Mungkin tidak ramai yang menonton atau tahu akan sebuah rancangan bertajuk Dragon's Den di tv pra-bayar saluran BBC Knowledge. Konsepnya sama seperti rancangan ujibakat dalam bidang seni suara seperti American Idol, Britain Got Talents, Singapore Idol atau Anugerah di Suria dimana setiap peserta diadili dari aspek mutu suara, persembahan serta penampilan oleh para juri yang akhirnya akan menjulang seorang pemenang.
Cuma bezanya, rancangan Dragon's Den memberi fokus dalam mencari dan melahirkan usahawan yang terbaik dikalangan para peserta
Para jurinya terdiri daripada jutawan dan usahawan yang berjaya dan terkenal dalam empayar bidang perniagaan masing-masing. Mereka sanggup melabur demi ingin melihat lebih ramai usahawan dihari muka.
Setiap peserta pula akan menerima pelaburan yang bernilai puluhan hingga ratusan ribu dolar jika produknya berjaya menambat hati para juri.
Yang menariknya, rancangan ini bukan saja mengetengahkan para peniaga baru dan mapan, akan tetapi bagaimana sesuatu produk itu diperkenalkan. Contohnya setiap peserta diberi masa lebih kurang 5 minit untuk menyakinkan para juri tentang produk mereka termasuk carta kewangan, jualan serta keuntungan yang boleh diraih.
Maka itu, tidak hairanlah jika setiap peserta akan bertungkus-lumus sedaya upaya mengetengahkan produk-produk ciptaan mereka. Ada yang tergamam, kaku dalam sesi berhadapan dengan para jutawan dan usahawan itu. Tidak kurang juga ada produk-produk yang gagal berfungsi untuk diketengahkan.
Pun begitu, rancangan ini merangkumi produk seringkas tuala alas tempat duduk tandas awam, buku kanak-kanak sehingga ke mesin-mesin yang mampu membersihkan puluhan lori dalam jangkamasa yang singkat.
Di pihak para juri pula, penilaian dari aspek kemampuan, keberkesanan serta peluang menjana keuntungan sesuatu produk yang diperkenalkan, dipertimbangkan secara serius sebelum sebarang pelaburan diberikan.
Adakalanya, bagi produk-produk yang gagal menarik perhatian para juri, tersemat nasihat-nasihat serta tunjuk ajar secara ringkas yang amat berguna dan berkesan ke atas para peserta dari kacamata dan pengalaman para juri jutawan tersebut. Ini sekaligus memberi peluang peserta atau penonton TV menimba ilmu khususnya bagi individu yang ingin memulakan perniagaan atau berhasrat mengembangkan bisnes mereka.
Aspek-aspek Inilah yang menarik perhatian dan minat saya menonton rancangan ini.
Saya berharap konsep rancangan seperti ini boleh diperkenalkan samada melalui mediamasa seperti rancangan TV ataupun dianjurkan oleh pertubuhan-pertubuhan yang ' ikhlash' ingin melahirkan usahawan dihari muka.
Bak serampang dua mata, gesaan ini amat berguna bagi para pelabur kerana dapat berpeluang melihat potensi dan produk para peniaga baru dan mapan. Bagi para peserta pula, konsep ini boleh dijadikan landasan untuk belajar cara-cara menghasilkan produk sendiri, mengetengahkan serta mempromosinya melalui carta kewangan dan jualan.
Secara tidak langsung, kita menyahut gesaan pemerintah dalam usaha melahirkan serta membantu merealisasikan impian para usahawan muda di negara kita ini.
Tuesday, December 1, 2009
Monday, November 2, 2009
Kesamaran antara dera and didik anak-anak.
Zuriat yang diamanahkan ke atas pasangan ibubapa adalah satu tanggungan bukan hak mutlak yang boleh diperlakukan sesuka hati.
Sebagai ibubapa, anak-anak bak kain putih dan kitalah yang mencorakkannya. Sekaligus membawa maksud seperti memberi kasih sayang, perlindungan, kabajikan ( makan minum/pakaian ), ilmu pendidikan ( duniawi /ukhrawi ) dan memastikan kesihatan terjamin serta akhlak yang sempurna.
Pada masa yang sama, setiap zuriat itu akan melalui proses pendewasaan seawal usia bayi hingga peringkat remaja yang sememangnya memerlukan kesabaran dan pengorbanan dari pasangan ibubapa itu. Ini termasuklah sifat kenakalan diperingat kanak2 hingga ke masalah yang lebih rencam bila meningkat remaja.
Dan proses inilah yang perlu dipantau oleh ibubapa disebalik tugasan,tekanan dan bebanan kos kehidupan yang adakalanya begitu mendesak sekali..
Tanpa disedari, mungkin faktor-faktor inilah yang juga menjerumus seseorang itu melepaskan 'tekanan hidup' ke atas anak-anak dibawah jagaannya selain sikap dan sifat tidak bertanggung-jawab ( pemalas,nganggur ) seseorang itu.
Cakap ringkasnya, adakalanya kita lupa dan gagal untuk mencorak diri kita sendiri demi kebaikan kerana sibuk berusaha mencorak anak anak kita.
Antaranya :
- kita lebih takut atau sanjungi pasangan atau kekasih daripada 'membela' anak-anak sendiri yang jelas terdera.
- anak-anak mengadu pada nenek, ibu atau bapa ( sendiri ) yang mereka sering didera, tapi seringkali perkara sebegini tidak diendah, dihiraukan atau menyangka ia adalah helah atau imaginasi anak-anak itu saja.
- ada pasangan tidak dapat membezakan antara kenakalan dan kejahatan anak-anak.
- tidak tahu bilakah masa sesuai untuk bertegas, gertak, merotan atau memujuk ke atas diri kanak-kanak yang berbeza usia, sikap dan perangai.
- lebih buruk, jika pendera masih sekali sekala berjumpa si ibu bersama anaknya walaupun hukuman telah melarangnya..
Ini termasuklah undang-undang yang samada kurang jelas atau tidak berat bentuk hukumannya ke atas pesalah kecuali yang mengakibatkan maut.
Sebagai contoh, kita berani mengherdik, mengunakan kekerasan ( sepak, piat telinga, ) di tempat awam ke atas anak-anak berbanding membuang sampah sembarangan.
Huraiannya, setiap ibubapa perlu dijelaskan akan hak serta isu-isu mengenai perihal penderaan anak-anak sebagaimana kita menangani isu kenakalan remaja, keciciran dalam pelajaran, samseng remaja dan sebagainya.
Ini termasuk saluran-saluran yang mudah didapatkan oleh kanak-kanak yang didera. Seperti contoh, beberapa barang pasaraya boleh ditampal dengan mesej anti penderaan sebagaimana yang terdapat pada kotak rokok perihal kesihatan. Dengan informasi sebegini, anak-anak atau teman sedarjah boleh menghubungi pihak tertentu untuk mendapatkan bantuan secepat mungkin.
Jiran tetangga atau sesiapa juga boleh memainkan peranannya. Ungkapan ' jaga tepi kain orang' dalam konteks hari ini boleh dipandang sebagai satu langkah yang positif. Jika kain yang terselak, perlu ditegur atau ditutup. Begitulah hendaknya, jika sesuatu yang kurang 'manis' berlaku ke atas jiran kita, perlu kita bersifat prihatin atau menegurnya sebaik mungkin. Jika tidak, kita akan dipaparkan dengan kisah orang tua yang maut sendirian dirumah, anak jiran didera atau ibubapa yang berantakkan sehingga membawa maut. Bila kisah-kisah sebegini tersiar, mulalah kita menuding jari ke atas pelaku dan pesalah semata-mata. Seolah-olah kita tiada peranan untuk dimainkan dalam menangani isu-isu sebegini.
Akhirnya stigma ke atas golongan lelaki dikaitkan dengan penderaan menjadi buah mulut pula. Hakikatnya, isu penderaan bukan saja dilakukan oleh bapa sendiri, bapa tiri, kekasih sang ibu saja tapi ada juga ibu kandung sendiri sanggup melakukannya. Sebaliknya ada bapa sendiri, tiri atau kekasih sang ibu yang membela dan memberi sepenuh kasih sayang. Sayangnya, jarang benar isu-isu sebegini keketengahkan.
Sebagai ibubapa, anak-anak bak kain putih dan kitalah yang mencorakkannya. Sekaligus membawa maksud seperti memberi kasih sayang, perlindungan, kabajikan ( makan minum/pakaian ), ilmu pendidikan ( duniawi /ukhrawi ) dan memastikan kesihatan terjamin serta akhlak yang sempurna.
Pada masa yang sama, setiap zuriat itu akan melalui proses pendewasaan seawal usia bayi hingga peringkat remaja yang sememangnya memerlukan kesabaran dan pengorbanan dari pasangan ibubapa itu. Ini termasuklah sifat kenakalan diperingat kanak2 hingga ke masalah yang lebih rencam bila meningkat remaja.
Dan proses inilah yang perlu dipantau oleh ibubapa disebalik tugasan,tekanan dan bebanan kos kehidupan yang adakalanya begitu mendesak sekali..
Tanpa disedari, mungkin faktor-faktor inilah yang juga menjerumus seseorang itu melepaskan 'tekanan hidup' ke atas anak-anak dibawah jagaannya selain sikap dan sifat tidak bertanggung-jawab ( pemalas,nganggur ) seseorang itu.
Cakap ringkasnya, adakalanya kita lupa dan gagal untuk mencorak diri kita sendiri demi kebaikan kerana sibuk berusaha mencorak anak anak kita.
Antaranya :
- kita lebih takut atau sanjungi pasangan atau kekasih daripada 'membela' anak-anak sendiri yang jelas terdera.
- anak-anak mengadu pada nenek, ibu atau bapa ( sendiri ) yang mereka sering didera, tapi seringkali perkara sebegini tidak diendah, dihiraukan atau menyangka ia adalah helah atau imaginasi anak-anak itu saja.
- ada pasangan tidak dapat membezakan antara kenakalan dan kejahatan anak-anak.
- tidak tahu bilakah masa sesuai untuk bertegas, gertak, merotan atau memujuk ke atas diri kanak-kanak yang berbeza usia, sikap dan perangai.
- lebih buruk, jika pendera masih sekali sekala berjumpa si ibu bersama anaknya walaupun hukuman telah melarangnya..
Ini termasuklah undang-undang yang samada kurang jelas atau tidak berat bentuk hukumannya ke atas pesalah kecuali yang mengakibatkan maut.
Sebagai contoh, kita berani mengherdik, mengunakan kekerasan ( sepak, piat telinga, ) di tempat awam ke atas anak-anak berbanding membuang sampah sembarangan.
Huraiannya, setiap ibubapa perlu dijelaskan akan hak serta isu-isu mengenai perihal penderaan anak-anak sebagaimana kita menangani isu kenakalan remaja, keciciran dalam pelajaran, samseng remaja dan sebagainya.
Ini termasuk saluran-saluran yang mudah didapatkan oleh kanak-kanak yang didera. Seperti contoh, beberapa barang pasaraya boleh ditampal dengan mesej anti penderaan sebagaimana yang terdapat pada kotak rokok perihal kesihatan. Dengan informasi sebegini, anak-anak atau teman sedarjah boleh menghubungi pihak tertentu untuk mendapatkan bantuan secepat mungkin.
Jiran tetangga atau sesiapa juga boleh memainkan peranannya. Ungkapan ' jaga tepi kain orang' dalam konteks hari ini boleh dipandang sebagai satu langkah yang positif. Jika kain yang terselak, perlu ditegur atau ditutup. Begitulah hendaknya, jika sesuatu yang kurang 'manis' berlaku ke atas jiran kita, perlu kita bersifat prihatin atau menegurnya sebaik mungkin. Jika tidak, kita akan dipaparkan dengan kisah orang tua yang maut sendirian dirumah, anak jiran didera atau ibubapa yang berantakkan sehingga membawa maut. Bila kisah-kisah sebegini tersiar, mulalah kita menuding jari ke atas pelaku dan pesalah semata-mata. Seolah-olah kita tiada peranan untuk dimainkan dalam menangani isu-isu sebegini.
Akhirnya stigma ke atas golongan lelaki dikaitkan dengan penderaan menjadi buah mulut pula. Hakikatnya, isu penderaan bukan saja dilakukan oleh bapa sendiri, bapa tiri, kekasih sang ibu saja tapi ada juga ibu kandung sendiri sanggup melakukannya. Sebaliknya ada bapa sendiri, tiri atau kekasih sang ibu yang membela dan memberi sepenuh kasih sayang. Sayangnya, jarang benar isu-isu sebegini keketengahkan.
Perluas amalan agar bawa manfaat.
Bak sudah dijangkakan mengenai amalan-amalan di bulan puasa dan raya mendapat soroton minggu ini.
Ada berpendapat amalan seperti bertukar juadah, ziarah kubur, mengunjung sanak saudara, bermaafan bukan tuntutan syariah setakat dibulan itu saja. Sebaliknya ada merasakan ianya tuntutan adat budaya sejak zaman berzaman. Cakap mudahnya, payah untuk ditinggalkan.
Itulah antara pandangan beberapa pembaca Forum ( BH 30hb Sep 09 ) yang mengkritik artikel Encik Zulkifli Mohd Sa'ad ( BM, 27 September 09)
Memang tidak dinafikan, ada beberapa isu yang sering bertembung diantara syariah dan tuntutan adat budaya sesuatu bangsa itu. Namun dalam bab amalan seperti yang tertera diatas ini, ada baiknya jika kededua pihak ( yang menentang atau menyokong ) dapat kiranya bermuhasabah agar huraian yang bakal diraih kelak memanfaatkan setiap lapisan dari masyarakat kita.
Caranya, jika dibulan puasa dan raya dapat kita melahirkan nilai-nilai ehsan dan insani, mungkin dapat kiranya kita lanjutkan diluar bulan tersebut.
Bagi individu yang telahpun melaksanakannya setiap bulan, teruskan amalan murni ini. Pada yang setakat berkobar-kobar mengibar semangat amalan itu di bulan puasa dan raya saja, dapat kiranya mengorak langkah untuk melaksanakannya diluar bulan mulia itu pula.
Antara saranan saya, apakata setiap keluarga meluangkan satu hari dalam sebulan untuk bertukar juadah, ziarah kubur, mengunjung sanak saudara,bermaafan sesama jiran tetangga mahupun rakan taulan.
Dengan ertikata yang lain, bawalah konsep dibawah ini agar dijadikan panduan seisi keluarga :
- hidangkan diet atau makanan yang sihat untuk bertukar juadah
- ziarahlah kubur bagi meningkatkan iman dan ketakwaan.
- kunjungi unit keluarga yang kita tahu mempunyai masalah, perlukan bantuan atau kaunseling.
- jika kita boleh sewa bas untuk beraya sakan, apakata diluar bulan raya, lakukan dengan mengunjung rumah-rumah tumpangan anak-anak yatim/orangtua sekaligus lakukan tugasan seperti mengecat, mengemas atau menghiburkan penghuni-penghuni tersebut. Lebih baik jika dapat membawa golongan yang kurang bernasib baik keluar bersiar-siar. Usahlah aktiviti sebegini setakat dibulan puasa atau raya saja.
Saya rasa mungkin ada banyak lagi amalan-amalan yang sering dilakukan dibulan puasa/raya dapat dilakukan diluar bulan tersebut dengan misi jika setiap keluarga dapat membantu insan lain sekali dalam sebulan, bayangkan hasilnya dalam setahun. Dengan langkah sebegini, sekurang-kurangnya isu-isu seperti kegenjotan dalam keluarga, keciciran dalam pelajaran, bantuan dan derma bagi insan-insan yang memerlukan, golongan tua yang hidup sendirian dapat dikenalpasti dan diselaraskan dengan bantuan yang tertentu.
Jika saranan ini dapat dipertimbangkan, kelak amalan seperti bertukar juadah, ziarah kubur, mengunjung sanak saudara, bermaafan tidak lagi dilihat setakat dilaksanakan dibulan raya semata-mata. Ini sekaligus menjadikan bangsa Melayu setempat contoh pada umat Islam lain dirantau ini dek sikap ehsan/insan kita yang bukan setakat bermaya dan bersemangat di bulan Ramadhan/Syawal saja.
Ada berpendapat amalan seperti bertukar juadah, ziarah kubur, mengunjung sanak saudara, bermaafan bukan tuntutan syariah setakat dibulan itu saja. Sebaliknya ada merasakan ianya tuntutan adat budaya sejak zaman berzaman. Cakap mudahnya, payah untuk ditinggalkan.
Itulah antara pandangan beberapa pembaca Forum ( BH 30hb Sep 09 ) yang mengkritik artikel Encik Zulkifli Mohd Sa'ad ( BM, 27 September 09)
Memang tidak dinafikan, ada beberapa isu yang sering bertembung diantara syariah dan tuntutan adat budaya sesuatu bangsa itu. Namun dalam bab amalan seperti yang tertera diatas ini, ada baiknya jika kededua pihak ( yang menentang atau menyokong ) dapat kiranya bermuhasabah agar huraian yang bakal diraih kelak memanfaatkan setiap lapisan dari masyarakat kita.
Caranya, jika dibulan puasa dan raya dapat kita melahirkan nilai-nilai ehsan dan insani, mungkin dapat kiranya kita lanjutkan diluar bulan tersebut.
Bagi individu yang telahpun melaksanakannya setiap bulan, teruskan amalan murni ini. Pada yang setakat berkobar-kobar mengibar semangat amalan itu di bulan puasa dan raya saja, dapat kiranya mengorak langkah untuk melaksanakannya diluar bulan mulia itu pula.
Antara saranan saya, apakata setiap keluarga meluangkan satu hari dalam sebulan untuk bertukar juadah, ziarah kubur, mengunjung sanak saudara,bermaafan sesama jiran tetangga mahupun rakan taulan.
Dengan ertikata yang lain, bawalah konsep dibawah ini agar dijadikan panduan seisi keluarga :
- hidangkan diet atau makanan yang sihat untuk bertukar juadah
- ziarahlah kubur bagi meningkatkan iman dan ketakwaan.
- kunjungi unit keluarga yang kita tahu mempunyai masalah, perlukan bantuan atau kaunseling.
- jika kita boleh sewa bas untuk beraya sakan, apakata diluar bulan raya, lakukan dengan mengunjung rumah-rumah tumpangan anak-anak yatim/orangtua sekaligus lakukan tugasan seperti mengecat, mengemas atau menghiburkan penghuni-penghuni tersebut. Lebih baik jika dapat membawa golongan yang kurang bernasib baik keluar bersiar-siar. Usahlah aktiviti sebegini setakat dibulan puasa atau raya saja.
Saya rasa mungkin ada banyak lagi amalan-amalan yang sering dilakukan dibulan puasa/raya dapat dilakukan diluar bulan tersebut dengan misi jika setiap keluarga dapat membantu insan lain sekali dalam sebulan, bayangkan hasilnya dalam setahun. Dengan langkah sebegini, sekurang-kurangnya isu-isu seperti kegenjotan dalam keluarga, keciciran dalam pelajaran, bantuan dan derma bagi insan-insan yang memerlukan, golongan tua yang hidup sendirian dapat dikenalpasti dan diselaraskan dengan bantuan yang tertentu.
Jika saranan ini dapat dipertimbangkan, kelak amalan seperti bertukar juadah, ziarah kubur, mengunjung sanak saudara, bermaafan tidak lagi dilihat setakat dilaksanakan dibulan raya semata-mata. Ini sekaligus menjadikan bangsa Melayu setempat contoh pada umat Islam lain dirantau ini dek sikap ehsan/insan kita yang bukan setakat bermaya dan bersemangat di bulan Ramadhan/Syawal saja.
Wednesday, October 7, 2009
Amalan dibulan Ramadhan dan Syawal?
Seorang pelancong muallaf hadir dalam satu majlis iftar baru-baru ini. Dan dari pengamatannya, beliau kagum dengan semangat yang ditunjukkan oleh orang Melayu di dalam bulan Ramadhan dan Syawal. Antaranya, bertukar-tukar juadah berbuka sesama jiran, bermaafan dan menziarah kubur di pagi Syawal yang menurutnya, jarang dilakukan diluar bulan Ramadhan dan Syawal.
Dikalangan yang hadir ketika itu sekadar merumuskan bahawa amalan seperti ini merupakan konsep sesuatu bangsa dan kaum saja selagi ianya tidak bercanggah dengan tuntutan agama.
Namun bagi kita, persoalan sebegitu perlu diselongkar dan mencari pengertian yang sebenar disebalik amalan berzaman itu.
Dari aspek agama, kita diwajibkan memohon maaf sejurus melakukan kesilapan ataupun sehingga perasaan dan suasana tegang itu reda. Kita juga dilarang melakukan kesilapan lalu beranggapan boleh ditebus bila menjelang raya nanti.
Menurut seorang ustaz, setelah kita mendidik diri dengan erti kesabaran serta 'membersih' rohani dan jasmani dengan berpuasa dibulan Ramadhan,
mungkin amalan 'bermaafan' bak pelengkap atau pakej dipagi raya oleh sebahagian daripada kita.
Memberi contoh, beliau merasa pelik bilamana ibubapa menyuruh anak-anak yang sejak dilahirkan belum kesempatan bertemu sanak-saudara, disuruh bermaafan serta diminta 'menghalalkan' makan minum menjelang Syawal. Dan ada ibubapa pula merasa bangga anak-anak melakukannya dikhalayak sedangkan amalan sedemikian tidak berasas dalam konteks kehidupan secara rasional.
Mungkin ada berpendapat, suasana gembira di bulan Ramadhan dan Syawal ' memudahkan' kita melakukan amal jariah, bermaafan serta mengambil peluang merapatkan hubungan siratulrahim.
Sebaliknya, ada merasakan amalan seperti bermaafan, kunjung-mengunjung, menziarah kubur serta mengadakan 'rumah terbuka' perlu diamalkan sepanjang masa bukan hanya tertumpu atau 'menunggu' bila tiba bulan tertentu saja.
Kesedaran ini mungkin dapat membantu mencorak pemikiran anak-anak kita untuk mengamalkannya dihari muka.
Tambahan pula, kita tidak mahu memberi isyarat yang salah ke atas bangsa dan kaum lain dalam usaha kita menyambut kemeriahan hari raya.
Dikhuatirkan juga , amalan sebegini boleh menjadi 'ritual' dan disalah anggap oleh saudara baru, umpamanya.
Rasanya jika suasana di kampung pendalaman, amalan sebegini tidak janggal diamalkan. Ini memandangkan anak-anak sering berjauhan dengan keluarga dek merantau/berkerjaya di kota/negeri. Jadi, bila berkesempatan pulang ke kampung halaman setahun sekali, suasana 'bermaafan' dan ziarah menziarahi dengan sanak-saudara sungguh menyentuh hati kerana tidak lama lagi, perlu berpisah semula atas urusan kerjaya.
Tapi jika kita saban hari bertembung dengan sanak-saudara, rakan-taulan, tidakkah 'bercelaru' fikiran anak-anak atau bangsa lain bila melihat kita 'bercucuran airmata' bermaafan bila menjelang Syawal.
Mungkin kita 'tertawa' sendiri melihat amalan-amalan sedemikian, tapi kerana sudah sebati dalam jiwa kita sejak turun temurun, maka agak payah untuk kita menjelaskan duduk perkara atau rasionalnya di sebalik amalan-amalan sedemikian.
Dengan ertikata yang lain, kita perlu bermuhasabah dalam membuat penilaian terhadap apa saja amalan dalam diri dan bangsa kita selama ini
supaya dapat dibina keyakinan yang lebih kukuh dari masa ke masa serta mengekalkan ' kerasionalannya' disebalik amalan-amalan tersebut.
Kita perlu bersedia membimbing anak-anak generasi hari muka dengan fakta-fakta yang bernas lagi kukuh kerana itulah aspek yang didambarkan
oleh golongan tersebut. Kita tidak boleh hanya berbekalkan konsep 'turun temurun' dalam usaha kita mendidik generasi supaya mengembangkan
jati diri,bangsa dan agama kita.
Akhirkata, saya ingin minta 'maaf zahir batin' jika tulisan saya telah menyentak minda dan perasaan para pembaca untuk melakukan satu introspeksi.
Dikalangan yang hadir ketika itu sekadar merumuskan bahawa amalan seperti ini merupakan konsep sesuatu bangsa dan kaum saja selagi ianya tidak bercanggah dengan tuntutan agama.
Namun bagi kita, persoalan sebegitu perlu diselongkar dan mencari pengertian yang sebenar disebalik amalan berzaman itu.
Dari aspek agama, kita diwajibkan memohon maaf sejurus melakukan kesilapan ataupun sehingga perasaan dan suasana tegang itu reda. Kita juga dilarang melakukan kesilapan lalu beranggapan boleh ditebus bila menjelang raya nanti.
Menurut seorang ustaz, setelah kita mendidik diri dengan erti kesabaran serta 'membersih' rohani dan jasmani dengan berpuasa dibulan Ramadhan,
mungkin amalan 'bermaafan' bak pelengkap atau pakej dipagi raya oleh sebahagian daripada kita.
Memberi contoh, beliau merasa pelik bilamana ibubapa menyuruh anak-anak yang sejak dilahirkan belum kesempatan bertemu sanak-saudara, disuruh bermaafan serta diminta 'menghalalkan' makan minum menjelang Syawal. Dan ada ibubapa pula merasa bangga anak-anak melakukannya dikhalayak sedangkan amalan sedemikian tidak berasas dalam konteks kehidupan secara rasional.
Mungkin ada berpendapat, suasana gembira di bulan Ramadhan dan Syawal ' memudahkan' kita melakukan amal jariah, bermaafan serta mengambil peluang merapatkan hubungan siratulrahim.
Sebaliknya, ada merasakan amalan seperti bermaafan, kunjung-mengunjung, menziarah kubur serta mengadakan 'rumah terbuka' perlu diamalkan sepanjang masa bukan hanya tertumpu atau 'menunggu' bila tiba bulan tertentu saja.
Kesedaran ini mungkin dapat membantu mencorak pemikiran anak-anak kita untuk mengamalkannya dihari muka.
Tambahan pula, kita tidak mahu memberi isyarat yang salah ke atas bangsa dan kaum lain dalam usaha kita menyambut kemeriahan hari raya.
Dikhuatirkan juga , amalan sebegini boleh menjadi 'ritual' dan disalah anggap oleh saudara baru, umpamanya.
Rasanya jika suasana di kampung pendalaman, amalan sebegini tidak janggal diamalkan. Ini memandangkan anak-anak sering berjauhan dengan keluarga dek merantau/berkerjaya di kota/negeri. Jadi, bila berkesempatan pulang ke kampung halaman setahun sekali, suasana 'bermaafan' dan ziarah menziarahi dengan sanak-saudara sungguh menyentuh hati kerana tidak lama lagi, perlu berpisah semula atas urusan kerjaya.
Tapi jika kita saban hari bertembung dengan sanak-saudara, rakan-taulan, tidakkah 'bercelaru' fikiran anak-anak atau bangsa lain bila melihat kita 'bercucuran airmata' bermaafan bila menjelang Syawal.
Mungkin kita 'tertawa' sendiri melihat amalan-amalan sedemikian, tapi kerana sudah sebati dalam jiwa kita sejak turun temurun, maka agak payah untuk kita menjelaskan duduk perkara atau rasionalnya di sebalik amalan-amalan sedemikian.
Dengan ertikata yang lain, kita perlu bermuhasabah dalam membuat penilaian terhadap apa saja amalan dalam diri dan bangsa kita selama ini
supaya dapat dibina keyakinan yang lebih kukuh dari masa ke masa serta mengekalkan ' kerasionalannya' disebalik amalan-amalan tersebut.
Kita perlu bersedia membimbing anak-anak generasi hari muka dengan fakta-fakta yang bernas lagi kukuh kerana itulah aspek yang didambarkan
oleh golongan tersebut. Kita tidak boleh hanya berbekalkan konsep 'turun temurun' dalam usaha kita mendidik generasi supaya mengembangkan
jati diri,bangsa dan agama kita.
Akhirkata, saya ingin minta 'maaf zahir batin' jika tulisan saya telah menyentak minda dan perasaan para pembaca untuk melakukan satu introspeksi.
Peranan anak menjaga golongan tua
Ungkapan ‘ seorang ibu boleh menyara sepuluh orang anak sebaliknya anak-anak yang ramai belum tentu dapat menjaga seorang ibu ‘ sering diluahkan oleh golongan ibubapa yang samada tinggal bersendirian atau menginap di rumah-rumah tumpangan warga tua.
Cakap mudahnya, anak-anak seperti ini tidak tahu membalas jasa dan budi kerana gagal memainkan peranan serta tanggung-jawab ke atas hak warga tua ini.
Namun ada berpendapat, sepuluh orang anak boleh diberi makan ‘ nasi dan kicap’ saban hari namun bagi seorang warga tua, pengalaman hidup / sikap sensitif / cerewet atau beremosi perlu diambil dalam pertimbangan. Ringkasnya, jaga sepuluh orang anak tidak sama dengan menjaga seorang warga tua.
Walauapapun isu dan alasannya, bagi masyarakat kita pula, selain tuntutan agama, bangsa dan budaya kita amat menitikberatkan aspek menyara ibubapa oleh anak sendiri dalam melayari sisa-sisa usia senja dan nilai ini amat terpuji sekali.
Ringkasnya, ini antara amalan yang terbaik dalam kehidupan anak-anak dalam menjalankan kehidupan dimuka bumi ini.
Namun, tidak semua anak-anak boleh dipertanggung-jawabkan atau dipersalah sekiranya tidak melaksanakan tugas sedemikian. Antara kemungkinan, ibubapa tidak 'ngam' dengan menantu, cerewet, ingin berdikari, enggan membebankan anak/menantu dengan kehadiran mereka, lebih selesa hidup sendirian tanpa dikonkong pergerakkan golongan tua ini.
Oleh itu, usahlah kita lekas menuding jari atau mempersalahkan anak-anak jika mendapati ibubapa tinggal sendirian atau merempat dalam melayari kehidupan seharian mereka sehingga ada yang membawa maut.
Sebenarnya, tanpa diketahui, terkandung banyak isu-isu yang tersurat dan tersirat dalam setiap permasalahan diantara hubungan ibubapa dan anak-anak sehingga perlunya berpisah untuk hidup berasingan.
Tidak mustahil juga, terdapat ibubapa dan anak-anak yang sama-sama duduk berbincang sehingga bersetuju untuk menghantar ibubapa mereka ke pusat tumpangan demi untuk memastikan penjagaan serta pantauan kesihatan terjamin pada setiap masa. Rasanya, cara dan langkah ini lebih baik daripada sekadar menjaga warga tua dirumah yang akhirnya tidak terurus langsung dari segi kesihatan, pemakanan dan juga senanam.
Namun baru-baru ini, ada yang menyarankan jika anak-anak tertakluk pada undang-undang untuk menyara orang tua mereka, tidakkah perlu juga dikenakan undang-undang bagi golongan tua yang 'berdegil' enggan hidup sebumbung dengan anak-anak yang senantiasa mendambakan kehadiran golongan ini?
Persoalannya, sekiranya golongan tua ini masih enggan mengikut perintah, apakah wajar menghukum mereka memandangkan usia serta kesihatan tidak lagi mengizinkan untuk melalui proses hukuman?
Bagi saya, selain rang undang-undang, anak-anak dan ibubapa yang hidup berasingan perlu 'sedar diri' dan 'bertolak ansur' kerana kedua-dua golongan ini secara amali saling memerlukan antara satu dengan yang lain. Tambahan, ikatan pertalian kekeluargaan antara ibu dan anak tidak perlu terjalin hanya kerana adanya undang-undang. Ianya perlu lahir secara semulajadi sebagaimana kasih-sayang yang diharapkan dari seorang insan.
Cakap mudahnya, anak-anak seperti ini tidak tahu membalas jasa dan budi kerana gagal memainkan peranan serta tanggung-jawab ke atas hak warga tua ini.
Namun ada berpendapat, sepuluh orang anak boleh diberi makan ‘ nasi dan kicap’ saban hari namun bagi seorang warga tua, pengalaman hidup / sikap sensitif / cerewet atau beremosi perlu diambil dalam pertimbangan. Ringkasnya, jaga sepuluh orang anak tidak sama dengan menjaga seorang warga tua.
Walauapapun isu dan alasannya, bagi masyarakat kita pula, selain tuntutan agama, bangsa dan budaya kita amat menitikberatkan aspek menyara ibubapa oleh anak sendiri dalam melayari sisa-sisa usia senja dan nilai ini amat terpuji sekali.
Ringkasnya, ini antara amalan yang terbaik dalam kehidupan anak-anak dalam menjalankan kehidupan dimuka bumi ini.
Namun, tidak semua anak-anak boleh dipertanggung-jawabkan atau dipersalah sekiranya tidak melaksanakan tugas sedemikian. Antara kemungkinan, ibubapa tidak 'ngam' dengan menantu, cerewet, ingin berdikari, enggan membebankan anak/menantu dengan kehadiran mereka, lebih selesa hidup sendirian tanpa dikonkong pergerakkan golongan tua ini.
Oleh itu, usahlah kita lekas menuding jari atau mempersalahkan anak-anak jika mendapati ibubapa tinggal sendirian atau merempat dalam melayari kehidupan seharian mereka sehingga ada yang membawa maut.
Sebenarnya, tanpa diketahui, terkandung banyak isu-isu yang tersurat dan tersirat dalam setiap permasalahan diantara hubungan ibubapa dan anak-anak sehingga perlunya berpisah untuk hidup berasingan.
Tidak mustahil juga, terdapat ibubapa dan anak-anak yang sama-sama duduk berbincang sehingga bersetuju untuk menghantar ibubapa mereka ke pusat tumpangan demi untuk memastikan penjagaan serta pantauan kesihatan terjamin pada setiap masa. Rasanya, cara dan langkah ini lebih baik daripada sekadar menjaga warga tua dirumah yang akhirnya tidak terurus langsung dari segi kesihatan, pemakanan dan juga senanam.
Namun baru-baru ini, ada yang menyarankan jika anak-anak tertakluk pada undang-undang untuk menyara orang tua mereka, tidakkah perlu juga dikenakan undang-undang bagi golongan tua yang 'berdegil' enggan hidup sebumbung dengan anak-anak yang senantiasa mendambakan kehadiran golongan ini?
Persoalannya, sekiranya golongan tua ini masih enggan mengikut perintah, apakah wajar menghukum mereka memandangkan usia serta kesihatan tidak lagi mengizinkan untuk melalui proses hukuman?
Bagi saya, selain rang undang-undang, anak-anak dan ibubapa yang hidup berasingan perlu 'sedar diri' dan 'bertolak ansur' kerana kedua-dua golongan ini secara amali saling memerlukan antara satu dengan yang lain. Tambahan, ikatan pertalian kekeluargaan antara ibu dan anak tidak perlu terjalin hanya kerana adanya undang-undang. Ianya perlu lahir secara semulajadi sebagaimana kasih-sayang yang diharapkan dari seorang insan.
Friday, September 4, 2009
Biarlah adil dalam menangani isu nafkah
Pastinya kaum Hawa khususnya golongan janda yang mempunyai anak dan menghadapi masalah mendapatkan nafkah anak-anak dari bekas suami dapat menghela nafas lega buat seketika. Ini berdasarkan saranan Majlis Pertubuhan Wanita Singapura (SCWO) agar sebuah agensi pemerintah mentadbir pungutan dan pengagihan wang nafkah supaya pembayaran nafkah kepada bekas isteri dan anak-anak dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan
Ini termasuk kuasa untuk mengesan pembayar nafkah menerusi kemudahan dalam talian yang disediakan Pemerintah seperti: Sistem Lapor Alamat Baru Satu Tempat (Oscars), Lembaga Perumahan dan Pembangunan (HDB), Tabung Simpanan Pekerja (CPF), Penguasa Hasil Mahsul Singapura (Iras) dan Penguasa Pengawalan Korporat dan Perakaunan (Acra).
Dan jika bekas suami masih tidak menjalankan tanggungjawab moralnya, beberapa langkah tegas lagi tegar seperti menggantung lesen memandu, menyekat perjalanan ke luar negara, mengenakan hukuman penjara hujung minggu, pemotongan automatik akaun bank bekas suami, tunggakan nafkah yang tidak berbayar diubah menjadi hutang kepada negara sehinggalah pada memalukan bekas suami yang degil diketengahkan.
Pastinya pendekatan seperti ini bak membuka mata, minda dan diharapkan menginsafkan bekas suami agar sedar betapa pentingnya nafkah bulanan kerana golongan janda perlu melayari kehidupan yang rumit sekaligus membiayai serta membesarkan anak-anak bersendirian. Disamping itu, tanggapan serta imej negatif ke atas golongan janda juga merupakan satu isu yang perlu dilenyapkan samasekali.
Berbalik pada isu nafkah, terdapat tiga golongan yang perlu keluar memanfaatkan undang-undang yang bakal diketengahkan dan menuntut keadilan ke atas bekas suami yang tidak bertanggung-jawab dalam pemberian nafkah.
Golongan pertama merupakan janda yang tidak mendapat langsung sebarang nafkah manakala golongan kedua pula menerima nafkah tapi tidak mencukupi dan golongan ketiga merupakan penerima yang tidak tetap jumlah wang nafkah.
Namun dalam kita berusaha bertungkus-lumus memberi saranan dan rumusan serta menilai kemampuan bekas suami dari kacamata Pertubuhan Wanita dan pihak berkuasa, perlu juga kita bersikap adil dalam mencari kelemahan yang sering terselindung dalam diri kaum Hawa juga.
Contohnya, masih ada segelintir bekas isteri yang menyalahgunakan wang nafkah. Dengan ertikata yang lain, bekas isteri tidak menggunakan wang nafkah yang diterima untuk keperluan anak-anak sebaliknya digunakan untuk kepentingan diri sendiri semata-mata tanpa pengetahuan sesiapa. Sejauh ini belum lagi ada semacam 'auditing' ke atas nafkah yang diterima dari bekas suami.
Mungkin perkara remeh seperti ini perlu diketengahkan umpamanya, oleh Persatuan Adam pula, jika kita ingin berlaku adil keatas kedua-dua belah pihak ( bekas isteri /suami ) dan jika tidak ditangani, maka akan ada kes-kes seperti bekas suami berhenti memberi nafkah dan tentunya mempunyai alasan-alasan yang kukuh dalam berbuat demikian.
Kesimpulannya, setiap insan mempunyai kelemahan namun usahlah ianya diadili melalui undang-undang, denda dan hukuman semata-mata. Sebaliknya, adalah lebih baik jika pendekatan seperti kaunseling, perantaraan serta bantuan dari aspek rohani dan jasmani ke atas kedua belah pihak boleh dilaksanakan secara tuntas sebelum mengambil tindakan yang lebih serius.
Ini termasuk kuasa untuk mengesan pembayar nafkah menerusi kemudahan dalam talian yang disediakan Pemerintah seperti: Sistem Lapor Alamat Baru Satu Tempat (Oscars), Lembaga Perumahan dan Pembangunan (HDB), Tabung Simpanan Pekerja (CPF), Penguasa Hasil Mahsul Singapura (Iras) dan Penguasa Pengawalan Korporat dan Perakaunan (Acra).
Dan jika bekas suami masih tidak menjalankan tanggungjawab moralnya, beberapa langkah tegas lagi tegar seperti menggantung lesen memandu, menyekat perjalanan ke luar negara, mengenakan hukuman penjara hujung minggu, pemotongan automatik akaun bank bekas suami, tunggakan nafkah yang tidak berbayar diubah menjadi hutang kepada negara sehinggalah pada memalukan bekas suami yang degil diketengahkan.
Pastinya pendekatan seperti ini bak membuka mata, minda dan diharapkan menginsafkan bekas suami agar sedar betapa pentingnya nafkah bulanan kerana golongan janda perlu melayari kehidupan yang rumit sekaligus membiayai serta membesarkan anak-anak bersendirian. Disamping itu, tanggapan serta imej negatif ke atas golongan janda juga merupakan satu isu yang perlu dilenyapkan samasekali.
Berbalik pada isu nafkah, terdapat tiga golongan yang perlu keluar memanfaatkan undang-undang yang bakal diketengahkan dan menuntut keadilan ke atas bekas suami yang tidak bertanggung-jawab dalam pemberian nafkah.
Golongan pertama merupakan janda yang tidak mendapat langsung sebarang nafkah manakala golongan kedua pula menerima nafkah tapi tidak mencukupi dan golongan ketiga merupakan penerima yang tidak tetap jumlah wang nafkah.
Namun dalam kita berusaha bertungkus-lumus memberi saranan dan rumusan serta menilai kemampuan bekas suami dari kacamata Pertubuhan Wanita dan pihak berkuasa, perlu juga kita bersikap adil dalam mencari kelemahan yang sering terselindung dalam diri kaum Hawa juga.
Contohnya, masih ada segelintir bekas isteri yang menyalahgunakan wang nafkah. Dengan ertikata yang lain, bekas isteri tidak menggunakan wang nafkah yang diterima untuk keperluan anak-anak sebaliknya digunakan untuk kepentingan diri sendiri semata-mata tanpa pengetahuan sesiapa. Sejauh ini belum lagi ada semacam 'auditing' ke atas nafkah yang diterima dari bekas suami.
Mungkin perkara remeh seperti ini perlu diketengahkan umpamanya, oleh Persatuan Adam pula, jika kita ingin berlaku adil keatas kedua-dua belah pihak ( bekas isteri /suami ) dan jika tidak ditangani, maka akan ada kes-kes seperti bekas suami berhenti memberi nafkah dan tentunya mempunyai alasan-alasan yang kukuh dalam berbuat demikian.
Kesimpulannya, setiap insan mempunyai kelemahan namun usahlah ianya diadili melalui undang-undang, denda dan hukuman semata-mata. Sebaliknya, adalah lebih baik jika pendekatan seperti kaunseling, perantaraan serta bantuan dari aspek rohani dan jasmani ke atas kedua belah pihak boleh dilaksanakan secara tuntas sebelum mengambil tindakan yang lebih serius.
Tuntut ilmu yang bermanfaat sepanjang hayat
Banyak kekata yang menggalakkan kita supaya rajin menimba dan mempertingkatkan ilmu pengetahuan dalam sepanjang hayat kita.
Antaranya ialah ungkapan seperti ''tuntutlah ilmu walaupun sampai ke negeri China'' ( walaupun terdapat perselisihan mengenai keshahihan hadits ini ) namun apa yang penting ia membawa maksud supaya kita keluar dari zon keselesaan dengan berhijrah atau merantau demi untuk menimba ilmu pengetahuan yang baru. Ini termasuk cabaran dan rintangan dirantauan selain memerlukan pengorbanan masa dan tenaga.
Begitu juga dengan seruan agar " raihlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahat" jelas membawa pesanan agar setiap langkah dalam perjalanan hidup ini sememangnya menawarkan satu pengajaran. Dengan ertikata yang lain, ilmu pengetahun boleh diraih dimana-mana samada dengan pergaulan, media-massa, disekolah, pejabat atau melalui pengalaman hidup yang lalu.
Mungkin kita dapat mencontohi jejak langkah seorang wanita yang bernama Eleanor Benz yang berumur sekitar 90 tahun. Khabarnya, beliau pernah tercicir daripada persekolahan dulu kerana mahu membantu keluarga ketika Zaman Kemelesetan Besar. Tapi kini beliau berjaya memperoleh diploma sekolah tinggi di negaranya.Pencapaian beliau memaparkan betapa usia bukan penghalang untuk seseorang terus menimba ilmu.
Tapi sayangnya, ada diantara kita seakan berasa puas setakat pencapaian dalam bidang akademik diperingkat pos - menengah saja biarpun terbentang luas ruang dan peluang yang disediakan oleh pemerintah dan badan-badan setempat untuk kita terus mempertingkatkan kemahiran diri.
Lebih memburukkan lagi bilamana ada segelintir dari kita bertindak bak pepatah ' dengar guruh dilangit, air ditempayan sudah dicurahkan' yang boleh dimaksudkan dalam konteks hari ini dimana kita berhenti dari mempertingkatkan ilmu kemahiran baru ketika ekonomi mula menunjukkan tanda-tanda pemulihan dari kemelesatan.
Itulah antara seruan dan gesaan Menteri Tenaga Manusia, Encik Gan Kim Yong ketika berucap disebuah seminar bagi maktab rendah, Paradigma 2009. ( BH, 16 Julai 2009 - Tiga nasihat bagi belia hadapi gawat )
Namun pada masa yang sama, ilmu yang diraih juga boleh menimbulkan kontroversi jika pengetahuan yang diraih itu tidak menjurus ke arah pembangunan diri dan masyarakat secara umumnya.
Sebagai contoh, ilmu teknik pengklonan biri-biri yang dilakukan oleh saintis di Institut Roslin di Edinburgh, Britain, Dr Ian Wilmut, berpendapat klon manusia atau mana-mana organisme boleh dicipta dengan memindahkan nukleus (yang membawa maklumat genetik) daripada sel organisme yang dipilih ke dalam telur yang belum disenyawakan.
Kita sediamaklum, ilmu-ilmu yang diraih oleh para saintis ini pastinya merangkumi kos serta peralatan yang tinggi , kajian demi kajian selama bertahun lamanya sebelum sesuatu rumusan atau kaedah boleh diperkenalkan. Dengan ertikata yang lain, bukan semua orang boleh jadi saintis yang berjaya.Ianya memerlukan displin,kemahiran, ketekunan dan kajian yang tinggi nilainya.
Sayangnya dek kekhuatiran ilmu seperti ini disalahguna, maka timbullah tanggapan kaedah ini tidak mengikut hukum fitrah (persenyawaan air mani dan telur) sebaliknya dihidupkan melalui sel badan manusia yang berbeza untuk menghasilkan penduaan.
Ianya juga dilihat sebagai perbuatan manusia untuk bertindak diluar daripada peraturan yang ditentukan Allah iaitu kelahiran manusia melalui perkahwinan.
Lantas pengharaman dilaksanakan demi menjaga hukum-hakam, kesihatan, kemasyarakatan dan perundangan negara, bangsa dan agama. Apa yang diperbolehkan setakat ini ialah bagi menghasilkan organ gantian untuk kajian perubatan atau menggantikan organ yang telah rosak.
Disini jelas menunjukkan setiap ilmu yang diraih perlu dipertanggung-jawaban namun ianya tidak menghalang kita untuk terus-menerus meneroka, mengkaji serta melestarikan ilmu-ilmu yang baru biarpun dikatakan 'cuba melaksanakan kerja-kerja Tuhan.'
Kita perlu sedar sebagai insan kerdil, ilmu yang diberi oleh-NYA bak satu titisan air berbanding luasnya lautan ilmu-NYA. Oleh itu, sepatutnya tidak perlu dicap 'cuba melaksanakan kerja-kerja Tuhan ' kerana secara tidak langsung, usaha ke arah meraih ilmu pastinya akan terbantut. Sebaliknya, galakkan agar setiap insan yang berpotensi agar terus mengarap ilmu-ilmu yang baru.
Akhirkata, diharapkan sebarang kemusykilan membabitkan akidah, harus segera diperbetulkan menerusi perbincangan saintis dan ulama, sebelum umat Islam bertelingkah sesama sendiri sehingga mungkin memundurkan umat itu sendiri.
Antaranya ialah ungkapan seperti ''tuntutlah ilmu walaupun sampai ke negeri China'' ( walaupun terdapat perselisihan mengenai keshahihan hadits ini ) namun apa yang penting ia membawa maksud supaya kita keluar dari zon keselesaan dengan berhijrah atau merantau demi untuk menimba ilmu pengetahuan yang baru. Ini termasuk cabaran dan rintangan dirantauan selain memerlukan pengorbanan masa dan tenaga.
Begitu juga dengan seruan agar " raihlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahat" jelas membawa pesanan agar setiap langkah dalam perjalanan hidup ini sememangnya menawarkan satu pengajaran. Dengan ertikata yang lain, ilmu pengetahun boleh diraih dimana-mana samada dengan pergaulan, media-massa, disekolah, pejabat atau melalui pengalaman hidup yang lalu.
Mungkin kita dapat mencontohi jejak langkah seorang wanita yang bernama Eleanor Benz yang berumur sekitar 90 tahun. Khabarnya, beliau pernah tercicir daripada persekolahan dulu kerana mahu membantu keluarga ketika Zaman Kemelesetan Besar. Tapi kini beliau berjaya memperoleh diploma sekolah tinggi di negaranya.Pencapaian beliau memaparkan betapa usia bukan penghalang untuk seseorang terus menimba ilmu.
Tapi sayangnya, ada diantara kita seakan berasa puas setakat pencapaian dalam bidang akademik diperingkat pos - menengah saja biarpun terbentang luas ruang dan peluang yang disediakan oleh pemerintah dan badan-badan setempat untuk kita terus mempertingkatkan kemahiran diri.
Lebih memburukkan lagi bilamana ada segelintir dari kita bertindak bak pepatah ' dengar guruh dilangit, air ditempayan sudah dicurahkan' yang boleh dimaksudkan dalam konteks hari ini dimana kita berhenti dari mempertingkatkan ilmu kemahiran baru ketika ekonomi mula menunjukkan tanda-tanda pemulihan dari kemelesatan.
Itulah antara seruan dan gesaan Menteri Tenaga Manusia, Encik Gan Kim Yong ketika berucap disebuah seminar bagi maktab rendah, Paradigma 2009. ( BH, 16 Julai 2009 - Tiga nasihat bagi belia hadapi gawat )
Namun pada masa yang sama, ilmu yang diraih juga boleh menimbulkan kontroversi jika pengetahuan yang diraih itu tidak menjurus ke arah pembangunan diri dan masyarakat secara umumnya.
Sebagai contoh, ilmu teknik pengklonan biri-biri yang dilakukan oleh saintis di Institut Roslin di Edinburgh, Britain, Dr Ian Wilmut, berpendapat klon manusia atau mana-mana organisme boleh dicipta dengan memindahkan nukleus (yang membawa maklumat genetik) daripada sel organisme yang dipilih ke dalam telur yang belum disenyawakan.
Kita sediamaklum, ilmu-ilmu yang diraih oleh para saintis ini pastinya merangkumi kos serta peralatan yang tinggi , kajian demi kajian selama bertahun lamanya sebelum sesuatu rumusan atau kaedah boleh diperkenalkan. Dengan ertikata yang lain, bukan semua orang boleh jadi saintis yang berjaya.Ianya memerlukan displin,kemahiran, ketekunan dan kajian yang tinggi nilainya.
Sayangnya dek kekhuatiran ilmu seperti ini disalahguna, maka timbullah tanggapan kaedah ini tidak mengikut hukum fitrah (persenyawaan air mani dan telur) sebaliknya dihidupkan melalui sel badan manusia yang berbeza untuk menghasilkan penduaan.
Ianya juga dilihat sebagai perbuatan manusia untuk bertindak diluar daripada peraturan yang ditentukan Allah iaitu kelahiran manusia melalui perkahwinan.
Lantas pengharaman dilaksanakan demi menjaga hukum-hakam, kesihatan, kemasyarakatan dan perundangan negara, bangsa dan agama. Apa yang diperbolehkan setakat ini ialah bagi menghasilkan organ gantian untuk kajian perubatan atau menggantikan organ yang telah rosak.
Disini jelas menunjukkan setiap ilmu yang diraih perlu dipertanggung-jawaban namun ianya tidak menghalang kita untuk terus-menerus meneroka, mengkaji serta melestarikan ilmu-ilmu yang baru biarpun dikatakan 'cuba melaksanakan kerja-kerja Tuhan.'
Kita perlu sedar sebagai insan kerdil, ilmu yang diberi oleh-NYA bak satu titisan air berbanding luasnya lautan ilmu-NYA. Oleh itu, sepatutnya tidak perlu dicap 'cuba melaksanakan kerja-kerja Tuhan ' kerana secara tidak langsung, usaha ke arah meraih ilmu pastinya akan terbantut. Sebaliknya, galakkan agar setiap insan yang berpotensi agar terus mengarap ilmu-ilmu yang baru.
Akhirkata, diharapkan sebarang kemusykilan membabitkan akidah, harus segera diperbetulkan menerusi perbincangan saintis dan ulama, sebelum umat Islam bertelingkah sesama sendiri sehingga mungkin memundurkan umat itu sendiri.
Subscribe to:
Posts (Atom)