Thursday, December 4, 2008

Bom buatan sendiri bak 'bom jangka'

Laporan BH bertarikh 23hb Oct 2008 bertajuk " Dua didenda $400 kerana ledakkan bunga api" mengingatkan kita kisah satu lagi laporan tahun lalu berjudul " 2 pelajar mengaku buat bom sendiri dari bunga api' bertarikh ( BH,09hb Januari 2007, m/s 2).

Lebih membimbangkan bilamana menurut kenyataan polis, sebanyak 32 kes letupan melibatkan penggunaan bunga api atau serbuknya dilaporkan sepanjang tahun 2006.

Sekali imbas jika boleh dirumuskan, para remaja yang terlibat setakat inginkan 'feel' bunyi letupan yang lebih kuat dan tidak berniat untuk mencederakan atau memusnahkan harta benda. Ini memandangkan ada aksi-aksi yang dirakam untuk berseronok dan berkongsi dengan rakan yang lain.

Persoalannya, selama mana 'eksperimen' sebegini tidak disalahguna dihari muka oleh individu yang tidak bertanggung-jawab atau yang mempunyai agenda/motif yang tersendiri? Bayangkan, serbuk dari bunga api/mercun jika dikumpul seberat 1/2 kilo dalam jangka panjang, tidakkah membahayakan pada orang awam dan harta benda?

Ada berpendapat demi keselamatan awam dan harta benda, bagi membendungnya ialah dengan mengharamkan segala bentuk/bahan letupan dari dijual dikedai-kedai.

Ini mungkin sejajar dengan usaha membenteras unsur-unsur pengganasan yang melibatkan bahan letupan, sepertimana pengharaman yang dilakukan ke atas 'chewing gums' yang mampu menggenjotkan kelicinan perkhidmatan awam suatu ketika dulu.

Namun terdapat juga mercun yang tidak membahayakan kanak-kanak dan tujuanya setakat untuk memeriahkan musim perayaan semata-mata, Dan jika ingin diharamkan juga, masih terdapat banyak lagi bahan seharian yang dijual dikedai-kedai yang boleh juga dijadikan bahan letupan.

Bagi saya, puncanya bukan terletak ke atas pengimport dan penjualan bunga api/mercun yang masih dibenarkan di Singapura, sebaliknya tidak semua pembeli/pengguna mengikut peraturan yang telah ditetapkan.

Ini kerana kita sedia maklum, khususnya naluri remaja memang berminat pada unsur-unsur ( exploration + challange = satisfaction ), maka penyalahgunaan bahan-bahan ini tidak mustahil dilakukan oleh para remaja kita.

Diburukkan lagi, hukuman probesen/penjara ke atas kesalahan membuat 'bom' sendiri tanpa bertujuan mencedera atau musnahkan harta benda tidak begitu berat berbanding jika bertindak ala aksi para pengganas.

Dan paling mengerikan, apakah para peniaga dikedai-kedai memantau jika bahan-bahan letupan seperti bunga api/ mercun dibeli secara 'bulk' ? Atau para penjual lebih utamakan keuntungan dari jualan bahan-bahan ini lebih dititikberatkan?

Saya berpendapat, adalah lebih baik jika kita menjalankan kempen-kempen kesedaran lebih agresif (daripada setakat mengharamkan sesuatu produk itu) seperti mana mesej-mesej keharmonian kaum, membenteras fahaman dan tindakan ganas yang telah berjaya mencapai matlamatnya ke atas orangramai.

Akhirkata, isu-isu sebegini biarpun dilihat sebagai 'remeh-temeh', ia sebenarnya bak 'bom jangka' yang boleh menggegarkan jika kita gagal mencari solusi ke atasnya secepat mungkin.

No comments: