Aku mengajak beberapa orang anak yatim piatu dalam lingkungan usia belasan tahun pergi membeli-belah.
Tawar-menawar ke atas harga barangan keperluan seperti baju kurung, kain atau keperluan asas dilakukan di beberapa buah kedai dengan tujuan mendapatkan harga yang termurah. Kalau boleh 'free' lagi baik.
Satu usaha yang murni,bukan?
Ini kerana kita bersikap ihsan ke atas anak-anak yatim demi untuk memenuhi keperluan asas golongan ini. Mereka kurang berkemampuan, oleh itu menjadi tanggung-jawab kita yang mempunyai kelebihan untuk menyara atau membantu golongan ini.
Tapi sedarkah kita, usaha kita sebegini seolah-olah 'mengadai' maruah dan harga diri golongan ini didepan pemilik kedai-kedai tersebut. Bayangkan, kita 'bermati-matian' cuba mendapatkan harga sesuatu barangan itu dengan serendah mungkin tapi kita lupa untuk 'menyelami' hati dan perasaan anak-anak belasan tahun ini yang hadir ketika 'tawar-menawar' dilakukan.
Tidakkah anak-anak yatim ini berasa malu diperlakukan sedemikian hanya untuk meraih sehelai baju/pakaian?
Lebih mengharukan jika senario sedemikian dirakamkan dalam bentuk hiburamal ( rancangan berkonsep hiburan sambil beramal ) yang ditonton oleh sebilangan besar masyarakat kita.
Memang anak-anak yatim ini nampak tersenyum gembira akhirnya bila mendapat pakaian yang cantik. Tapi mungkin juga dek kemiskinan ( tanpa ibubapa, kasih-sayang ), golongan ini terpaksa bak melukut ditepi gantang.
Persoalannya, dimanakah keprihatinan kita dalam usaha ingin membantu golongan anak-anak yatim piatu ini khususnya bagi yang sudah meningkat remaja? Dengan ertikata yang lain, ada berpendapat kita bak 'menjaja' anak-anak yatim ini demi meraih simpati dari para pemilik kedai untuk mendapatkan harga keperluan yang termurah untuk golongan ini.
Pernah tak kita melakukan perkara sedemikian ke atas anak-anak sendiri? Contohnya, kita membawa anak-anak kita dari satu kedai ke kedai yang lain hanya untuk mendapatkan harga yang 'paling' murah dengan kehadiran anak-anak kita?
Mungkin kita beranggapan, selagi kita 'memberi bantuan' sudah mencukupi dalam usaha meringankan kemiskinan yang dihadapi oleh golongan ini. Hati dan perasaan yang tersirat dan tersurat dalam diri anak-anak yatim adalah persoalan yang tidak begitu penting.
Agaknya kita terpaut dengan ungkapan seperti tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima. Tapi seingat saya, ada juga ungkapan tangan kanan yang memberi, tangan kiri tidak tahu. Menurut seorang ustaz, konsep kedua ini lebih bersifat 'berahsia' bila hendak beramal supaya tidak timbut perasaan riak. Ianya juga bagi mengelak dari mendapat sanjungan,pujian serta promosi atas usaha dan sifat 'dermawan' kita selama ini.
Oleh yang demikian, dalam usaha ingin membantu atau menyara keperluan anak-anak yatim kita, ada baiknya
dilakukan dengan 'berahsia' agar usaha ini menjadi satu 'surprise - kejutan' bagi yang menerimanya.
Ini bagi memastikan bukan saja lahiriah golongan yang kurang berkemampuan ini terjaga, tapi aspek kerohanian yang merangkumi hati,perasaan, maruah dan harga diri juga terbela pada masa yang sama.
Diharapkan juga, mana-mana pihak yang selama ini ditugaskan menjaga,menyara atau mendidik anak-anak yatim ini, pastikan setiap permintaan atau usaha yang melibatkan golongan yatim piatu untuk program/rancangan amal pihak tertentu, disaring dengan penuh bertanggung-jawab bagi memastikan kita tidak 'mengadai' maruah golongan ini dalam kita ingin membantu mereka.
Monday, June 23, 2008
Poligami : Yang tersurat dan tersirat.
Poligami : Yang tersurat dan tersirat.
Yang jelas, agama membolehkan kaum lelaki berpoligami dengan syarat layanan mesti adil, saksama dengan tujuan membela nasib kaum wanita terutama golongan janda.
Yang kurang jelas ialah definasi adil,saksama dalam bentuk kasih-sayang dan perhatian payah untuk dinilai berbanding aspek kebendaan.Ini kerana ianya berkaitan dengan hati dan perasaan.
Sebab itulah, terlukanya hati orang wanita bila dimadukan jarang benar dikupas dengan tuntas ( bersungguh-sungguh ) oleh para ustaz sehingga boleh melemahkan dan mematahkan ‘niat’ para suami untuk berpoligami.
Sehingga kini, yang dikupas hanya bersandarkan sunnah Nabi dan ini membingitkan para isteri yang sering disajikan dengan pahala syurga diakhirat sebagai ganjaran. Tambahan pula jika seseorang itu mahir dalam ilmu agama, berbuku-buku nas dan hadis dibentangkan yang lebih menjurus kepada dibolehkan poligami.
Apakah begitu mudah kita mengharapkan golongan wanita menerima sunnah Nabi yang satu ini berbanding ribuan lagi yang lebih dituntut?
Akhirnya, perbincangan isu poligami serta mencari huraian ( sejukkan hati orang wanita ) hanya berlegar kepada sunnah Rasul dalam bab poligami saja.
Yang sering disentuh ialah alasan untuk berpoligami.
Yang tak mungkin dikupas ialah persoalan untuk berpoligami.
Antaranya alasan untuk berpoligami :
- Sunnah Rasul
- Nasib janda ingin dibela.
- Simpati dengan anak-anak golongan janda
- Menambah zuriat umat Rasul
- Kaum wanita lebih ramai daripada lelaki
Persoalannya yang jarang dikupas antaranya ialah :
- apakah kita telah merasakan kehidupan di zaman Rasul dimana ‘perlunya’ ketika itu untuk membela nasib golongan janda yang tiba-tiba kehilangan suami-suami yang gugur di medan pertempuran.
- Jika si suami menafikan berpoligami bukan kerana nafsu, berapa ramaikah yang mencari janda miskin (hodoh) yang mempunyai ramai anak, yang mengalami penyakit seperti barah pangkal rahim/payu dara, ginjal atau cacat anggota fisikal untuk dinikahi?
- Jika kita ingin membela nasib dan bersimpati khususnya golongan janda, mengapakah ada yang memilih untuk berpoligami dengan anak dara sunti.
- Tidakkah hasrat ingin membela nasib/bersimpati boleh saja dibantu dengan wang ringgit secara tetap ( keperluan asas seharian, kos pendidikan bagi anak-anak ) dan tanpa perlu si janda mengadaikan diri untuk dijadikan isteri?
- Jika isteri masih setia, cantik, mengghairahkan, penyejuk hati, apakah alasan untuk bermadu.
- Ramai kaum wanita daripada lelaki dewasa ini – Apakah kajian telah dijalankan yang menunjukkan isyarat jelas terdesaknya golongan wanita perlu ‘berlaki’.
Kesimpulannya, saya sebagai seorang lelaki sendiri, merasakan demi untuk menjaga hak kaum wanita ( yang sering dilihat oleh pihak Barat sebagai diskriminasi dari aspek agama ), perlunya kita bersikap adil dalam menjelaskan duduk perkara yang sebenar ( walaupun dibolehkan agama) dalam konteks kehidupan dan relevannya isu/perkara ini dewasa ini.
Adakah fatwa yang bersyarat perlu dikeluarkan dalam ‘mengizinkan’ poligami dalam konteks kehidupan hari ini atau kita sekadar merujuk dan bersandar kepada sunnah Rasul yang dilakukan 1400 tahun dahulu???
Yang jelas, agama membolehkan kaum lelaki berpoligami dengan syarat layanan mesti adil, saksama dengan tujuan membela nasib kaum wanita terutama golongan janda.
Yang kurang jelas ialah definasi adil,saksama dalam bentuk kasih-sayang dan perhatian payah untuk dinilai berbanding aspek kebendaan.Ini kerana ianya berkaitan dengan hati dan perasaan.
Sebab itulah, terlukanya hati orang wanita bila dimadukan jarang benar dikupas dengan tuntas ( bersungguh-sungguh ) oleh para ustaz sehingga boleh melemahkan dan mematahkan ‘niat’ para suami untuk berpoligami.
Sehingga kini, yang dikupas hanya bersandarkan sunnah Nabi dan ini membingitkan para isteri yang sering disajikan dengan pahala syurga diakhirat sebagai ganjaran. Tambahan pula jika seseorang itu mahir dalam ilmu agama, berbuku-buku nas dan hadis dibentangkan yang lebih menjurus kepada dibolehkan poligami.
Apakah begitu mudah kita mengharapkan golongan wanita menerima sunnah Nabi yang satu ini berbanding ribuan lagi yang lebih dituntut?
Akhirnya, perbincangan isu poligami serta mencari huraian ( sejukkan hati orang wanita ) hanya berlegar kepada sunnah Rasul dalam bab poligami saja.
Yang sering disentuh ialah alasan untuk berpoligami.
Yang tak mungkin dikupas ialah persoalan untuk berpoligami.
Antaranya alasan untuk berpoligami :
- Sunnah Rasul
- Nasib janda ingin dibela.
- Simpati dengan anak-anak golongan janda
- Menambah zuriat umat Rasul
- Kaum wanita lebih ramai daripada lelaki
Persoalannya yang jarang dikupas antaranya ialah :
- apakah kita telah merasakan kehidupan di zaman Rasul dimana ‘perlunya’ ketika itu untuk membela nasib golongan janda yang tiba-tiba kehilangan suami-suami yang gugur di medan pertempuran.
- Jika si suami menafikan berpoligami bukan kerana nafsu, berapa ramaikah yang mencari janda miskin (hodoh) yang mempunyai ramai anak, yang mengalami penyakit seperti barah pangkal rahim/payu dara, ginjal atau cacat anggota fisikal untuk dinikahi?
- Jika kita ingin membela nasib dan bersimpati khususnya golongan janda, mengapakah ada yang memilih untuk berpoligami dengan anak dara sunti.
- Tidakkah hasrat ingin membela nasib/bersimpati boleh saja dibantu dengan wang ringgit secara tetap ( keperluan asas seharian, kos pendidikan bagi anak-anak ) dan tanpa perlu si janda mengadaikan diri untuk dijadikan isteri?
- Jika isteri masih setia, cantik, mengghairahkan, penyejuk hati, apakah alasan untuk bermadu.
- Ramai kaum wanita daripada lelaki dewasa ini – Apakah kajian telah dijalankan yang menunjukkan isyarat jelas terdesaknya golongan wanita perlu ‘berlaki’.
Kesimpulannya, saya sebagai seorang lelaki sendiri, merasakan demi untuk menjaga hak kaum wanita ( yang sering dilihat oleh pihak Barat sebagai diskriminasi dari aspek agama ), perlunya kita bersikap adil dalam menjelaskan duduk perkara yang sebenar ( walaupun dibolehkan agama) dalam konteks kehidupan dan relevannya isu/perkara ini dewasa ini.
Adakah fatwa yang bersyarat perlu dikeluarkan dalam ‘mengizinkan’ poligami dalam konteks kehidupan hari ini atau kita sekadar merujuk dan bersandar kepada sunnah Rasul yang dilakukan 1400 tahun dahulu???
Monday, June 9, 2008
Sindrome Sufiah dikalangan remaja kita?
Sepuluh tahun lalu beliau telah menarik perhatian dunia apabila berjaya memasuki Universiti Oxford di England pada usia 13 untuk menggenggam ijazah Sarjana Matematik - menjadikannya anak terbijak paling muda di Britain. Ini sekaligus menjadi kebanggaan kita tapi malangnya ianya tidak berpanjangan.
Baru-baru ini, Sufiah Yusuf, 23 tahun, anak genius matematik asal Malaysia menggemparkan dunia dengan beritanya menjadi pelacur untuk menyara hidup.
Maka tidak hairanlah jika pelbagai andaian/telahan diluahkan oleh masyarakat dunia ke atas keluarga terbilang ini.
Dan di Seminar Globalisasi yang diadakan disini untuk membincangkan mengenai cabaran dan manfaat globalisasi juga, seorang ibu telah menyuarakan keprihatinannya dengan mengajukan soalan kepada para panel undangan terhadap kes Sufiah.
Saya melihat kes ini sebagai membuka mata atas sikap/harapan/displin kita terhadap anak-anak dibawah jagaan kita. Mungkin kita dapat bermuhasabah ke atas segala usaha kita selama ini dalam menjana anak-anak kita agar berjaya dalam aspek rohani dan jasmani - duniawi mahupun ukhrawi.
Namun apa yang menarik perhatian ialah satu mesej yang pernah dihantar oleh Sufiah kepada adiknya yang berbunyi: ".......sudah tidak dapat menahan pencabulan fizikal dan emosi....."
Menurut beberapa pakar, pencabulan fizikal sama hebat implikasinya terhadap pencabulan emosi dan ianya bukan setakat perlakuan ( physical abusel) malah aspek penuturan ( verbal abuse ) juga perlu diambil kira.
Namun yang membimbangkan, berapa ramailah dikalangan individu khususnya para remaja perempuan yang tahu akan definasi sebenar pencabulan fizikal dan emosi yang pernah atau mungkin bakal berlaku ke atas diri mereka? Setakat ini, hanya pencabulan kehormatan,rogol yang sering diketengahkan dan para remaja digesa berhati-hati dan melaporkan pada ibubapa atau pihak berkuasa jika menjadi mangsa.
Namun amatan saya baru-baru ini ke atas dua keadaan yang melibatkan para remaja perempuan mengundang pelbagai pertanyaan dalam diri saya sendiri.
Yang pertama, sering kita lihat anak gadis bertudung ditugas mengutip derma di pintu masuk masjid pada setiap hari Jumaat. Adakalanya terpaksa berdiri di tengah terik mentari dan perlu berdepan dengan ratusan jemaah lelaki.
Bayangkan perasaan anak gadis ini bila dirinya menjadi perhatian khususnya dikalangan golongan lelaki disekelilinginya?
Yang kedua ,bilamana ada perasmian rumah tumpangan bagi remaja perempuan yang menjadi mangsa dera/keadaan atau anak yatim piatu, dapat kita lihat para pengunjung samada para pemimpin, pihak media atau orang perseorangan dengan mudah berinteraksi dengan penghuni-penghuninya. Dengan ertikata yang lain, para penghuni tidak dapat berselindung ( sepatutnya rumah tumpangan adalah tempat mendapat perlindungan ) disebalik keghairahan setiap pengunjung di majlis perasmian sebegini.
Ataukah para penghuni terpaksa ditugaskan berdepan atau berinteraksi dengan para pengunjung yang ada di majlis tersebut?
Persoalannya, tidakkah terlintas di hati kita sejenak akan perasaan anak-anak gadis ini dalam kedua-dua senario ini atau sekurang-kurangnya kita menghormati harga diri anak-anak ini walaupun tugasan yang diberi tampak mulia.
Semoga kita dapat menilai kembali tindakan-tindakan kita dan mengambil kira aspek harga-diri dan perasaan anak-anak gadis kita agar diharapkan sindrome Sufiah tidak akan menular dikalangan anak jati kita.
Baru-baru ini, Sufiah Yusuf, 23 tahun, anak genius matematik asal Malaysia menggemparkan dunia dengan beritanya menjadi pelacur untuk menyara hidup.
Maka tidak hairanlah jika pelbagai andaian/telahan diluahkan oleh masyarakat dunia ke atas keluarga terbilang ini.
Dan di Seminar Globalisasi yang diadakan disini untuk membincangkan mengenai cabaran dan manfaat globalisasi juga, seorang ibu telah menyuarakan keprihatinannya dengan mengajukan soalan kepada para panel undangan terhadap kes Sufiah.
Saya melihat kes ini sebagai membuka mata atas sikap/harapan/displin kita terhadap anak-anak dibawah jagaan kita. Mungkin kita dapat bermuhasabah ke atas segala usaha kita selama ini dalam menjana anak-anak kita agar berjaya dalam aspek rohani dan jasmani - duniawi mahupun ukhrawi.
Namun apa yang menarik perhatian ialah satu mesej yang pernah dihantar oleh Sufiah kepada adiknya yang berbunyi: ".......sudah tidak dapat menahan pencabulan fizikal dan emosi....."
Menurut beberapa pakar, pencabulan fizikal sama hebat implikasinya terhadap pencabulan emosi dan ianya bukan setakat perlakuan ( physical abusel) malah aspek penuturan ( verbal abuse ) juga perlu diambil kira.
Namun yang membimbangkan, berapa ramailah dikalangan individu khususnya para remaja perempuan yang tahu akan definasi sebenar pencabulan fizikal dan emosi yang pernah atau mungkin bakal berlaku ke atas diri mereka? Setakat ini, hanya pencabulan kehormatan,rogol yang sering diketengahkan dan para remaja digesa berhati-hati dan melaporkan pada ibubapa atau pihak berkuasa jika menjadi mangsa.
Namun amatan saya baru-baru ini ke atas dua keadaan yang melibatkan para remaja perempuan mengundang pelbagai pertanyaan dalam diri saya sendiri.
Yang pertama, sering kita lihat anak gadis bertudung ditugas mengutip derma di pintu masuk masjid pada setiap hari Jumaat. Adakalanya terpaksa berdiri di tengah terik mentari dan perlu berdepan dengan ratusan jemaah lelaki.
Bayangkan perasaan anak gadis ini bila dirinya menjadi perhatian khususnya dikalangan golongan lelaki disekelilinginya?
Yang kedua ,bilamana ada perasmian rumah tumpangan bagi remaja perempuan yang menjadi mangsa dera/keadaan atau anak yatim piatu, dapat kita lihat para pengunjung samada para pemimpin, pihak media atau orang perseorangan dengan mudah berinteraksi dengan penghuni-penghuninya. Dengan ertikata yang lain, para penghuni tidak dapat berselindung ( sepatutnya rumah tumpangan adalah tempat mendapat perlindungan ) disebalik keghairahan setiap pengunjung di majlis perasmian sebegini.
Ataukah para penghuni terpaksa ditugaskan berdepan atau berinteraksi dengan para pengunjung yang ada di majlis tersebut?
Persoalannya, tidakkah terlintas di hati kita sejenak akan perasaan anak-anak gadis ini dalam kedua-dua senario ini atau sekurang-kurangnya kita menghormati harga diri anak-anak ini walaupun tugasan yang diberi tampak mulia.
Semoga kita dapat menilai kembali tindakan-tindakan kita dan mengambil kira aspek harga-diri dan perasaan anak-anak gadis kita agar diharapkan sindrome Sufiah tidak akan menular dikalangan anak jati kita.
Thursday, May 29, 2008
Masalah Melayu tiada bertitik?
Isu-isu yang masih membelenggu orang kita seperti penagihan, perceraian, tercicir dalam pelajaran merupakan gejala sosial yang mudah dilihat, dicari dan dikumpulkan sebagai bukti betapa tenatnya masalah ini yang sering dikaitkan dengan bangsa kita. Sehingga baru-baru ini, terasa pulak ‘peri-perlunya’ dipaparkan kembali melalui kaedah pementasan.
Maka terburailah segala isinya pabila pelajar NUS memaparkannya melalui teater yang diberi judul Melayu.com.sg.
Lokasi yang dipilih merupakan pusat seni yang bertaraf dunia.
Sayangnya, peluang ini disempurnakan oleh kita dengan memaparkan kegenjotan yang terkandung dalam masyarakat Melayu kita sendiri untuk tayangan umum.
“ Dalam dunia realiti, masalah kita bak kuman barah yang sedang merebak. Dalam panggung ini pun disajikan isu-isu yang sama?” Tanya salah seorang penonton yang hadir sekadar menyokong rakan kampusnya.
“Melayu.com 1 tentang isunya. Melayu.com 2 mungkin huraiannya.” Seloroh saya selamba sambil menyaksikan persembahan malam pertama.
Memang tiada salahnya setiap aspek kehidupan seharian berhak dipentaskan atas nama seni, biarpun ianya berunsur negatif. Tapi, sekiranya asyik disajikan dengan unsur-unsur sebegini, bolehkah anak-anak kita membentuk peribadi mulia dihari muka?
Memang dalam kehidupan serba moden ini, amatlah mudah untuk dipengaruhi dengan anasir-anasir negatif khususnya bagi golongan remaja. Ini diburukkan lagi jika tiadanya bimbingan agama, perhatian,sokongan dan kasih-sayang dari kedua ibubapa/para pembimbing mahupun masyarakat secara amnya.
Oleh itu, apakah dengan pementasan yang dikelolakan oleh golongan terpelajar ini sudah dapat menyelesaikan masalah yang selama ini seolah-olah menghambat kemajuan orang Melayu kita?
Tidakkah kita lihat betapa ‘sesaknya’ tenaga dan masa yang telah dicurahkan oleh badan kebajikan selama ini untuk menghuraikan isu-isu sedemikian? Ternyata ianya bukan satu tugasan yang mudah dan tanggung-jawab yang ringan.
Daripada sesi kaunseling, program peningkatan, bantuan kewangan sehingga kepada campur tangan pemerintah untuk sama-sama menyelesaikan isu ini selama ini.
Mungkin setakat ini, kita belum mampu mendabik dada mengesahkan tren masalah-masalah orang kita menunjukkan satu angka yang menurun?
Tidak dapat dinafikan, dalam kehidupan, masalah sosial pasti timbul dan perlu ditangani dengan segera agar tidak merebak dan sukar dikawal.
Namun apa yang penting, usaha mencari huraianya itu perlu berterusan.
Ada berpendapat, isu remaja hanya boleh diselesaikan oleh remaja juga kerana lebih ‘bersefahaman’.
Bagi menyokong pendapat ini, sudah tiba masanya, dijemput golongan terpelajar selain bekerjasama dengan badan-badan bantu diri, meresap masuk dengan berbekalkan ilmu-ilmu kemahiran baru dan relevan. Dengan ertikata yang lain, golongan terpelajar ini boleh membantu dengan memberi ‘tunjuk-ajar’ sekiranya perlu agar setiap kelemahan yang selama ini kurang disedari, boleh diperbaiki demi kemaslahatan bersama.
Antaranya :
- Pertubuhan/ anggota lama menyerahkan peluang atau tugasan yang selama ini kurang produktif/berkesan kepada golongan terpelajar.
- memantau keberkesan projek yang dikendalikan oleh golongan ini.
- beri keyakinan / kuasa untuk bertindak dalam melakar projek
- pertubuhan yang kurang berfungsi digabung atau beri peluang golongan terpelajar untuk mengambil alih kerana semangat berkobar-kobar yang ditunjukkan oleh golongan ini untuk menyelesaikan masalah-masalah orang kita.
Ini kerana , dalam pengamatan saya, jika satu pementasan itu boleh dijayakan dengan penuh dedikasi ( termasuk jalan cerita baik, penghayatan watak/dialog, berdisplin, kerjasama, sbg ), tidakkah juga komponen-komponen ini diadaptasi agar tertubuhnya sebuah unit ( pertubuhan ) dalam menyelesaikan isu-isu Melayu kita yang dikendalikan oleh golongan ini juga?
Akhirkata, kita ingin golongan muda ( harapan bangsa) bukan setakat berlakon semata-semata, akan tetapi berani membuktikan kehebatan minda dalam membantu mencorak hala-tuju badan kebajikan/bantu diri yang sedia-ada dalam proses menangani isu-isu orang kita dihari muka.
Maka terburailah segala isinya pabila pelajar NUS memaparkannya melalui teater yang diberi judul Melayu.com.sg.
Lokasi yang dipilih merupakan pusat seni yang bertaraf dunia.
Sayangnya, peluang ini disempurnakan oleh kita dengan memaparkan kegenjotan yang terkandung dalam masyarakat Melayu kita sendiri untuk tayangan umum.
“ Dalam dunia realiti, masalah kita bak kuman barah yang sedang merebak. Dalam panggung ini pun disajikan isu-isu yang sama?” Tanya salah seorang penonton yang hadir sekadar menyokong rakan kampusnya.
“Melayu.com 1 tentang isunya. Melayu.com 2 mungkin huraiannya.” Seloroh saya selamba sambil menyaksikan persembahan malam pertama.
Memang tiada salahnya setiap aspek kehidupan seharian berhak dipentaskan atas nama seni, biarpun ianya berunsur negatif. Tapi, sekiranya asyik disajikan dengan unsur-unsur sebegini, bolehkah anak-anak kita membentuk peribadi mulia dihari muka?
Memang dalam kehidupan serba moden ini, amatlah mudah untuk dipengaruhi dengan anasir-anasir negatif khususnya bagi golongan remaja. Ini diburukkan lagi jika tiadanya bimbingan agama, perhatian,sokongan dan kasih-sayang dari kedua ibubapa/para pembimbing mahupun masyarakat secara amnya.
Oleh itu, apakah dengan pementasan yang dikelolakan oleh golongan terpelajar ini sudah dapat menyelesaikan masalah yang selama ini seolah-olah menghambat kemajuan orang Melayu kita?
Tidakkah kita lihat betapa ‘sesaknya’ tenaga dan masa yang telah dicurahkan oleh badan kebajikan selama ini untuk menghuraikan isu-isu sedemikian? Ternyata ianya bukan satu tugasan yang mudah dan tanggung-jawab yang ringan.
Daripada sesi kaunseling, program peningkatan, bantuan kewangan sehingga kepada campur tangan pemerintah untuk sama-sama menyelesaikan isu ini selama ini.
Mungkin setakat ini, kita belum mampu mendabik dada mengesahkan tren masalah-masalah orang kita menunjukkan satu angka yang menurun?
Tidak dapat dinafikan, dalam kehidupan, masalah sosial pasti timbul dan perlu ditangani dengan segera agar tidak merebak dan sukar dikawal.
Namun apa yang penting, usaha mencari huraianya itu perlu berterusan.
Ada berpendapat, isu remaja hanya boleh diselesaikan oleh remaja juga kerana lebih ‘bersefahaman’.
Bagi menyokong pendapat ini, sudah tiba masanya, dijemput golongan terpelajar selain bekerjasama dengan badan-badan bantu diri, meresap masuk dengan berbekalkan ilmu-ilmu kemahiran baru dan relevan. Dengan ertikata yang lain, golongan terpelajar ini boleh membantu dengan memberi ‘tunjuk-ajar’ sekiranya perlu agar setiap kelemahan yang selama ini kurang disedari, boleh diperbaiki demi kemaslahatan bersama.
Antaranya :
- Pertubuhan/ anggota lama menyerahkan peluang atau tugasan yang selama ini kurang produktif/berkesan kepada golongan terpelajar.
- memantau keberkesan projek yang dikendalikan oleh golongan ini.
- beri keyakinan / kuasa untuk bertindak dalam melakar projek
- pertubuhan yang kurang berfungsi digabung atau beri peluang golongan terpelajar untuk mengambil alih kerana semangat berkobar-kobar yang ditunjukkan oleh golongan ini untuk menyelesaikan masalah-masalah orang kita.
Ini kerana , dalam pengamatan saya, jika satu pementasan itu boleh dijayakan dengan penuh dedikasi ( termasuk jalan cerita baik, penghayatan watak/dialog, berdisplin, kerjasama, sbg ), tidakkah juga komponen-komponen ini diadaptasi agar tertubuhnya sebuah unit ( pertubuhan ) dalam menyelesaikan isu-isu Melayu kita yang dikendalikan oleh golongan ini juga?
Akhirkata, kita ingin golongan muda ( harapan bangsa) bukan setakat berlakon semata-semata, akan tetapi berani membuktikan kehebatan minda dalam membantu mencorak hala-tuju badan kebajikan/bantu diri yang sedia-ada dalam proses menangani isu-isu orang kita dihari muka.
Sanjung maruah anak-anak yatim
Aku mengajak beberapa orang anak yatim piatu dalam lingkungan usia belasan tahun pergi membeli-belah.
Tawar-menawar ke atas harga barangan keperluan seperti baju kurung, kain atau keperluan asas dilakukan di beberapa buah kedai dengan tujuan mendapatkan harga yang termurah. Kalau boleh 'free' lagi baik.
Satu usaha yang murni,bukan?
Ini kerana kita bersikap ihsan ke atas anak-anak yatim demi untuk memenuhi keperluan asas golongan ini. Mereka kurang berkemampuan, oleh itu menjadi tanggung-jawab kita yang mempunyai kelebihan untuk menyara atau membantu golongan ini.
Tapi sedarkah kita, usaha kita sebegini seolah-olah 'mengadai' maruah dan harga diri golongan ini didepan pemilik kedai-kedai tersebut. Bayangkan, kita 'bermati-matian' cuba mendapatkan harga sesuatu barangan itu dengan serendah mungkin tapi kita lupa untuk 'menyelami' hati dan perasaan anak-anak belasan tahun ini yang hadir ketika 'tawar-menawar' dilakukan.
Tidakkah anak-anak yatim ini berasa malu diperlakukan sedemikian hanya untuk meraih sehelai baju/pakaian?
Lebih mengharukan jika senario sedemikian dirakamkan dalam bentuk hiburamal ( rancangan berkonsep hiburan sambil beramal ) yang ditonton oleh sebilangan besar masyarakat kita.
Memang anak-anak yatim ini nampak tersenyum gembira akhirnya bila mendapat pakaian yang cantik. Tapi mungkin juga dek kemiskinan ( tanpa ibubapa, kasih-sayang ), golongan ini terpaksa bak melukut ditepi gantang.
Persoalannya, dimanakah keprihatinan kita dalam usaha ingin membantu golongan anak-anak yatim piatu ini khususnya bagi yang sudah meningkat remaja? Dengan ertikata yang lain, ada berpendapat kita bak 'menjaja' anak-anak yatim ini demi meraih simpati dari para pemilik kedai untuk mendapatkan harga keperluan yang termurah untuk golongan ini.
Pernah tak kita melakukan perkara sedemikian ke atas anak-anak sendiri? Contohnya, kita membawa anak-anak kita dari satu kedai ke kedai yang lain hanya untuk mendapatkan harga yang 'paling' murah dengan kehadiran anak-anak kita?
Mungkin kita beranggapan, selagi kita 'memberi bantuan' sudah mencukupi dalam usaha meringankan kemiskinan yang dihadapi oleh golongan ini. Hati dan perasaan yang tersirat dan tersurat dalam diri anak-anak yatim adalah persoalan yang tidak begitu penting.
Agaknya kita terpaut dengan ungkapan seperti tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima. Tapi seingat saya, ada juga ungkapan tangan kanan yang memberi, tangan kiri tidak tahu. Menurut seorang ustaz, konsep kedua ini lebih bersifat 'berahsia' bila hendak beramal supaya tidak timbut perasaan riak. Ianya juga bagi mengelak dari mendapat sanjungan,pujian serta promosi atas usaha dan sifat 'dermawan' kita selama ini.
Oleh yang demikian, dalam usaha ingin membantu atau menyara keperluan anak-anak yatim kita, ada baiknya
dilakukan dengan 'berahsia' agar usaha ini menjadi satu 'surprise - kejutan' bagi yang menerimanya.
Ini bagi memastikan bukan saja lahiriah golongan yang kurang berkemampuan ini terjaga, tapi aspek kerohanian yang merangkumi hati,perasaan, maruah dan harga diri juga terbela pada masa yang sama.
Diharapkan juga, mana-mana pihak yang selama ini ditugaskan menjaga,menyara atau mendidik anak-anak yatim ini, pastikan setiap permintaan atau usaha yang melibatkan golongan yatim piatu untuk program/rancangan amal pihak tertentu, disaring dengan penuh bertanggung-jawab bagi memastikan kita tidak 'mengadai' maruah golongan ini dalam kita ingin membantu mereka.
Tawar-menawar ke atas harga barangan keperluan seperti baju kurung, kain atau keperluan asas dilakukan di beberapa buah kedai dengan tujuan mendapatkan harga yang termurah. Kalau boleh 'free' lagi baik.
Satu usaha yang murni,bukan?
Ini kerana kita bersikap ihsan ke atas anak-anak yatim demi untuk memenuhi keperluan asas golongan ini. Mereka kurang berkemampuan, oleh itu menjadi tanggung-jawab kita yang mempunyai kelebihan untuk menyara atau membantu golongan ini.
Tapi sedarkah kita, usaha kita sebegini seolah-olah 'mengadai' maruah dan harga diri golongan ini didepan pemilik kedai-kedai tersebut. Bayangkan, kita 'bermati-matian' cuba mendapatkan harga sesuatu barangan itu dengan serendah mungkin tapi kita lupa untuk 'menyelami' hati dan perasaan anak-anak belasan tahun ini yang hadir ketika 'tawar-menawar' dilakukan.
Tidakkah anak-anak yatim ini berasa malu diperlakukan sedemikian hanya untuk meraih sehelai baju/pakaian?
Lebih mengharukan jika senario sedemikian dirakamkan dalam bentuk hiburamal ( rancangan berkonsep hiburan sambil beramal ) yang ditonton oleh sebilangan besar masyarakat kita.
Memang anak-anak yatim ini nampak tersenyum gembira akhirnya bila mendapat pakaian yang cantik. Tapi mungkin juga dek kemiskinan ( tanpa ibubapa, kasih-sayang ), golongan ini terpaksa bak melukut ditepi gantang.
Persoalannya, dimanakah keprihatinan kita dalam usaha ingin membantu golongan anak-anak yatim piatu ini khususnya bagi yang sudah meningkat remaja? Dengan ertikata yang lain, ada berpendapat kita bak 'menjaja' anak-anak yatim ini demi meraih simpati dari para pemilik kedai untuk mendapatkan harga keperluan yang termurah untuk golongan ini.
Pernah tak kita melakukan perkara sedemikian ke atas anak-anak sendiri? Contohnya, kita membawa anak-anak kita dari satu kedai ke kedai yang lain hanya untuk mendapatkan harga yang 'paling' murah dengan kehadiran anak-anak kita?
Mungkin kita beranggapan, selagi kita 'memberi bantuan' sudah mencukupi dalam usaha meringankan kemiskinan yang dihadapi oleh golongan ini. Hati dan perasaan yang tersirat dan tersurat dalam diri anak-anak yatim adalah persoalan yang tidak begitu penting.
Agaknya kita terpaut dengan ungkapan seperti tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima. Tapi seingat saya, ada juga ungkapan tangan kanan yang memberi, tangan kiri tidak tahu. Menurut seorang ustaz, konsep kedua ini lebih bersifat 'berahsia' bila hendak beramal supaya tidak timbut perasaan riak. Ianya juga bagi mengelak dari mendapat sanjungan,pujian serta promosi atas usaha dan sifat 'dermawan' kita selama ini.
Oleh yang demikian, dalam usaha ingin membantu atau menyara keperluan anak-anak yatim kita, ada baiknya
dilakukan dengan 'berahsia' agar usaha ini menjadi satu 'surprise - kejutan' bagi yang menerimanya.
Ini bagi memastikan bukan saja lahiriah golongan yang kurang berkemampuan ini terjaga, tapi aspek kerohanian yang merangkumi hati,perasaan, maruah dan harga diri juga terbela pada masa yang sama.
Diharapkan juga, mana-mana pihak yang selama ini ditugaskan menjaga,menyara atau mendidik anak-anak yatim ini, pastikan setiap permintaan atau usaha yang melibatkan golongan yatim piatu untuk program/rancangan amal pihak tertentu, disaring dengan penuh bertanggung-jawab bagi memastikan kita tidak 'mengadai' maruah golongan ini dalam kita ingin membantu mereka.
Konsep bermaafan dipagi Raya, satu budaya?
Dalam bulan Ramadhan, kita digalak mencergaskan diri samada melalui beribadah, bersenam atau melakukan kegiatan bermanfaat walaupun dalam
keadaan kita sedang berpuasa.
Begitu juga dengan sekumpulan budak-budak yang ingin mencergaskan fikiran bermain teka-teki sambil menunggu waktu berbuka
di suatu petang.
Antara teka-teki tersebut berbunyi : " Kekata maaf zahir dan batin, bila kita sering ucapkan?"
"Bila tiba hari raya." Ringkas jawab rakan-rakannya sambil ketawa berdekah-dekah.
Bagi kita, soalan dan jawapan tersebut perlu diselongkar dan mencari pengertian yang sebenar disebalik gurauan budak-budak itu.
Dari aspek agama, kita diwajibkan memohon maaf sejurus melakukan kesilapan atau sekurang-kurangnya sehingga perasaan dan suasana tegang itu reda.
Pada masa yang sama, kita juga dilarang melakukan kesilapan lalu beranggapan boleh ditebus bila menjelang raya nanti.
Menurut seorang ustaz, setelah kita mendidik diri kita dengan erti kesabaran serta 'membersih' rohani dan jasmani dengan berpuasa dibulan Ramadhan,
mungkin amalan 'bermaafan' bak pelengkap (pakej) dipagi raya oleh sebahagian daripada kita.
Tetapi mengapakah kita melakukan dalam suasana raya sehingga tanpa disedari telah mencorak pemikiran anak-anak kita untuk mengamalkannya.
Yang peliknya juga, anak-anak yang sejak dilahirkan belum kesempatan bertemu sanak-saudara juga disuruh 'bermaafan' serta 'menghalalkan' makan minum menjelang Syawal.
Kita sebagai ibubapa pula akan berbangga anak-anak bersikap sedemikian dikhalayak sanak-saudara, sedangkan amalan sedemikian tidak berasas dalam konteks kehidupan secara rasional.
Mungkin ada berpendapat, suasana gembira di bulan Syawal memudahkan kita bermaafan serta mengambil peluang merapatkan hubungan siratulrahim.
Sebaliknya, ada merasakan amalan seperti bermaafan, kunjung-mengunjung, menziarah kubur serta mengadakan 'rumah terbuka' perlu diamalkan sepanjang masa bukan hanya tertumpu atau 'menunggu' bila tiba awal bulan Syawal semata-mata.
Adakah ini amalan budaya kita yang telah dididik ke dalam jiwa anak-anak kita yang sedang meningkat dewasa?
Tidakkah kita juga memberi isyarat yang salah dalam usaha kita ingin menyambut kemeriahan berhari raya ke atas bangsa/kaum lain.
Yang dikhuatirkan juga , amalan sedemikian boleh menjadi 'ritual' dan disalah anggap oleh saudara baru, umpamanya.
Rasanya jika suasana di kampung pendalaman, konsep serta amalan sebegini tidak janggal diamalkan. Ini memandangkan anak-anak sering berjauhan dengan keluarga dek merantau/berkerjaya di kota/negeri. Jadi, bila berkesempatan pulang ke kampung halaman setahun sekali, suasana 'bermaafan' dan ziarah menziarahi serta berdakapan dengan sanak-saudara sungguh menyentuh hati kerana tidak lama lagi, perlu berpisah semula atas urusan kerjaya.
Tapi jika kita saban hari bertembung dengan sanak-saudara, rakan-taulan dalam menjalankan kehidupan seharian, tidakkah 'bercelaru' fikiran anak-anak/bangsa lain bila melihat kita 'bercucuran airmata' bermaafan/berdakapan bila menjelang Syawal.
Mungkin kita 'tertawa' sendiri melihat amalan-amalan sedemikian, tapi kerana sudah sebati dalam jiwa kita sejak turun temurun, maka agak payah untuk kita menjelaskan duduk perkara atau rasionalnya di sebalik amalan-amalan sedemikian.
Akhirkata, saya ingin minta 'maaf zahir batin' jika tulisan saya telah menyentak minda dan perasaan para pembaca untuk melakukan satu introspeksi.
Dengan ertikata yang lain, kita perlu bermuhasabah dalam membuat penilaian terhadap apa saja amalan dalam diri dan bangsa kita selama ini
supaya dapat dibina keyakinan yang lebih kukuh dari masa ke masa serta mengekalkan ' kerasionalannya' disebalik amalan-amalan tersebut.
Kita perlu bersedia membimbing anak-anak generasi hari muka dengan fakta-fakta yang bernas lagi kukuh kerana itulah aspek yang didambarkan
oleh golongan tersebut. Kita tidak boleh hanya berbekalkan konsep 'turun temurun' dalam usaha kita mendidik generasi supaya mengembangkan
jati diri/bangsa dan agama kita.
keadaan kita sedang berpuasa.
Begitu juga dengan sekumpulan budak-budak yang ingin mencergaskan fikiran bermain teka-teki sambil menunggu waktu berbuka
di suatu petang.
Antara teka-teki tersebut berbunyi : " Kekata maaf zahir dan batin, bila kita sering ucapkan?"
"Bila tiba hari raya." Ringkas jawab rakan-rakannya sambil ketawa berdekah-dekah.
Bagi kita, soalan dan jawapan tersebut perlu diselongkar dan mencari pengertian yang sebenar disebalik gurauan budak-budak itu.
Dari aspek agama, kita diwajibkan memohon maaf sejurus melakukan kesilapan atau sekurang-kurangnya sehingga perasaan dan suasana tegang itu reda.
Pada masa yang sama, kita juga dilarang melakukan kesilapan lalu beranggapan boleh ditebus bila menjelang raya nanti.
Menurut seorang ustaz, setelah kita mendidik diri kita dengan erti kesabaran serta 'membersih' rohani dan jasmani dengan berpuasa dibulan Ramadhan,
mungkin amalan 'bermaafan' bak pelengkap (pakej) dipagi raya oleh sebahagian daripada kita.
Tetapi mengapakah kita melakukan dalam suasana raya sehingga tanpa disedari telah mencorak pemikiran anak-anak kita untuk mengamalkannya.
Yang peliknya juga, anak-anak yang sejak dilahirkan belum kesempatan bertemu sanak-saudara juga disuruh 'bermaafan' serta 'menghalalkan' makan minum menjelang Syawal.
Kita sebagai ibubapa pula akan berbangga anak-anak bersikap sedemikian dikhalayak sanak-saudara, sedangkan amalan sedemikian tidak berasas dalam konteks kehidupan secara rasional.
Mungkin ada berpendapat, suasana gembira di bulan Syawal memudahkan kita bermaafan serta mengambil peluang merapatkan hubungan siratulrahim.
Sebaliknya, ada merasakan amalan seperti bermaafan, kunjung-mengunjung, menziarah kubur serta mengadakan 'rumah terbuka' perlu diamalkan sepanjang masa bukan hanya tertumpu atau 'menunggu' bila tiba awal bulan Syawal semata-mata.
Adakah ini amalan budaya kita yang telah dididik ke dalam jiwa anak-anak kita yang sedang meningkat dewasa?
Tidakkah kita juga memberi isyarat yang salah dalam usaha kita ingin menyambut kemeriahan berhari raya ke atas bangsa/kaum lain.
Yang dikhuatirkan juga , amalan sedemikian boleh menjadi 'ritual' dan disalah anggap oleh saudara baru, umpamanya.
Rasanya jika suasana di kampung pendalaman, konsep serta amalan sebegini tidak janggal diamalkan. Ini memandangkan anak-anak sering berjauhan dengan keluarga dek merantau/berkerjaya di kota/negeri. Jadi, bila berkesempatan pulang ke kampung halaman setahun sekali, suasana 'bermaafan' dan ziarah menziarahi serta berdakapan dengan sanak-saudara sungguh menyentuh hati kerana tidak lama lagi, perlu berpisah semula atas urusan kerjaya.
Tapi jika kita saban hari bertembung dengan sanak-saudara, rakan-taulan dalam menjalankan kehidupan seharian, tidakkah 'bercelaru' fikiran anak-anak/bangsa lain bila melihat kita 'bercucuran airmata' bermaafan/berdakapan bila menjelang Syawal.
Mungkin kita 'tertawa' sendiri melihat amalan-amalan sedemikian, tapi kerana sudah sebati dalam jiwa kita sejak turun temurun, maka agak payah untuk kita menjelaskan duduk perkara atau rasionalnya di sebalik amalan-amalan sedemikian.
Akhirkata, saya ingin minta 'maaf zahir batin' jika tulisan saya telah menyentak minda dan perasaan para pembaca untuk melakukan satu introspeksi.
Dengan ertikata yang lain, kita perlu bermuhasabah dalam membuat penilaian terhadap apa saja amalan dalam diri dan bangsa kita selama ini
supaya dapat dibina keyakinan yang lebih kukuh dari masa ke masa serta mengekalkan ' kerasionalannya' disebalik amalan-amalan tersebut.
Kita perlu bersedia membimbing anak-anak generasi hari muka dengan fakta-fakta yang bernas lagi kukuh kerana itulah aspek yang didambarkan
oleh golongan tersebut. Kita tidak boleh hanya berbekalkan konsep 'turun temurun' dalam usaha kita mendidik generasi supaya mengembangkan
jati diri/bangsa dan agama kita.
Cungkil bakat 'dalaman' remaja Islam kita?
Seni hiburan dalam bidang nyanyian sering mendapat tempat dihati para remaja kita.
Lihat saja sambutan dalam kedua-kedua musim peraduan ujibakat seperti Singapore Idol.
Walaupun penglibatan remaja Melayu kita kurang, mungkin disebabkan hambatan bahasa Inggeris,
namun secara keseluruhannya, peraduan sebegini sering dimonopoli oleh golongan remaja.
Walaupun 'suara' merupakan aset yang paling asas dan bernilai, namun wajah yang kacak/cantik,
penampilan menarik serta faktor 'x' sering diperlukan untuk dijadikan pakej bagi tujuan aspek
pemasaran.
Dan genre lagu-lagu lebih bercorak hip-hop, R&B, jazz , pop dan sealiran dengan kehendak citarasa
remaja lebih diketengahkan dewasa ini.
Bagaimana pula usaha untuk melahirkan lagu-lagu berbentuk kerohanian seperti Nasyid atau
sekurang-kurangnya melibatkan lebih ramai remaja Islam kita mengenali bacaan
Marhaban,Selawat,berzanji dan sebagainya?
Lebih hebat lagi jika lagu-lagu berbentuk kerohanian yang membawa mesej keinsafan diri diolah
mengikut rentak hip-hop, R&B, jazz , pop bagi menarik minat golongan remaja yang lebih terdedah
dengan budaya barat supaya pulang ke pangkuan jalan yang sebenar.
Pastinya fokus akan diberikan ke atas pihak masjid setempat untuk mencungkil bakat-bakat 'dalaman'
para remaja kita.
Ambil contoh perpustakaan setempat, bukan saja ianya tempat menimba ilmu tapi diwujudkan ruang
untuk para remaja berkarya, bersembang selagi garispandu perpustakaan dipatuhi sepenuhnya.
Walaupun sudah terdapat kumpulan-kumpulan Nasyid yang dimaksudkan, namun promosi serta
pemasaran nampaknya kurang berdaya dan belum cukup berhasil kesan mesej yang ingin
disampaikan ke atas golongan sasaran.
Oleh itu, selain kita menggembleng tenaga remaja kita dalam bidang kerja-kerja kemasyarakatan seperti
membantu mengumpul dana, membersih rumah tumpangan orang tua-tua, kita juga perlu
mengenalpasti golongan remaja yang berpotensi untuk dibentuk sebagai 'idola Masjid' kita.
Contoh terbaik suatu ketika dulu ialah tertubuhnya kumpulan Raihan dengan membawa lagu-lagu
nasyid komtempori yang sekaligus merupakan satu kejayaan besar dalam industri muzik tanahair.
Ini kerana gubahan,lirik dan lagu mesti dapat menembusi dan memikat setiap halwa telinga yang
mendengar. Ianya perlu sejajar dengan muzik masa kini agar lagu-lagu nasyid tidak dilihat sebagai
lagu-lagu untuk orang masjid saja dan ketingggalan zaman.
Contohnya, lirik lagu perlu membawa mesej seperti semangat meningkatkan diri, bersikap toleran
dalam kehidupan majmuk, mengetengahkan konsep belajar sepanjang hayat dan bukan setakat lirik
berbentuk 'cinta' kepada Allah dan rasul semata-mata.
Oleh yang demikian, bagi mewujudkan 'idola masjid', bukan setakat melahirkan album lagu dan
kumpulan nasyid semata-mata.
Akan tetapi penyertaan para remaja dalam usaha pihak masjid-masjid mencari 'idola masjid' sudah
boleh dianggap satu kejayaan.
Jika dilihat dari perspektif yang lebih luas, konsep 'Idola Masjid' bukan setakat meletakkan
seseorang/kumpulan itu dalam dunia 'glamor' dan mengisi kantung masjid dengan undian sms dari
peminat dan pengikut semata-mata.
'Idola Masjid' yang dimaksudkan berupa individu remaja yang berjaya 'mengegarkan' pesada seni
setempat dengan irama lagu ( lirik/melodi/gubahan ) beserta mesej-mesej kesedaran/keinsafan ke atas
setiap lapisan golongan remaja. Ianya juga tidak setakat berbentuk musiman semata-mata saja.
Akhirkata, perintis rancangan 'American Idol' juga tidak menjangkakan sambutan yang begitu
menggalakkan ketika memperkenalkan rancangan ujibakat tersebut suatu ketika dulu.
Lihat saja sambutan dalam kedua-kedua musim peraduan ujibakat seperti Singapore Idol.
Walaupun penglibatan remaja Melayu kita kurang, mungkin disebabkan hambatan bahasa Inggeris,
namun secara keseluruhannya, peraduan sebegini sering dimonopoli oleh golongan remaja.
Walaupun 'suara' merupakan aset yang paling asas dan bernilai, namun wajah yang kacak/cantik,
penampilan menarik serta faktor 'x' sering diperlukan untuk dijadikan pakej bagi tujuan aspek
pemasaran.
Dan genre lagu-lagu lebih bercorak hip-hop, R&B, jazz , pop dan sealiran dengan kehendak citarasa
remaja lebih diketengahkan dewasa ini.
Bagaimana pula usaha untuk melahirkan lagu-lagu berbentuk kerohanian seperti Nasyid atau
sekurang-kurangnya melibatkan lebih ramai remaja Islam kita mengenali bacaan
Marhaban,Selawat,berzanji dan sebagainya?
Lebih hebat lagi jika lagu-lagu berbentuk kerohanian yang membawa mesej keinsafan diri diolah
mengikut rentak hip-hop, R&B, jazz , pop bagi menarik minat golongan remaja yang lebih terdedah
dengan budaya barat supaya pulang ke pangkuan jalan yang sebenar.
Pastinya fokus akan diberikan ke atas pihak masjid setempat untuk mencungkil bakat-bakat 'dalaman'
para remaja kita.
Ambil contoh perpustakaan setempat, bukan saja ianya tempat menimba ilmu tapi diwujudkan ruang
untuk para remaja berkarya, bersembang selagi garispandu perpustakaan dipatuhi sepenuhnya.
Walaupun sudah terdapat kumpulan-kumpulan Nasyid yang dimaksudkan, namun promosi serta
pemasaran nampaknya kurang berdaya dan belum cukup berhasil kesan mesej yang ingin
disampaikan ke atas golongan sasaran.
Oleh itu, selain kita menggembleng tenaga remaja kita dalam bidang kerja-kerja kemasyarakatan seperti
membantu mengumpul dana, membersih rumah tumpangan orang tua-tua, kita juga perlu
mengenalpasti golongan remaja yang berpotensi untuk dibentuk sebagai 'idola Masjid' kita.
Contoh terbaik suatu ketika dulu ialah tertubuhnya kumpulan Raihan dengan membawa lagu-lagu
nasyid komtempori yang sekaligus merupakan satu kejayaan besar dalam industri muzik tanahair.
Ini kerana gubahan,lirik dan lagu mesti dapat menembusi dan memikat setiap halwa telinga yang
mendengar. Ianya perlu sejajar dengan muzik masa kini agar lagu-lagu nasyid tidak dilihat sebagai
lagu-lagu untuk orang masjid saja dan ketingggalan zaman.
Contohnya, lirik lagu perlu membawa mesej seperti semangat meningkatkan diri, bersikap toleran
dalam kehidupan majmuk, mengetengahkan konsep belajar sepanjang hayat dan bukan setakat lirik
berbentuk 'cinta' kepada Allah dan rasul semata-mata.
Oleh yang demikian, bagi mewujudkan 'idola masjid', bukan setakat melahirkan album lagu dan
kumpulan nasyid semata-mata.
Akan tetapi penyertaan para remaja dalam usaha pihak masjid-masjid mencari 'idola masjid' sudah
boleh dianggap satu kejayaan.
Jika dilihat dari perspektif yang lebih luas, konsep 'Idola Masjid' bukan setakat meletakkan
seseorang/kumpulan itu dalam dunia 'glamor' dan mengisi kantung masjid dengan undian sms dari
peminat dan pengikut semata-mata.
'Idola Masjid' yang dimaksudkan berupa individu remaja yang berjaya 'mengegarkan' pesada seni
setempat dengan irama lagu ( lirik/melodi/gubahan ) beserta mesej-mesej kesedaran/keinsafan ke atas
setiap lapisan golongan remaja. Ianya juga tidak setakat berbentuk musiman semata-mata saja.
Akhirkata, perintis rancangan 'American Idol' juga tidak menjangkakan sambutan yang begitu
menggalakkan ketika memperkenalkan rancangan ujibakat tersebut suatu ketika dulu.
Subscribe to:
Posts (Atom)