Setiap ibubapa yang punyai anak-anak belia pasti tersentak dengan dapatan beberapa pakar psikologi, pekerja sosial belia dan kaunselor yang berpendapat
status keluarga stabil bukanlah satu jaminan seorang belia tidak akan terjebak dalam kumpulan samseng.
Namun rata-rata merasakan jika anak-anak sudah diasuh dengan kasih-sayang , diberi perhatian secukupnya serta asas displin yang kukuh lagi mantap, isu peralihan ke alam remaja / tekanan daripada rakan sebaya atau cabaran diluar sekitaran rumah mampu dijadikan benteng atau zon keselamatan dari diri anak-anak belia ini.
Dalam pada itu, kes-kes serangan kumpulan samseng juga semakin ketara dewasa ini. Namun menurut pihak berkuasa, kegiatan samseng remaja disini terkawal.
Apakah yang dimaksudkan terkawal ?
Pertama - Pada pemahaman sebahagian ibubapa, terkawal boleh memberi isyarat dimana kegiatan atau kemasukkan belia dalam kegiatan samseng menurun dek kawalan/pantauan pihak berkuasa.
Kedua - Boleh juga berlaku dimana pihak berkuasa punyai pasarana untuk mengawal situasi biarpun kegiatan samseng remaja semakin berkembang dan meningkatnya jumlah kes-kes yang baru.
Kita berharap agar istilah 'terkawal' yang digunakan oleh pihak berkuasa lebih merujuk pada penurunan kes-kes samseng remaja.
Dalam pada itu, tidak kurang yang merasakan undang-undang terkini bersabit kesalahan kegiatan samseng atau terjerumus dalam kancah jenayah yang dilakukan oleh para belia terlalu bersifat ihsan dan berlembut.
Maka kesan dari hukuman/nasihat atau sesi kaunseling yang mungkin dilalui oleh para belia yang berisiko ini kelak kurang memberi kesedaran ke atas dirinya.
Mungkin sudah tiba masanya kita mencontohi satu kaedah baru yang kini dilakukan dinegara barat dalam menangani kes kenakalan/samseng remaja.
Sebuah rancangan yang boleh ditonton dikabel berbayar Starhub yang berjudul Beyond Scared Straight memaparkan bagaimana setiap belia/samseng yang berisiko dibawa ke penjara lalu diberi nasihat/dikritik dan kerapkali dihina oleh para banduan yang sedang menjalankan hukuman berat.
Proses sebegini dirasakan perlu oleh pihak Barat untuk memberi 'kejutan' minda ke atas setiap remaja yang berisiko agar 'cepat-cepat' berubah jika enggan menerima nasib seperti banduan-banduan yang tegar lagi ganas didalam penjara tersebut. http://www.aetv.com/beyond-scared-straight/
Rata-rata setiap remaja yang mengalami kejutan sebegitu akhirnya berubah bila ditemubual sekali lagi dalam masa 3 - 6 bulan berikutnya.
Lantas adalah perlu untuk bertegas dalam berlembut agar belia-belia ini sedar batas-batasnya.
Saya tukil kata seorang pegawai kanan atasan di Jabatan Penjara setempat yang berbunyi, " kalaulah belia-belia berisiko ini dapat lihat sesi merotan di penjara, mungkin 90 peratus akan terus bertaubat."
Monday, March 12, 2012
Saturday, February 11, 2012
Atasi isu visa haji dengan minda positif.
Semacam ada rasa lega ke atas isu masalah visa haji tambahan yang tidak diluluskan oleh kerajaan Arab Saudi tahun ini.
Yang tersurat, ratusan jemaah tidak berjaya mendapat visa.
Yang tersirat, kita sekali lagi berpeluang untuk menilai dan memperbaiki semula sistem memproses dan memberi visa ke atas para jemaah yang berdaftar pada tahun hadapan.
Jika insiden sebegini tidak berlaku, besar kemungkinan kita akan terus selesa dengan sistem yang ada tanpa mengambil sebarang inisiatif menilai kembali keberkesanan dan relevannya sistem yang ada dalam konteks kehidupan dan pergolakan dunia dewasa ini.
Cakap mudahnya, usahlah merungut pada kelemahan yang ada sebaliknya ambillah isu/insiden ini sebagai satu peluang dan ruang untuk memperbaiki serta mempertingkatkan lagi sistem haji kita.
Pada pendapat saya, adalah lebih genting dan penting untuk menilai proses dan kuota haji daripada setakat membincangkan tentang kos kerugian yang perlu ditanggung pihak GSA atau menyalahkan pergolakan politik di Timur Tengah sebagai punca visa haji tambahan ditolak oleh pihak kerajaan Arab Saudi.
Lebih buruk lagi jika kita kaitkan insiden ini sebagai suratan takdir bagi mengelak/mengabui akan kesilapan/kelemahan kita dari aspek mencari keuntungan perniagaan dengan beralasan bahawa ramai jemaah yang berminat untuk pergi haji tahun ini.
Secara ringkasnya, antara yang boleh dipertimbangkan ialah
pastikan kumpulan jemaah kategori A merangkumi kuota haji rasmi kerajaan Arab Saudi.
Jemaah Kategori A diberi jaminan dan pengesahan ‘seratus peratus’.
Kategori A tidak boleh dicemari dengan kategori yang lainnya.
Kategori A boleh teruskan kenduri doa selamat dan persiapan cuti.
Bagi kategori B yang diberi visa haji tambahan yang dikeluarkan oleh kerajaan Arab Saudi :
para jemaah dalam kategori ini perlu sedar dan bersedia akan risiko yang ada tentang visa tambahan ini.
Visa tambahan boleh dibatalkan oleh pihak kerajaan Arab Saudi tanpa sebarang sebab kerana kuota ini diberi atas dasar ‘simpati dan ihsan’.
Tangguhkan kenduri doa selamat pada saat-saat akhir untuk elak kesal dan malu.
Bagi pihak MUIS dan GSA, diharap dapat hapuskan saja visa-visa tambahan yang pelbagai nama seperti visa bonus, visa ihsan, visa muhibah dan terbaru….visa musibah.
Pihak Muis hanya perlu mendapatkan visa rasmi dan visa tambahan ( jika ada ) dari pihak kerajaan Saudi dan bukan dari seorang Pak Arab di kedutaan Arab disini.
Ini kerana pihak kedutaan tidak mampu untuk mengatasi keputusan yang dibuat oleh pihak Kerajaan Arab Saudi.
Usah bersandarkan pada kejayaan kisah-kisah lama untuk terus mendokong ketidaktentuan sistem visa kuota tambahan pada masa depan.
Jika ini dapat dilakukan, pastinya setiap tahun kita akan berasa selesa melihat 680 jemaah kita berangkat dan baki jemaah dibawah naungan visa tambahan samada berjaya atau terkandas kerana visa tambahan sudah diketahui akan risikonya ditarik balik oleh kerajaan Arab pada saat-saat akhir.
Akhir kalam, mungkin Muis boleh merayu untuk menaikkan kuota rasmi yang sedia ada agar tidak timbul lagi visa tambahan yang akhirnya merugikan perasaan dan semangat jemaah sahaja.
MOHD IKHLASH BIN ABDULLAH
Yang tersurat, ratusan jemaah tidak berjaya mendapat visa.
Yang tersirat, kita sekali lagi berpeluang untuk menilai dan memperbaiki semula sistem memproses dan memberi visa ke atas para jemaah yang berdaftar pada tahun hadapan.
Jika insiden sebegini tidak berlaku, besar kemungkinan kita akan terus selesa dengan sistem yang ada tanpa mengambil sebarang inisiatif menilai kembali keberkesanan dan relevannya sistem yang ada dalam konteks kehidupan dan pergolakan dunia dewasa ini.
Cakap mudahnya, usahlah merungut pada kelemahan yang ada sebaliknya ambillah isu/insiden ini sebagai satu peluang dan ruang untuk memperbaiki serta mempertingkatkan lagi sistem haji kita.
Pada pendapat saya, adalah lebih genting dan penting untuk menilai proses dan kuota haji daripada setakat membincangkan tentang kos kerugian yang perlu ditanggung pihak GSA atau menyalahkan pergolakan politik di Timur Tengah sebagai punca visa haji tambahan ditolak oleh pihak kerajaan Arab Saudi.
Lebih buruk lagi jika kita kaitkan insiden ini sebagai suratan takdir bagi mengelak/mengabui akan kesilapan/kelemahan kita dari aspek mencari keuntungan perniagaan dengan beralasan bahawa ramai jemaah yang berminat untuk pergi haji tahun ini.
Secara ringkasnya, antara yang boleh dipertimbangkan ialah
pastikan kumpulan jemaah kategori A merangkumi kuota haji rasmi kerajaan Arab Saudi.
Jemaah Kategori A diberi jaminan dan pengesahan ‘seratus peratus’.
Kategori A tidak boleh dicemari dengan kategori yang lainnya.
Kategori A boleh teruskan kenduri doa selamat dan persiapan cuti.
Bagi kategori B yang diberi visa haji tambahan yang dikeluarkan oleh kerajaan Arab Saudi :
para jemaah dalam kategori ini perlu sedar dan bersedia akan risiko yang ada tentang visa tambahan ini.
Visa tambahan boleh dibatalkan oleh pihak kerajaan Arab Saudi tanpa sebarang sebab kerana kuota ini diberi atas dasar ‘simpati dan ihsan’.
Tangguhkan kenduri doa selamat pada saat-saat akhir untuk elak kesal dan malu.
Bagi pihak MUIS dan GSA, diharap dapat hapuskan saja visa-visa tambahan yang pelbagai nama seperti visa bonus, visa ihsan, visa muhibah dan terbaru….visa musibah.
Pihak Muis hanya perlu mendapatkan visa rasmi dan visa tambahan ( jika ada ) dari pihak kerajaan Saudi dan bukan dari seorang Pak Arab di kedutaan Arab disini.
Ini kerana pihak kedutaan tidak mampu untuk mengatasi keputusan yang dibuat oleh pihak Kerajaan Arab Saudi.
Usah bersandarkan pada kejayaan kisah-kisah lama untuk terus mendokong ketidaktentuan sistem visa kuota tambahan pada masa depan.
Jika ini dapat dilakukan, pastinya setiap tahun kita akan berasa selesa melihat 680 jemaah kita berangkat dan baki jemaah dibawah naungan visa tambahan samada berjaya atau terkandas kerana visa tambahan sudah diketahui akan risikonya ditarik balik oleh kerajaan Arab pada saat-saat akhir.
Akhir kalam, mungkin Muis boleh merayu untuk menaikkan kuota rasmi yang sedia ada agar tidak timbul lagi visa tambahan yang akhirnya merugikan perasaan dan semangat jemaah sahaja.
MOHD IKHLASH BIN ABDULLAH
Wednesday, January 4, 2012
Larangan merokok diperluas perlu serius.
Gesaan Cik Lee Bee Wah (GRC Nee Soon) untuk melarang kegiatan dan amalan merokok serta diperluaskan bagi merangkumi lebih banyak tempat awam seperti taman, laluan pejalan kaki, pantai, lobi lif , perhentian bas dan koridor-koridor bangunan perlu dianggap satu langkah yang serius oleh pihak pemerintah.
Menurutnya, ini memandangkan semakin ramai anak muda, terutama anak muda Melayu, yang sudah mula berjinak-jinak merokok berbanding kaum-kaum lain.
Namun saranan untuk terus ‘mengingatkan’ perokok boleh diubah cara pendekatannya yang selama ini tampak kurang berkesan dalam menurunkan peratusannya.
Selain menyarankan kepada kementerian agar meluaskan kawasan yang tidak dibenarkan merokok, saya berpendapat masalah mengekang amalan merokok bukan saja terletak dibahu si perokok sebaliknya adalah tugasan lebih besar /mencabar yang perlu disandang oleh pihak pemerintah.
Antara pendekatan lebih serius lagi berkesan dalam menangani masalah perokok yang boleh dipertimbangkan ialah :
- jika COE diperkenalkan untuk elak kesesakan kereta di jalanraya, maka kemasukan peratusan import bahan seperti rokok/tembakau boleh dikenakan ala COE atau dikurangkan juga demi untuk elak ‘sesak’ nafas bagi bukan perokok.
- luaskan kempen anti-merokok / larangan tempat merokok melalui poster-poster di setiap pelusuk negara sebagaimana hebatnya kempen poster ‘ Mas Selamat’ agar bukan perokok lebih selamat dari asap rokok.
- setakat ini belum jelas kelihatan atau dirasai akan kehadiran para pegawai penguatkuasaan yang meronda di tempat awam yang dilarang merokok.
- Berapa ramaikah perokok yang disaman berbanding penangkapan para penagih sejauh ini. Jelas disini, pihak berkuasa lebih berminat dan serius untuk menangani gejala dadah daripada penggunaan rokok/tembakau.
- Mudahnya membeli rokok biarpun harganya mahal. Namun perlu untuk terus menaikkan harga dan langkah ini tampak amat berkesan untuk mengurangkan kuasa membeli dikalangan anak muda.
- Beri insentif ( kelepasan cukai ) bagi para peruncit dan pasaraya yang tidak menjual bahan rokok /tembakau.
- Dari aspek agama pula, ada beberapa alim merasa hairan mengapakah sejauh ini, amalan merokok tidak diharamkan oleh institusi agama setempat secara terang-terangan walaupun ianya sudah jelas akan kemudaratannya ke atas kesihatan seseorang perokok itu.
Kesimpulannya, walau apapun sasaran/gesaan yang diluahkan, pucuk pangkalnya, selagi pemerintah masih ingin meraih keuntungan cukai daripada penjualan rokok/tembakau, masalah tabiat merokok tidak akan dapat diselesaikan melalui kempen/aktiviti atau program kesedaran.
Pada masa yang sama, tidakkah ianya juga satu diskriminasi yang jelas ke atas bukan perokok yang selama ini mendambarkan kehidupan tanpa asap rokok ?
MOHD IKHLASH BIN ABDULLLAH
Menurutnya, ini memandangkan semakin ramai anak muda, terutama anak muda Melayu, yang sudah mula berjinak-jinak merokok berbanding kaum-kaum lain.
Namun saranan untuk terus ‘mengingatkan’ perokok boleh diubah cara pendekatannya yang selama ini tampak kurang berkesan dalam menurunkan peratusannya.
Selain menyarankan kepada kementerian agar meluaskan kawasan yang tidak dibenarkan merokok, saya berpendapat masalah mengekang amalan merokok bukan saja terletak dibahu si perokok sebaliknya adalah tugasan lebih besar /mencabar yang perlu disandang oleh pihak pemerintah.
Antara pendekatan lebih serius lagi berkesan dalam menangani masalah perokok yang boleh dipertimbangkan ialah :
- jika COE diperkenalkan untuk elak kesesakan kereta di jalanraya, maka kemasukan peratusan import bahan seperti rokok/tembakau boleh dikenakan ala COE atau dikurangkan juga demi untuk elak ‘sesak’ nafas bagi bukan perokok.
- luaskan kempen anti-merokok / larangan tempat merokok melalui poster-poster di setiap pelusuk negara sebagaimana hebatnya kempen poster ‘ Mas Selamat’ agar bukan perokok lebih selamat dari asap rokok.
- setakat ini belum jelas kelihatan atau dirasai akan kehadiran para pegawai penguatkuasaan yang meronda di tempat awam yang dilarang merokok.
- Berapa ramaikah perokok yang disaman berbanding penangkapan para penagih sejauh ini. Jelas disini, pihak berkuasa lebih berminat dan serius untuk menangani gejala dadah daripada penggunaan rokok/tembakau.
- Mudahnya membeli rokok biarpun harganya mahal. Namun perlu untuk terus menaikkan harga dan langkah ini tampak amat berkesan untuk mengurangkan kuasa membeli dikalangan anak muda.
- Beri insentif ( kelepasan cukai ) bagi para peruncit dan pasaraya yang tidak menjual bahan rokok /tembakau.
- Dari aspek agama pula, ada beberapa alim merasa hairan mengapakah sejauh ini, amalan merokok tidak diharamkan oleh institusi agama setempat secara terang-terangan walaupun ianya sudah jelas akan kemudaratannya ke atas kesihatan seseorang perokok itu.
Kesimpulannya, walau apapun sasaran/gesaan yang diluahkan, pucuk pangkalnya, selagi pemerintah masih ingin meraih keuntungan cukai daripada penjualan rokok/tembakau, masalah tabiat merokok tidak akan dapat diselesaikan melalui kempen/aktiviti atau program kesedaran.
Pada masa yang sama, tidakkah ianya juga satu diskriminasi yang jelas ke atas bukan perokok yang selama ini mendambarkan kehidupan tanpa asap rokok ?
MOHD IKHLASH BIN ABDULLLAH
Tuesday, December 6, 2011
Penglibatan ibubapa dalam kegiatan sekolah perlu punyai batas.
Ramai dikalangan pendidik mahupun guru-guru disekolah dan maktab setempat menyambut baik akan peningkatan
pada peratusan bilangan ibubapa yang melibatkan diri dalam pelbagai kegiatan sekolah anak mereka.
Berbanding hanya 40 peratus apabila Compass dibentuk pada 1998, kini penglibatan ibu bapa dalam pelbagai kegiatan
luar darjah menerusi Kumpulan Sokongan Ibu Bapa (PSG) telah meningkat sekitar 96 peratus daripada kesemua 350 sekolah rendah, menengah
dan maktab rendah.
Menurut beberapa orang guru, perkembangan angka peratusan ini amat penting kerana ianya jelas menunjukkan penglibatan ibubapa
mampu merangsang para pelajar untuk terus bersemangat dan bergiat aktif dalam proses pembelajaran serta bermotivasi tinggi dalam
kegiatan luar darjah.
Namun ada segelintir guru yang merasakan ‘penglibatan’ para ibubapa perlu diurus melalui garis-pandu yang jelas lagi konkrit.
Contohnya, dengan ramai dikalangan para ibubapa yang melibatkan diri dalam program dan kegiatan di sekolah punyai pengetahuan, kerjaya atau pengalaman hidup berbeza-beza , maka tidak mustahil akan timbul ‘tidak kesefahaman’ dalam mengatur/anjurkan kegiatan masing-masing.
Cakap mudahnya, sesi perkongsian atau interaksi demi untuk mewujudkan sesuatu kegiatan boleh dicemari oleh nilai-nilai negatif seperti pentingkan diri sendiri, agenda tertentu, tidak menerima pandangan orang lain atau gagal melihat proses ‘penglibatan’ pada perspektif yang betul lagi positif.
Akhirnya, yang menjadi mangsa ialah para pelajar yang sepatutnya meraih kemahiran hidup menerusi perkongsian /interaksi melalui pelbagai kegiatan yang dianjurkan antara guru dengan ibu bapa.
Lantas adalah penting dalam usaha kita berkobar-kobar menarik seramai mungkin ibubapa dalam aktiviti sekolah, perlu juga diimbangi
dengan langkah-langkah pencegahan agar tidak kelihatan seperti setiap kegiatan itu dimonopoli dan diuruskan oleh ibubapa kerana akhirnya langkah sebegini akan merugikan semua pihak.
Pada masa yang sama, usaha Compass mendekati lebih ramai ibu bapa dan PSG supaya ibu bapa dapat melibatkan diri secara aktif dalam pendidikan anak mereka perlu juga diselit dan pastikan garis pandu ‘penglibatan’ perlu difahami oleh ibubapa itu.
pada peratusan bilangan ibubapa yang melibatkan diri dalam pelbagai kegiatan sekolah anak mereka.
Berbanding hanya 40 peratus apabila Compass dibentuk pada 1998, kini penglibatan ibu bapa dalam pelbagai kegiatan
luar darjah menerusi Kumpulan Sokongan Ibu Bapa (PSG) telah meningkat sekitar 96 peratus daripada kesemua 350 sekolah rendah, menengah
dan maktab rendah.
Menurut beberapa orang guru, perkembangan angka peratusan ini amat penting kerana ianya jelas menunjukkan penglibatan ibubapa
mampu merangsang para pelajar untuk terus bersemangat dan bergiat aktif dalam proses pembelajaran serta bermotivasi tinggi dalam
kegiatan luar darjah.
Namun ada segelintir guru yang merasakan ‘penglibatan’ para ibubapa perlu diurus melalui garis-pandu yang jelas lagi konkrit.
Contohnya, dengan ramai dikalangan para ibubapa yang melibatkan diri dalam program dan kegiatan di sekolah punyai pengetahuan, kerjaya atau pengalaman hidup berbeza-beza , maka tidak mustahil akan timbul ‘tidak kesefahaman’ dalam mengatur/anjurkan kegiatan masing-masing.
Cakap mudahnya, sesi perkongsian atau interaksi demi untuk mewujudkan sesuatu kegiatan boleh dicemari oleh nilai-nilai negatif seperti pentingkan diri sendiri, agenda tertentu, tidak menerima pandangan orang lain atau gagal melihat proses ‘penglibatan’ pada perspektif yang betul lagi positif.
Akhirnya, yang menjadi mangsa ialah para pelajar yang sepatutnya meraih kemahiran hidup menerusi perkongsian /interaksi melalui pelbagai kegiatan yang dianjurkan antara guru dengan ibu bapa.
Lantas adalah penting dalam usaha kita berkobar-kobar menarik seramai mungkin ibubapa dalam aktiviti sekolah, perlu juga diimbangi
dengan langkah-langkah pencegahan agar tidak kelihatan seperti setiap kegiatan itu dimonopoli dan diuruskan oleh ibubapa kerana akhirnya langkah sebegini akan merugikan semua pihak.
Pada masa yang sama, usaha Compass mendekati lebih ramai ibu bapa dan PSG supaya ibu bapa dapat melibatkan diri secara aktif dalam pendidikan anak mereka perlu juga diselit dan pastikan garis pandu ‘penglibatan’ perlu difahami oleh ibubapa itu.
Tuesday, November 1, 2011
Perlu tahu erti beri nasihat.
Dalam suasana lebaran, mengunjung bersama keluarga ke rumah sanak-saudara dan rakan-taulan demi menyemarakkan lagi kegembiraan Syawal disamping merapatkan lagi tali persaudaraan sesama kita amat didambakan. Ini kerana peluang dan ruang untuk melakukan diluar bulan Syawal agak terbatas dek kesibukan ehwal masing-masing.
Dan di saat itulah, seringkali selain bertanya khabar dan perkembangan diri/keluarga masing-masing, ada dikalangan ketua atau ahli keluarga akan menyelitkan kata-kata nasihat demi kebaikan bersama.
Dalam hal ini, pastinya kita pernah dengar seruan agar menerima apa yang disampaikan lebih penting daripada melihat siapa yang menyampaikannya.
Lantas terdapat segelintir golongan yang berpengalaman, pengaruh, berusia atau bijak pandai sering merasakan perlu mengatur laluan hidup orang-orang disekelilingnya dengan memberi nasihat/buah fikiran/pandangan.
Namun dalam konteks hari ini, gesaan ini perlu disemak kembali kerana ramai yang 'gemar' memberi komen/nasihat tapi adakalanya lupa untuk mencermin diri sendiri.
Sebagai contoh, seorang pakcik yang sudah berusia memberi leteran perihal manfaatnya menjaga kesihatan dan pemakanan ke atas tetamu yang hadir di rumahnya. Sayangnya, beliau merokok ketika menegur kanak-kanak yang tidak henti-henti menjamu selera saat itu.
Pada kesempatan yang lain pula, pasangan suami-isteri yang saban tahun menerima bantuan kewangan dari badan kebajikan setempat menegur secara sinis akan amalan kanak-kanak yang gemar menabung dan berjimat ketika mendapat duit raya.
Ini belum termasuk pengalaman pasangn suami-isteri yang sudah bercucu diberi tips kehidupan berumahtangga dari seorang belia yang baru selesai khusus kaunseling diperingkat ijazahnya.
Dan baru-baru ini, kecoh kisah kanak-kanak yang didera yang disiarkan di Berita Minggu beberapa hari sebelum lebaran menjadi tajuk perbincangan ketika berkunjung ke rumah sahabat handai.
Rata-rata mengecam tindakan keluarga asuhan kanak-kanak itu yang mendera mangsa secara jasmani.
Sayangnya, tanpa disedari kita juga adakalanya 'dera' anak-anak kita secara emosi.
Contohnya, anak-anak diheret berjalan raya hingga larut malam dalam keadaan anak-anak itu yang sudah penat, ngantuk lagi letih.
Ada pula yang membanding-bandingkan reputasi akademik kanak-kanak disaat berkunjung dan beramah mesra dirumah saudara mara kita.
Lebih buruk jika anak-anak gadis dipaksa untuk berpakaian raya dengan tidak memenuhi ciri-ciri pakaian muslimah atau sopan. Malangnya, anak-anak ini tiada pilihan untuk bersuara lantas mengikut saja rentak 'kealpaan' ibubapa sebegini.
Kesimpulannya, jika kita tegur kalangan golongan sebegini kelak dianggap sebagai biadab tapi jika dibiarkan, kesedaran diri tidak akan wujud dihari muka.
Walauapapun, usaha kita ke arah menyedarkan golongan ini biarlah bak seperti menarik rambut didalam tepung.
Ini agar setiap insan tahu dan sedar akan kelemahan/kekuatan minda/pandangan masing-masing agar kita tidak seperti si bodoh makanan si pandai.
Dan lebih baik jika kita bak penjaga perigi yang tidak akan haus kerana senantiasa diri ini diisi dengan ilmu serta pengalaman yang terkandung ilmu pengetahuan yang dapat memanfaatkan semua.
MOHD IKHLASH BIN ABDULLAH
Dan di saat itulah, seringkali selain bertanya khabar dan perkembangan diri/keluarga masing-masing, ada dikalangan ketua atau ahli keluarga akan menyelitkan kata-kata nasihat demi kebaikan bersama.
Dalam hal ini, pastinya kita pernah dengar seruan agar menerima apa yang disampaikan lebih penting daripada melihat siapa yang menyampaikannya.
Lantas terdapat segelintir golongan yang berpengalaman, pengaruh, berusia atau bijak pandai sering merasakan perlu mengatur laluan hidup orang-orang disekelilingnya dengan memberi nasihat/buah fikiran/pandangan.
Namun dalam konteks hari ini, gesaan ini perlu disemak kembali kerana ramai yang 'gemar' memberi komen/nasihat tapi adakalanya lupa untuk mencermin diri sendiri.
Sebagai contoh, seorang pakcik yang sudah berusia memberi leteran perihal manfaatnya menjaga kesihatan dan pemakanan ke atas tetamu yang hadir di rumahnya. Sayangnya, beliau merokok ketika menegur kanak-kanak yang tidak henti-henti menjamu selera saat itu.
Pada kesempatan yang lain pula, pasangan suami-isteri yang saban tahun menerima bantuan kewangan dari badan kebajikan setempat menegur secara sinis akan amalan kanak-kanak yang gemar menabung dan berjimat ketika mendapat duit raya.
Ini belum termasuk pengalaman pasangn suami-isteri yang sudah bercucu diberi tips kehidupan berumahtangga dari seorang belia yang baru selesai khusus kaunseling diperingkat ijazahnya.
Dan baru-baru ini, kecoh kisah kanak-kanak yang didera yang disiarkan di Berita Minggu beberapa hari sebelum lebaran menjadi tajuk perbincangan ketika berkunjung ke rumah sahabat handai.
Rata-rata mengecam tindakan keluarga asuhan kanak-kanak itu yang mendera mangsa secara jasmani.
Sayangnya, tanpa disedari kita juga adakalanya 'dera' anak-anak kita secara emosi.
Contohnya, anak-anak diheret berjalan raya hingga larut malam dalam keadaan anak-anak itu yang sudah penat, ngantuk lagi letih.
Ada pula yang membanding-bandingkan reputasi akademik kanak-kanak disaat berkunjung dan beramah mesra dirumah saudara mara kita.
Lebih buruk jika anak-anak gadis dipaksa untuk berpakaian raya dengan tidak memenuhi ciri-ciri pakaian muslimah atau sopan. Malangnya, anak-anak ini tiada pilihan untuk bersuara lantas mengikut saja rentak 'kealpaan' ibubapa sebegini.
Kesimpulannya, jika kita tegur kalangan golongan sebegini kelak dianggap sebagai biadab tapi jika dibiarkan, kesedaran diri tidak akan wujud dihari muka.
Walauapapun, usaha kita ke arah menyedarkan golongan ini biarlah bak seperti menarik rambut didalam tepung.
Ini agar setiap insan tahu dan sedar akan kelemahan/kekuatan minda/pandangan masing-masing agar kita tidak seperti si bodoh makanan si pandai.
Dan lebih baik jika kita bak penjaga perigi yang tidak akan haus kerana senantiasa diri ini diisi dengan ilmu serta pengalaman yang terkandung ilmu pengetahuan yang dapat memanfaatkan semua.
MOHD IKHLASH BIN ABDULLAH
Wednesday, October 19, 2011
Atasi isu belanja majlis perkahwinan dengan penuh hemah.
Baru-baru ini, isu wang hantaran dan belanja majlis perkahwinan mendapat perhatian masyarakat kita mungkin dek kosnya yang melambung tinggi hingga mencecah ribuan dolar. Ini tidak termasuk lokasi yang bukan lagi setakat dikolong blok tapi di hotel lima bintang, tepi pantai atau di atas kapal peleseran.
Lantas sebahagian dari kita setakat mengkritik tanpa mencari saluran alternatif bagi isu ini.
Secara umumnya, kita melihat daya kekuatan ekonomi orang kita dalam menjalankan majlis perkahwinan sudah berkembang berbanding pada tahun-tahun sebelumnya. Dengan ertikata yang lain, ianya satu perkembangan yang positif dikalangan masyarakat kita.
Ini kerana secara rambang, jutaan dolar dihabiskan dalam jangka masa setahun mengendalikan majlis perkahwinan. Cakap mudahnya, bisnes pakej perkahwinan semakin berkembang dengan pelbagai pilihan terbentang luas bagi para mempelai.
Namun timbul keraguan tentang tahap ketahanan hubungan rumahtangga itu sendiri kerana kadar penceraian dikalangan orang kita juga amat membimbangkan. Lantas timbul gesaan dari institusi agama atau ulama setempat agar mengukuhkan hubungan rumahtangga lebih penting dan genting dari setakat majlis yang gah semata-mata.
Ini kerana ada pasangan yang masih terperangkap dalam melunaskan hutang kos perkahwinan sehingga membawa pada masalah yang lain.
Namun persoalannya sejauh mana mesej ( berjimat dalam majlis perkahwinan ) boleh dilestarikan dikalangan orang kita. Ini memandangkan jika ‘trend’ terkini untuk berhabisan setakat ingin menjadi raja sehari, apakah alternatif yang boleh dipraktikkan mengikut lunas-lunas budaya dan agama.
Ada berpendapat, kita perlu wujudkan lebih banyak pakej perkahwinan dibawah satu bumbung ( segala keperluan dalam majlis perkahwinan ) yang boleh diadakan dimasjid-masjid setempat pada setiap hujung minggu dengan kos yang lebih rendah. Selain itu, banyak perkara yang bermanfaat boleh diraih samada oleh pasangan pengantin mahupun para jemputan. Antaranya, cara pemakaian yang sopan, diselit sedikit syarahan agama, dendangan nasyid dan banyak lagi aspek yang diharap boleh difikir atau ketengahkan antara para mempelai dan pihak masjid.
Jika trend ( majlis perkahwinan di masjid ) sebegini dapat digembar-gemburkan melalui mediamassa atau iklan dengan kos yang berpatutan, pastinya lambat laun, tumpuan bakal mempelai boleh berubah.
Pada masa yang sama, pihak masjid secara tidak langsung telah mewujudkan satu persaingan yang sihat dalam perniagaan pakej perkahwinan. Siapa yang lebih kreatif dan berdaya tahan akan terus maju dalam perniagaannya.
MOHD IKHLASH ABDULLAH
Lantas sebahagian dari kita setakat mengkritik tanpa mencari saluran alternatif bagi isu ini.
Secara umumnya, kita melihat daya kekuatan ekonomi orang kita dalam menjalankan majlis perkahwinan sudah berkembang berbanding pada tahun-tahun sebelumnya. Dengan ertikata yang lain, ianya satu perkembangan yang positif dikalangan masyarakat kita.
Ini kerana secara rambang, jutaan dolar dihabiskan dalam jangka masa setahun mengendalikan majlis perkahwinan. Cakap mudahnya, bisnes pakej perkahwinan semakin berkembang dengan pelbagai pilihan terbentang luas bagi para mempelai.
Namun timbul keraguan tentang tahap ketahanan hubungan rumahtangga itu sendiri kerana kadar penceraian dikalangan orang kita juga amat membimbangkan. Lantas timbul gesaan dari institusi agama atau ulama setempat agar mengukuhkan hubungan rumahtangga lebih penting dan genting dari setakat majlis yang gah semata-mata.
Ini kerana ada pasangan yang masih terperangkap dalam melunaskan hutang kos perkahwinan sehingga membawa pada masalah yang lain.
Namun persoalannya sejauh mana mesej ( berjimat dalam majlis perkahwinan ) boleh dilestarikan dikalangan orang kita. Ini memandangkan jika ‘trend’ terkini untuk berhabisan setakat ingin menjadi raja sehari, apakah alternatif yang boleh dipraktikkan mengikut lunas-lunas budaya dan agama.
Ada berpendapat, kita perlu wujudkan lebih banyak pakej perkahwinan dibawah satu bumbung ( segala keperluan dalam majlis perkahwinan ) yang boleh diadakan dimasjid-masjid setempat pada setiap hujung minggu dengan kos yang lebih rendah. Selain itu, banyak perkara yang bermanfaat boleh diraih samada oleh pasangan pengantin mahupun para jemputan. Antaranya, cara pemakaian yang sopan, diselit sedikit syarahan agama, dendangan nasyid dan banyak lagi aspek yang diharap boleh difikir atau ketengahkan antara para mempelai dan pihak masjid.
Jika trend ( majlis perkahwinan di masjid ) sebegini dapat digembar-gemburkan melalui mediamassa atau iklan dengan kos yang berpatutan, pastinya lambat laun, tumpuan bakal mempelai boleh berubah.
Pada masa yang sama, pihak masjid secara tidak langsung telah mewujudkan satu persaingan yang sihat dalam perniagaan pakej perkahwinan. Siapa yang lebih kreatif dan berdaya tahan akan terus maju dalam perniagaannya.
MOHD IKHLASH ABDULLAH
Wednesday, September 7, 2011
Jagalah hak orang lain bila hadiri majlis ilmu.
Dalam menyemarakkan kehangatan Bulan Bahasa tahun ini, pelbagai usaha telah digerakkan oleh badan bertindak dalam mempergiat serta mempromosi bahasa/budaya
dikalangan masyarakat kita. Ini termasuk tahun ini, sebanyak 41 kegiatan bahasa – termasuk persembahan, peraduan, ceramah dan bengkel – akan dianjurkan pelbagai pertubuhan Melayu seperti Jawatankuasa Eksekutif Kegiatan Melayu (MAEC), sekolah-sekolah dan institusi pengajian tinggi.
Ini satu perkembangan yang baik demi memberi fokus pada pentingnya mengekal warisan bahasa Melayu dan mewariskannya kepada generasi masa depan.
Namun dalam keghairahan menyambut dan menyahut seruan mengekalkan ' warisan bahasa dan budaya' kita, soal adab juga perlu diambil kira ketika mengikuti sebarang bengkel/ceramah yang diadakan.
Sayangnya, masih ada segelintir dari kalangan kita yang tidak dapat membezakan antara sesi ceramah/bengkel yang memerlukan fokus dalam pemahaman/pendengaran dengan aktiviti seperti fiesta keluarga ditepi pantai.
Cakap mudahnya, tidak semua kegiatan yang dianjurkan boleh dihadiri bersama keluarga khususnya bagi yang membawa bersama bayi atau kanak-kanak kecil.
Ini kerana naluri semulajadi kanak-kanak dalam lingkungan usia sedemikian tidak dapat memberi fokus/tidak membuat bising atau mengganggu ketenteraman majlis yang memerlukan kita fokus dan khusyuk ke atas isu-isu yang dikupas oleh para pensyarah.
Mungkin ada keluarga beranggapan membawa anak-anak bukan saja merapatkan hubungan kekeluargaan sebaliknya mendidik anak-anak berjinak-jinak dalam majlis-majlis seperti ini.
Pandangan sedemikian boleh dikongsi dan dikaitkan sama ke atas isu ' Kanak-kanak dilayan seperti jemaah kelas kedua di masjid '.
Ada berpendapat dalam hal sedemikian, adakalanya keluarga yang terlibat bak cuba menegakkan benang yang basah bila bertindak membawa anak-anak samada ke majlis formal mahupun inginkan anak-anak diletakkan di saf yang pertama. Kita samasekali lupa atau lalai perihal dan kewajipan hak orang-orang disekeliling kita.
Kita juga perlu sedar bilamana anak-anak kita tidak terkawal dalam satu-satu majlis itu, maka dengan sendirinya hak-hak individu lain yang hadir
demi untuk menyelami setiap butir penerangan/ilmu yang disampaikan oleh pensyarah sudah dinodai oleh tindakan kita.
Saya membawa contoh baru-baru ini dimana Lembaga Perpustakaan Daerah Woodland telah mengadakan sesi bersama Habiburrahman El-Shirazy iaitu penulis novel terkenal Ayat-Ayat Cinta.
Untuk pengetahuan pembaca semua, menurut Encik Tommy Tamtomo, Pengarah Utama Penerbit Republika dalam acara bedah buku di Gramedia Matraman, Jakarta beberapa waktu lalu bahawa buku tersebut sudah dicetak lebih 30 kali dengan jumlah hampir/mungkin mencapai lebih 300 ribu bilangannya.
Malangnya, kehadiran dan ucapan serta perkongsian ilmunya seakan-akan dinodai oleh segelintir individu yang saya rasa, kurang bersedia untuk sesi-sesi sebegini kerana ianya diselang-seli dengan suara anak yang menangis,bermain,berkejaran serta riuh rendah dibuatnya.
Sehingga akhirnya, saya samakan sesi ini dengan sesi bertemu ibubapa ditadika setempat setiap hujung tahun atau fiesta keluarga ditepi pantai gayanya.
Kesimpulannya, diakhir sesi itu, saya tidak raih ilmu dari ayat-ayat cinta tapi suara-suara memekak.
dikalangan masyarakat kita. Ini termasuk tahun ini, sebanyak 41 kegiatan bahasa – termasuk persembahan, peraduan, ceramah dan bengkel – akan dianjurkan pelbagai pertubuhan Melayu seperti Jawatankuasa Eksekutif Kegiatan Melayu (MAEC), sekolah-sekolah dan institusi pengajian tinggi.
Ini satu perkembangan yang baik demi memberi fokus pada pentingnya mengekal warisan bahasa Melayu dan mewariskannya kepada generasi masa depan.
Namun dalam keghairahan menyambut dan menyahut seruan mengekalkan ' warisan bahasa dan budaya' kita, soal adab juga perlu diambil kira ketika mengikuti sebarang bengkel/ceramah yang diadakan.
Sayangnya, masih ada segelintir dari kalangan kita yang tidak dapat membezakan antara sesi ceramah/bengkel yang memerlukan fokus dalam pemahaman/pendengaran dengan aktiviti seperti fiesta keluarga ditepi pantai.
Cakap mudahnya, tidak semua kegiatan yang dianjurkan boleh dihadiri bersama keluarga khususnya bagi yang membawa bersama bayi atau kanak-kanak kecil.
Ini kerana naluri semulajadi kanak-kanak dalam lingkungan usia sedemikian tidak dapat memberi fokus/tidak membuat bising atau mengganggu ketenteraman majlis yang memerlukan kita fokus dan khusyuk ke atas isu-isu yang dikupas oleh para pensyarah.
Mungkin ada keluarga beranggapan membawa anak-anak bukan saja merapatkan hubungan kekeluargaan sebaliknya mendidik anak-anak berjinak-jinak dalam majlis-majlis seperti ini.
Pandangan sedemikian boleh dikongsi dan dikaitkan sama ke atas isu ' Kanak-kanak dilayan seperti jemaah kelas kedua di masjid '.
Ada berpendapat dalam hal sedemikian, adakalanya keluarga yang terlibat bak cuba menegakkan benang yang basah bila bertindak membawa anak-anak samada ke majlis formal mahupun inginkan anak-anak diletakkan di saf yang pertama. Kita samasekali lupa atau lalai perihal dan kewajipan hak orang-orang disekeliling kita.
Kita juga perlu sedar bilamana anak-anak kita tidak terkawal dalam satu-satu majlis itu, maka dengan sendirinya hak-hak individu lain yang hadir
demi untuk menyelami setiap butir penerangan/ilmu yang disampaikan oleh pensyarah sudah dinodai oleh tindakan kita.
Saya membawa contoh baru-baru ini dimana Lembaga Perpustakaan Daerah Woodland telah mengadakan sesi bersama Habiburrahman El-Shirazy iaitu penulis novel terkenal Ayat-Ayat Cinta.
Untuk pengetahuan pembaca semua, menurut Encik Tommy Tamtomo, Pengarah Utama Penerbit Republika dalam acara bedah buku di Gramedia Matraman, Jakarta beberapa waktu lalu bahawa buku tersebut sudah dicetak lebih 30 kali dengan jumlah hampir/mungkin mencapai lebih 300 ribu bilangannya.
Malangnya, kehadiran dan ucapan serta perkongsian ilmunya seakan-akan dinodai oleh segelintir individu yang saya rasa, kurang bersedia untuk sesi-sesi sebegini kerana ianya diselang-seli dengan suara anak yang menangis,bermain,berkejaran serta riuh rendah dibuatnya.
Sehingga akhirnya, saya samakan sesi ini dengan sesi bertemu ibubapa ditadika setempat setiap hujung tahun atau fiesta keluarga ditepi pantai gayanya.
Kesimpulannya, diakhir sesi itu, saya tidak raih ilmu dari ayat-ayat cinta tapi suara-suara memekak.
Subscribe to:
Posts (Atom)