Contoh terdekat, dewasa ini rangkaian sosial yang wujud di lelaman Internet amat popular sekali bak 'cendawan tumbuh selepas hujan' dan begitu meluas digunakan dan telah menarik ramai pengguna yang berlatar belakang pelbagai usia, bangsa, kemahiran,tahap kematangan dan pengalaman. Asalnya untuk sekadar berinteraksi atau berkongsi informasi atau kegiatan seharian kerana rangkaian sebegini selalunya percuma dan mudah digunakan.

Namun dek kuasa 'penyebaran maklumat ' yang begitu pantas yang adakalanya menjangkau sasaran ribuan pengguna/pengunjung ke lelaman rangkaian sosial ini, lantas ianya dilihat sebagai alat yang amat mudah lagi berkesan untuk samada menyebarkan maklumat berguna atau sebaliknya.

Inilah yang kita dapati baru-baru ini dalam laporan akhbar mengenai penyebaran klip video lucah seorang artis , komen kurang sensitif terhadap agama lain hingga ke membuat kenyataan berbaur perkauman yang boleh dimuat naik/turun di lelaman-lelaman sosial yang disalahguna oleh sebahagian individu yang tidak bertanggung-jawab. Mujurlah pihak berkuasa disini bertindak tegas dalam menangani isu-isu sebegini daripada merebak hingga boleh menjejas aspek hubungan kaum yang harmoni dan aman disini.

Namun timbul satu persoalan, mengapakah dewasa ini perlunya merakam sesuatu adegan yang dianggap peribadi dan sensitif ? Ada berpendapat ianya bak membuka pekung didada.

Lebih memburukkan lagi, bilamana kita ketahui sesuatu yang peribadi berbentuk rakaman, tulisan boleh jatuh ke tangan individu yang tidak bertanggung-jawab. Dengan ertikata yang lain, bila kita melangkah ke alam internet, syogia diingatkan bahawasanya tanpa disedari, ruang peribadi atau data ( informasi peribadi didalam komputer ) kita sebenarnya boleh juga terdedah pada golongan penggodam biarpun kita punyai perisian anti-virus/godam yang terkini.

Cakap mudahnya, kita boleh digunakan ungkapan seperti musuh dalam selimut atau gunting dalam lipatan bila kita diruang Internet untuk berinteraksi atau berkomunikasi dengan sesiapa sekalipun.
Akhirnya bila sudah terhantuk baru nak terngadah dan padahnya, kita tidak tahu siapakah yang sebenarnya bertanggung-jawab ke atas tindakan yang kurang wajar ini.

Lantas itu, daripada sekadar menuding jari ke atas penggodam dan sebagainya, mungkin kita dapat lebih berhati-hati dan kalau boleh, belajar selok-belok dalam penggunaan Internet dari para pakar perihal phishing, scamming, virus-worms,spyware dan security compromise alert software. Usaha ini penting kerana jika kita tidak awas diruang Internet, kita boleh diibarat pelanduk yang selalu lupakan jerat ( penggodam ), tetapi jerat tidak pernah lupakan pelanduk.

Dari itu, berhati-hatilah bila diruang Internet kerana jika lelaman yang berdaftar sekalipun boleh digodam, inikan pula lelaman-lelaman yang percuma yang adakalanya tidaklah seampuh mana daripada digodam.



MOHD IKHLASH ABDULLAH

Tuesday, April 6, 2010

Tiket pakej umrah yang meragukan?

Baru-baru ini, rakan saya terkejut menerima satu panggilan talipon daripada salah sebuah syarikat Melayu setempat. Menurutnya, nama beliau telah tersenarai lalu dipilih untuk mendapat 2 keping tiket umrah selama 10 hari termasuk kos penginapan dan jamuan makan bernilai hampir 10 ribu dolar. Namun ada syaratnya. Beliau perlu hadir ke pejabat syarikat tersebut untuk mendengar taklimat mengenai bidang perniagaan syarikat tersebut yang lebih menjurus ke arah hartanah dan pelaburan terlebih dahulu. Dan tambahnya lagi, dari perbualan dengan pegawai perhubungan tersebut, dapat beliau rasakan mungkin tidak akan menerima tiket tersebut jika menolak sebarang tawaran dari hasil taklimat tersebut.

Mujurlah sebelum menghadiri taklimat tersebut, kisah 'durian runtuh' nya dikongsi dengan saya. Mungkin niatnya untuk mendapatkan sedikit pandangan saya.
Secara ringkas, saya menjelaskan bahawa jika niat sesebuah syarikat untuk 'memberi' sesuatu tanpa mempunyai muslihat disebaliknya, pastinya tiada syarat perlu ditetapkan terlebih dahulu. Ini kerana tiada kaitan langsung hadiah percuma ( tiket pakej umrah ) dengan taklimat pelaburan hartanah dan perhotelan.


Sebagai contoh, lihat saja syarikat Second Chance atau Cabaran Kereta Subaru dimana pemenang diberikan hadiah tersebut tanpa taklimat mengenai perkembangan pakaian atau engin kereta terkini. Mudah dan puas hati si penerima.

Namun pendekatan atau strategi pemasaran segelintir syarikat menggunakan label ( agama ) seperti tiket pakej umrah amat mengelirukan dan boleh dianggap tidak bertanggung-jawab. Masih ingatkah beberapa tahun lalu disekitar Orchard Road dimana individu-individu yang mewakili majikan mereka akan memberi hadiah percuma bernilai ribuan dolar pada pejalan kaki ( mangsa) setelah dipaksa mendengar taklimat yang berupa pelaburan dan sebagainya.

Sebagai contoh, jika kita ingin menderma atau membantu secara jujur dan ikhlas, tidaklah perlu kita menetapkan syarat tertentu yang akhirnya si penerima merasakan terhutang budi atau terikat dengan tindakan kita. Dan jika kita yakin dengan potfolio syarikat kita yang boleh menjana pelaburan ribu/jutaan dolar, mengapa tidak menjadikan atau menjemput bank-bank setempat sebagai pelanggan kita?

Dan saya juga agak musykil apakah motif memberi hadiah berbentuk tiket yang berjumlah ribuan dolar hanya untuk mengerjakan umrah? Tidakkah terlintas difikiran yang waras dan rasional betapa wang sebanyak itu boleh disalurkan pada perkara-perkara yang lebih mendesak. Ada berpendapat adalah lebih genting untuk membelanjakan kos sebegitu pada pembangunan individu khususnya kanak-kanak yang tercicir dari aspek pelajaran, ibu tunggal atau keluarga yang mengalami kemiskinan dan sebagainya.

Sayangnya, masih terdapat segelintir ( tidak semua syarikat ) yang masih dan cuba menangguk di air yang keruh. Dengan ertikata yang lain, mengambil kesempatan daripada ketelusan dan kepercayaan orang Melayu kita untuk kepentingan dan keuntungan syarikat. Maka diperkenalkanlah skim-skim pelaburan dalam bidang hartanah dan mata wang kononnya untuk membantu bangsa sendiri meraih keuntungan sambil mengabui mata rakyat jelata dengan 'durian runtuh' seperti tiket umrah,pakej melancong dan sebagainya.

Dan akhirnya, terpapar kisah demi kisah warga setempat yang 'tertipu' dengan helah dan taktik licik syarikat-syarikat yang tidak bertanggung-jawab itu.

Lantas saya menyeru agar setiap 'durian runtuh' yang diterima dari mana-mana pihak dengan kaedah yang tidak disangkakan/ meragukan biarpun ianya syarikat Melayu setempat yang sudah bertapak dan terkenal sekalipun, selidik atau laporkan pada pihak berkuasa agar setiap tawaran, pelaburan dan sebagainya mendapat perhatian yang sewajarnya. Dengan langkah sebegini, bukan saja warga setempat tidak terpedaya malah memberi mesej yang jelas pada mana-mana syarikat untuk senantiasa berfungsi dengan penuh hemah.

Monday, March 15, 2010

Ujian penilaian diperingkat darjah satu perlu?

Terdapat beberapa buah sekolah rendah khususnya bagi kemasukan kanak-kanak ke darjah satu perlu melalui ujian penilaian.
Matlamatnya bagi memastikan setiap kanak-kanak perlu dikenalpasti diperingkat awal lagi akan kemampuan serta prestasinya dari sudut pemahaman asas seperti bacaan, penggunaan bahasa Inggeris yang ringkas serta pengguasaan ilmu hisab yang mudah.

Daripada saringan ini, dapatlah kanak-kanak ini disalurkan pada kelas-kelas yang tertentu diperingkat darjah satu agar memudahkan guru-guru pula memberi fokus tambahan pada murid-murid yang lemah berbanding murid yang bijak.

Namun rungutan beberapa orang ibubapa jelas kedengaran mengenai sistem ujian penilaian ini dimana ada yang melihat konsep sebegini 'mengasingkan' anak-anak yang lemah daripada bergaul dengan murid yang bijak.

" Kan bagus kalau disatukan dalam kelas dimana budak lemah boleh bergaul dengan murid bijak. Interaksi begini boleh menjadikan budak lemah jadi bijak kan?" luah seorang bapa bersungguh-sungguh pada saya.

Secara berseloroh saya menjawab, " Kalau murid lemah bergaul dengan si pandai lalu jadi bijak ok jugak. Tapi kalau murid bijak jadi bodoh angkara bergaul dengan budak lemah....macamana?"

Perbualan tamat serta-merta disitu.

Memang tidak dinafikan interaksi dan implikasinya ke atas murid yang lemah boleh mendatangkan kebaikan bila bergaul dengan murid yang bijak. Namun ianya juga perlu dilihat pada konteks keadaan dan situasinya.

Contohnya, jika diluar alam persekolahan seperti ditaman permainan umpamanya, pergaulan tidak terbatas dan ianya boleh diterima. Pun begitu, kita pastikan anak-anak kita tidak bergaul sembarangan diluar sana kerana bimbang akan kesan pengaruh negatif yang sering terbayang difikiran kita.

Begitu jugalah dalam aspek pembelajaran di bilik darjah, ( jika disatukan murid lemah dan bijak ) dimana kelancaran mengajar ilmu pengetahuan boleh genjot atau terganggu bilamana murid-murid lemah tidak dapat mengikutinya dengan lancar. Lantas guru-guru perlu mengulang atau memberi fokus pada murid yang lemah sekaligus membantutkan keupayaan/potensi murid bijak yang mampu dalam mengarap ilmu pelajaran dengan mudah.

Dan bagi ibubapa yang mempunyai anak-anak yang bijak dek hasil pengasuhan/displin yang baik sejak usia diperingkat prasekolah lagi, pergaulan dalam sebuah bilik darjah dengan murid yang lemah pastinya tidak dapat diterima lantas mungkin ujian penilaian menjadi pilihan tepat.

Bukanlah berniat untuk meminggirkan dan mengasingkan murid yang lemah daripada anak kita yang bijak, tapi sistem ujian penilaian memberi ruangan dan peluang khususnya bagi guru-guru membantu pelajar lemah dan mengembangkan lagi potensi pelajar yang bijak dalam bilik darjah secara berasingan. Pada masa yang sama, proses ini memberi mesej pada ibubapa akan potensi dan kemampuan anak-anak mereka bila melalui sistem ujian penilaian ini. Lantas membolehkan ibubapa mengorak langkah membantu dalam proses pembelajaran anak-anak itu pada tahap selanjutnya.

Bagi ibubapa yang mempunyai anak-anak yang lemah dalam pelajaran, banyak program bantuan, tuisyen disediakan diperingkat sekolah mahupun swasta dengan subsidi diberikan pada keluarga yang kurang mampu.

Kesimpulannya, samada ada perlu atau tidak ujian penilaian bukanlah menjadi satu persoalan getir.

Tapi apa yang diharapkan dan penting ialah diakhir setiap penggal persekolahan, samada seseorang itu lemah ataupun bijak, setiap murid-murid itu lulus dengan baik lagi cemerlang dan berjaya melangkah ke peringkat seterusnya atas dorongan diri sendiri, guru dan sokongan ibubapa.

Tuesday, February 2, 2010

Wujudkan Tabung baru - Penting atau genting?

Kita mempunyai puluhan pertubuhan masyarakat, kebajikan, badan bantu diri,masjid, madrasah, rumah peralihan/tumpangan dan sebagainya. Dan setiap satunya mempunyai peranan dan tanggung-jawab yang ingin dilaksanakan bagi tujuan kemaslahatan umum. Pada masa yang sama, faktor penggerak seperti kos, sumber tenaga serta penyelenggaraan turut diambil kira agar setiap program/kursus/bantuan yang disediakan tidak genjot angkara kekurangan dana atau mengalami defisit. Maka itu, setiap institusi dan pertubuhan ( ada dapat peratusan kecil subsidi atau pelepasan cukai dari pemerintah ), selainnya perlu ditanggung sendiri oleh badan tersebut. Maka itu tabung derma atau dana dari masyarakat setempat amat diperlukan dari masa ke semasa.

Lantas tidak hairanlah jika setiap badan akan berusaha dengan segenap tenaga/minda/projek dan pendekatan kreatif diadakan demi untuk meraih dana. Ianya boleh meliputi dari projek amal, majlis syarahan hingga ke konsert bagi tujuan memungut derma diperkenalkan. Dan sebagai penderma, kita sering disuguh atau berdepan dengan bermacam bentuk tabung dana dari pelbagai persatuan/pertubuhan saban waktu untuk diisi.

Justeru, ada badan yang berjaya mengumpul dana saban tahun tanpa sebarang masalah. Ini berlandaskan projek dan pengurusan dana yang perkenalkan dengan pendekatan yang innovatif lagi kreatif. Sebaliknya, terdapat badan-badan yang masih ' tercungap' dari aspek meraih dana dari orangramai.

Bagi menyelamatkan 'jurang' diantara badan-badan kebajikan, ada berpendapat diwujudkan satu tabung yang mewakili setiap badan/pertubuhan kebajikan. Cadangan ini tampak mudah dimana setiap terkumpulnya dana dari orangramai, maka dibahagikan ke atas setiap badan-badan mengikut tuntutan dan keperluannya.

Pendekatan sebegini bukan saja memudahkan orangramai menyumbang derma tanpa perlu pilih kasih/tabung, tapi boleh menambah dana dengan mudah dan cepat. Ini memandangkan setiap penderma akan memberi fokus ke atas satu dana saja.

Namun ada beberapa perkara yang perlu dikemaskini sebelum mewujudkan satu tabung. Antaranya :

- badan yang sekian lama berjaya meraih dana yang besar perlu bersedia atau bermurah hati terlebih dahulu untuk berkongsi ilmu innovatif/kreatif dan
kepakarannya. Ini termasuk keupayaan menjana derma yang besar pada setiap projek dari orangramai.

- badan yang kurang berjaya meraih dana selama ini usahlah bersikap bak menangguk di air keruh dan berharap mendapat habuan tanpa berusaha gigih.

-Jawatankuasa yang dibentuk untuk menjaga tabung ini perlu bersikap adil dan saksama. Contohnya, tidak boleh mempertikaikan keberkesanan
projek/kursus/program yang berjaya dijalankan oleh badan dengan pulangan derma yang lumayan.
Atau membantutkan usaha badan-badan yang sememangnya terbukti akan kemampuan meraih derma melalui projek-projeknya.

- Mampukah dipastikan tiada lagi badan yang mengalami defisit atau program kendalian yang tergendala angkara kekurangan dana.
Atau mewujudkan satu tabung tidak akan menimbulkan duplikasi ke atas tujuan.matlamat dan peranan yang ingin disalurkan pada masyarakat.

Mungkin banyak lagi perincian yang boleh diusulkan dan dibincangkan secara rasional dan berhemah tanpa perlu tekanan atau terburu-buru dari mana-mana pihak. Ibarat menarik rambut didalam tepung, implikasi dari setiap perbincangan daripada pelbagai pihak diharapkan dapat membuahkan hasil bagi manfaat masyarakat.

Jika tidak, adalah lebih baik membiarkan cadangan ini dibincangkan di hari muka pada masa yang sesuai.


MOHD IKHLASH ABDULLAH.

Monday, January 4, 2010

Masyarakat pantai - satu cemuhan ?

Sedih, pilu dan menyayat hati bila terpapar kisah sekelompok kecil dari kalangan masyarakat kita yang akhirnya terpaksa terdampar dipersisiran pantai dek tiadanya tempat berteduh mahupun bergantung nasib. Dan lebih menyentuh hati bilamana anak-anak seawal bayi lagi turut terlibat sama menanggung beban yang 'dicipta' oleh ibubapa mereka yang kini menghantui dan menjadi keprihatinan masyarakat umum pula. KESIAN.

Mujur ada beberapa badan bantu diri yang sudi membantu. SYABAS.

Namun apakah kisah-kisah seumpama ini yang sering mendapat simpati dan menimbulkan keprihatinan dikalangan masyarakat umum 'disedari' oleh golongan terpinggir ini?

Ada berpendapat, rata-rata kelompok ini samada buta huruf atau kurang membaca tentang perkembangan setempat termasuk saluran - saluran yang ada untuk membantu mereka. Dan diburukkan lagi, lingkungan pergaulan kelompok ini juga mempunyai tahap pemikiran yang sama ( mindset ) bobrok. Ini diibaratkan sudah jatuh ditimpa tangga.

Justeru, tanpa disedari, mesej dan keprihatinan sebegini rata-rata digarap oleh anggota masyarakat yang hidup lebih stabil dan menjadikan kisah sebegini sebagai sandaran dan tauladan dalam melayari kehidupan seharian.

Lantas, timbul persoalan bagaimana untuk menyedarkan 'masyarakat pantai' atau kelompok terpinggir ini ?
Mungkin setakat ini , cara badan kebajikan membuat lawatan rambang ( survey ) di pantai memang bagus dan dapat membantu kelompok yang terjejas dengan bantuan yang diperlukan. Tapi kaedah begini dikhuatiri menjadi ikutan kelompok lain yang mempunyai masalah dengan beranggapan akan ada kebajikan untuk mereka juga kelak. Bak kata seorang rakan secara sinis, " kalau ada masalah, duduk tepi pantai. Pasti ada badan kebajikan datang menolong."

Saya pula berpendapat usahlah kita 'pinggir' kan golongan ini dengan kata-kata dan harapan yang berbau semacam berputus-asa ke atas kelompok yang sememangnya daif lagi dangkal ini. Sebaliknya , anggaplah ianya sebagai satu cabaran dan tanggung-jawab kita dalam menangani kes-kes sebegini sebagai satu unit keluarga dalam masyarakat kita. Cakap mudahnya, kita perlu cabut akar-akarnya dan jangan beri peluang untuk berbenih atau berakar semula.

Contoh, kisah sebegini sering dijadikan drama atau doku-drama dikaca TV dengan harapan dapat membantu. Malangnya tanpa disedari, rancangan sebegini mungkin meraih ( target audience ) yang sememangnya membentuk keluarga sakinah dan kalau adapun keluarga yang perlukan bantuan, mereka tidak sedar sasaran rancangan sebegini untuk mereka sebenarnya.

Sebaliknya, kita memerlukan rancangan ala realiti yang mana para penonton boleh diajar mengenalpasti, bantu serta bagaimana merujukkan golongan ini ( yang berisiko ) pada pihak-pihak tertentu.

Jika ini dapat dilakukan, beban dan kos tenaga dari usaha badan kebajikan untuk mengenalpasti masalah-masalah sebegini dapat dikurangkan dan boleh memberi fokus pada usaha memulih/ memberi bantuan dengan lebih berkesan.

Cakap mudahnya , masyarakat umum perlu laksanakan peranan sewajarnya sebagai 'informer' lantas memudahkan badan bantu diri menjalankan langkah selanjutnya sebelum kes-kes menjadi wabak virus yang merebak dan tidak terkawal lagi. Bak peribahasa, berat sama dipikul, ringin sama dijinjing.

Kesimpulannya, usahlah kita malu dengan kisah-kisah yang memalukan dari sekelompok masyarakat kita yang
sebenarnya juga berasa malu kerana terpinggir dari arus nasional.

Tuesday, December 1, 2009

Kaedah baru lahirkan usahawan

Mungkin tidak ramai yang menonton atau tahu akan sebuah rancangan bertajuk Dragon's Den di tv pra-bayar saluran BBC Knowledge. Konsepnya sama seperti rancangan ujibakat dalam bidang seni suara seperti American Idol, Britain Got Talents, Singapore Idol atau Anugerah di Suria dimana setiap peserta diadili dari aspek mutu suara, persembahan serta penampilan oleh para juri yang akhirnya akan menjulang seorang pemenang.

Cuma bezanya, rancangan Dragon's Den memberi fokus dalam mencari dan melahirkan usahawan yang terbaik dikalangan para peserta

Para jurinya terdiri daripada jutawan dan usahawan yang berjaya dan terkenal dalam empayar bidang perniagaan masing-masing. Mereka sanggup melabur demi ingin melihat lebih ramai usahawan dihari muka.

Setiap peserta pula akan menerima pelaburan yang bernilai puluhan hingga ratusan ribu dolar jika produknya berjaya menambat hati para juri.

Yang menariknya, rancangan ini bukan saja mengetengahkan para peniaga baru dan mapan, akan tetapi bagaimana sesuatu produk itu diperkenalkan. Contohnya setiap peserta diberi masa lebih kurang 5 minit untuk menyakinkan para juri tentang produk mereka termasuk carta kewangan, jualan serta keuntungan yang boleh diraih.

Maka itu, tidak hairanlah jika setiap peserta akan bertungkus-lumus sedaya upaya mengetengahkan produk-produk ciptaan mereka. Ada yang tergamam, kaku dalam sesi berhadapan dengan para jutawan dan usahawan itu. Tidak kurang juga ada produk-produk yang gagal berfungsi untuk diketengahkan.

Pun begitu, rancangan ini merangkumi produk seringkas tuala alas tempat duduk tandas awam, buku kanak-kanak sehingga ke mesin-mesin yang mampu membersihkan puluhan lori dalam jangkamasa yang singkat.

Di pihak para juri pula, penilaian dari aspek kemampuan, keberkesanan serta peluang menjana keuntungan sesuatu produk yang diperkenalkan, dipertimbangkan secara serius sebelum sebarang pelaburan diberikan.

Adakalanya, bagi produk-produk yang gagal menarik perhatian para juri, tersemat nasihat-nasihat serta tunjuk ajar secara ringkas yang amat berguna dan berkesan ke atas para peserta dari kacamata dan pengalaman para juri jutawan tersebut. Ini sekaligus memberi peluang peserta atau penonton TV menimba ilmu khususnya bagi individu yang ingin memulakan perniagaan atau berhasrat mengembangkan bisnes mereka.

Aspek-aspek Inilah yang menarik perhatian dan minat saya menonton rancangan ini.

Saya berharap konsep rancangan seperti ini boleh diperkenalkan samada melalui mediamasa seperti rancangan TV ataupun dianjurkan oleh pertubuhan-pertubuhan yang ' ikhlash' ingin melahirkan usahawan dihari muka.

Bak serampang dua mata, gesaan ini amat berguna bagi para pelabur kerana dapat berpeluang melihat potensi dan produk para peniaga baru dan mapan. Bagi para peserta pula, konsep ini boleh dijadikan landasan untuk belajar cara-cara menghasilkan produk sendiri, mengetengahkan serta mempromosinya melalui carta kewangan dan jualan.

Secara tidak langsung, kita menyahut gesaan pemerintah dalam usaha melahirkan serta membantu merealisasikan impian para usahawan muda di negara kita ini.

Monday, November 2, 2009

Kesamaran antara dera and didik anak-anak.

Zuriat yang diamanahkan ke atas pasangan ibubapa adalah satu tanggungan bukan hak mutlak yang boleh diperlakukan sesuka hati.
Sebagai ibubapa, anak-anak bak kain putih dan kitalah yang mencorakkannya. Sekaligus membawa maksud seperti memberi kasih sayang, perlindungan, kabajikan ( makan minum/pakaian ), ilmu pendidikan ( duniawi /ukhrawi ) dan memastikan kesihatan terjamin serta akhlak yang sempurna.

Pada masa yang sama, setiap zuriat itu akan melalui proses pendewasaan seawal usia bayi hingga peringkat remaja yang sememangnya memerlukan kesabaran dan pengorbanan dari pasangan ibubapa itu. Ini termasuklah sifat kenakalan diperingat kanak2 hingga ke masalah yang lebih rencam bila meningkat remaja.

Dan proses inilah yang perlu dipantau oleh ibubapa disebalik tugasan,tekanan dan bebanan kos kehidupan yang adakalanya begitu mendesak sekali..

Tanpa disedari, mungkin faktor-faktor inilah yang juga menjerumus seseorang itu melepaskan 'tekanan hidup' ke atas anak-anak dibawah jagaannya selain sikap dan sifat tidak bertanggung-jawab ( pemalas,nganggur ) seseorang itu.

Cakap ringkasnya, adakalanya kita lupa dan gagal untuk mencorak diri kita sendiri demi kebaikan kerana sibuk berusaha mencorak anak anak kita.

Antaranya :

- kita lebih takut atau sanjungi pasangan atau kekasih daripada 'membela' anak-anak sendiri yang jelas terdera.
- anak-anak mengadu pada nenek, ibu atau bapa ( sendiri ) yang mereka sering didera, tapi seringkali perkara sebegini tidak diendah, dihiraukan atau menyangka ia adalah helah atau imaginasi anak-anak itu saja.
- ada pasangan tidak dapat membezakan antara kenakalan dan kejahatan anak-anak.
- tidak tahu bilakah masa sesuai untuk bertegas, gertak, merotan atau memujuk ke atas diri kanak-kanak yang berbeza usia, sikap dan perangai.
- lebih buruk, jika pendera masih sekali sekala berjumpa si ibu bersama anaknya walaupun hukuman telah melarangnya..


Ini termasuklah undang-undang yang samada kurang jelas atau tidak berat bentuk hukumannya ke atas pesalah kecuali yang mengakibatkan maut.
Sebagai contoh, kita berani mengherdik, mengunakan kekerasan ( sepak, piat telinga, ) di tempat awam ke atas anak-anak berbanding membuang sampah sembarangan.

Huraiannya, setiap ibubapa perlu dijelaskan akan hak serta isu-isu mengenai perihal penderaan anak-anak sebagaimana kita menangani isu kenakalan remaja, keciciran dalam pelajaran, samseng remaja dan sebagainya.

Ini termasuk saluran-saluran yang mudah didapatkan oleh kanak-kanak yang didera. Seperti contoh, beberapa barang pasaraya boleh ditampal dengan mesej anti penderaan sebagaimana yang terdapat pada kotak rokok perihal kesihatan. Dengan informasi sebegini, anak-anak atau teman sedarjah boleh menghubungi pihak tertentu untuk mendapatkan bantuan secepat mungkin.

Jiran tetangga atau sesiapa juga boleh memainkan peranannya. Ungkapan ' jaga tepi kain orang' dalam konteks hari ini boleh dipandang sebagai satu langkah yang positif. Jika kain yang terselak, perlu ditegur atau ditutup. Begitulah hendaknya, jika sesuatu yang kurang 'manis' berlaku ke atas jiran kita, perlu kita bersifat prihatin atau menegurnya sebaik mungkin. Jika tidak, kita akan dipaparkan dengan kisah orang tua yang maut sendirian dirumah, anak jiran didera atau ibubapa yang berantakkan sehingga membawa maut. Bila kisah-kisah sebegini tersiar, mulalah kita menuding jari ke atas pelaku dan pesalah semata-mata. Seolah-olah kita tiada peranan untuk dimainkan dalam menangani isu-isu sebegini.

Akhirnya stigma ke atas golongan lelaki dikaitkan dengan penderaan menjadi buah mulut pula. Hakikatnya, isu penderaan bukan saja dilakukan oleh bapa sendiri, bapa tiri, kekasih sang ibu saja tapi ada juga ibu kandung sendiri sanggup melakukannya. Sebaliknya ada bapa sendiri, tiri atau kekasih sang ibu yang membela dan memberi sepenuh kasih sayang. Sayangnya, jarang benar isu-isu sebegini keketengahkan.