Ungkapan ‘ seorang ibu boleh menyara sepuluh orang anak sebaliknya anak-anak yang ramai belum tentu dapat menjaga seorang ibu ‘ sering diluahkan oleh golongan ibubapa yang samada tinggal bersendirian atau menginap di rumah-rumah tumpangan warga tua.
Cakap mudahnya, anak-anak seperti ini tidak tahu membalas jasa dan budi kerana gagal memainkan peranan serta tanggung-jawab ke atas hak warga tua ini.
Namun ada berpendapat, sepuluh orang anak boleh diberi makan ‘ nasi dan kicap’ saban hari namun bagi seorang warga tua, pengalaman hidup / sikap sensitif / cerewet atau beremosi perlu diambil dalam pertimbangan. Ringkasnya, jaga sepuluh orang anak tidak sama dengan menjaga seorang warga tua.
Walauapapun isu dan alasannya, bagi masyarakat kita pula, selain tuntutan agama, bangsa dan budaya kita amat menitikberatkan aspek menyara ibubapa oleh anak sendiri dalam melayari sisa-sisa usia senja dan nilai ini amat terpuji sekali.
Ringkasnya, ini antara amalan yang terbaik dalam kehidupan anak-anak dalam menjalankan kehidupan dimuka bumi ini.
Namun, tidak semua anak-anak boleh dipertanggung-jawabkan atau dipersalah sekiranya tidak melaksanakan tugas sedemikian. Antara kemungkinan, ibubapa tidak 'ngam' dengan menantu, cerewet, ingin berdikari, enggan membebankan anak/menantu dengan kehadiran mereka, lebih selesa hidup sendirian tanpa dikonkong pergerakkan golongan tua ini.
Oleh itu, usahlah kita lekas menuding jari atau mempersalahkan anak-anak jika mendapati ibubapa tinggal sendirian atau merempat dalam melayari kehidupan seharian mereka sehingga ada yang membawa maut.
Sebenarnya, tanpa diketahui, terkandung banyak isu-isu yang tersurat dan tersirat dalam setiap permasalahan diantara hubungan ibubapa dan anak-anak sehingga perlunya berpisah untuk hidup berasingan.
Tidak mustahil juga, terdapat ibubapa dan anak-anak yang sama-sama duduk berbincang sehingga bersetuju untuk menghantar ibubapa mereka ke pusat tumpangan demi untuk memastikan penjagaan serta pantauan kesihatan terjamin pada setiap masa. Rasanya, cara dan langkah ini lebih baik daripada sekadar menjaga warga tua dirumah yang akhirnya tidak terurus langsung dari segi kesihatan, pemakanan dan juga senanam.
Namun baru-baru ini, ada yang menyarankan jika anak-anak tertakluk pada undang-undang untuk menyara orang tua mereka, tidakkah perlu juga dikenakan undang-undang bagi golongan tua yang 'berdegil' enggan hidup sebumbung dengan anak-anak yang senantiasa mendambakan kehadiran golongan ini?
Persoalannya, sekiranya golongan tua ini masih enggan mengikut perintah, apakah wajar menghukum mereka memandangkan usia serta kesihatan tidak lagi mengizinkan untuk melalui proses hukuman?
Bagi saya, selain rang undang-undang, anak-anak dan ibubapa yang hidup berasingan perlu 'sedar diri' dan 'bertolak ansur' kerana kedua-dua golongan ini secara amali saling memerlukan antara satu dengan yang lain. Tambahan, ikatan pertalian kekeluargaan antara ibu dan anak tidak perlu terjalin hanya kerana adanya undang-undang. Ianya perlu lahir secara semulajadi sebagaimana kasih-sayang yang diharapkan dari seorang insan.
Wednesday, October 7, 2009
Friday, September 4, 2009
Biarlah adil dalam menangani isu nafkah
Pastinya kaum Hawa khususnya golongan janda yang mempunyai anak dan menghadapi masalah mendapatkan nafkah anak-anak dari bekas suami dapat menghela nafas lega buat seketika. Ini berdasarkan saranan Majlis Pertubuhan Wanita Singapura (SCWO) agar sebuah agensi pemerintah mentadbir pungutan dan pengagihan wang nafkah supaya pembayaran nafkah kepada bekas isteri dan anak-anak dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan
Ini termasuk kuasa untuk mengesan pembayar nafkah menerusi kemudahan dalam talian yang disediakan Pemerintah seperti: Sistem Lapor Alamat Baru Satu Tempat (Oscars), Lembaga Perumahan dan Pembangunan (HDB), Tabung Simpanan Pekerja (CPF), Penguasa Hasil Mahsul Singapura (Iras) dan Penguasa Pengawalan Korporat dan Perakaunan (Acra).
Dan jika bekas suami masih tidak menjalankan tanggungjawab moralnya, beberapa langkah tegas lagi tegar seperti menggantung lesen memandu, menyekat perjalanan ke luar negara, mengenakan hukuman penjara hujung minggu, pemotongan automatik akaun bank bekas suami, tunggakan nafkah yang tidak berbayar diubah menjadi hutang kepada negara sehinggalah pada memalukan bekas suami yang degil diketengahkan.
Pastinya pendekatan seperti ini bak membuka mata, minda dan diharapkan menginsafkan bekas suami agar sedar betapa pentingnya nafkah bulanan kerana golongan janda perlu melayari kehidupan yang rumit sekaligus membiayai serta membesarkan anak-anak bersendirian. Disamping itu, tanggapan serta imej negatif ke atas golongan janda juga merupakan satu isu yang perlu dilenyapkan samasekali.
Berbalik pada isu nafkah, terdapat tiga golongan yang perlu keluar memanfaatkan undang-undang yang bakal diketengahkan dan menuntut keadilan ke atas bekas suami yang tidak bertanggung-jawab dalam pemberian nafkah.
Golongan pertama merupakan janda yang tidak mendapat langsung sebarang nafkah manakala golongan kedua pula menerima nafkah tapi tidak mencukupi dan golongan ketiga merupakan penerima yang tidak tetap jumlah wang nafkah.
Namun dalam kita berusaha bertungkus-lumus memberi saranan dan rumusan serta menilai kemampuan bekas suami dari kacamata Pertubuhan Wanita dan pihak berkuasa, perlu juga kita bersikap adil dalam mencari kelemahan yang sering terselindung dalam diri kaum Hawa juga.
Contohnya, masih ada segelintir bekas isteri yang menyalahgunakan wang nafkah. Dengan ertikata yang lain, bekas isteri tidak menggunakan wang nafkah yang diterima untuk keperluan anak-anak sebaliknya digunakan untuk kepentingan diri sendiri semata-mata tanpa pengetahuan sesiapa. Sejauh ini belum lagi ada semacam 'auditing' ke atas nafkah yang diterima dari bekas suami.
Mungkin perkara remeh seperti ini perlu diketengahkan umpamanya, oleh Persatuan Adam pula, jika kita ingin berlaku adil keatas kedua-dua belah pihak ( bekas isteri /suami ) dan jika tidak ditangani, maka akan ada kes-kes seperti bekas suami berhenti memberi nafkah dan tentunya mempunyai alasan-alasan yang kukuh dalam berbuat demikian.
Kesimpulannya, setiap insan mempunyai kelemahan namun usahlah ianya diadili melalui undang-undang, denda dan hukuman semata-mata. Sebaliknya, adalah lebih baik jika pendekatan seperti kaunseling, perantaraan serta bantuan dari aspek rohani dan jasmani ke atas kedua belah pihak boleh dilaksanakan secara tuntas sebelum mengambil tindakan yang lebih serius.
Ini termasuk kuasa untuk mengesan pembayar nafkah menerusi kemudahan dalam talian yang disediakan Pemerintah seperti: Sistem Lapor Alamat Baru Satu Tempat (Oscars), Lembaga Perumahan dan Pembangunan (HDB), Tabung Simpanan Pekerja (CPF), Penguasa Hasil Mahsul Singapura (Iras) dan Penguasa Pengawalan Korporat dan Perakaunan (Acra).
Dan jika bekas suami masih tidak menjalankan tanggungjawab moralnya, beberapa langkah tegas lagi tegar seperti menggantung lesen memandu, menyekat perjalanan ke luar negara, mengenakan hukuman penjara hujung minggu, pemotongan automatik akaun bank bekas suami, tunggakan nafkah yang tidak berbayar diubah menjadi hutang kepada negara sehinggalah pada memalukan bekas suami yang degil diketengahkan.
Pastinya pendekatan seperti ini bak membuka mata, minda dan diharapkan menginsafkan bekas suami agar sedar betapa pentingnya nafkah bulanan kerana golongan janda perlu melayari kehidupan yang rumit sekaligus membiayai serta membesarkan anak-anak bersendirian. Disamping itu, tanggapan serta imej negatif ke atas golongan janda juga merupakan satu isu yang perlu dilenyapkan samasekali.
Berbalik pada isu nafkah, terdapat tiga golongan yang perlu keluar memanfaatkan undang-undang yang bakal diketengahkan dan menuntut keadilan ke atas bekas suami yang tidak bertanggung-jawab dalam pemberian nafkah.
Golongan pertama merupakan janda yang tidak mendapat langsung sebarang nafkah manakala golongan kedua pula menerima nafkah tapi tidak mencukupi dan golongan ketiga merupakan penerima yang tidak tetap jumlah wang nafkah.
Namun dalam kita berusaha bertungkus-lumus memberi saranan dan rumusan serta menilai kemampuan bekas suami dari kacamata Pertubuhan Wanita dan pihak berkuasa, perlu juga kita bersikap adil dalam mencari kelemahan yang sering terselindung dalam diri kaum Hawa juga.
Contohnya, masih ada segelintir bekas isteri yang menyalahgunakan wang nafkah. Dengan ertikata yang lain, bekas isteri tidak menggunakan wang nafkah yang diterima untuk keperluan anak-anak sebaliknya digunakan untuk kepentingan diri sendiri semata-mata tanpa pengetahuan sesiapa. Sejauh ini belum lagi ada semacam 'auditing' ke atas nafkah yang diterima dari bekas suami.
Mungkin perkara remeh seperti ini perlu diketengahkan umpamanya, oleh Persatuan Adam pula, jika kita ingin berlaku adil keatas kedua-dua belah pihak ( bekas isteri /suami ) dan jika tidak ditangani, maka akan ada kes-kes seperti bekas suami berhenti memberi nafkah dan tentunya mempunyai alasan-alasan yang kukuh dalam berbuat demikian.
Kesimpulannya, setiap insan mempunyai kelemahan namun usahlah ianya diadili melalui undang-undang, denda dan hukuman semata-mata. Sebaliknya, adalah lebih baik jika pendekatan seperti kaunseling, perantaraan serta bantuan dari aspek rohani dan jasmani ke atas kedua belah pihak boleh dilaksanakan secara tuntas sebelum mengambil tindakan yang lebih serius.
Tuntut ilmu yang bermanfaat sepanjang hayat
Banyak kekata yang menggalakkan kita supaya rajin menimba dan mempertingkatkan ilmu pengetahuan dalam sepanjang hayat kita.
Antaranya ialah ungkapan seperti ''tuntutlah ilmu walaupun sampai ke negeri China'' ( walaupun terdapat perselisihan mengenai keshahihan hadits ini ) namun apa yang penting ia membawa maksud supaya kita keluar dari zon keselesaan dengan berhijrah atau merantau demi untuk menimba ilmu pengetahuan yang baru. Ini termasuk cabaran dan rintangan dirantauan selain memerlukan pengorbanan masa dan tenaga.
Begitu juga dengan seruan agar " raihlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahat" jelas membawa pesanan agar setiap langkah dalam perjalanan hidup ini sememangnya menawarkan satu pengajaran. Dengan ertikata yang lain, ilmu pengetahun boleh diraih dimana-mana samada dengan pergaulan, media-massa, disekolah, pejabat atau melalui pengalaman hidup yang lalu.
Mungkin kita dapat mencontohi jejak langkah seorang wanita yang bernama Eleanor Benz yang berumur sekitar 90 tahun. Khabarnya, beliau pernah tercicir daripada persekolahan dulu kerana mahu membantu keluarga ketika Zaman Kemelesetan Besar. Tapi kini beliau berjaya memperoleh diploma sekolah tinggi di negaranya.Pencapaian beliau memaparkan betapa usia bukan penghalang untuk seseorang terus menimba ilmu.
Tapi sayangnya, ada diantara kita seakan berasa puas setakat pencapaian dalam bidang akademik diperingkat pos - menengah saja biarpun terbentang luas ruang dan peluang yang disediakan oleh pemerintah dan badan-badan setempat untuk kita terus mempertingkatkan kemahiran diri.
Lebih memburukkan lagi bilamana ada segelintir dari kita bertindak bak pepatah ' dengar guruh dilangit, air ditempayan sudah dicurahkan' yang boleh dimaksudkan dalam konteks hari ini dimana kita berhenti dari mempertingkatkan ilmu kemahiran baru ketika ekonomi mula menunjukkan tanda-tanda pemulihan dari kemelesatan.
Itulah antara seruan dan gesaan Menteri Tenaga Manusia, Encik Gan Kim Yong ketika berucap disebuah seminar bagi maktab rendah, Paradigma 2009. ( BH, 16 Julai 2009 - Tiga nasihat bagi belia hadapi gawat )
Namun pada masa yang sama, ilmu yang diraih juga boleh menimbulkan kontroversi jika pengetahuan yang diraih itu tidak menjurus ke arah pembangunan diri dan masyarakat secara umumnya.
Sebagai contoh, ilmu teknik pengklonan biri-biri yang dilakukan oleh saintis di Institut Roslin di Edinburgh, Britain, Dr Ian Wilmut, berpendapat klon manusia atau mana-mana organisme boleh dicipta dengan memindahkan nukleus (yang membawa maklumat genetik) daripada sel organisme yang dipilih ke dalam telur yang belum disenyawakan.
Kita sediamaklum, ilmu-ilmu yang diraih oleh para saintis ini pastinya merangkumi kos serta peralatan yang tinggi , kajian demi kajian selama bertahun lamanya sebelum sesuatu rumusan atau kaedah boleh diperkenalkan. Dengan ertikata yang lain, bukan semua orang boleh jadi saintis yang berjaya.Ianya memerlukan displin,kemahiran, ketekunan dan kajian yang tinggi nilainya.
Sayangnya dek kekhuatiran ilmu seperti ini disalahguna, maka timbullah tanggapan kaedah ini tidak mengikut hukum fitrah (persenyawaan air mani dan telur) sebaliknya dihidupkan melalui sel badan manusia yang berbeza untuk menghasilkan penduaan.
Ianya juga dilihat sebagai perbuatan manusia untuk bertindak diluar daripada peraturan yang ditentukan Allah iaitu kelahiran manusia melalui perkahwinan.
Lantas pengharaman dilaksanakan demi menjaga hukum-hakam, kesihatan, kemasyarakatan dan perundangan negara, bangsa dan agama. Apa yang diperbolehkan setakat ini ialah bagi menghasilkan organ gantian untuk kajian perubatan atau menggantikan organ yang telah rosak.
Disini jelas menunjukkan setiap ilmu yang diraih perlu dipertanggung-jawaban namun ianya tidak menghalang kita untuk terus-menerus meneroka, mengkaji serta melestarikan ilmu-ilmu yang baru biarpun dikatakan 'cuba melaksanakan kerja-kerja Tuhan.'
Kita perlu sedar sebagai insan kerdil, ilmu yang diberi oleh-NYA bak satu titisan air berbanding luasnya lautan ilmu-NYA. Oleh itu, sepatutnya tidak perlu dicap 'cuba melaksanakan kerja-kerja Tuhan ' kerana secara tidak langsung, usaha ke arah meraih ilmu pastinya akan terbantut. Sebaliknya, galakkan agar setiap insan yang berpotensi agar terus mengarap ilmu-ilmu yang baru.
Akhirkata, diharapkan sebarang kemusykilan membabitkan akidah, harus segera diperbetulkan menerusi perbincangan saintis dan ulama, sebelum umat Islam bertelingkah sesama sendiri sehingga mungkin memundurkan umat itu sendiri.
Antaranya ialah ungkapan seperti ''tuntutlah ilmu walaupun sampai ke negeri China'' ( walaupun terdapat perselisihan mengenai keshahihan hadits ini ) namun apa yang penting ia membawa maksud supaya kita keluar dari zon keselesaan dengan berhijrah atau merantau demi untuk menimba ilmu pengetahuan yang baru. Ini termasuk cabaran dan rintangan dirantauan selain memerlukan pengorbanan masa dan tenaga.
Begitu juga dengan seruan agar " raihlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahat" jelas membawa pesanan agar setiap langkah dalam perjalanan hidup ini sememangnya menawarkan satu pengajaran. Dengan ertikata yang lain, ilmu pengetahun boleh diraih dimana-mana samada dengan pergaulan, media-massa, disekolah, pejabat atau melalui pengalaman hidup yang lalu.
Mungkin kita dapat mencontohi jejak langkah seorang wanita yang bernama Eleanor Benz yang berumur sekitar 90 tahun. Khabarnya, beliau pernah tercicir daripada persekolahan dulu kerana mahu membantu keluarga ketika Zaman Kemelesetan Besar. Tapi kini beliau berjaya memperoleh diploma sekolah tinggi di negaranya.Pencapaian beliau memaparkan betapa usia bukan penghalang untuk seseorang terus menimba ilmu.
Tapi sayangnya, ada diantara kita seakan berasa puas setakat pencapaian dalam bidang akademik diperingkat pos - menengah saja biarpun terbentang luas ruang dan peluang yang disediakan oleh pemerintah dan badan-badan setempat untuk kita terus mempertingkatkan kemahiran diri.
Lebih memburukkan lagi bilamana ada segelintir dari kita bertindak bak pepatah ' dengar guruh dilangit, air ditempayan sudah dicurahkan' yang boleh dimaksudkan dalam konteks hari ini dimana kita berhenti dari mempertingkatkan ilmu kemahiran baru ketika ekonomi mula menunjukkan tanda-tanda pemulihan dari kemelesatan.
Itulah antara seruan dan gesaan Menteri Tenaga Manusia, Encik Gan Kim Yong ketika berucap disebuah seminar bagi maktab rendah, Paradigma 2009. ( BH, 16 Julai 2009 - Tiga nasihat bagi belia hadapi gawat )
Namun pada masa yang sama, ilmu yang diraih juga boleh menimbulkan kontroversi jika pengetahuan yang diraih itu tidak menjurus ke arah pembangunan diri dan masyarakat secara umumnya.
Sebagai contoh, ilmu teknik pengklonan biri-biri yang dilakukan oleh saintis di Institut Roslin di Edinburgh, Britain, Dr Ian Wilmut, berpendapat klon manusia atau mana-mana organisme boleh dicipta dengan memindahkan nukleus (yang membawa maklumat genetik) daripada sel organisme yang dipilih ke dalam telur yang belum disenyawakan.
Kita sediamaklum, ilmu-ilmu yang diraih oleh para saintis ini pastinya merangkumi kos serta peralatan yang tinggi , kajian demi kajian selama bertahun lamanya sebelum sesuatu rumusan atau kaedah boleh diperkenalkan. Dengan ertikata yang lain, bukan semua orang boleh jadi saintis yang berjaya.Ianya memerlukan displin,kemahiran, ketekunan dan kajian yang tinggi nilainya.
Sayangnya dek kekhuatiran ilmu seperti ini disalahguna, maka timbullah tanggapan kaedah ini tidak mengikut hukum fitrah (persenyawaan air mani dan telur) sebaliknya dihidupkan melalui sel badan manusia yang berbeza untuk menghasilkan penduaan.
Ianya juga dilihat sebagai perbuatan manusia untuk bertindak diluar daripada peraturan yang ditentukan Allah iaitu kelahiran manusia melalui perkahwinan.
Lantas pengharaman dilaksanakan demi menjaga hukum-hakam, kesihatan, kemasyarakatan dan perundangan negara, bangsa dan agama. Apa yang diperbolehkan setakat ini ialah bagi menghasilkan organ gantian untuk kajian perubatan atau menggantikan organ yang telah rosak.
Disini jelas menunjukkan setiap ilmu yang diraih perlu dipertanggung-jawaban namun ianya tidak menghalang kita untuk terus-menerus meneroka, mengkaji serta melestarikan ilmu-ilmu yang baru biarpun dikatakan 'cuba melaksanakan kerja-kerja Tuhan.'
Kita perlu sedar sebagai insan kerdil, ilmu yang diberi oleh-NYA bak satu titisan air berbanding luasnya lautan ilmu-NYA. Oleh itu, sepatutnya tidak perlu dicap 'cuba melaksanakan kerja-kerja Tuhan ' kerana secara tidak langsung, usaha ke arah meraih ilmu pastinya akan terbantut. Sebaliknya, galakkan agar setiap insan yang berpotensi agar terus mengarap ilmu-ilmu yang baru.
Akhirkata, diharapkan sebarang kemusykilan membabitkan akidah, harus segera diperbetulkan menerusi perbincangan saintis dan ulama, sebelum umat Islam bertelingkah sesama sendiri sehingga mungkin memundurkan umat itu sendiri.
Tuesday, August 4, 2009
Ayah - Peranan dan tanggung-jawab.
Pelbagai gelaran mengikut citarasa masing-masing seperti ayah, abah, daddy, papa dan sebagainya diberikan ke atas insan yang bertanggung-jawab menghidupkan sesebuah institusi keluarga itu. Memang tidak dinafikan dalam konteks kehidupan hari ini berbanding zaman dulu, peranan ayah memerlukan ketabahan dan kecekalan yang lebih mencabar dalam memastikan tanggung-jawab menjadi ketua keluarga dilaksanakan dengan sesempurna mungkin.
Maka tidak hairanlah, sambutan bagi Hari Ayah yang berlalu anjuran badan-badan swasta setempat yang bertema ala fiesta keluarga telah menarik ramai anggota keluarga menyertainya . Tujuannya bagi meraih dan mengiktiraf pengorbanan si ayah selama ini dalam memupuk dan mendidik anak dan isteri demi keselesaan hidup dihari muka.
Namun antara acara yang menarik perhatian saya di fiesta Hari Ayah ini merupakan sesi-sesi dimana anak-anak diberi peluang meluahkan harapan dan tanggapan melalui perkataan ( yang tidak melebihi 20 perkataan) dan disuruh membacanya di atas pentas. Maka ramailah dikalangan para isteri dan anak-anak remaja, dewasa menyertai sesi-sesi ini. Dalam ratusan yang mengungkapkan luahan hati masing-masing, saya tertarik ke atas dua peserta yang menyertai sesi itu.
Peserta pertama merupakan dua adik-beradik dalam lingkungan awal pertengahan 20-an tahun. Adik perempuan dan abangnya memaparkan nilai-nilai seorang muslim dan muslimah dengan cara pakaian dan pencapaian akademiknya. Antara yang diluahkan berbunyi :
- saya dan adik perempuan saya kini sedang menuntut tahun kedua di universiti setempat
- dalam seminggu, kami berdua belajar agama di masjid sebanyak 3 kali.
- ibu seorang surirumah dan bapa bertugas sebagai mekanik.
Peserta kedua adalah seorang gadis belasan tahun dengan pakaian yang menjolok mata serta bertindik dihidung/bibir dan bertatu di lengan kiri. Adik kembarnya yang lelaki pula bertatu naga di lehernya. Antara yang diluahkan berbunyi :
- kami bersyukur ayah seorang yang bertanggung-jawab, menghormati kami, memberi kasih-sayang tanpa batas dan selalu membimbing serta memastikan
keluarga kami bahagia selalu.
Rata-rata pengunjung disana memberi tepukan yang gemuruh ke atas kesemua para peserta. Namun bagi saya, antara ratusan yang naik ke pentas petang itu, sepatutnya luahan dua peserta ini boleh dijadikan ikhtibar atau renungan ke atas diri kita khususnya para ayah.
Sebabnya, peserta pertama memaparkan 'kejayaan' diri masing-masing atas pengorbanan si ayah selama ini. Sebaliknya peserta kedua pula merasakan ayahnya telah meraih 'kejayaan' dengan melaksanakan tanggung-jawab ke atas anak-anaknya. Lantas kita dapat lihat 'hasil' yang raih oleh kedua peserta tadi.
Pada pendapat saya, kesimpulan yang boleh diraih dari pengamatan ini ialah elemen-elemen seperti memberi perlindungan pada isteri dan anak-anak, mencurahkan kasih-sayang, mendidik dan membimbing dan sebagainya sebenarnya merupakan 'tugasan' yang perlu dipikul oleh setiap insan yang bergelar ayah.
Dan pada masa yang sama, menjadi tanggung-jawab si ayah untuk memastikan 'tugasan' yang dilaksanakan perlulah berakhir dengan 'hasil' - satu pencapaian yang positif lagi membanggakan bagi bangsa,agama mahupun negara.
Inilah kayu ukur sebenar yang boleh dibanggakan oleh anak isteri bilamana pengorbanan dan sentuhan si ayah akhirnya mewujudkan satu keluarga 'sakinah' dimana boleh menjadi contoh ke atas para ayah yang lain untuk menurutinya.
Akhirkata, berapa ramaikah sang ayah diluar sana yang sedar pergorbanan dan tanggung-jawab yang dilaksanakan selama ini belum lagi membuahkan hasil yang diharapkan walaupun aspek 'luaran' saja tampak sempurna dan baik.
MOHD IKHLASH ABDULLAH
Maka tidak hairanlah, sambutan bagi Hari Ayah yang berlalu anjuran badan-badan swasta setempat yang bertema ala fiesta keluarga telah menarik ramai anggota keluarga menyertainya . Tujuannya bagi meraih dan mengiktiraf pengorbanan si ayah selama ini dalam memupuk dan mendidik anak dan isteri demi keselesaan hidup dihari muka.
Namun antara acara yang menarik perhatian saya di fiesta Hari Ayah ini merupakan sesi-sesi dimana anak-anak diberi peluang meluahkan harapan dan tanggapan melalui perkataan ( yang tidak melebihi 20 perkataan) dan disuruh membacanya di atas pentas. Maka ramailah dikalangan para isteri dan anak-anak remaja, dewasa menyertai sesi-sesi ini. Dalam ratusan yang mengungkapkan luahan hati masing-masing, saya tertarik ke atas dua peserta yang menyertai sesi itu.
Peserta pertama merupakan dua adik-beradik dalam lingkungan awal pertengahan 20-an tahun. Adik perempuan dan abangnya memaparkan nilai-nilai seorang muslim dan muslimah dengan cara pakaian dan pencapaian akademiknya. Antara yang diluahkan berbunyi :
- saya dan adik perempuan saya kini sedang menuntut tahun kedua di universiti setempat
- dalam seminggu, kami berdua belajar agama di masjid sebanyak 3 kali.
- ibu seorang surirumah dan bapa bertugas sebagai mekanik.
Peserta kedua adalah seorang gadis belasan tahun dengan pakaian yang menjolok mata serta bertindik dihidung/bibir dan bertatu di lengan kiri. Adik kembarnya yang lelaki pula bertatu naga di lehernya. Antara yang diluahkan berbunyi :
- kami bersyukur ayah seorang yang bertanggung-jawab, menghormati kami, memberi kasih-sayang tanpa batas dan selalu membimbing serta memastikan
keluarga kami bahagia selalu.
Rata-rata pengunjung disana memberi tepukan yang gemuruh ke atas kesemua para peserta. Namun bagi saya, antara ratusan yang naik ke pentas petang itu, sepatutnya luahan dua peserta ini boleh dijadikan ikhtibar atau renungan ke atas diri kita khususnya para ayah.
Sebabnya, peserta pertama memaparkan 'kejayaan' diri masing-masing atas pengorbanan si ayah selama ini. Sebaliknya peserta kedua pula merasakan ayahnya telah meraih 'kejayaan' dengan melaksanakan tanggung-jawab ke atas anak-anaknya. Lantas kita dapat lihat 'hasil' yang raih oleh kedua peserta tadi.
Pada pendapat saya, kesimpulan yang boleh diraih dari pengamatan ini ialah elemen-elemen seperti memberi perlindungan pada isteri dan anak-anak, mencurahkan kasih-sayang, mendidik dan membimbing dan sebagainya sebenarnya merupakan 'tugasan' yang perlu dipikul oleh setiap insan yang bergelar ayah.
Dan pada masa yang sama, menjadi tanggung-jawab si ayah untuk memastikan 'tugasan' yang dilaksanakan perlulah berakhir dengan 'hasil' - satu pencapaian yang positif lagi membanggakan bagi bangsa,agama mahupun negara.
Inilah kayu ukur sebenar yang boleh dibanggakan oleh anak isteri bilamana pengorbanan dan sentuhan si ayah akhirnya mewujudkan satu keluarga 'sakinah' dimana boleh menjadi contoh ke atas para ayah yang lain untuk menurutinya.
Akhirkata, berapa ramaikah sang ayah diluar sana yang sedar pergorbanan dan tanggung-jawab yang dilaksanakan selama ini belum lagi membuahkan hasil yang diharapkan walaupun aspek 'luaran' saja tampak sempurna dan baik.
MOHD IKHLASH ABDULLAH
Kemahiran membaca diperingkat prasekolah
Usaha bersama Kementerian Pendidikan ( MOE), Kementerian Pembangunan Masyarakat, Belia dan Sukan ( MCYS) serta pertubuhan akar umbi telah banyak membantu dalam mengurangkan jumlah kanak-kanak yang tidak menghadiri prasekolah telah membuahkan hasil. Dapatan baru-baru ini menunjukkan bilangannya merosot daripada 4 peratus kepada 2.5 peratus, menurut Menteri Pendidikan, Dr Ng Eng Hen.
Namun terdapat juga segelintir ibubapa yang mengeluh resah bilamana anak-anak mereka gagal mengenal huruf bila memasuki darjah satu di sekolah rendah walaupun golongan ini telah mendapat pendidikan awal di pusat-pusat prasekolah seawal usia 2 tahun. Apakah mutu pendidikan di sebahagian pusat prasekolah menjadi punca atau sikap ibubapa itu yang gagal memainkan peranan membantu anak-anak ini dalam mengulangkaji pelajaran bila berada dirumah?
Setakat ini, belum ada kajian menyeluruh ke atas pihak manakah yang bertanggung-jawab samada pusat prasekolah ataupun ibubapa menjadi 'punca' kelemahan kanak-kanak ini. Dan sekiranya ada kajian sekalipun, masing-masing pihak akan cuba untuk menegakkan benang yang basah. Bagi ibubapa, kos yang perlu ditampung bagi mendaftar anak-anak mereka sewajarnya menjadi tanggung-jawab para guru tadika untuk mendidik sepenuhnya. Dan bagi guru tadika pula, masa yang sesingkat di pusat tadika pastinya tidak mencukupi sebaliknya ibubapalah yang perlu membimbing anak-anak selepas waktu sekolah.
Akhirnya perangkaan sepanjang lima tahun lalu mendedahkan antara 12 dengan 14 peratus kohort murid darjah satu setiap tahun gagal mengenali kesemua huruf dalam abjab Inggeris. - ( BH, Rabu 25 Mac 2009 - Hingga 14% murid darjah satu tidak kenal ABC ). Tidakkah perangkaan ini membimbangkan atau ianya sekadar peratusan yang terpencil dan tiada apa yang boleh dikemaskini diperingkat prasekolah dan ibubapa?
Namun mujurlah golongan murid seperti ini dibantu menerusi Program Sokongan Pembelajaran ( LSP) yang dilaksanakan oleh guru-guru bertauliah dalam bidang membaca diperingkat darjah satu dan dua serta pantauan/ bantuan dihulurkan diperingkat seterusnya melalui latihan tambahan dan kelas pemulihan.
Saya berpendapat, ada baiknya jika kita menyahut gesaan agar Program Sokongan Pembelanjaran ( LSP) dilaksanakan bertahap-tahap diperingkat setiap pusat prasekolah dan pantauan dari MOE dari masa ke semasa penting agar peratusan kohort yang mempunyai masalah mengenal huruf diperingkat darjah satu dan dua dapat dikurangkan dan meringankan beban tanggung-jawab guru-guru yang melaksanakan program LSP ini.
Ini dapat dilihat akan jayanya bilamana (LSP) berjaya dilaksanakan dengan berkesan di peringkat darjah satu dan dua di akhir setiap tahun.
Bagi ibubapa pula, berusahalah semampu mungkin dalam mengenal pasti kelemahan anak-anak sendiri dan bekerjasamalah dengan pusat prasekolah bagi menangani masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak itu. Usaha sama ini penting dan genting agar anak-anak yang bakal melangkah ke darjah satu lebih bersedia menyahut alam pembelajaran baru dan bukannya masih dihantui kaedah pembelanjaran prasekolah walaupun sudah memasuki darjah satu.
MOHD IKHLASH ABDULLAH
Namun terdapat juga segelintir ibubapa yang mengeluh resah bilamana anak-anak mereka gagal mengenal huruf bila memasuki darjah satu di sekolah rendah walaupun golongan ini telah mendapat pendidikan awal di pusat-pusat prasekolah seawal usia 2 tahun. Apakah mutu pendidikan di sebahagian pusat prasekolah menjadi punca atau sikap ibubapa itu yang gagal memainkan peranan membantu anak-anak ini dalam mengulangkaji pelajaran bila berada dirumah?
Setakat ini, belum ada kajian menyeluruh ke atas pihak manakah yang bertanggung-jawab samada pusat prasekolah ataupun ibubapa menjadi 'punca' kelemahan kanak-kanak ini. Dan sekiranya ada kajian sekalipun, masing-masing pihak akan cuba untuk menegakkan benang yang basah. Bagi ibubapa, kos yang perlu ditampung bagi mendaftar anak-anak mereka sewajarnya menjadi tanggung-jawab para guru tadika untuk mendidik sepenuhnya. Dan bagi guru tadika pula, masa yang sesingkat di pusat tadika pastinya tidak mencukupi sebaliknya ibubapalah yang perlu membimbing anak-anak selepas waktu sekolah.
Akhirnya perangkaan sepanjang lima tahun lalu mendedahkan antara 12 dengan 14 peratus kohort murid darjah satu setiap tahun gagal mengenali kesemua huruf dalam abjab Inggeris. - ( BH, Rabu 25 Mac 2009 - Hingga 14% murid darjah satu tidak kenal ABC ). Tidakkah perangkaan ini membimbangkan atau ianya sekadar peratusan yang terpencil dan tiada apa yang boleh dikemaskini diperingkat prasekolah dan ibubapa?
Namun mujurlah golongan murid seperti ini dibantu menerusi Program Sokongan Pembelajaran ( LSP) yang dilaksanakan oleh guru-guru bertauliah dalam bidang membaca diperingkat darjah satu dan dua serta pantauan/ bantuan dihulurkan diperingkat seterusnya melalui latihan tambahan dan kelas pemulihan.
Saya berpendapat, ada baiknya jika kita menyahut gesaan agar Program Sokongan Pembelanjaran ( LSP) dilaksanakan bertahap-tahap diperingkat setiap pusat prasekolah dan pantauan dari MOE dari masa ke semasa penting agar peratusan kohort yang mempunyai masalah mengenal huruf diperingkat darjah satu dan dua dapat dikurangkan dan meringankan beban tanggung-jawab guru-guru yang melaksanakan program LSP ini.
Ini dapat dilihat akan jayanya bilamana (LSP) berjaya dilaksanakan dengan berkesan di peringkat darjah satu dan dua di akhir setiap tahun.
Bagi ibubapa pula, berusahalah semampu mungkin dalam mengenal pasti kelemahan anak-anak sendiri dan bekerjasamalah dengan pusat prasekolah bagi menangani masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak itu. Usaha sama ini penting dan genting agar anak-anak yang bakal melangkah ke darjah satu lebih bersedia menyahut alam pembelajaran baru dan bukannya masih dihantui kaedah pembelanjaran prasekolah walaupun sudah memasuki darjah satu.
MOHD IKHLASH ABDULLAH
Sunday, July 5, 2009
Jadikan warisan Melayu panduan hidup
Bangsa Melayu dikenali kaya dengan nilai-nilai kesantunan dalam berbahasa. Antaranya termasuklah ribuan peribahasa yang tercetak dalam puluhan buku-buku sebagai panduan hidup generasi hari ini. Ini sekaligus memaparkan betapa hebat dan luasnya kebolehan dan keupayaan cerdik pandai kita dulu dalam menghasilkan peribahasa-peribahasa ini.
Pada masa yang sama juga, setiap peribahasa itu perlulah difahami atau digunakan dalam konteks yang betul. Contohnya, ada peribahasa yang membuahkan hasil jika ianya digunakan bersesuaian dengan tempat, suasana dan keadaan semasa. Malangnya, sebahagian dari kita gagal memahami atau menyelongkar apa yang tersirat dan tersurat dalam satu-satu peribahasa itu sebelum menggunakannya.
Sebagai contoh, peribahasa - Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak - bermaksud dapat menyesuaikan diri dengan tempat dan keadaan. Sebenarnya peribahasa ini menggalak kita untuk mengikut rentak sekeliling atau mencari kesesuaian diri didalam sesuatu majlis atau pergaulan asal saja ianya membawa manfaat ke atas diri kita secara positif dan selaras dengan tuntutan budaya dan agama.
Sebaliknya, jika situasi dimana pengaulan bebas berleluasa serta terdapat unsur-unsur negatif, peribahasa yang sesuai digunakan ialah - Ikut resmi ikan dilaut yang memelihara isinya tetap tawar walaupun terus menerus berendam dalam air masin. Ianya bermaksud tidak mudah terpengaruh dengan elemen-elemen disekeliling meskipun perlu hidup didalam satu-satu kelompok itu.
Saya yakin terdapat ribuan lagi peribahasa-peribahasa yang boleh diajar ke atas generasi muda melalui kaedah terkini agar nilai-nilai dalam bahasa Melayu itu tidak disalah-erti serta kekal relevan dalam membantu dan menilai cara kehidupan kita berlandaskan bahasa jiwa bangsa.
Tidak perlulah 'membabi buta' mengikut sesuatu peribahasa itu sebelum terlebih dahulu menilai 'keupayaan'nya dalam konteks kehidupan seharian kita.
MOHD IKHLASH ABDULLAH
Pada masa yang sama juga, setiap peribahasa itu perlulah difahami atau digunakan dalam konteks yang betul. Contohnya, ada peribahasa yang membuahkan hasil jika ianya digunakan bersesuaian dengan tempat, suasana dan keadaan semasa. Malangnya, sebahagian dari kita gagal memahami atau menyelongkar apa yang tersirat dan tersurat dalam satu-satu peribahasa itu sebelum menggunakannya.
Sebagai contoh, peribahasa - Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak - bermaksud dapat menyesuaikan diri dengan tempat dan keadaan. Sebenarnya peribahasa ini menggalak kita untuk mengikut rentak sekeliling atau mencari kesesuaian diri didalam sesuatu majlis atau pergaulan asal saja ianya membawa manfaat ke atas diri kita secara positif dan selaras dengan tuntutan budaya dan agama.
Sebaliknya, jika situasi dimana pengaulan bebas berleluasa serta terdapat unsur-unsur negatif, peribahasa yang sesuai digunakan ialah - Ikut resmi ikan dilaut yang memelihara isinya tetap tawar walaupun terus menerus berendam dalam air masin. Ianya bermaksud tidak mudah terpengaruh dengan elemen-elemen disekeliling meskipun perlu hidup didalam satu-satu kelompok itu.
Saya yakin terdapat ribuan lagi peribahasa-peribahasa yang boleh diajar ke atas generasi muda melalui kaedah terkini agar nilai-nilai dalam bahasa Melayu itu tidak disalah-erti serta kekal relevan dalam membantu dan menilai cara kehidupan kita berlandaskan bahasa jiwa bangsa.
Tidak perlulah 'membabi buta' mengikut sesuatu peribahasa itu sebelum terlebih dahulu menilai 'keupayaan'nya dalam konteks kehidupan seharian kita.
MOHD IKHLASH ABDULLAH
satu jam bergelap biar bawa manfaat
Sambutan Earth Hour ataupun Sejam Untuk Dunia yang berlangsung pada 28 Mac lalu bermula dengan matlamat ( dimulakan pada 31 Mac 2007 ) bagi pengurangkan pembebasan karbon, seterusnya mengurangkan kos serta dapat berjimat bagi penggunaan elektrik secara keseluruhan.
Cakap mudahnya, bergelap dalam sejam demi membuktikan sayangnya kita pada bumi yang kian tenat dan dicemari.
Dan pada tahun-tahun mendatang, sasarannya dijangka melebihi sebiliion penduduk dunia dari lebih 1.000 bandar serata dunia.
Dengan ertikata yang lain, lebih ramai yang menyertainya, lebih mudah mesej dan misi untuk memelihara/merawat bumi disebarluaskan.
Itu dalam konteks global.
Bagaimana pula dalam kehidupan sosial atau menyasarkan usaha ini pada unit keluarga kita pula? Sebagaimana yang kita tahu, kegenjotan dalam keluarga sering timbul dan dikaitkan dengan kurangnya 'masa bermutu' yang disediakan bagi anggota keluarga yang lain. Lantas, dek ibubapa sibuk memenuhi permintaan hidup (kerjaya) yang semakin 'sibuk', maka anak-anak mencari haluan dan akhirnya berlakulah kegiatan-kegiatan sosial yang negatif.
Dari itu, saya berpendapat, konsep Earth Hour ini sebenarnya dapat diterapkan didalam unit keluarga kita juga. Contohnya, setiap bulan atau hujung bulan, ditetapkan satu jam bersama keluarga untuk musabahah diri sesama anggota lain dalam lingkungan unit keluarga itu sendiri. Si ayah atau ibu boleh saja berbincang secara terbuka dengan anak-anak akan misi dan visi yang ingin dicapai dalam keluarga itu dalam jangkamasa sebulan yang akan datang. Dalam pada itu, anak-anak juga perlu memberi respon dan memastikan harapan ibubapa itu tercapai.
Selain itu, gunakan masa sejam itu untuk bertukar-tukar pandangan/pendapat dengan anak-anak serta setiap anggota keluarga boleh mencatat setiap perbincangan/tugasan yang perlu dilaksanakan kelak. Namun pada masa yang sama, usahlah gunakan masa sejam bersama anak-anak untuk berleter atau menghukum anak-anak.
Walaupun sejam dalam sebulan mungkin kurang memberi kesan, yang penting hubungan antara ibubapa dan anak-anak itu semakin erat atau 'itulah' masa perhatian yang didambarkan oleh sang anak.
Lakukanlah setiap bulan secara tetap dan lihatlah perbezaannya. Secara tidak langsung, kita telah berusaha untuk menerangi kegelapan yang mungkin selama ini menyelubungi keluarga dan anak-anak kita. Dan pada hari muka, hendaknya lebih ramai anggota keluarga yang lain, sanak-saudara, sahabat-handai, rakan taulan ataupun rakyat Singapura diperingkat nasional dapat melaksanakannya agar satu hari nanti, langkah dan usaha ini pasti dicontohi dunia demi memelihara hubungan erat tali kekeluargaan.
MOHD IKHLASH ABDULLAH
Cakap mudahnya, bergelap dalam sejam demi membuktikan sayangnya kita pada bumi yang kian tenat dan dicemari.
Dan pada tahun-tahun mendatang, sasarannya dijangka melebihi sebiliion penduduk dunia dari lebih 1.000 bandar serata dunia.
Dengan ertikata yang lain, lebih ramai yang menyertainya, lebih mudah mesej dan misi untuk memelihara/merawat bumi disebarluaskan.
Itu dalam konteks global.
Bagaimana pula dalam kehidupan sosial atau menyasarkan usaha ini pada unit keluarga kita pula? Sebagaimana yang kita tahu, kegenjotan dalam keluarga sering timbul dan dikaitkan dengan kurangnya 'masa bermutu' yang disediakan bagi anggota keluarga yang lain. Lantas, dek ibubapa sibuk memenuhi permintaan hidup (kerjaya) yang semakin 'sibuk', maka anak-anak mencari haluan dan akhirnya berlakulah kegiatan-kegiatan sosial yang negatif.
Dari itu, saya berpendapat, konsep Earth Hour ini sebenarnya dapat diterapkan didalam unit keluarga kita juga. Contohnya, setiap bulan atau hujung bulan, ditetapkan satu jam bersama keluarga untuk musabahah diri sesama anggota lain dalam lingkungan unit keluarga itu sendiri. Si ayah atau ibu boleh saja berbincang secara terbuka dengan anak-anak akan misi dan visi yang ingin dicapai dalam keluarga itu dalam jangkamasa sebulan yang akan datang. Dalam pada itu, anak-anak juga perlu memberi respon dan memastikan harapan ibubapa itu tercapai.
Selain itu, gunakan masa sejam itu untuk bertukar-tukar pandangan/pendapat dengan anak-anak serta setiap anggota keluarga boleh mencatat setiap perbincangan/tugasan yang perlu dilaksanakan kelak. Namun pada masa yang sama, usahlah gunakan masa sejam bersama anak-anak untuk berleter atau menghukum anak-anak.
Walaupun sejam dalam sebulan mungkin kurang memberi kesan, yang penting hubungan antara ibubapa dan anak-anak itu semakin erat atau 'itulah' masa perhatian yang didambarkan oleh sang anak.
Lakukanlah setiap bulan secara tetap dan lihatlah perbezaannya. Secara tidak langsung, kita telah berusaha untuk menerangi kegelapan yang mungkin selama ini menyelubungi keluarga dan anak-anak kita. Dan pada hari muka, hendaknya lebih ramai anggota keluarga yang lain, sanak-saudara, sahabat-handai, rakan taulan ataupun rakyat Singapura diperingkat nasional dapat melaksanakannya agar satu hari nanti, langkah dan usaha ini pasti dicontohi dunia demi memelihara hubungan erat tali kekeluargaan.
MOHD IKHLASH ABDULLAH
Subscribe to:
Posts (Atom)