Kita mempunyai puluhan pertubuhan masyarakat, kebajikan, badan bantu diri,masjid, madrasah, rumah peralihan/tumpangan dan sebagainya. Dan setiap satunya mempunyai peranan dan tanggung-jawab yang ingin dilaksanakan bagi tujuan kemaslahatan umum. Pada masa yang sama, faktor penggerak seperti kos, sumber tenaga serta penyelenggaraan turut diambil kira agar setiap program/kursus/bantuan yang disediakan tidak genjot angkara kekurangan dana atau mengalami defisit. Maka itu, setiap institusi dan pertubuhan ( ada dapat peratusan kecil subsidi atau pelepasan cukai dari pemerintah ), selainnya perlu ditanggung sendiri oleh badan tersebut. Maka itu tabung derma atau dana dari masyarakat setempat amat diperlukan dari masa ke semasa.
Lantas tidak hairanlah jika setiap badan akan berusaha dengan segenap tenaga/minda/projek dan pendekatan kreatif diadakan demi untuk meraih dana. Ianya boleh meliputi dari projek amal, majlis syarahan hingga ke konsert bagi tujuan memungut derma diperkenalkan. Dan sebagai penderma, kita sering disuguh atau berdepan dengan bermacam bentuk tabung dana dari pelbagai persatuan/pertubuhan saban waktu untuk diisi.
Justeru, ada badan yang berjaya mengumpul dana saban tahun tanpa sebarang masalah. Ini berlandaskan projek dan pengurusan dana yang perkenalkan dengan pendekatan yang innovatif lagi kreatif. Sebaliknya, terdapat badan-badan yang masih ' tercungap' dari aspek meraih dana dari orangramai.
Bagi menyelamatkan 'jurang' diantara badan-badan kebajikan, ada berpendapat diwujudkan satu tabung yang mewakili setiap badan/pertubuhan kebajikan. Cadangan ini tampak mudah dimana setiap terkumpulnya dana dari orangramai, maka dibahagikan ke atas setiap badan-badan mengikut tuntutan dan keperluannya.
Pendekatan sebegini bukan saja memudahkan orangramai menyumbang derma tanpa perlu pilih kasih/tabung, tapi boleh menambah dana dengan mudah dan cepat. Ini memandangkan setiap penderma akan memberi fokus ke atas satu dana saja.
Namun ada beberapa perkara yang perlu dikemaskini sebelum mewujudkan satu tabung. Antaranya :
- badan yang sekian lama berjaya meraih dana yang besar perlu bersedia atau bermurah hati terlebih dahulu untuk berkongsi ilmu innovatif/kreatif dan
kepakarannya. Ini termasuk keupayaan menjana derma yang besar pada setiap projek dari orangramai.
- badan yang kurang berjaya meraih dana selama ini usahlah bersikap bak menangguk di air keruh dan berharap mendapat habuan tanpa berusaha gigih.
-Jawatankuasa yang dibentuk untuk menjaga tabung ini perlu bersikap adil dan saksama. Contohnya, tidak boleh mempertikaikan keberkesanan
projek/kursus/program yang berjaya dijalankan oleh badan dengan pulangan derma yang lumayan.
Atau membantutkan usaha badan-badan yang sememangnya terbukti akan kemampuan meraih derma melalui projek-projeknya.
- Mampukah dipastikan tiada lagi badan yang mengalami defisit atau program kendalian yang tergendala angkara kekurangan dana.
Atau mewujudkan satu tabung tidak akan menimbulkan duplikasi ke atas tujuan.matlamat dan peranan yang ingin disalurkan pada masyarakat.
Mungkin banyak lagi perincian yang boleh diusulkan dan dibincangkan secara rasional dan berhemah tanpa perlu tekanan atau terburu-buru dari mana-mana pihak. Ibarat menarik rambut didalam tepung, implikasi dari setiap perbincangan daripada pelbagai pihak diharapkan dapat membuahkan hasil bagi manfaat masyarakat.
Jika tidak, adalah lebih baik membiarkan cadangan ini dibincangkan di hari muka pada masa yang sesuai.
MOHD IKHLASH ABDULLAH.
Tuesday, February 2, 2010
Monday, January 4, 2010
Masyarakat pantai - satu cemuhan ?
Sedih, pilu dan menyayat hati bila terpapar kisah sekelompok kecil dari kalangan masyarakat kita yang akhirnya terpaksa terdampar dipersisiran pantai dek tiadanya tempat berteduh mahupun bergantung nasib. Dan lebih menyentuh hati bilamana anak-anak seawal bayi lagi turut terlibat sama menanggung beban yang 'dicipta' oleh ibubapa mereka yang kini menghantui dan menjadi keprihatinan masyarakat umum pula. KESIAN.
Mujur ada beberapa badan bantu diri yang sudi membantu. SYABAS.
Namun apakah kisah-kisah seumpama ini yang sering mendapat simpati dan menimbulkan keprihatinan dikalangan masyarakat umum 'disedari' oleh golongan terpinggir ini?
Ada berpendapat, rata-rata kelompok ini samada buta huruf atau kurang membaca tentang perkembangan setempat termasuk saluran - saluran yang ada untuk membantu mereka. Dan diburukkan lagi, lingkungan pergaulan kelompok ini juga mempunyai tahap pemikiran yang sama ( mindset ) bobrok. Ini diibaratkan sudah jatuh ditimpa tangga.
Justeru, tanpa disedari, mesej dan keprihatinan sebegini rata-rata digarap oleh anggota masyarakat yang hidup lebih stabil dan menjadikan kisah sebegini sebagai sandaran dan tauladan dalam melayari kehidupan seharian.
Lantas, timbul persoalan bagaimana untuk menyedarkan 'masyarakat pantai' atau kelompok terpinggir ini ?
Mungkin setakat ini , cara badan kebajikan membuat lawatan rambang ( survey ) di pantai memang bagus dan dapat membantu kelompok yang terjejas dengan bantuan yang diperlukan. Tapi kaedah begini dikhuatiri menjadi ikutan kelompok lain yang mempunyai masalah dengan beranggapan akan ada kebajikan untuk mereka juga kelak. Bak kata seorang rakan secara sinis, " kalau ada masalah, duduk tepi pantai. Pasti ada badan kebajikan datang menolong."
Saya pula berpendapat usahlah kita 'pinggir' kan golongan ini dengan kata-kata dan harapan yang berbau semacam berputus-asa ke atas kelompok yang sememangnya daif lagi dangkal ini. Sebaliknya , anggaplah ianya sebagai satu cabaran dan tanggung-jawab kita dalam menangani kes-kes sebegini sebagai satu unit keluarga dalam masyarakat kita. Cakap mudahnya, kita perlu cabut akar-akarnya dan jangan beri peluang untuk berbenih atau berakar semula.
Contoh, kisah sebegini sering dijadikan drama atau doku-drama dikaca TV dengan harapan dapat membantu. Malangnya tanpa disedari, rancangan sebegini mungkin meraih ( target audience ) yang sememangnya membentuk keluarga sakinah dan kalau adapun keluarga yang perlukan bantuan, mereka tidak sedar sasaran rancangan sebegini untuk mereka sebenarnya.
Sebaliknya, kita memerlukan rancangan ala realiti yang mana para penonton boleh diajar mengenalpasti, bantu serta bagaimana merujukkan golongan ini ( yang berisiko ) pada pihak-pihak tertentu.
Jika ini dapat dilakukan, beban dan kos tenaga dari usaha badan kebajikan untuk mengenalpasti masalah-masalah sebegini dapat dikurangkan dan boleh memberi fokus pada usaha memulih/ memberi bantuan dengan lebih berkesan.
Cakap mudahnya , masyarakat umum perlu laksanakan peranan sewajarnya sebagai 'informer' lantas memudahkan badan bantu diri menjalankan langkah selanjutnya sebelum kes-kes menjadi wabak virus yang merebak dan tidak terkawal lagi. Bak peribahasa, berat sama dipikul, ringin sama dijinjing.
Kesimpulannya, usahlah kita malu dengan kisah-kisah yang memalukan dari sekelompok masyarakat kita yang
sebenarnya juga berasa malu kerana terpinggir dari arus nasional.
Mujur ada beberapa badan bantu diri yang sudi membantu. SYABAS.
Namun apakah kisah-kisah seumpama ini yang sering mendapat simpati dan menimbulkan keprihatinan dikalangan masyarakat umum 'disedari' oleh golongan terpinggir ini?
Ada berpendapat, rata-rata kelompok ini samada buta huruf atau kurang membaca tentang perkembangan setempat termasuk saluran - saluran yang ada untuk membantu mereka. Dan diburukkan lagi, lingkungan pergaulan kelompok ini juga mempunyai tahap pemikiran yang sama ( mindset ) bobrok. Ini diibaratkan sudah jatuh ditimpa tangga.
Justeru, tanpa disedari, mesej dan keprihatinan sebegini rata-rata digarap oleh anggota masyarakat yang hidup lebih stabil dan menjadikan kisah sebegini sebagai sandaran dan tauladan dalam melayari kehidupan seharian.
Lantas, timbul persoalan bagaimana untuk menyedarkan 'masyarakat pantai' atau kelompok terpinggir ini ?
Mungkin setakat ini , cara badan kebajikan membuat lawatan rambang ( survey ) di pantai memang bagus dan dapat membantu kelompok yang terjejas dengan bantuan yang diperlukan. Tapi kaedah begini dikhuatiri menjadi ikutan kelompok lain yang mempunyai masalah dengan beranggapan akan ada kebajikan untuk mereka juga kelak. Bak kata seorang rakan secara sinis, " kalau ada masalah, duduk tepi pantai. Pasti ada badan kebajikan datang menolong."
Saya pula berpendapat usahlah kita 'pinggir' kan golongan ini dengan kata-kata dan harapan yang berbau semacam berputus-asa ke atas kelompok yang sememangnya daif lagi dangkal ini. Sebaliknya , anggaplah ianya sebagai satu cabaran dan tanggung-jawab kita dalam menangani kes-kes sebegini sebagai satu unit keluarga dalam masyarakat kita. Cakap mudahnya, kita perlu cabut akar-akarnya dan jangan beri peluang untuk berbenih atau berakar semula.
Contoh, kisah sebegini sering dijadikan drama atau doku-drama dikaca TV dengan harapan dapat membantu. Malangnya tanpa disedari, rancangan sebegini mungkin meraih ( target audience ) yang sememangnya membentuk keluarga sakinah dan kalau adapun keluarga yang perlukan bantuan, mereka tidak sedar sasaran rancangan sebegini untuk mereka sebenarnya.
Sebaliknya, kita memerlukan rancangan ala realiti yang mana para penonton boleh diajar mengenalpasti, bantu serta bagaimana merujukkan golongan ini ( yang berisiko ) pada pihak-pihak tertentu.
Jika ini dapat dilakukan, beban dan kos tenaga dari usaha badan kebajikan untuk mengenalpasti masalah-masalah sebegini dapat dikurangkan dan boleh memberi fokus pada usaha memulih/ memberi bantuan dengan lebih berkesan.
Cakap mudahnya , masyarakat umum perlu laksanakan peranan sewajarnya sebagai 'informer' lantas memudahkan badan bantu diri menjalankan langkah selanjutnya sebelum kes-kes menjadi wabak virus yang merebak dan tidak terkawal lagi. Bak peribahasa, berat sama dipikul, ringin sama dijinjing.
Kesimpulannya, usahlah kita malu dengan kisah-kisah yang memalukan dari sekelompok masyarakat kita yang
sebenarnya juga berasa malu kerana terpinggir dari arus nasional.
Tuesday, December 1, 2009
Kaedah baru lahirkan usahawan
Mungkin tidak ramai yang menonton atau tahu akan sebuah rancangan bertajuk Dragon's Den di tv pra-bayar saluran BBC Knowledge. Konsepnya sama seperti rancangan ujibakat dalam bidang seni suara seperti American Idol, Britain Got Talents, Singapore Idol atau Anugerah di Suria dimana setiap peserta diadili dari aspek mutu suara, persembahan serta penampilan oleh para juri yang akhirnya akan menjulang seorang pemenang.
Cuma bezanya, rancangan Dragon's Den memberi fokus dalam mencari dan melahirkan usahawan yang terbaik dikalangan para peserta
Para jurinya terdiri daripada jutawan dan usahawan yang berjaya dan terkenal dalam empayar bidang perniagaan masing-masing. Mereka sanggup melabur demi ingin melihat lebih ramai usahawan dihari muka.
Setiap peserta pula akan menerima pelaburan yang bernilai puluhan hingga ratusan ribu dolar jika produknya berjaya menambat hati para juri.
Yang menariknya, rancangan ini bukan saja mengetengahkan para peniaga baru dan mapan, akan tetapi bagaimana sesuatu produk itu diperkenalkan. Contohnya setiap peserta diberi masa lebih kurang 5 minit untuk menyakinkan para juri tentang produk mereka termasuk carta kewangan, jualan serta keuntungan yang boleh diraih.
Maka itu, tidak hairanlah jika setiap peserta akan bertungkus-lumus sedaya upaya mengetengahkan produk-produk ciptaan mereka. Ada yang tergamam, kaku dalam sesi berhadapan dengan para jutawan dan usahawan itu. Tidak kurang juga ada produk-produk yang gagal berfungsi untuk diketengahkan.
Pun begitu, rancangan ini merangkumi produk seringkas tuala alas tempat duduk tandas awam, buku kanak-kanak sehingga ke mesin-mesin yang mampu membersihkan puluhan lori dalam jangkamasa yang singkat.
Di pihak para juri pula, penilaian dari aspek kemampuan, keberkesanan serta peluang menjana keuntungan sesuatu produk yang diperkenalkan, dipertimbangkan secara serius sebelum sebarang pelaburan diberikan.
Adakalanya, bagi produk-produk yang gagal menarik perhatian para juri, tersemat nasihat-nasihat serta tunjuk ajar secara ringkas yang amat berguna dan berkesan ke atas para peserta dari kacamata dan pengalaman para juri jutawan tersebut. Ini sekaligus memberi peluang peserta atau penonton TV menimba ilmu khususnya bagi individu yang ingin memulakan perniagaan atau berhasrat mengembangkan bisnes mereka.
Aspek-aspek Inilah yang menarik perhatian dan minat saya menonton rancangan ini.
Saya berharap konsep rancangan seperti ini boleh diperkenalkan samada melalui mediamasa seperti rancangan TV ataupun dianjurkan oleh pertubuhan-pertubuhan yang ' ikhlash' ingin melahirkan usahawan dihari muka.
Bak serampang dua mata, gesaan ini amat berguna bagi para pelabur kerana dapat berpeluang melihat potensi dan produk para peniaga baru dan mapan. Bagi para peserta pula, konsep ini boleh dijadikan landasan untuk belajar cara-cara menghasilkan produk sendiri, mengetengahkan serta mempromosinya melalui carta kewangan dan jualan.
Secara tidak langsung, kita menyahut gesaan pemerintah dalam usaha melahirkan serta membantu merealisasikan impian para usahawan muda di negara kita ini.
Cuma bezanya, rancangan Dragon's Den memberi fokus dalam mencari dan melahirkan usahawan yang terbaik dikalangan para peserta
Para jurinya terdiri daripada jutawan dan usahawan yang berjaya dan terkenal dalam empayar bidang perniagaan masing-masing. Mereka sanggup melabur demi ingin melihat lebih ramai usahawan dihari muka.
Setiap peserta pula akan menerima pelaburan yang bernilai puluhan hingga ratusan ribu dolar jika produknya berjaya menambat hati para juri.
Yang menariknya, rancangan ini bukan saja mengetengahkan para peniaga baru dan mapan, akan tetapi bagaimana sesuatu produk itu diperkenalkan. Contohnya setiap peserta diberi masa lebih kurang 5 minit untuk menyakinkan para juri tentang produk mereka termasuk carta kewangan, jualan serta keuntungan yang boleh diraih.
Maka itu, tidak hairanlah jika setiap peserta akan bertungkus-lumus sedaya upaya mengetengahkan produk-produk ciptaan mereka. Ada yang tergamam, kaku dalam sesi berhadapan dengan para jutawan dan usahawan itu. Tidak kurang juga ada produk-produk yang gagal berfungsi untuk diketengahkan.
Pun begitu, rancangan ini merangkumi produk seringkas tuala alas tempat duduk tandas awam, buku kanak-kanak sehingga ke mesin-mesin yang mampu membersihkan puluhan lori dalam jangkamasa yang singkat.
Di pihak para juri pula, penilaian dari aspek kemampuan, keberkesanan serta peluang menjana keuntungan sesuatu produk yang diperkenalkan, dipertimbangkan secara serius sebelum sebarang pelaburan diberikan.
Adakalanya, bagi produk-produk yang gagal menarik perhatian para juri, tersemat nasihat-nasihat serta tunjuk ajar secara ringkas yang amat berguna dan berkesan ke atas para peserta dari kacamata dan pengalaman para juri jutawan tersebut. Ini sekaligus memberi peluang peserta atau penonton TV menimba ilmu khususnya bagi individu yang ingin memulakan perniagaan atau berhasrat mengembangkan bisnes mereka.
Aspek-aspek Inilah yang menarik perhatian dan minat saya menonton rancangan ini.
Saya berharap konsep rancangan seperti ini boleh diperkenalkan samada melalui mediamasa seperti rancangan TV ataupun dianjurkan oleh pertubuhan-pertubuhan yang ' ikhlash' ingin melahirkan usahawan dihari muka.
Bak serampang dua mata, gesaan ini amat berguna bagi para pelabur kerana dapat berpeluang melihat potensi dan produk para peniaga baru dan mapan. Bagi para peserta pula, konsep ini boleh dijadikan landasan untuk belajar cara-cara menghasilkan produk sendiri, mengetengahkan serta mempromosinya melalui carta kewangan dan jualan.
Secara tidak langsung, kita menyahut gesaan pemerintah dalam usaha melahirkan serta membantu merealisasikan impian para usahawan muda di negara kita ini.
Monday, November 2, 2009
Kesamaran antara dera and didik anak-anak.
Zuriat yang diamanahkan ke atas pasangan ibubapa adalah satu tanggungan bukan hak mutlak yang boleh diperlakukan sesuka hati.
Sebagai ibubapa, anak-anak bak kain putih dan kitalah yang mencorakkannya. Sekaligus membawa maksud seperti memberi kasih sayang, perlindungan, kabajikan ( makan minum/pakaian ), ilmu pendidikan ( duniawi /ukhrawi ) dan memastikan kesihatan terjamin serta akhlak yang sempurna.
Pada masa yang sama, setiap zuriat itu akan melalui proses pendewasaan seawal usia bayi hingga peringkat remaja yang sememangnya memerlukan kesabaran dan pengorbanan dari pasangan ibubapa itu. Ini termasuklah sifat kenakalan diperingat kanak2 hingga ke masalah yang lebih rencam bila meningkat remaja.
Dan proses inilah yang perlu dipantau oleh ibubapa disebalik tugasan,tekanan dan bebanan kos kehidupan yang adakalanya begitu mendesak sekali..
Tanpa disedari, mungkin faktor-faktor inilah yang juga menjerumus seseorang itu melepaskan 'tekanan hidup' ke atas anak-anak dibawah jagaannya selain sikap dan sifat tidak bertanggung-jawab ( pemalas,nganggur ) seseorang itu.
Cakap ringkasnya, adakalanya kita lupa dan gagal untuk mencorak diri kita sendiri demi kebaikan kerana sibuk berusaha mencorak anak anak kita.
Antaranya :
- kita lebih takut atau sanjungi pasangan atau kekasih daripada 'membela' anak-anak sendiri yang jelas terdera.
- anak-anak mengadu pada nenek, ibu atau bapa ( sendiri ) yang mereka sering didera, tapi seringkali perkara sebegini tidak diendah, dihiraukan atau menyangka ia adalah helah atau imaginasi anak-anak itu saja.
- ada pasangan tidak dapat membezakan antara kenakalan dan kejahatan anak-anak.
- tidak tahu bilakah masa sesuai untuk bertegas, gertak, merotan atau memujuk ke atas diri kanak-kanak yang berbeza usia, sikap dan perangai.
- lebih buruk, jika pendera masih sekali sekala berjumpa si ibu bersama anaknya walaupun hukuman telah melarangnya..
Ini termasuklah undang-undang yang samada kurang jelas atau tidak berat bentuk hukumannya ke atas pesalah kecuali yang mengakibatkan maut.
Sebagai contoh, kita berani mengherdik, mengunakan kekerasan ( sepak, piat telinga, ) di tempat awam ke atas anak-anak berbanding membuang sampah sembarangan.
Huraiannya, setiap ibubapa perlu dijelaskan akan hak serta isu-isu mengenai perihal penderaan anak-anak sebagaimana kita menangani isu kenakalan remaja, keciciran dalam pelajaran, samseng remaja dan sebagainya.
Ini termasuk saluran-saluran yang mudah didapatkan oleh kanak-kanak yang didera. Seperti contoh, beberapa barang pasaraya boleh ditampal dengan mesej anti penderaan sebagaimana yang terdapat pada kotak rokok perihal kesihatan. Dengan informasi sebegini, anak-anak atau teman sedarjah boleh menghubungi pihak tertentu untuk mendapatkan bantuan secepat mungkin.
Jiran tetangga atau sesiapa juga boleh memainkan peranannya. Ungkapan ' jaga tepi kain orang' dalam konteks hari ini boleh dipandang sebagai satu langkah yang positif. Jika kain yang terselak, perlu ditegur atau ditutup. Begitulah hendaknya, jika sesuatu yang kurang 'manis' berlaku ke atas jiran kita, perlu kita bersifat prihatin atau menegurnya sebaik mungkin. Jika tidak, kita akan dipaparkan dengan kisah orang tua yang maut sendirian dirumah, anak jiran didera atau ibubapa yang berantakkan sehingga membawa maut. Bila kisah-kisah sebegini tersiar, mulalah kita menuding jari ke atas pelaku dan pesalah semata-mata. Seolah-olah kita tiada peranan untuk dimainkan dalam menangani isu-isu sebegini.
Akhirnya stigma ke atas golongan lelaki dikaitkan dengan penderaan menjadi buah mulut pula. Hakikatnya, isu penderaan bukan saja dilakukan oleh bapa sendiri, bapa tiri, kekasih sang ibu saja tapi ada juga ibu kandung sendiri sanggup melakukannya. Sebaliknya ada bapa sendiri, tiri atau kekasih sang ibu yang membela dan memberi sepenuh kasih sayang. Sayangnya, jarang benar isu-isu sebegini keketengahkan.
Sebagai ibubapa, anak-anak bak kain putih dan kitalah yang mencorakkannya. Sekaligus membawa maksud seperti memberi kasih sayang, perlindungan, kabajikan ( makan minum/pakaian ), ilmu pendidikan ( duniawi /ukhrawi ) dan memastikan kesihatan terjamin serta akhlak yang sempurna.
Pada masa yang sama, setiap zuriat itu akan melalui proses pendewasaan seawal usia bayi hingga peringkat remaja yang sememangnya memerlukan kesabaran dan pengorbanan dari pasangan ibubapa itu. Ini termasuklah sifat kenakalan diperingat kanak2 hingga ke masalah yang lebih rencam bila meningkat remaja.
Dan proses inilah yang perlu dipantau oleh ibubapa disebalik tugasan,tekanan dan bebanan kos kehidupan yang adakalanya begitu mendesak sekali..
Tanpa disedari, mungkin faktor-faktor inilah yang juga menjerumus seseorang itu melepaskan 'tekanan hidup' ke atas anak-anak dibawah jagaannya selain sikap dan sifat tidak bertanggung-jawab ( pemalas,nganggur ) seseorang itu.
Cakap ringkasnya, adakalanya kita lupa dan gagal untuk mencorak diri kita sendiri demi kebaikan kerana sibuk berusaha mencorak anak anak kita.
Antaranya :
- kita lebih takut atau sanjungi pasangan atau kekasih daripada 'membela' anak-anak sendiri yang jelas terdera.
- anak-anak mengadu pada nenek, ibu atau bapa ( sendiri ) yang mereka sering didera, tapi seringkali perkara sebegini tidak diendah, dihiraukan atau menyangka ia adalah helah atau imaginasi anak-anak itu saja.
- ada pasangan tidak dapat membezakan antara kenakalan dan kejahatan anak-anak.
- tidak tahu bilakah masa sesuai untuk bertegas, gertak, merotan atau memujuk ke atas diri kanak-kanak yang berbeza usia, sikap dan perangai.
- lebih buruk, jika pendera masih sekali sekala berjumpa si ibu bersama anaknya walaupun hukuman telah melarangnya..
Ini termasuklah undang-undang yang samada kurang jelas atau tidak berat bentuk hukumannya ke atas pesalah kecuali yang mengakibatkan maut.
Sebagai contoh, kita berani mengherdik, mengunakan kekerasan ( sepak, piat telinga, ) di tempat awam ke atas anak-anak berbanding membuang sampah sembarangan.
Huraiannya, setiap ibubapa perlu dijelaskan akan hak serta isu-isu mengenai perihal penderaan anak-anak sebagaimana kita menangani isu kenakalan remaja, keciciran dalam pelajaran, samseng remaja dan sebagainya.
Ini termasuk saluran-saluran yang mudah didapatkan oleh kanak-kanak yang didera. Seperti contoh, beberapa barang pasaraya boleh ditampal dengan mesej anti penderaan sebagaimana yang terdapat pada kotak rokok perihal kesihatan. Dengan informasi sebegini, anak-anak atau teman sedarjah boleh menghubungi pihak tertentu untuk mendapatkan bantuan secepat mungkin.
Jiran tetangga atau sesiapa juga boleh memainkan peranannya. Ungkapan ' jaga tepi kain orang' dalam konteks hari ini boleh dipandang sebagai satu langkah yang positif. Jika kain yang terselak, perlu ditegur atau ditutup. Begitulah hendaknya, jika sesuatu yang kurang 'manis' berlaku ke atas jiran kita, perlu kita bersifat prihatin atau menegurnya sebaik mungkin. Jika tidak, kita akan dipaparkan dengan kisah orang tua yang maut sendirian dirumah, anak jiran didera atau ibubapa yang berantakkan sehingga membawa maut. Bila kisah-kisah sebegini tersiar, mulalah kita menuding jari ke atas pelaku dan pesalah semata-mata. Seolah-olah kita tiada peranan untuk dimainkan dalam menangani isu-isu sebegini.
Akhirnya stigma ke atas golongan lelaki dikaitkan dengan penderaan menjadi buah mulut pula. Hakikatnya, isu penderaan bukan saja dilakukan oleh bapa sendiri, bapa tiri, kekasih sang ibu saja tapi ada juga ibu kandung sendiri sanggup melakukannya. Sebaliknya ada bapa sendiri, tiri atau kekasih sang ibu yang membela dan memberi sepenuh kasih sayang. Sayangnya, jarang benar isu-isu sebegini keketengahkan.
Perluas amalan agar bawa manfaat.
Bak sudah dijangkakan mengenai amalan-amalan di bulan puasa dan raya mendapat soroton minggu ini.
Ada berpendapat amalan seperti bertukar juadah, ziarah kubur, mengunjung sanak saudara, bermaafan bukan tuntutan syariah setakat dibulan itu saja. Sebaliknya ada merasakan ianya tuntutan adat budaya sejak zaman berzaman. Cakap mudahnya, payah untuk ditinggalkan.
Itulah antara pandangan beberapa pembaca Forum ( BH 30hb Sep 09 ) yang mengkritik artikel Encik Zulkifli Mohd Sa'ad ( BM, 27 September 09)
Memang tidak dinafikan, ada beberapa isu yang sering bertembung diantara syariah dan tuntutan adat budaya sesuatu bangsa itu. Namun dalam bab amalan seperti yang tertera diatas ini, ada baiknya jika kededua pihak ( yang menentang atau menyokong ) dapat kiranya bermuhasabah agar huraian yang bakal diraih kelak memanfaatkan setiap lapisan dari masyarakat kita.
Caranya, jika dibulan puasa dan raya dapat kita melahirkan nilai-nilai ehsan dan insani, mungkin dapat kiranya kita lanjutkan diluar bulan tersebut.
Bagi individu yang telahpun melaksanakannya setiap bulan, teruskan amalan murni ini. Pada yang setakat berkobar-kobar mengibar semangat amalan itu di bulan puasa dan raya saja, dapat kiranya mengorak langkah untuk melaksanakannya diluar bulan mulia itu pula.
Antara saranan saya, apakata setiap keluarga meluangkan satu hari dalam sebulan untuk bertukar juadah, ziarah kubur, mengunjung sanak saudara,bermaafan sesama jiran tetangga mahupun rakan taulan.
Dengan ertikata yang lain, bawalah konsep dibawah ini agar dijadikan panduan seisi keluarga :
- hidangkan diet atau makanan yang sihat untuk bertukar juadah
- ziarahlah kubur bagi meningkatkan iman dan ketakwaan.
- kunjungi unit keluarga yang kita tahu mempunyai masalah, perlukan bantuan atau kaunseling.
- jika kita boleh sewa bas untuk beraya sakan, apakata diluar bulan raya, lakukan dengan mengunjung rumah-rumah tumpangan anak-anak yatim/orangtua sekaligus lakukan tugasan seperti mengecat, mengemas atau menghiburkan penghuni-penghuni tersebut. Lebih baik jika dapat membawa golongan yang kurang bernasib baik keluar bersiar-siar. Usahlah aktiviti sebegini setakat dibulan puasa atau raya saja.
Saya rasa mungkin ada banyak lagi amalan-amalan yang sering dilakukan dibulan puasa/raya dapat dilakukan diluar bulan tersebut dengan misi jika setiap keluarga dapat membantu insan lain sekali dalam sebulan, bayangkan hasilnya dalam setahun. Dengan langkah sebegini, sekurang-kurangnya isu-isu seperti kegenjotan dalam keluarga, keciciran dalam pelajaran, bantuan dan derma bagi insan-insan yang memerlukan, golongan tua yang hidup sendirian dapat dikenalpasti dan diselaraskan dengan bantuan yang tertentu.
Jika saranan ini dapat dipertimbangkan, kelak amalan seperti bertukar juadah, ziarah kubur, mengunjung sanak saudara, bermaafan tidak lagi dilihat setakat dilaksanakan dibulan raya semata-mata. Ini sekaligus menjadikan bangsa Melayu setempat contoh pada umat Islam lain dirantau ini dek sikap ehsan/insan kita yang bukan setakat bermaya dan bersemangat di bulan Ramadhan/Syawal saja.
Ada berpendapat amalan seperti bertukar juadah, ziarah kubur, mengunjung sanak saudara, bermaafan bukan tuntutan syariah setakat dibulan itu saja. Sebaliknya ada merasakan ianya tuntutan adat budaya sejak zaman berzaman. Cakap mudahnya, payah untuk ditinggalkan.
Itulah antara pandangan beberapa pembaca Forum ( BH 30hb Sep 09 ) yang mengkritik artikel Encik Zulkifli Mohd Sa'ad ( BM, 27 September 09)
Memang tidak dinafikan, ada beberapa isu yang sering bertembung diantara syariah dan tuntutan adat budaya sesuatu bangsa itu. Namun dalam bab amalan seperti yang tertera diatas ini, ada baiknya jika kededua pihak ( yang menentang atau menyokong ) dapat kiranya bermuhasabah agar huraian yang bakal diraih kelak memanfaatkan setiap lapisan dari masyarakat kita.
Caranya, jika dibulan puasa dan raya dapat kita melahirkan nilai-nilai ehsan dan insani, mungkin dapat kiranya kita lanjutkan diluar bulan tersebut.
Bagi individu yang telahpun melaksanakannya setiap bulan, teruskan amalan murni ini. Pada yang setakat berkobar-kobar mengibar semangat amalan itu di bulan puasa dan raya saja, dapat kiranya mengorak langkah untuk melaksanakannya diluar bulan mulia itu pula.
Antara saranan saya, apakata setiap keluarga meluangkan satu hari dalam sebulan untuk bertukar juadah, ziarah kubur, mengunjung sanak saudara,bermaafan sesama jiran tetangga mahupun rakan taulan.
Dengan ertikata yang lain, bawalah konsep dibawah ini agar dijadikan panduan seisi keluarga :
- hidangkan diet atau makanan yang sihat untuk bertukar juadah
- ziarahlah kubur bagi meningkatkan iman dan ketakwaan.
- kunjungi unit keluarga yang kita tahu mempunyai masalah, perlukan bantuan atau kaunseling.
- jika kita boleh sewa bas untuk beraya sakan, apakata diluar bulan raya, lakukan dengan mengunjung rumah-rumah tumpangan anak-anak yatim/orangtua sekaligus lakukan tugasan seperti mengecat, mengemas atau menghiburkan penghuni-penghuni tersebut. Lebih baik jika dapat membawa golongan yang kurang bernasib baik keluar bersiar-siar. Usahlah aktiviti sebegini setakat dibulan puasa atau raya saja.
Saya rasa mungkin ada banyak lagi amalan-amalan yang sering dilakukan dibulan puasa/raya dapat dilakukan diluar bulan tersebut dengan misi jika setiap keluarga dapat membantu insan lain sekali dalam sebulan, bayangkan hasilnya dalam setahun. Dengan langkah sebegini, sekurang-kurangnya isu-isu seperti kegenjotan dalam keluarga, keciciran dalam pelajaran, bantuan dan derma bagi insan-insan yang memerlukan, golongan tua yang hidup sendirian dapat dikenalpasti dan diselaraskan dengan bantuan yang tertentu.
Jika saranan ini dapat dipertimbangkan, kelak amalan seperti bertukar juadah, ziarah kubur, mengunjung sanak saudara, bermaafan tidak lagi dilihat setakat dilaksanakan dibulan raya semata-mata. Ini sekaligus menjadikan bangsa Melayu setempat contoh pada umat Islam lain dirantau ini dek sikap ehsan/insan kita yang bukan setakat bermaya dan bersemangat di bulan Ramadhan/Syawal saja.
Wednesday, October 7, 2009
Amalan dibulan Ramadhan dan Syawal?
Seorang pelancong muallaf hadir dalam satu majlis iftar baru-baru ini. Dan dari pengamatannya, beliau kagum dengan semangat yang ditunjukkan oleh orang Melayu di dalam bulan Ramadhan dan Syawal. Antaranya, bertukar-tukar juadah berbuka sesama jiran, bermaafan dan menziarah kubur di pagi Syawal yang menurutnya, jarang dilakukan diluar bulan Ramadhan dan Syawal.
Dikalangan yang hadir ketika itu sekadar merumuskan bahawa amalan seperti ini merupakan konsep sesuatu bangsa dan kaum saja selagi ianya tidak bercanggah dengan tuntutan agama.
Namun bagi kita, persoalan sebegitu perlu diselongkar dan mencari pengertian yang sebenar disebalik amalan berzaman itu.
Dari aspek agama, kita diwajibkan memohon maaf sejurus melakukan kesilapan ataupun sehingga perasaan dan suasana tegang itu reda. Kita juga dilarang melakukan kesilapan lalu beranggapan boleh ditebus bila menjelang raya nanti.
Menurut seorang ustaz, setelah kita mendidik diri dengan erti kesabaran serta 'membersih' rohani dan jasmani dengan berpuasa dibulan Ramadhan,
mungkin amalan 'bermaafan' bak pelengkap atau pakej dipagi raya oleh sebahagian daripada kita.
Memberi contoh, beliau merasa pelik bilamana ibubapa menyuruh anak-anak yang sejak dilahirkan belum kesempatan bertemu sanak-saudara, disuruh bermaafan serta diminta 'menghalalkan' makan minum menjelang Syawal. Dan ada ibubapa pula merasa bangga anak-anak melakukannya dikhalayak sedangkan amalan sedemikian tidak berasas dalam konteks kehidupan secara rasional.
Mungkin ada berpendapat, suasana gembira di bulan Ramadhan dan Syawal ' memudahkan' kita melakukan amal jariah, bermaafan serta mengambil peluang merapatkan hubungan siratulrahim.
Sebaliknya, ada merasakan amalan seperti bermaafan, kunjung-mengunjung, menziarah kubur serta mengadakan 'rumah terbuka' perlu diamalkan sepanjang masa bukan hanya tertumpu atau 'menunggu' bila tiba bulan tertentu saja.
Kesedaran ini mungkin dapat membantu mencorak pemikiran anak-anak kita untuk mengamalkannya dihari muka.
Tambahan pula, kita tidak mahu memberi isyarat yang salah ke atas bangsa dan kaum lain dalam usaha kita menyambut kemeriahan hari raya.
Dikhuatirkan juga , amalan sebegini boleh menjadi 'ritual' dan disalah anggap oleh saudara baru, umpamanya.
Rasanya jika suasana di kampung pendalaman, amalan sebegini tidak janggal diamalkan. Ini memandangkan anak-anak sering berjauhan dengan keluarga dek merantau/berkerjaya di kota/negeri. Jadi, bila berkesempatan pulang ke kampung halaman setahun sekali, suasana 'bermaafan' dan ziarah menziarahi dengan sanak-saudara sungguh menyentuh hati kerana tidak lama lagi, perlu berpisah semula atas urusan kerjaya.
Tapi jika kita saban hari bertembung dengan sanak-saudara, rakan-taulan, tidakkah 'bercelaru' fikiran anak-anak atau bangsa lain bila melihat kita 'bercucuran airmata' bermaafan bila menjelang Syawal.
Mungkin kita 'tertawa' sendiri melihat amalan-amalan sedemikian, tapi kerana sudah sebati dalam jiwa kita sejak turun temurun, maka agak payah untuk kita menjelaskan duduk perkara atau rasionalnya di sebalik amalan-amalan sedemikian.
Dengan ertikata yang lain, kita perlu bermuhasabah dalam membuat penilaian terhadap apa saja amalan dalam diri dan bangsa kita selama ini
supaya dapat dibina keyakinan yang lebih kukuh dari masa ke masa serta mengekalkan ' kerasionalannya' disebalik amalan-amalan tersebut.
Kita perlu bersedia membimbing anak-anak generasi hari muka dengan fakta-fakta yang bernas lagi kukuh kerana itulah aspek yang didambarkan
oleh golongan tersebut. Kita tidak boleh hanya berbekalkan konsep 'turun temurun' dalam usaha kita mendidik generasi supaya mengembangkan
jati diri,bangsa dan agama kita.
Akhirkata, saya ingin minta 'maaf zahir batin' jika tulisan saya telah menyentak minda dan perasaan para pembaca untuk melakukan satu introspeksi.
Dikalangan yang hadir ketika itu sekadar merumuskan bahawa amalan seperti ini merupakan konsep sesuatu bangsa dan kaum saja selagi ianya tidak bercanggah dengan tuntutan agama.
Namun bagi kita, persoalan sebegitu perlu diselongkar dan mencari pengertian yang sebenar disebalik amalan berzaman itu.
Dari aspek agama, kita diwajibkan memohon maaf sejurus melakukan kesilapan ataupun sehingga perasaan dan suasana tegang itu reda. Kita juga dilarang melakukan kesilapan lalu beranggapan boleh ditebus bila menjelang raya nanti.
Menurut seorang ustaz, setelah kita mendidik diri dengan erti kesabaran serta 'membersih' rohani dan jasmani dengan berpuasa dibulan Ramadhan,
mungkin amalan 'bermaafan' bak pelengkap atau pakej dipagi raya oleh sebahagian daripada kita.
Memberi contoh, beliau merasa pelik bilamana ibubapa menyuruh anak-anak yang sejak dilahirkan belum kesempatan bertemu sanak-saudara, disuruh bermaafan serta diminta 'menghalalkan' makan minum menjelang Syawal. Dan ada ibubapa pula merasa bangga anak-anak melakukannya dikhalayak sedangkan amalan sedemikian tidak berasas dalam konteks kehidupan secara rasional.
Mungkin ada berpendapat, suasana gembira di bulan Ramadhan dan Syawal ' memudahkan' kita melakukan amal jariah, bermaafan serta mengambil peluang merapatkan hubungan siratulrahim.
Sebaliknya, ada merasakan amalan seperti bermaafan, kunjung-mengunjung, menziarah kubur serta mengadakan 'rumah terbuka' perlu diamalkan sepanjang masa bukan hanya tertumpu atau 'menunggu' bila tiba bulan tertentu saja.
Kesedaran ini mungkin dapat membantu mencorak pemikiran anak-anak kita untuk mengamalkannya dihari muka.
Tambahan pula, kita tidak mahu memberi isyarat yang salah ke atas bangsa dan kaum lain dalam usaha kita menyambut kemeriahan hari raya.
Dikhuatirkan juga , amalan sebegini boleh menjadi 'ritual' dan disalah anggap oleh saudara baru, umpamanya.
Rasanya jika suasana di kampung pendalaman, amalan sebegini tidak janggal diamalkan. Ini memandangkan anak-anak sering berjauhan dengan keluarga dek merantau/berkerjaya di kota/negeri. Jadi, bila berkesempatan pulang ke kampung halaman setahun sekali, suasana 'bermaafan' dan ziarah menziarahi dengan sanak-saudara sungguh menyentuh hati kerana tidak lama lagi, perlu berpisah semula atas urusan kerjaya.
Tapi jika kita saban hari bertembung dengan sanak-saudara, rakan-taulan, tidakkah 'bercelaru' fikiran anak-anak atau bangsa lain bila melihat kita 'bercucuran airmata' bermaafan bila menjelang Syawal.
Mungkin kita 'tertawa' sendiri melihat amalan-amalan sedemikian, tapi kerana sudah sebati dalam jiwa kita sejak turun temurun, maka agak payah untuk kita menjelaskan duduk perkara atau rasionalnya di sebalik amalan-amalan sedemikian.
Dengan ertikata yang lain, kita perlu bermuhasabah dalam membuat penilaian terhadap apa saja amalan dalam diri dan bangsa kita selama ini
supaya dapat dibina keyakinan yang lebih kukuh dari masa ke masa serta mengekalkan ' kerasionalannya' disebalik amalan-amalan tersebut.
Kita perlu bersedia membimbing anak-anak generasi hari muka dengan fakta-fakta yang bernas lagi kukuh kerana itulah aspek yang didambarkan
oleh golongan tersebut. Kita tidak boleh hanya berbekalkan konsep 'turun temurun' dalam usaha kita mendidik generasi supaya mengembangkan
jati diri,bangsa dan agama kita.
Akhirkata, saya ingin minta 'maaf zahir batin' jika tulisan saya telah menyentak minda dan perasaan para pembaca untuk melakukan satu introspeksi.
Peranan anak menjaga golongan tua
Ungkapan ‘ seorang ibu boleh menyara sepuluh orang anak sebaliknya anak-anak yang ramai belum tentu dapat menjaga seorang ibu ‘ sering diluahkan oleh golongan ibubapa yang samada tinggal bersendirian atau menginap di rumah-rumah tumpangan warga tua.
Cakap mudahnya, anak-anak seperti ini tidak tahu membalas jasa dan budi kerana gagal memainkan peranan serta tanggung-jawab ke atas hak warga tua ini.
Namun ada berpendapat, sepuluh orang anak boleh diberi makan ‘ nasi dan kicap’ saban hari namun bagi seorang warga tua, pengalaman hidup / sikap sensitif / cerewet atau beremosi perlu diambil dalam pertimbangan. Ringkasnya, jaga sepuluh orang anak tidak sama dengan menjaga seorang warga tua.
Walauapapun isu dan alasannya, bagi masyarakat kita pula, selain tuntutan agama, bangsa dan budaya kita amat menitikberatkan aspek menyara ibubapa oleh anak sendiri dalam melayari sisa-sisa usia senja dan nilai ini amat terpuji sekali.
Ringkasnya, ini antara amalan yang terbaik dalam kehidupan anak-anak dalam menjalankan kehidupan dimuka bumi ini.
Namun, tidak semua anak-anak boleh dipertanggung-jawabkan atau dipersalah sekiranya tidak melaksanakan tugas sedemikian. Antara kemungkinan, ibubapa tidak 'ngam' dengan menantu, cerewet, ingin berdikari, enggan membebankan anak/menantu dengan kehadiran mereka, lebih selesa hidup sendirian tanpa dikonkong pergerakkan golongan tua ini.
Oleh itu, usahlah kita lekas menuding jari atau mempersalahkan anak-anak jika mendapati ibubapa tinggal sendirian atau merempat dalam melayari kehidupan seharian mereka sehingga ada yang membawa maut.
Sebenarnya, tanpa diketahui, terkandung banyak isu-isu yang tersurat dan tersirat dalam setiap permasalahan diantara hubungan ibubapa dan anak-anak sehingga perlunya berpisah untuk hidup berasingan.
Tidak mustahil juga, terdapat ibubapa dan anak-anak yang sama-sama duduk berbincang sehingga bersetuju untuk menghantar ibubapa mereka ke pusat tumpangan demi untuk memastikan penjagaan serta pantauan kesihatan terjamin pada setiap masa. Rasanya, cara dan langkah ini lebih baik daripada sekadar menjaga warga tua dirumah yang akhirnya tidak terurus langsung dari segi kesihatan, pemakanan dan juga senanam.
Namun baru-baru ini, ada yang menyarankan jika anak-anak tertakluk pada undang-undang untuk menyara orang tua mereka, tidakkah perlu juga dikenakan undang-undang bagi golongan tua yang 'berdegil' enggan hidup sebumbung dengan anak-anak yang senantiasa mendambakan kehadiran golongan ini?
Persoalannya, sekiranya golongan tua ini masih enggan mengikut perintah, apakah wajar menghukum mereka memandangkan usia serta kesihatan tidak lagi mengizinkan untuk melalui proses hukuman?
Bagi saya, selain rang undang-undang, anak-anak dan ibubapa yang hidup berasingan perlu 'sedar diri' dan 'bertolak ansur' kerana kedua-dua golongan ini secara amali saling memerlukan antara satu dengan yang lain. Tambahan, ikatan pertalian kekeluargaan antara ibu dan anak tidak perlu terjalin hanya kerana adanya undang-undang. Ianya perlu lahir secara semulajadi sebagaimana kasih-sayang yang diharapkan dari seorang insan.
Cakap mudahnya, anak-anak seperti ini tidak tahu membalas jasa dan budi kerana gagal memainkan peranan serta tanggung-jawab ke atas hak warga tua ini.
Namun ada berpendapat, sepuluh orang anak boleh diberi makan ‘ nasi dan kicap’ saban hari namun bagi seorang warga tua, pengalaman hidup / sikap sensitif / cerewet atau beremosi perlu diambil dalam pertimbangan. Ringkasnya, jaga sepuluh orang anak tidak sama dengan menjaga seorang warga tua.
Walauapapun isu dan alasannya, bagi masyarakat kita pula, selain tuntutan agama, bangsa dan budaya kita amat menitikberatkan aspek menyara ibubapa oleh anak sendiri dalam melayari sisa-sisa usia senja dan nilai ini amat terpuji sekali.
Ringkasnya, ini antara amalan yang terbaik dalam kehidupan anak-anak dalam menjalankan kehidupan dimuka bumi ini.
Namun, tidak semua anak-anak boleh dipertanggung-jawabkan atau dipersalah sekiranya tidak melaksanakan tugas sedemikian. Antara kemungkinan, ibubapa tidak 'ngam' dengan menantu, cerewet, ingin berdikari, enggan membebankan anak/menantu dengan kehadiran mereka, lebih selesa hidup sendirian tanpa dikonkong pergerakkan golongan tua ini.
Oleh itu, usahlah kita lekas menuding jari atau mempersalahkan anak-anak jika mendapati ibubapa tinggal sendirian atau merempat dalam melayari kehidupan seharian mereka sehingga ada yang membawa maut.
Sebenarnya, tanpa diketahui, terkandung banyak isu-isu yang tersurat dan tersirat dalam setiap permasalahan diantara hubungan ibubapa dan anak-anak sehingga perlunya berpisah untuk hidup berasingan.
Tidak mustahil juga, terdapat ibubapa dan anak-anak yang sama-sama duduk berbincang sehingga bersetuju untuk menghantar ibubapa mereka ke pusat tumpangan demi untuk memastikan penjagaan serta pantauan kesihatan terjamin pada setiap masa. Rasanya, cara dan langkah ini lebih baik daripada sekadar menjaga warga tua dirumah yang akhirnya tidak terurus langsung dari segi kesihatan, pemakanan dan juga senanam.
Namun baru-baru ini, ada yang menyarankan jika anak-anak tertakluk pada undang-undang untuk menyara orang tua mereka, tidakkah perlu juga dikenakan undang-undang bagi golongan tua yang 'berdegil' enggan hidup sebumbung dengan anak-anak yang senantiasa mendambakan kehadiran golongan ini?
Persoalannya, sekiranya golongan tua ini masih enggan mengikut perintah, apakah wajar menghukum mereka memandangkan usia serta kesihatan tidak lagi mengizinkan untuk melalui proses hukuman?
Bagi saya, selain rang undang-undang, anak-anak dan ibubapa yang hidup berasingan perlu 'sedar diri' dan 'bertolak ansur' kerana kedua-dua golongan ini secara amali saling memerlukan antara satu dengan yang lain. Tambahan, ikatan pertalian kekeluargaan antara ibu dan anak tidak perlu terjalin hanya kerana adanya undang-undang. Ianya perlu lahir secara semulajadi sebagaimana kasih-sayang yang diharapkan dari seorang insan.
Subscribe to:
Posts (Atom)