Pelbagai gelaran mengikut citarasa masing-masing seperti ayah, abah, daddy, papa dan sebagainya diberikan ke atas insan yang bertanggung-jawab menghidupkan sesebuah institusi keluarga itu. Memang tidak dinafikan dalam konteks kehidupan hari ini berbanding zaman dulu, peranan ayah memerlukan ketabahan dan kecekalan yang lebih mencabar dalam memastikan tanggung-jawab menjadi ketua keluarga dilaksanakan dengan sesempurna mungkin.
Maka tidak hairanlah, sambutan bagi Hari Ayah yang berlalu anjuran badan-badan swasta setempat yang bertema ala fiesta keluarga telah menarik ramai anggota keluarga menyertainya . Tujuannya bagi meraih dan mengiktiraf pengorbanan si ayah selama ini dalam memupuk dan mendidik anak dan isteri demi keselesaan hidup dihari muka.
Namun antara acara yang menarik perhatian saya di fiesta Hari Ayah ini merupakan sesi-sesi dimana anak-anak diberi peluang meluahkan harapan dan tanggapan melalui perkataan ( yang tidak melebihi 20 perkataan) dan disuruh membacanya di atas pentas. Maka ramailah dikalangan para isteri dan anak-anak remaja, dewasa menyertai sesi-sesi ini. Dalam ratusan yang mengungkapkan luahan hati masing-masing, saya tertarik ke atas dua peserta yang menyertai sesi itu.
Peserta pertama merupakan dua adik-beradik dalam lingkungan awal pertengahan 20-an tahun. Adik perempuan dan abangnya memaparkan nilai-nilai seorang muslim dan muslimah dengan cara pakaian dan pencapaian akademiknya. Antara yang diluahkan berbunyi :
- saya dan adik perempuan saya kini sedang menuntut tahun kedua di universiti setempat
- dalam seminggu, kami berdua belajar agama di masjid sebanyak 3 kali.
- ibu seorang surirumah dan bapa bertugas sebagai mekanik.
Peserta kedua adalah seorang gadis belasan tahun dengan pakaian yang menjolok mata serta bertindik dihidung/bibir dan bertatu di lengan kiri. Adik kembarnya yang lelaki pula bertatu naga di lehernya. Antara yang diluahkan berbunyi :
- kami bersyukur ayah seorang yang bertanggung-jawab, menghormati kami, memberi kasih-sayang tanpa batas dan selalu membimbing serta memastikan
keluarga kami bahagia selalu.
Rata-rata pengunjung disana memberi tepukan yang gemuruh ke atas kesemua para peserta. Namun bagi saya, antara ratusan yang naik ke pentas petang itu, sepatutnya luahan dua peserta ini boleh dijadikan ikhtibar atau renungan ke atas diri kita khususnya para ayah.
Sebabnya, peserta pertama memaparkan 'kejayaan' diri masing-masing atas pengorbanan si ayah selama ini. Sebaliknya peserta kedua pula merasakan ayahnya telah meraih 'kejayaan' dengan melaksanakan tanggung-jawab ke atas anak-anaknya. Lantas kita dapat lihat 'hasil' yang raih oleh kedua peserta tadi.
Pada pendapat saya, kesimpulan yang boleh diraih dari pengamatan ini ialah elemen-elemen seperti memberi perlindungan pada isteri dan anak-anak, mencurahkan kasih-sayang, mendidik dan membimbing dan sebagainya sebenarnya merupakan 'tugasan' yang perlu dipikul oleh setiap insan yang bergelar ayah.
Dan pada masa yang sama, menjadi tanggung-jawab si ayah untuk memastikan 'tugasan' yang dilaksanakan perlulah berakhir dengan 'hasil' - satu pencapaian yang positif lagi membanggakan bagi bangsa,agama mahupun negara.
Inilah kayu ukur sebenar yang boleh dibanggakan oleh anak isteri bilamana pengorbanan dan sentuhan si ayah akhirnya mewujudkan satu keluarga 'sakinah' dimana boleh menjadi contoh ke atas para ayah yang lain untuk menurutinya.
Akhirkata, berapa ramaikah sang ayah diluar sana yang sedar pergorbanan dan tanggung-jawab yang dilaksanakan selama ini belum lagi membuahkan hasil yang diharapkan walaupun aspek 'luaran' saja tampak sempurna dan baik.
MOHD IKHLASH ABDULLAH
Tuesday, August 4, 2009
Kemahiran membaca diperingkat prasekolah
Usaha bersama Kementerian Pendidikan ( MOE), Kementerian Pembangunan Masyarakat, Belia dan Sukan ( MCYS) serta pertubuhan akar umbi telah banyak membantu dalam mengurangkan jumlah kanak-kanak yang tidak menghadiri prasekolah telah membuahkan hasil. Dapatan baru-baru ini menunjukkan bilangannya merosot daripada 4 peratus kepada 2.5 peratus, menurut Menteri Pendidikan, Dr Ng Eng Hen.
Namun terdapat juga segelintir ibubapa yang mengeluh resah bilamana anak-anak mereka gagal mengenal huruf bila memasuki darjah satu di sekolah rendah walaupun golongan ini telah mendapat pendidikan awal di pusat-pusat prasekolah seawal usia 2 tahun. Apakah mutu pendidikan di sebahagian pusat prasekolah menjadi punca atau sikap ibubapa itu yang gagal memainkan peranan membantu anak-anak ini dalam mengulangkaji pelajaran bila berada dirumah?
Setakat ini, belum ada kajian menyeluruh ke atas pihak manakah yang bertanggung-jawab samada pusat prasekolah ataupun ibubapa menjadi 'punca' kelemahan kanak-kanak ini. Dan sekiranya ada kajian sekalipun, masing-masing pihak akan cuba untuk menegakkan benang yang basah. Bagi ibubapa, kos yang perlu ditampung bagi mendaftar anak-anak mereka sewajarnya menjadi tanggung-jawab para guru tadika untuk mendidik sepenuhnya. Dan bagi guru tadika pula, masa yang sesingkat di pusat tadika pastinya tidak mencukupi sebaliknya ibubapalah yang perlu membimbing anak-anak selepas waktu sekolah.
Akhirnya perangkaan sepanjang lima tahun lalu mendedahkan antara 12 dengan 14 peratus kohort murid darjah satu setiap tahun gagal mengenali kesemua huruf dalam abjab Inggeris. - ( BH, Rabu 25 Mac 2009 - Hingga 14% murid darjah satu tidak kenal ABC ). Tidakkah perangkaan ini membimbangkan atau ianya sekadar peratusan yang terpencil dan tiada apa yang boleh dikemaskini diperingkat prasekolah dan ibubapa?
Namun mujurlah golongan murid seperti ini dibantu menerusi Program Sokongan Pembelajaran ( LSP) yang dilaksanakan oleh guru-guru bertauliah dalam bidang membaca diperingkat darjah satu dan dua serta pantauan/ bantuan dihulurkan diperingkat seterusnya melalui latihan tambahan dan kelas pemulihan.
Saya berpendapat, ada baiknya jika kita menyahut gesaan agar Program Sokongan Pembelanjaran ( LSP) dilaksanakan bertahap-tahap diperingkat setiap pusat prasekolah dan pantauan dari MOE dari masa ke semasa penting agar peratusan kohort yang mempunyai masalah mengenal huruf diperingkat darjah satu dan dua dapat dikurangkan dan meringankan beban tanggung-jawab guru-guru yang melaksanakan program LSP ini.
Ini dapat dilihat akan jayanya bilamana (LSP) berjaya dilaksanakan dengan berkesan di peringkat darjah satu dan dua di akhir setiap tahun.
Bagi ibubapa pula, berusahalah semampu mungkin dalam mengenal pasti kelemahan anak-anak sendiri dan bekerjasamalah dengan pusat prasekolah bagi menangani masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak itu. Usaha sama ini penting dan genting agar anak-anak yang bakal melangkah ke darjah satu lebih bersedia menyahut alam pembelajaran baru dan bukannya masih dihantui kaedah pembelanjaran prasekolah walaupun sudah memasuki darjah satu.
MOHD IKHLASH ABDULLAH
Namun terdapat juga segelintir ibubapa yang mengeluh resah bilamana anak-anak mereka gagal mengenal huruf bila memasuki darjah satu di sekolah rendah walaupun golongan ini telah mendapat pendidikan awal di pusat-pusat prasekolah seawal usia 2 tahun. Apakah mutu pendidikan di sebahagian pusat prasekolah menjadi punca atau sikap ibubapa itu yang gagal memainkan peranan membantu anak-anak ini dalam mengulangkaji pelajaran bila berada dirumah?
Setakat ini, belum ada kajian menyeluruh ke atas pihak manakah yang bertanggung-jawab samada pusat prasekolah ataupun ibubapa menjadi 'punca' kelemahan kanak-kanak ini. Dan sekiranya ada kajian sekalipun, masing-masing pihak akan cuba untuk menegakkan benang yang basah. Bagi ibubapa, kos yang perlu ditampung bagi mendaftar anak-anak mereka sewajarnya menjadi tanggung-jawab para guru tadika untuk mendidik sepenuhnya. Dan bagi guru tadika pula, masa yang sesingkat di pusat tadika pastinya tidak mencukupi sebaliknya ibubapalah yang perlu membimbing anak-anak selepas waktu sekolah.
Akhirnya perangkaan sepanjang lima tahun lalu mendedahkan antara 12 dengan 14 peratus kohort murid darjah satu setiap tahun gagal mengenali kesemua huruf dalam abjab Inggeris. - ( BH, Rabu 25 Mac 2009 - Hingga 14% murid darjah satu tidak kenal ABC ). Tidakkah perangkaan ini membimbangkan atau ianya sekadar peratusan yang terpencil dan tiada apa yang boleh dikemaskini diperingkat prasekolah dan ibubapa?
Namun mujurlah golongan murid seperti ini dibantu menerusi Program Sokongan Pembelajaran ( LSP) yang dilaksanakan oleh guru-guru bertauliah dalam bidang membaca diperingkat darjah satu dan dua serta pantauan/ bantuan dihulurkan diperingkat seterusnya melalui latihan tambahan dan kelas pemulihan.
Saya berpendapat, ada baiknya jika kita menyahut gesaan agar Program Sokongan Pembelanjaran ( LSP) dilaksanakan bertahap-tahap diperingkat setiap pusat prasekolah dan pantauan dari MOE dari masa ke semasa penting agar peratusan kohort yang mempunyai masalah mengenal huruf diperingkat darjah satu dan dua dapat dikurangkan dan meringankan beban tanggung-jawab guru-guru yang melaksanakan program LSP ini.
Ini dapat dilihat akan jayanya bilamana (LSP) berjaya dilaksanakan dengan berkesan di peringkat darjah satu dan dua di akhir setiap tahun.
Bagi ibubapa pula, berusahalah semampu mungkin dalam mengenal pasti kelemahan anak-anak sendiri dan bekerjasamalah dengan pusat prasekolah bagi menangani masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak itu. Usaha sama ini penting dan genting agar anak-anak yang bakal melangkah ke darjah satu lebih bersedia menyahut alam pembelajaran baru dan bukannya masih dihantui kaedah pembelanjaran prasekolah walaupun sudah memasuki darjah satu.
MOHD IKHLASH ABDULLAH
Sunday, July 5, 2009
Jadikan warisan Melayu panduan hidup
Bangsa Melayu dikenali kaya dengan nilai-nilai kesantunan dalam berbahasa. Antaranya termasuklah ribuan peribahasa yang tercetak dalam puluhan buku-buku sebagai panduan hidup generasi hari ini. Ini sekaligus memaparkan betapa hebat dan luasnya kebolehan dan keupayaan cerdik pandai kita dulu dalam menghasilkan peribahasa-peribahasa ini.
Pada masa yang sama juga, setiap peribahasa itu perlulah difahami atau digunakan dalam konteks yang betul. Contohnya, ada peribahasa yang membuahkan hasil jika ianya digunakan bersesuaian dengan tempat, suasana dan keadaan semasa. Malangnya, sebahagian dari kita gagal memahami atau menyelongkar apa yang tersirat dan tersurat dalam satu-satu peribahasa itu sebelum menggunakannya.
Sebagai contoh, peribahasa - Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak - bermaksud dapat menyesuaikan diri dengan tempat dan keadaan. Sebenarnya peribahasa ini menggalak kita untuk mengikut rentak sekeliling atau mencari kesesuaian diri didalam sesuatu majlis atau pergaulan asal saja ianya membawa manfaat ke atas diri kita secara positif dan selaras dengan tuntutan budaya dan agama.
Sebaliknya, jika situasi dimana pengaulan bebas berleluasa serta terdapat unsur-unsur negatif, peribahasa yang sesuai digunakan ialah - Ikut resmi ikan dilaut yang memelihara isinya tetap tawar walaupun terus menerus berendam dalam air masin. Ianya bermaksud tidak mudah terpengaruh dengan elemen-elemen disekeliling meskipun perlu hidup didalam satu-satu kelompok itu.
Saya yakin terdapat ribuan lagi peribahasa-peribahasa yang boleh diajar ke atas generasi muda melalui kaedah terkini agar nilai-nilai dalam bahasa Melayu itu tidak disalah-erti serta kekal relevan dalam membantu dan menilai cara kehidupan kita berlandaskan bahasa jiwa bangsa.
Tidak perlulah 'membabi buta' mengikut sesuatu peribahasa itu sebelum terlebih dahulu menilai 'keupayaan'nya dalam konteks kehidupan seharian kita.
MOHD IKHLASH ABDULLAH
Pada masa yang sama juga, setiap peribahasa itu perlulah difahami atau digunakan dalam konteks yang betul. Contohnya, ada peribahasa yang membuahkan hasil jika ianya digunakan bersesuaian dengan tempat, suasana dan keadaan semasa. Malangnya, sebahagian dari kita gagal memahami atau menyelongkar apa yang tersirat dan tersurat dalam satu-satu peribahasa itu sebelum menggunakannya.
Sebagai contoh, peribahasa - Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak - bermaksud dapat menyesuaikan diri dengan tempat dan keadaan. Sebenarnya peribahasa ini menggalak kita untuk mengikut rentak sekeliling atau mencari kesesuaian diri didalam sesuatu majlis atau pergaulan asal saja ianya membawa manfaat ke atas diri kita secara positif dan selaras dengan tuntutan budaya dan agama.
Sebaliknya, jika situasi dimana pengaulan bebas berleluasa serta terdapat unsur-unsur negatif, peribahasa yang sesuai digunakan ialah - Ikut resmi ikan dilaut yang memelihara isinya tetap tawar walaupun terus menerus berendam dalam air masin. Ianya bermaksud tidak mudah terpengaruh dengan elemen-elemen disekeliling meskipun perlu hidup didalam satu-satu kelompok itu.
Saya yakin terdapat ribuan lagi peribahasa-peribahasa yang boleh diajar ke atas generasi muda melalui kaedah terkini agar nilai-nilai dalam bahasa Melayu itu tidak disalah-erti serta kekal relevan dalam membantu dan menilai cara kehidupan kita berlandaskan bahasa jiwa bangsa.
Tidak perlulah 'membabi buta' mengikut sesuatu peribahasa itu sebelum terlebih dahulu menilai 'keupayaan'nya dalam konteks kehidupan seharian kita.
MOHD IKHLASH ABDULLAH
satu jam bergelap biar bawa manfaat
Sambutan Earth Hour ataupun Sejam Untuk Dunia yang berlangsung pada 28 Mac lalu bermula dengan matlamat ( dimulakan pada 31 Mac 2007 ) bagi pengurangkan pembebasan karbon, seterusnya mengurangkan kos serta dapat berjimat bagi penggunaan elektrik secara keseluruhan.
Cakap mudahnya, bergelap dalam sejam demi membuktikan sayangnya kita pada bumi yang kian tenat dan dicemari.
Dan pada tahun-tahun mendatang, sasarannya dijangka melebihi sebiliion penduduk dunia dari lebih 1.000 bandar serata dunia.
Dengan ertikata yang lain, lebih ramai yang menyertainya, lebih mudah mesej dan misi untuk memelihara/merawat bumi disebarluaskan.
Itu dalam konteks global.
Bagaimana pula dalam kehidupan sosial atau menyasarkan usaha ini pada unit keluarga kita pula? Sebagaimana yang kita tahu, kegenjotan dalam keluarga sering timbul dan dikaitkan dengan kurangnya 'masa bermutu' yang disediakan bagi anggota keluarga yang lain. Lantas, dek ibubapa sibuk memenuhi permintaan hidup (kerjaya) yang semakin 'sibuk', maka anak-anak mencari haluan dan akhirnya berlakulah kegiatan-kegiatan sosial yang negatif.
Dari itu, saya berpendapat, konsep Earth Hour ini sebenarnya dapat diterapkan didalam unit keluarga kita juga. Contohnya, setiap bulan atau hujung bulan, ditetapkan satu jam bersama keluarga untuk musabahah diri sesama anggota lain dalam lingkungan unit keluarga itu sendiri. Si ayah atau ibu boleh saja berbincang secara terbuka dengan anak-anak akan misi dan visi yang ingin dicapai dalam keluarga itu dalam jangkamasa sebulan yang akan datang. Dalam pada itu, anak-anak juga perlu memberi respon dan memastikan harapan ibubapa itu tercapai.
Selain itu, gunakan masa sejam itu untuk bertukar-tukar pandangan/pendapat dengan anak-anak serta setiap anggota keluarga boleh mencatat setiap perbincangan/tugasan yang perlu dilaksanakan kelak. Namun pada masa yang sama, usahlah gunakan masa sejam bersama anak-anak untuk berleter atau menghukum anak-anak.
Walaupun sejam dalam sebulan mungkin kurang memberi kesan, yang penting hubungan antara ibubapa dan anak-anak itu semakin erat atau 'itulah' masa perhatian yang didambarkan oleh sang anak.
Lakukanlah setiap bulan secara tetap dan lihatlah perbezaannya. Secara tidak langsung, kita telah berusaha untuk menerangi kegelapan yang mungkin selama ini menyelubungi keluarga dan anak-anak kita. Dan pada hari muka, hendaknya lebih ramai anggota keluarga yang lain, sanak-saudara, sahabat-handai, rakan taulan ataupun rakyat Singapura diperingkat nasional dapat melaksanakannya agar satu hari nanti, langkah dan usaha ini pasti dicontohi dunia demi memelihara hubungan erat tali kekeluargaan.
MOHD IKHLASH ABDULLAH
Cakap mudahnya, bergelap dalam sejam demi membuktikan sayangnya kita pada bumi yang kian tenat dan dicemari.
Dan pada tahun-tahun mendatang, sasarannya dijangka melebihi sebiliion penduduk dunia dari lebih 1.000 bandar serata dunia.
Dengan ertikata yang lain, lebih ramai yang menyertainya, lebih mudah mesej dan misi untuk memelihara/merawat bumi disebarluaskan.
Itu dalam konteks global.
Bagaimana pula dalam kehidupan sosial atau menyasarkan usaha ini pada unit keluarga kita pula? Sebagaimana yang kita tahu, kegenjotan dalam keluarga sering timbul dan dikaitkan dengan kurangnya 'masa bermutu' yang disediakan bagi anggota keluarga yang lain. Lantas, dek ibubapa sibuk memenuhi permintaan hidup (kerjaya) yang semakin 'sibuk', maka anak-anak mencari haluan dan akhirnya berlakulah kegiatan-kegiatan sosial yang negatif.
Dari itu, saya berpendapat, konsep Earth Hour ini sebenarnya dapat diterapkan didalam unit keluarga kita juga. Contohnya, setiap bulan atau hujung bulan, ditetapkan satu jam bersama keluarga untuk musabahah diri sesama anggota lain dalam lingkungan unit keluarga itu sendiri. Si ayah atau ibu boleh saja berbincang secara terbuka dengan anak-anak akan misi dan visi yang ingin dicapai dalam keluarga itu dalam jangkamasa sebulan yang akan datang. Dalam pada itu, anak-anak juga perlu memberi respon dan memastikan harapan ibubapa itu tercapai.
Selain itu, gunakan masa sejam itu untuk bertukar-tukar pandangan/pendapat dengan anak-anak serta setiap anggota keluarga boleh mencatat setiap perbincangan/tugasan yang perlu dilaksanakan kelak. Namun pada masa yang sama, usahlah gunakan masa sejam bersama anak-anak untuk berleter atau menghukum anak-anak.
Walaupun sejam dalam sebulan mungkin kurang memberi kesan, yang penting hubungan antara ibubapa dan anak-anak itu semakin erat atau 'itulah' masa perhatian yang didambarkan oleh sang anak.
Lakukanlah setiap bulan secara tetap dan lihatlah perbezaannya. Secara tidak langsung, kita telah berusaha untuk menerangi kegelapan yang mungkin selama ini menyelubungi keluarga dan anak-anak kita. Dan pada hari muka, hendaknya lebih ramai anggota keluarga yang lain, sanak-saudara, sahabat-handai, rakan taulan ataupun rakyat Singapura diperingkat nasional dapat melaksanakannya agar satu hari nanti, langkah dan usaha ini pasti dicontohi dunia demi memelihara hubungan erat tali kekeluargaan.
MOHD IKHLASH ABDULLAH
Tuesday, June 2, 2009
Sajak : Salam Nur Rahmah
Dicelah petak-petak dipusara Abadi itu
ku lihat ruang-ruang sempit bersedia
menanti dengan setia dan tabah dan sabar
untuk mengisi
sekujur tubuh yang luput tarikh kehidupannya
di atas muka bumi ini
Bondaku juga tidak terlepas peluang sekali seumur hidupnya itu
Pada usia 84, beliau selamat dikebumikan diruang antara ribuan petak-petak yang
bakal terisi oleh kita juga pada saat ketentuan Esa kelak.
Disaat itulah, ku lihat tangisan syahdu bergema
dari anak-anak, saudara-mara,sahabat handai, rakan-taulan
mula mengenang keistimewaan arwah
seiring surah-surah Fatihah dan Yassin yang senantiasa mekar hanya disekitar pusara itu
Tiba-tiba terhambur satu persoalan dalam benak ku:
Mengapa ditangisi, dikenang, diimbas, disanjung, dipuji, disayangi, dirindui
pada tubuh yang tanpa rohnya lagi
Apakah itu penghormatan yang terakhir atau ianya sekadar
satu kekesalan dalam riwayat hidup kita
kerna tidak mengagungkan hak seorang insan yang
bergelar IBU semasa hayatnya?
Dan teringat ku pada wasiat arwah Nur Rahmah ;
yang masih mampu merasai sentuhan IBU,
hidupkanlah Hari IBU mu
sebelum
hari IBU mu hidup itu.....berakhir.
ku lihat ruang-ruang sempit bersedia
menanti dengan setia dan tabah dan sabar
untuk mengisi
sekujur tubuh yang luput tarikh kehidupannya
di atas muka bumi ini
Bondaku juga tidak terlepas peluang sekali seumur hidupnya itu
Pada usia 84, beliau selamat dikebumikan diruang antara ribuan petak-petak yang
bakal terisi oleh kita juga pada saat ketentuan Esa kelak.
Disaat itulah, ku lihat tangisan syahdu bergema
dari anak-anak, saudara-mara,sahabat handai, rakan-taulan
mula mengenang keistimewaan arwah
seiring surah-surah Fatihah dan Yassin yang senantiasa mekar hanya disekitar pusara itu
Tiba-tiba terhambur satu persoalan dalam benak ku:
Mengapa ditangisi, dikenang, diimbas, disanjung, dipuji, disayangi, dirindui
pada tubuh yang tanpa rohnya lagi
Apakah itu penghormatan yang terakhir atau ianya sekadar
satu kekesalan dalam riwayat hidup kita
kerna tidak mengagungkan hak seorang insan yang
bergelar IBU semasa hayatnya?
Dan teringat ku pada wasiat arwah Nur Rahmah ;
yang masih mampu merasai sentuhan IBU,
hidupkanlah Hari IBU mu
sebelum
hari IBU mu hidup itu.....berakhir.
Idea bawa masuk sarjana Islam boleh diperluas.
Idea bawa masuk sarjana Islam boleh diperluas.
Baru-baru ini, menurut Presiden Muis, Haji Mohd Alami Musa, pihaknya mahu menarik sekumpulan sarjana, ulama dan cendekiawan Islam untuk membantu membimbing umat Islam dalam penafsiran, pemahaman dan nilai-nilai Al-Quran dalam kehidupan hari ini. Langkah ini dilihat penting kerana pengetahuan mendalam dan menyeluruh mengenai Al-Quran dapat memelihara masyarakat Islam daripada dipengaruhi anasir yang cuba menyempitkan pemikiran umat Islam.
Akan tetapi bak dijangkakan, usaha ini pasti dianggap oleh segelintir masyarakat kita sebagai meminggirkan/mempertikaikan kebolehan para asatizah dan sarjana Islam setempat selain kos yang perlu ditampung agak tinggi bagi membawa masuk para sarjana luar.
Namun rata-rata menyambut baik langkah pihak Muis kerana berpendapat selain konsep pengajaran Islam itu bakal lebih luas dan praktikal dalam konteks kehidupan hari ini, para sarjana mahupun ulama setempat perlu juga berusaha meningkatkan ilmu pengetahuan agar ianya tetap relevan walaupun akan timbul persaingan yang sihat dari luar mahupun dalam negeri.
Saya pula berpendapat, ada baiknya juga jika para sarjana luar itu tidak hanya terdiri daripada bangsa atau beragama Islam saja. Mungkin membawa masuk sarjana Barat yang menguasai ilmu Islam umpamanya, dapat memberi kita ' perspektif positif yang berbeza ' tentang Islam dari kacamata dan pengetahuan orang asing.
Pada masa yang sama, usahlah para sarjana luar negara ini diundang semata-mata membicarakan tentang ajaran Islam saja walaupun ianya penting dan genting. Sebaliknya, kita juga boleh diperkenalkan dengan para pengkaji luar negara yang mahir tentang nilai-nilai Melayu. Sebagai contoh, saya tertarik dengan buku berjudul ' Nilai-nilai Melayu.....Satu Sudut Pandangan Orang Luar ' tulisan Laurent Metzger yang diulas secara ringkas oleh Encik Roslie Sidik
( BH, Sabtu, 28 Mac 2009).
Gesaan ini dianggap penting kerana usaha ini boleh menyedarkan kita tentang nilai-nilai Melayu yang positif selaras dengan tuntutan ajaran Islam serta kepercayaan adat/fahaman kuno yang sememangnya 'sah' ditegah oleh Islam tapi masih diamal dan merasa khuatir untuk meninggalkannya.
"Mungkin orang luar boleh sedarkan kita dengan cara dan kreativiti yang lebih berkesan kerana setakat ini 'orang dalam negeri' masih gagal atau terkial-kial nak sahut cabaran ini.....takut dicap durhaka pada bangsa, " seloroh seorang rakan.
Kesimpulannya, jika para sarjana dan ulama diperlukan untuk membantu membimbing umat Islam dalam penafsiran, pemahaman dan nilai-nilai Al-Quran, begitu juga sama pentingnya para cendekiawan memastikan nilai-nilai Melayu tidak disalah tafsir daripada dipengaruhi anasir ( pantang larang/adat songsang ) yang adanya cuba menyempitkan pemikiran bangsa Melayu itu sendiri, tanpa disedari.
Baru-baru ini, menurut Presiden Muis, Haji Mohd Alami Musa, pihaknya mahu menarik sekumpulan sarjana, ulama dan cendekiawan Islam untuk membantu membimbing umat Islam dalam penafsiran, pemahaman dan nilai-nilai Al-Quran dalam kehidupan hari ini. Langkah ini dilihat penting kerana pengetahuan mendalam dan menyeluruh mengenai Al-Quran dapat memelihara masyarakat Islam daripada dipengaruhi anasir yang cuba menyempitkan pemikiran umat Islam.
Akan tetapi bak dijangkakan, usaha ini pasti dianggap oleh segelintir masyarakat kita sebagai meminggirkan/mempertikaikan kebolehan para asatizah dan sarjana Islam setempat selain kos yang perlu ditampung agak tinggi bagi membawa masuk para sarjana luar.
Namun rata-rata menyambut baik langkah pihak Muis kerana berpendapat selain konsep pengajaran Islam itu bakal lebih luas dan praktikal dalam konteks kehidupan hari ini, para sarjana mahupun ulama setempat perlu juga berusaha meningkatkan ilmu pengetahuan agar ianya tetap relevan walaupun akan timbul persaingan yang sihat dari luar mahupun dalam negeri.
Saya pula berpendapat, ada baiknya juga jika para sarjana luar itu tidak hanya terdiri daripada bangsa atau beragama Islam saja. Mungkin membawa masuk sarjana Barat yang menguasai ilmu Islam umpamanya, dapat memberi kita ' perspektif positif yang berbeza ' tentang Islam dari kacamata dan pengetahuan orang asing.
Pada masa yang sama, usahlah para sarjana luar negara ini diundang semata-mata membicarakan tentang ajaran Islam saja walaupun ianya penting dan genting. Sebaliknya, kita juga boleh diperkenalkan dengan para pengkaji luar negara yang mahir tentang nilai-nilai Melayu. Sebagai contoh, saya tertarik dengan buku berjudul ' Nilai-nilai Melayu.....Satu Sudut Pandangan Orang Luar ' tulisan Laurent Metzger yang diulas secara ringkas oleh Encik Roslie Sidik
( BH, Sabtu, 28 Mac 2009).
Gesaan ini dianggap penting kerana usaha ini boleh menyedarkan kita tentang nilai-nilai Melayu yang positif selaras dengan tuntutan ajaran Islam serta kepercayaan adat/fahaman kuno yang sememangnya 'sah' ditegah oleh Islam tapi masih diamal dan merasa khuatir untuk meninggalkannya.
"Mungkin orang luar boleh sedarkan kita dengan cara dan kreativiti yang lebih berkesan kerana setakat ini 'orang dalam negeri' masih gagal atau terkial-kial nak sahut cabaran ini.....takut dicap durhaka pada bangsa, " seloroh seorang rakan.
Kesimpulannya, jika para sarjana dan ulama diperlukan untuk membantu membimbing umat Islam dalam penafsiran, pemahaman dan nilai-nilai Al-Quran, begitu juga sama pentingnya para cendekiawan memastikan nilai-nilai Melayu tidak disalah tafsir daripada dipengaruhi anasir ( pantang larang/adat songsang ) yang adanya cuba menyempitkan pemikiran bangsa Melayu itu sendiri, tanpa disedari.
Friday, May 1, 2009
Diet ' vegetarian' bercanggah dengan tuntutan agama?
Ungkapan 'penjaga perigi tidak kehausan' membawa maksud jika bergaul dengan golongan bijak pandai, kita pasti meraih manfaatnya.
Namun baru-baru ini, seorang siswazah tahun akhir dalam pengajian Islam setempat dihujani komen-komen yang negatif oleh teman sekuliah dan guru agamanya.
Ini gara-gara beliau, setahun yang lalu bertubuh tambun ( gemuk ) kini tampak langsing kerana mengamalkan gaya hidup sihat dan 'berdietkan' sayur-sayuran serta buah-buahan sebagai makanan sehariannya. Cakap mudahnya, beliau kini seorang 'vegetarian'.
Memang tidak dinafikan, diet 'vegetarian' sering dikaitkan dengan amalan dan kepercayaan sesuatu agama itu. Ini termasuk isu senaman yoga yang diamalkan oleh sebahagian penganut Islam mendapat tentangan hebat di seberang tambak. Sayangnya, isu-isu sebegini tidak dibincangkan serta dihuraikan secara hemah melainkan disulami pemikiran cetek dan emosi semata-mata.
Saya berpendapat adakalanya, semakin tinggi ilmu pengajian seseorang itu, semakin sempit ' keupayaan'nya untuk melihat dan menghuraikan sesuatu isu itu dari pelbagai sudut dan pandangan yang positif lagi berhemah.
Dan jika kelemahan sebegini wujud dan semakin meluas, tidak hairanlah jika dihari muka sesuatu isu yang pada peringkat awalnya mudah dihuraikan, menjadi semakin 'bercelaru' akhirnya. Sebagai contoh, lihatlah perbalahan yang berlaku dinegara jiran dalam menangani isu-isu yang bersangkut-paut dengan agama.
Persoalannya, tidakkah boleh seseorang itu mengamalkan sesuatu kaedah pemakanan atau senaman ( yang sememangnya dikaitkan dengan sesuatu agama ) demi untuk meraih kesihatan selagi akidah/tauhidnya tidak dikompromi? Atau ianya bertentangan dengan tuntutan agama, sunnah dan boleh menjejas tahap kesihatan seseorang itu?
Mungkin restoren yang hanya menyajikan hidangan vegetarian juga perlukan sijil halal?
Jika diseberang tambak, isu-isu sebegini pastinya hangat dibincangkan namun mujurlah disini , pihak Muis bijak berusaha dengan gigih dan memaparkan 'kerelevannya' dalam setiap masa ke atas menyelesaikan atau setidaknya, menjelaskan akan duduk perkara sesuatu isu itu dengan mengambil pendekatan konteks berbilang bangsa dan agama disini.
Sebagai contoh, isu ' no pork - no lard' diperjelaskan dengan begitu terperinci agar semua pihak tidak kira bangsa,agama memahami serta menghormati keputusan yang diambil oleh pihak-pihak tertentu demi kemaslahatan bersama.
Mungkin juga isu diet 'vegetarian' mendapat perhatian pihak Muis untuk menjelaskannya agar isu ini tidak dieksplotasikan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggung-jawab dikalangan kita sendiri.
Namun baru-baru ini, seorang siswazah tahun akhir dalam pengajian Islam setempat dihujani komen-komen yang negatif oleh teman sekuliah dan guru agamanya.
Ini gara-gara beliau, setahun yang lalu bertubuh tambun ( gemuk ) kini tampak langsing kerana mengamalkan gaya hidup sihat dan 'berdietkan' sayur-sayuran serta buah-buahan sebagai makanan sehariannya. Cakap mudahnya, beliau kini seorang 'vegetarian'.
Memang tidak dinafikan, diet 'vegetarian' sering dikaitkan dengan amalan dan kepercayaan sesuatu agama itu. Ini termasuk isu senaman yoga yang diamalkan oleh sebahagian penganut Islam mendapat tentangan hebat di seberang tambak. Sayangnya, isu-isu sebegini tidak dibincangkan serta dihuraikan secara hemah melainkan disulami pemikiran cetek dan emosi semata-mata.
Saya berpendapat adakalanya, semakin tinggi ilmu pengajian seseorang itu, semakin sempit ' keupayaan'nya untuk melihat dan menghuraikan sesuatu isu itu dari pelbagai sudut dan pandangan yang positif lagi berhemah.
Dan jika kelemahan sebegini wujud dan semakin meluas, tidak hairanlah jika dihari muka sesuatu isu yang pada peringkat awalnya mudah dihuraikan, menjadi semakin 'bercelaru' akhirnya. Sebagai contoh, lihatlah perbalahan yang berlaku dinegara jiran dalam menangani isu-isu yang bersangkut-paut dengan agama.
Persoalannya, tidakkah boleh seseorang itu mengamalkan sesuatu kaedah pemakanan atau senaman ( yang sememangnya dikaitkan dengan sesuatu agama ) demi untuk meraih kesihatan selagi akidah/tauhidnya tidak dikompromi? Atau ianya bertentangan dengan tuntutan agama, sunnah dan boleh menjejas tahap kesihatan seseorang itu?
Mungkin restoren yang hanya menyajikan hidangan vegetarian juga perlukan sijil halal?
Jika diseberang tambak, isu-isu sebegini pastinya hangat dibincangkan namun mujurlah disini , pihak Muis bijak berusaha dengan gigih dan memaparkan 'kerelevannya' dalam setiap masa ke atas menyelesaikan atau setidaknya, menjelaskan akan duduk perkara sesuatu isu itu dengan mengambil pendekatan konteks berbilang bangsa dan agama disini.
Sebagai contoh, isu ' no pork - no lard' diperjelaskan dengan begitu terperinci agar semua pihak tidak kira bangsa,agama memahami serta menghormati keputusan yang diambil oleh pihak-pihak tertentu demi kemaslahatan bersama.
Mungkin juga isu diet 'vegetarian' mendapat perhatian pihak Muis untuk menjelaskannya agar isu ini tidak dieksplotasikan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggung-jawab dikalangan kita sendiri.
Subscribe to:
Posts (Atom)