Friday, July 11, 2008

Perlu serius bila dengar keluhan si miskin

Terdetik rasa bangga bila melihat krisis tebusan di Manila semalam.

Bukan kerana bangga kejayaan pihak berkuasa menyelamatkan para tebusan, tiada pertumpahan darah,
wang tebusan tiada diminta atau pengetua sebuah tajaka di Manila yang menahan 32 orang murid dan dua guru
sebagai tebusan selama 10 jam, menyerah diri kepada polis lewat semalam selepas membebaskan semua tebusan.

Akan tetapi, semangat seorang individu yang sanggup berkorban ( bukan untuk kepentingan diri sendiri ) tapi bagi
memastikan rayuan dan harapannya untuk masa depan murid-murid tajaka diambil dalam pertimbangan oleh pihak
berkuasa, mendapat sambutan dari masyarakat sekeliling.

Sayangnya, saluran yang diambil menyalahi undang-undang dan boleh dihadapkan ke mahkamah. Kemungkinan
juga, saluran-saluran lain tiada mendapat respons atau pihak-pihak tertentu bertindak bak melepaskan batuk ditangga
dalam melayani isu-isu seperti ini? Dengan ertikata yang lain, skim bantuan yang ada tidak diselaraskan dengan betul
dan rayuan golongan miskin tidak dilayan.

Episod dari krisis ini dikhuatiri akan dicontohi oleh individu-individu yang lain kerana terdesak dek rayuan bantuan
kerana kemiskinan tak kunjung tiba.

Apakah iktibar yang boleh diambil oleh kita dalam konteks kehidupan disini?

Tidak dinafikan, memang skim dan program bantuan yang disediakan oleh badan kebajikan, bantu-diri,
pihak swasta/pemerintah setakat ini amat memuaskan. Ini kerana setiap skim/bantuan yang diperkenalkan
sedaya-upaya mencakupi segala aspek keperluan yang diperlukan oleh golongan miskin. Namun penerima
kita juga perlu faham, setiap bantuan tidak semestinya menyelesaikan setiap masalah yang timbul secara menyeluruh.

Tapi apa yang penting, setiap keluhan dan rayuan golongan miskin perlu diambil serius atau mungkin kita boleh
bertindak secara proaktif dalam mengenalpasti, menyelongkar isu/masalah yang bakal timbul dan yang membelenggu
golongan miskin, lalu mencari huraiannya sebelum ianya menjadi kritikal dan mendesak.

Tambahan pula, ini bagi mengelakkan insiden-insiden yang tidak diingin berlaku yang boleh mengaibkan
sistem bantuan setempat dengan menunjukkan betapa tidak teratur/terurusnya pada sistem bantuan yang ada.

No comments: