Tuesday, January 6, 2009

Ayuh, sertai pesta tahun baru 2009.

Akhir tahun ini, lebih tepat malam Rabu depan, kawasan persisiran pantai Marina serta dipusat bandar dimana terletaknya beberapa buah pub dan kelab malam akan bermandikan cahaya dan pancaran bunga api, pesta tari-menari, hiburan dengan diiringi artis-artis anjuran panganjur bagi sambutan kedatangan awal tahun baru 2009. Selain sambutannya juga diadakan diseluruh dunia, acara meriah dan gemilang ini pastinya dan seringkali dapat menarik lebih ramai pengunjung yang terdiri daripada pelbagai lapisan golongan masyarkat kita khusus para remaja.

Namun bagi sesetengah kita, acara sebegini seringkali dilihat sebagai lebih berunsur 'negatif' daripada membawa sebarang manfaat dan kebaikan ke atas para pengunjung yang menyertai pesta hiburan ini. Ianya juga dianggap 'liar' dari aspek pengaulan bebas semasa acara/pesta ini berlangsung. Tambahan pula, ianya juga tidak selaras dengan tuntutan agama mahupun budaya kita. Dan dalam syarahan mahupun khutbah, acara sebegini sering mendapat kritikan tanpa sebarang langkah alternatif dianjurkan. Maka kita sebagai warga yang berbudaya dan beragama, pesta dan acara sebegini sering dijauhi.

Akhirnya, secara tidak langsung, kita bersikap 'exclusive' ke atas acara-acara sebegini sedang sebahagian besar dari rakyat Singapura terus berpesta dan berhibur dalam menyemarakkan lagi semangat kedatangan awal tahun baru.

Mungkin telah tiba masanya, sikap dan pendekatan kita ke atas acara seperti ini perlu diubah dan dilihat dari perspektif yang lebih positif. Maksud saya, kita juga berhak dan sepatutnya turut serta dalam 'menyemarakkan' acara-acara seperti ini. Dengan ertikata yang lain, kita tidak perlulah mengadai nilai-nilai dan tatasusila bangsa dan agama kita atau bertandang ke lokasi-lokasi pesta tersebut, jika dikhuatiri dapat mengugat keimanan kita.

Sebaliknya gunakan 'saat' peluang keemasan ini untuk samada berkumpul seisi keluarga bagi merapatkan lagi hubungan antara ibubapa dan anak remaja dengan keluar berjamu selera di restoren, berpesta atau berhibur, asalkan apa juga aktiviti yang dilakukan perlu berlandaskan tuntutan agama dan budaya kita. Jika kawasan bandar dan dipersisiran pantai Marina menjadi sasaran penganjur untuk pesta akhir tahun, pernahkah terlintas diminda untuk adakan perhimpunan kita samada ditepi pantai dikawasan barat, timur,utara atau adakan semacam majlis perhimpunan kaum keluarga dimasjid-masjid dengan acaranya yang tidak terlalu condong dengan majlis syarahan umpamanya.

Gunakan peluang ini juga untuk berinteraksi semasa anak dan ibubapa serta 'menyemarakkan' lagi nilai-nilai yang boleh menyatukan setiap anggota keluarga itu.

Matlamatnya, bukan saja kita berpesta bersama seluruh anggota keluarga khususnya anak remaja kita, tapi yang penting kita kukuhkan lagi hubungan kekeluargaan yang kini semakin terhakis dengan nilai-nilai murni seperti kasih-sayang antara ibupada dan anak remaja itu. Pastikan dalam peluang keemasan ini, kita perlu bermusabahah sesama anggota keluarga dan nyatakan azam kita untuk dikecapi ke atas diri sendiri mahupun pada anggota keluarga lain. Pada masa yang sama, tanamkan tekad untuk sama-sama ( setiap anggota keluarga) memainkan peranan untuk memastikan institusi keluarga kita menjadi kukuh, teguh dan ampuh pada tahun hadapan.

Apakah misi dihari muka bagi adakan majlis kahwin beramai-ramai?

Majlis perkahwinan beramai-ramai yang dianjurkan oleh sebuah persatuan setempat baru-baru ini wajar dipuji akan usaha tersebut. Ini termasuklah pihak yang menaja semua persediaan seperti makanan, kerusi meja, dekor, pelamin, mak andam, kadi, pakaian pengantin dan berkat.

Secara amnya, acara sebegini dilihat membantu golongan yang kurang mampu membiayai kos majlis perkahwinan untuk menikmati saat menjadi 'Raja dan Permaisuri Sehari' sebelum melangkah ke alam rumahtangga. Diharapkan usaha murni ini dapat digerakkan dan disokong pula oleh persatuan mahupun badan swasta yang lain.

Namun dalam kemeriahan majlis sebegini, seringkali timbul persoalan mengenai arah tuju selanjutnya bagi pasangan-pasangan ini.
Ini memandangkan rata-rata merupakan golongan yang kurang mampu dari segi menampung kos untuk mengadakan majlis perkahwinan ini. Cakap mudahnya, jika asasnya iaitu 'kos kerja kahwin' dah tak mampu, bagaimana kiranya pasangan ini bakal mengharungi kos kehidupan berumahtangga yang sememangnya tinggi dan membina sebuah institusi keluarga disini kelak.

Ini kerana, kita tahu, dek kos kehidupan yang tinggi dan punca masalah kewangan merupakan antara meningkatnya kadar perceraian dikalangan masyarakat Melayu kita disini.

Saya berpendapat, ada baiknya kita bukan saja menaja kos majlis perkahwinan bagi golongan kurang kemampuan, malah perlu juga kita menampung kos bagi pasangan ini mengikuti kursus/program peningkatan diri, ilmu membina keluarga dan mendidik anak serta bagaimana untuk merancang kewangan dihari muka. Mungkin pakej pos-nikah ini dijadikan syarat wajib bagi setiap pemohon yang berjaya dipilih/disertai dalam majlis perkahwinan beramai-ramai.

Mungkin langkah/syarat yang saya kemukakan sebegini boleh membantutkan usaha menarik lebih ramai pasangan untuk menyertai majlis sebegini. Namun jika pasangan itu benar-benar ingin pastikan bukan saja majlis berjaya malah kehidupan berumatangga juga teguh, tidak akan timbul sebarang masalah menerima dengan syarat-syarat sebegini. Pada masa yang sama, kita mahu pastikan golongan yang ditaja benar-benar serius dalam melangkah ke alam berumahtangga dan bukan menangguk di air keruh.

Saya juga yakin langkah sebegini juga dapat mengurangkan kes-kes perceraian yang kini meningkat dikalangan pasangan Melayu kita.Yang penting, kita bersikap bak ungkapan ' beri jala daripada ikan' bagi membantu dan memastikan golongan kurang berkemampuan ( golongan lebih berisiko) tidak 'kurang' dilengkapi dengan ilmu-ilmu yang bermanfaat untuk penakatan dihari muka.

Mencari huraian ke atas pengganasan.

Serangan berdarah di Mumbai baru-baru ini tampak tiada bezanya dengan serangan pengganas yang berlaku di beberapa buah tempat atau negara yang lain. Kesudahannya agak sama iaitu anggota militannya beragama Islam, berlakunya korban jiwa dan kerosakkan harta benda awam. Cuma kali ini, antara yang terbunuh di Mumbai merupakan warga Singapura yang pertama menjadi mangsa korban pengganasan.

Dan sejurus serangan berakhir, maka setiap pemimpin negara mahupun agama serta orang perseorangan akan mengutuk pihak yang bertanggung-jawab melakukan serangan tersebut. Bagi mangsa yang terkorban, ucapan takziah disampaikan. Pada masa yang sama, akan bertambahlah sesi-dialog, kegiatan, ceramah dari para pakar sehingga pada pelancaran buku-buku mengenai pengganasan, erti jihad dan sebagainya.

Bagi berlaku jujur, saya kurang selesa untuk - (join the bandwagon) dalam sekadar mengutuk tindakan individu-individu yang melakukan keganasan itu.

Sebaliknya sering saya dahagakan akan perbincangan atau sesi-dialog yang memberi fokus pada 'mengapa' tergamak dan terdorongnya individu-individu ini melakukan jihad yang kita tahu tidak berpandukan tuntutan agama Islam yang sebenar. Tapi sayangnya, apa yang disampaikan oleh para penceramah setakat ini kerapkali berlegar pada aspek ideologi atau fahaman radikal kumpulan pengganas semata-mata.

Mengapa tidak kita menyelami erti sebenar atau punca tindakkan para pengganas ini ke atas orang mahupun tempat awam?

Jawapannya mudah - kita gagal mempunyai perasaan simpati, ehsan dan hiba yang penuh tulus ke atas nasib para mangsa seagama kita yang menderita, dizalimi,penganiayaan serta menjadi mangsa peperangan yang berlaku di Iraq, Palestin, Kosovo mahupun di Afghanistan. Kita sekadar berlukut ditepi gantang tanpa memberi tekanan selain hanya mengharapkan pada adikuasa dunia untuk menghuraikan konflik yang berlaku di rantau itu. Tanpa disedari, dengan sikap kita inilah maka lahirlah golongan yang bersimpati mahu membela nasib seagama kita yang tertindas lantas hanya mampu melalui unsur keganasan kerana mesej golongan bersimpati ini ( kini mereka digelar pelampau ) tidak diambil dalam pertimbangan mana-mana pihak sekalipun selama ini.

Maka tidak hairanlah, setiapkali tertangkapnya para pengganas ini, alasan bagi tindakannya hanyalah semata-mata untuk membela dan membalas dendam pihak-pihak yang menzalimi atau menganiaya sesama agamanya.

Malangnya, para pakar anti-pengganasan dalam ceramah-ceramah pula sering menitikberatkan aspek salah tafsiran ke atas kekata 'jihad' sebagai punca dan melabelkan golongan sebegini sebagai pengganas. Dengan ertikata yang lain, apakah melabelkan individu-individu sebegini sebagai 'terrorist' diharapkan dapat menghentikan kegiatan-kegiatan pengganasan? Sayangnya, lihat saja sehingga hari ini, pengganasan masih berdenyut ,bernyawa dan bak bom jangka. Ini walaupun setelah insiden 9/11, pelbagai kaedah seperti memperkenalkan pendidikan agama yang sederhana, sesi-dialog, kerjasama pelbagai pihak serta mendidik masyarakat umum tentang keamanan, harmoni dan kehidupan yang sejahtera masih terus dijalan dan diterapkan.

Kesimpulannya, sebagaimana kita terus-terusan memerangi pengganasan, begitu juga individu yang memperjuangkan 'jihad' yang sememangnya bertentangan dengan ajaran Islam akan terus mencari ruang dan peluang untuk bertindak ganas dengan alasan demi membela nasib seagamanya di setiap pelusok dunia ini yang teraniaya dan dizalimi.

Mungkin sudah tiba masanya kita 'berdialog' pula dengan golongan ekstremis dengan ' harapan dan doa' agar satu huraian dapat dicapai melalui muafakat seperti ini. Apakah usulan ini dianggap keterlaluan untuk kita renungkan bersama? Mungkin dengan adanya Projek Pemerintahan Global yang bakal mengumpulkan pemikir dan pengamal terbaik dari seluruh dunia Barat dan Timur untuk membangunkan wawasan dan saranan tentang cara memerintah dunia boleh menimbangkan 'aspek dialog dengan ektremis' sebagai antara misi yang penting lagi genting dalam masa terdekat ini demi untuk mewujudkan satu kehidupan yang aman, sentosa dan selesa dimuka bumi ini.

Thursday, December 4, 2008

Nasib suami yang bertanggung-jawab terbela?

Sejak isu bapa atau suami yang tidak bertanggung-jawab ditimbulkan dalam sesi dialog antara Perdana Menteri, Encik Lee Hsien Loong, anjuran Mesra dan MAEC baru-baru ini, pelbagai pandangan diutarakan demi membela nasib para isteri atau ibu pada anak-anak yang menjadi mangsa.

Walaupun tidak semua golongan 'lelaki' yang bergelar suami atau bapa yang tidak bertanggung-jawab, namun jika dilihat dari angka peratusan aduan yang dibuat oleh para isteri ke atas badan-badan bantu diri, rata-rata bilangan suami/bapa yang gagal memainkan peranan sebagai ketua keluarga agak tinggi juga.

Ada berpendapat ada segelintir aduan yang boleh diibaratkan bak ' lebih sudu dari kuah'. Tidak kurang juga ada merasakan punca suami mengabaikan tanggung-jawabnya dek sang isteri yang kurang fokus dalam isu-isu rumahtangga. Namun secara am, antara puncanya samada bercerai dengan isteri, meringkuk di penjara/pusat pemulihan atau ada yang mempunyai kerjaya sekalipun, tumpuan ke atas anggota keluarga dibawa jagaannya tidak dilaksanakan mengikut tuntutan agama mahupun sosial.

Maka tidak hairanlah, selain kadar perceraian yang tinggi dikalangan masyarakat Melayu/Islam, pemerintah menggesa agar memberi tekanan sosial ke atas kaum suami/bapa yang gagal melaksanakan tanggung-jawab dengan sempurna. Gesaan ini bagi memastikan adanya penakatan dalam aspek membina institusi keluarga yang teguh lagi kukuh untuk hari muka.

Dengan ertikata yang lain, saranan dan rumusan yang ditimbulkan oleh pelbagai pihak dan individu bagi membela nasib para isteri yang 'hak'nya diabaikan oleh sang suami/bapa.

Bolehlah kiranya sang isteri tersenyum dan lega rasa dihati yang selama ini pernah melalui keperitan hidup sebumbung dengan sang suami yang tidak bertanggung-jawab ini.

Nanti dulu, izinkan saya timbulkan satu persoalan yang amat jarang diketengahkan atau dikupas tuntas dewasa ini. Mungkin ianya berkaitan dengan 'ego' sang suami/bapa sehingga soalan cupu emas ini jarang diutara dan dibincangkan.

Persoalannya - Bagaimana sang suami yang bertanggung-jawab selama ini terbela 'nasib'nya bila mempunyai sang isteri yang tidak bertanggung-jawab pula?

Seperti pengalaman Cik Khartini Khalid yang berpeluang menerima banyak aduan dari sang isteri yang diabaikan oleh suami, saya pula sempat bersua dan mendengar kisah-kisah sang suami yang diabaikan pula oleh isteri masing-masing. Antaranya sebagai surirumah sepenuh masa, sang isteri gagal memberi fokus ke atas pengasuhan/didikan anak-anak, perihal rumahtangga,pembaziran dari aspek perbelanjaan rumah,gagal melaksanakan tugas serta tuntutan agama dan tanggung-jawab sebagai seorang isteri. Bak kata ' makan hati', begitulah luahan sebahagian para suami bila berdepan dengan isteri yang tidak bertanggung-jawab.

Saya yakin terdapat kes-kes dimana sang suami yang merungut atau membuat aduan tapi sayangnya, kisah-kisah dan huraiannya tidak diketahui ramai khususnya bagi golongan suami.

Kesimpulannya, setiap insan mempunyai kelemahan dan tanpa disedari juga, setiap tingkah yang buruk ( gagal beri nafkah, curang, abaikan tanggung-jawab dan sebagainya ) adakalanya berpunca dari karenah isteri mahpun suami itu sendiri. Dengan ertikata yang lain, suami/isteri kurang mendapat perhatian dan sokonga dari pasangan masing-masing untuk merealisasikan sebuah keluarga bahagia.

Dari itu, diharapkan dalam masa kita bertungkus-lumus menilai kemampuan sang suami dari kacamata seorang isteri, perlu juga kita bersikap adil dalam mencari kelemahan yang sering terselindung dalam diri kaum Hawa juga.

Hubungan sosial zaman dulu lebih sempurna?

Setiapkali ditimbulkan topik hubungan sosial dan interaksi antara teruna/dara dewasa ini sebelum mereka melangkah ke alam merisik,bertunang, pra-nikah dan seterusnya ke jinjang pelamin, kerap juga ianya dibandingkan dengan zaman datuk nenek moyang kita. Dengan ertikata yang lain, hubungan interaksi dan pergaulan antara pemuda-pemudi zaman dulu-dulu lebih sempurna,beradab dan dianggap 'suci' oleh sebahagian besar golongan orang tua kita.

Itulah antara persoalan dan perbincangan yang cuba dikupas dari perspektif diantara golongan tua dan muda bilamana isu-isu pertunangan,perkahwinan diutarakan dalam mediamassa setempat baru-baru ini. Sayangnya, kerapkali juga golongan muda/remaja menjadi mangsa perbincangan dalam isu-isu sebegini kerana golongan tua merasakan golongan muda terlalu banyak terdedah dengan pelbagai kaedah moden sehingga menghancurkan nilai, adat dan tatasusila dalam perhubungan yang telah dijunjung dek zaman berzaman dulu.

Secara kebetulan, seorang anak muda mengajukan soalan samada hubungan sosial zaman 'dulu-dulu' lebih suci, sempurna, mulia pada pandangan mata orangramai berbanding sekarang?

Jawaban saya mudah : cuba bayangkan suasana zaman datuk nenek moyang kita dulu.

Antaranya, suasana kampung yang terasing diantara satu kampung dengan yang lain, kekurangan dari segi alat berkomunikasi/penyiaran/teknologi seperti talipon dan Tv. Dari aspek perkembangan ekonomi pula, lebih ramai anak-anak lelaki yang keluar bekerja berbanding anak-anak gadis yang seringkali terperap didapur saja. Ini antara sebab mengapa hubungan sosial ketika itu lebih terkawal atau lebih tepat ‘anak-anak remaja terjaga’ oleh orang tua-tua dulu. Maka itu, agak kuranglah peluang dan ruang si dara/teruna untuk dapat bersua,berkenalan berbanding sekarang.

Cakap mudahnya, pergaulan zaman dulu tidaklah 'sebebas' berbanding dewasa ini.

Walauapapun pandangan dan perspektif golongan tua terhadap golongan muda yang sering berbeza, yang penting tiada zaman yang ‘bebas’ dari segala kelemahan atau kebanggaan dari segala aspek kehidupan sekalipun. Yang penting, golongan tua perlu memahami cabaran hidup anak muda sekarang dan pada masa yang sama, golongan muda pula perlu memastikan adat-budaya dan tatasusila bangsa/agama terjaga semampu mungkin dalam konteks kehidupan sekarang.

Kesimpulannya, kedua-dua belah pihak ( golongan tua mahupun muda) seharusnya secara bijaksana perlu menghormati antara satu dengan yang lain demi kemaslahatan bersama dalam melayari kehidupan yang penuh dengan cabaran dan dugaan ini. Ibarat kata, lebih baik mencari persamaan dalam perbezaan hidup adalah lebih memanfaatkan daripada meluaskan lagi jurang perfahaman golongan dua generasi ( tua dan muda) ini.

Bom buatan sendiri bak 'bom jangka'

Laporan BH bertarikh 23hb Oct 2008 bertajuk " Dua didenda $400 kerana ledakkan bunga api" mengingatkan kita kisah satu lagi laporan tahun lalu berjudul " 2 pelajar mengaku buat bom sendiri dari bunga api' bertarikh ( BH,09hb Januari 2007, m/s 2).

Lebih membimbangkan bilamana menurut kenyataan polis, sebanyak 32 kes letupan melibatkan penggunaan bunga api atau serbuknya dilaporkan sepanjang tahun 2006.

Sekali imbas jika boleh dirumuskan, para remaja yang terlibat setakat inginkan 'feel' bunyi letupan yang lebih kuat dan tidak berniat untuk mencederakan atau memusnahkan harta benda. Ini memandangkan ada aksi-aksi yang dirakam untuk berseronok dan berkongsi dengan rakan yang lain.

Persoalannya, selama mana 'eksperimen' sebegini tidak disalahguna dihari muka oleh individu yang tidak bertanggung-jawab atau yang mempunyai agenda/motif yang tersendiri? Bayangkan, serbuk dari bunga api/mercun jika dikumpul seberat 1/2 kilo dalam jangka panjang, tidakkah membahayakan pada orang awam dan harta benda?

Ada berpendapat demi keselamatan awam dan harta benda, bagi membendungnya ialah dengan mengharamkan segala bentuk/bahan letupan dari dijual dikedai-kedai.

Ini mungkin sejajar dengan usaha membenteras unsur-unsur pengganasan yang melibatkan bahan letupan, sepertimana pengharaman yang dilakukan ke atas 'chewing gums' yang mampu menggenjotkan kelicinan perkhidmatan awam suatu ketika dulu.

Namun terdapat juga mercun yang tidak membahayakan kanak-kanak dan tujuanya setakat untuk memeriahkan musim perayaan semata-mata, Dan jika ingin diharamkan juga, masih terdapat banyak lagi bahan seharian yang dijual dikedai-kedai yang boleh juga dijadikan bahan letupan.

Bagi saya, puncanya bukan terletak ke atas pengimport dan penjualan bunga api/mercun yang masih dibenarkan di Singapura, sebaliknya tidak semua pembeli/pengguna mengikut peraturan yang telah ditetapkan.

Ini kerana kita sedia maklum, khususnya naluri remaja memang berminat pada unsur-unsur ( exploration + challange = satisfaction ), maka penyalahgunaan bahan-bahan ini tidak mustahil dilakukan oleh para remaja kita.

Diburukkan lagi, hukuman probesen/penjara ke atas kesalahan membuat 'bom' sendiri tanpa bertujuan mencedera atau musnahkan harta benda tidak begitu berat berbanding jika bertindak ala aksi para pengganas.

Dan paling mengerikan, apakah para peniaga dikedai-kedai memantau jika bahan-bahan letupan seperti bunga api/ mercun dibeli secara 'bulk' ? Atau para penjual lebih utamakan keuntungan dari jualan bahan-bahan ini lebih dititikberatkan?

Saya berpendapat, adalah lebih baik jika kita menjalankan kempen-kempen kesedaran lebih agresif (daripada setakat mengharamkan sesuatu produk itu) seperti mana mesej-mesej keharmonian kaum, membenteras fahaman dan tindakan ganas yang telah berjaya mencapai matlamatnya ke atas orangramai.

Akhirkata, isu-isu sebegini biarpun dilihat sebagai 'remeh-temeh', ia sebenarnya bak 'bom jangka' yang boleh menggegarkan jika kita gagal mencari solusi ke atasnya secepat mungkin.

Monday, November 3, 2008

Gesa cendiakiawan sumbang diruang Forum BH

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, saya amati antara wadah yang paling berkesan untuk 'berdakwah' selain ruang sembang siber , merupakan ruangan 'Forum' yang disediakan oleh BH pada setiap Rabu dan Sabtu. Ini kerana selain jumlah pembaca BH yang sudah menjangkau angka puluhan ribu, ruangan Forum juga dilihat sebagai 'suara hati ' terkini akan perihal keprihatinan masyarakat Melayu kita. Antaranya termasuk isu-isu dari sudut pendidikan,pekerjaan,kemasyarakatan, kesihatan dan perkembangan sosio-ekonomi negara.

Sayangnya, kepekaan serta peranan untuk memimpin arah tuju masyarakat kita dan mencari huraian terhadap isu-isu yang masih membelenggu amat kurang direbut oleh masyarakat kita khususnya golongan cendiakiawan seperti asatizah, guru, karyawan, akedemik serta pakar dalam bidang masing-masing. Malah agak jelas juga dari aspek kekurangan rencana mahupun makalah ilmiah yang mudah dirumuskan oleh warga jelata demi untuk keluar dari lingkaran musibah yang dihadapi.

Kita perlu sedar bahawasanya kita hidup dalam satu rumpun dimana kegenjotan yang berlaku ke atas sebahagian masyarakat kita pastinya akan terasa juga kesannya ke atas pihak yang satu lagi. Sebagai contoh, krisis ekonomi yang sedang melanda bukan saja menjejas kestabilan ekonomi negara maju saja.
Kesannya juga terasa ke atas negara-negara membangun sehingga boleh mengakibatkan pembuangan pekerjaan termasuk masalah kewangan.

Apakah para cendiakiawan kita lebih rela melihat isu-isu sebegini hanya akan dirumuskan/dihuraikan oleh agensi pemerintah semata-mata dan badan bantu diri?
Tidakkah terasa semacam satu tanggungjawab yang murni untuk membantu rakyat mengukuhkan lagi ikatan sosial dinegara ini?

Sewajarnya para cendiakiawan usahlah 'lepas tangan' dari berusaha dengan gigih mencerna serta mencari huraian dalam bentuk sumbangan penulisan,pandangan agar tujuan ikhlas ini dapat memanfaatkan orang kita sekaligus memantapkan kedudukan masyarakat kita dalam melayari gelora krisis dewasa ini.

Tidaklah merugikan jika kita mengongsi kepakaran,kajian, rangkaian sumber dengan niat demi untuk kemaslahatan bersama.

Akhirkata, ayuh kita semarakkan pembangunan intelektual yang sihat agar masyarakat Melayu mampu terus meningkatan taraf kehidupan/ekonomi/pembangunan negara, bangsa dan agama sekaligus mewujudkan perpaduan, kesejahteraan serta kemakmuran dan bermanfaat bagi masyarakat kita.