Thursday, December 4, 2008

Hubungan sosial zaman dulu lebih sempurna?

Setiapkali ditimbulkan topik hubungan sosial dan interaksi antara teruna/dara dewasa ini sebelum mereka melangkah ke alam merisik,bertunang, pra-nikah dan seterusnya ke jinjang pelamin, kerap juga ianya dibandingkan dengan zaman datuk nenek moyang kita. Dengan ertikata yang lain, hubungan interaksi dan pergaulan antara pemuda-pemudi zaman dulu-dulu lebih sempurna,beradab dan dianggap 'suci' oleh sebahagian besar golongan orang tua kita.

Itulah antara persoalan dan perbincangan yang cuba dikupas dari perspektif diantara golongan tua dan muda bilamana isu-isu pertunangan,perkahwinan diutarakan dalam mediamassa setempat baru-baru ini. Sayangnya, kerapkali juga golongan muda/remaja menjadi mangsa perbincangan dalam isu-isu sebegini kerana golongan tua merasakan golongan muda terlalu banyak terdedah dengan pelbagai kaedah moden sehingga menghancurkan nilai, adat dan tatasusila dalam perhubungan yang telah dijunjung dek zaman berzaman dulu.

Secara kebetulan, seorang anak muda mengajukan soalan samada hubungan sosial zaman 'dulu-dulu' lebih suci, sempurna, mulia pada pandangan mata orangramai berbanding sekarang?

Jawaban saya mudah : cuba bayangkan suasana zaman datuk nenek moyang kita dulu.

Antaranya, suasana kampung yang terasing diantara satu kampung dengan yang lain, kekurangan dari segi alat berkomunikasi/penyiaran/teknologi seperti talipon dan Tv. Dari aspek perkembangan ekonomi pula, lebih ramai anak-anak lelaki yang keluar bekerja berbanding anak-anak gadis yang seringkali terperap didapur saja. Ini antara sebab mengapa hubungan sosial ketika itu lebih terkawal atau lebih tepat ‘anak-anak remaja terjaga’ oleh orang tua-tua dulu. Maka itu, agak kuranglah peluang dan ruang si dara/teruna untuk dapat bersua,berkenalan berbanding sekarang.

Cakap mudahnya, pergaulan zaman dulu tidaklah 'sebebas' berbanding dewasa ini.

Walauapapun pandangan dan perspektif golongan tua terhadap golongan muda yang sering berbeza, yang penting tiada zaman yang ‘bebas’ dari segala kelemahan atau kebanggaan dari segala aspek kehidupan sekalipun. Yang penting, golongan tua perlu memahami cabaran hidup anak muda sekarang dan pada masa yang sama, golongan muda pula perlu memastikan adat-budaya dan tatasusila bangsa/agama terjaga semampu mungkin dalam konteks kehidupan sekarang.

Kesimpulannya, kedua-dua belah pihak ( golongan tua mahupun muda) seharusnya secara bijaksana perlu menghormati antara satu dengan yang lain demi kemaslahatan bersama dalam melayari kehidupan yang penuh dengan cabaran dan dugaan ini. Ibarat kata, lebih baik mencari persamaan dalam perbezaan hidup adalah lebih memanfaatkan daripada meluaskan lagi jurang perfahaman golongan dua generasi ( tua dan muda) ini.

No comments: