Sunday, February 1, 2009

Doa untuk kesejahteraan dunia

Pergolakkan di Gaza serta konflik peperangan antara tentera Israel dan pejuang Hamas telah berlarutan sepanjang hampir 2 minggu sehingga mendapat perhatian warga dunia. Selain kemusnahan harta-benda, angka korban nyawa yang terdiri daripada kaum wanita dan kanak-kanak telah meningkat dan sungguh menyayat hati bila paparan sebegini disiarkan dimedia massa. Dalam pada itu, kuasa-kuasa besar dunia sedang memberi tekanan serta melakarkan pelan bertindak untuk mewujudkan satu genjatan senjata ke atas kedua-dua belah pihak. Dalam pada itu, seperti lazimnya, tunjuk-tunjuk perasaan di jalan-raya, memboikot produk, menyebar khidmat SMS sehingga terdapat segelintir kumpulan dari negara jiran ingin menyertai pertelagahan yang berlaku di rantau teluk itu demi membuktikan sokongan kuat ke atas pihak yang ditindas. Namun jika diimbas akan sejarah perkembangan kedua-dua wilayah ini, jelas konflik yang berlaku sudah berlarutan sejak berdekad-dekad lamanya. Sehingga kini, belum jelas akan ada satu perdamaian yang tuntas bakal wujud di bumi tersebut.

Namun bagi masyarakat kita khususnya di Singapura , setiap perkembangan yang berlaku di rantau timur tengah dijadikan iktibar serta menguatkan lagi semangat hubungan kaum yang terdiri dari berbilang agama, bangsa dan kaum disini. Dan dalam isu konflik di Gaza, kita lebih bersikap rasional serta berdiplomatik dalam menangani mahupun menyuarakan kebimbangan/kegelisahan akan apa yang berlaku di ceruk rantau tersebut.

Selain mengeluarkan kenyataan mengutuk konflik di Gaza melalui saluran diplomatik, sebagai umat Islam, kita juga telah menggerakkan semangat dan 'kepedulian' kita ke arah melakukan solat hajat, mengumpul dana kilat serta berdoa agar keamanan segera dikembalikan di rantau teluk itu.

Pada pandangan saya, lebih indah jika kita boleh memanjatkan doa kesejahteraan bukan saja bagi penduduk Palestin yang ditimpa musibah malah boleh ditujukan pada warga Yahudi di Israel yang pastinya menginginkan juga kedamaian,ketenteraman dan keselesaan yang berkekalan di tanahairnya.

Secara tidak langsung, kita memberi mesej yang jelas pada bangsa dan agama lain disini bahawasanya doa dan tindakkan kita amat menyeluruh dan bukan untuk golongan tertentu yang kebetulan beragama Islam.

Pada masa yang sama, keprihatinan kita pada isu-isu yang masih membelenggu masyarakat kita seperti keciciran dalam pelajaran, penagihan, perceraian dan masalah sosial yang lain perlu juga sehebat semangat kita memperjuangkan segenap tenaga dalam mencari keamanan di rantau Teluk.

Usah pepatah kera dihutan disusukan, anak dirumah kelaparan berlaku bila kita terlupa akan tanggung-jawab kita terhadap setiap warga kita yang masih mengharapkan insan,simpati, bantuan sebagaimana harapan warga Palestin.

No comments: