Laporan mengenai kes-kes individu yang sudah menderita dan terlantar sakit dirumah selama berbulan-bulan sebelum akhirnya dibawa ke hospital mengundang satu pertanyaan dalam diri saya. Susah sangat ke untuk mendapat rawatan di hospital?
Apakah penyebab utama yang menghalang golongan seperti ini daripada mendapatkan rawatan di hospital-hospital setempat?
Adakah dek kos rawatan dan perubatan yang tinggi atau sebahagian kita masih dibelenggu sindrom 'takut' ke hospital kerana suntikan doktor sebagaimana fahaman orang tua dulu-dulu.
Mungkin juga ada merasakan layanan hospital tidak memuaskan namun tinjauan terbaru menunjukkan 75 peratus daripada pesakit menyatakan bahawa mereka menerima layanan yang baik di hospital yang telah disusun semula tahun lalu.
Mungkin ada lebih selesa untuk mendapatkan rawatan alternatif atau tradisional dengan harapan penyakit-penyakit seperti barah, tumor,kencing manis,angin ahmar,serangan sakit jantung,darah tinggi dan sebagainya boleh diubati.
Ironinya, sehingga kini cuma rawatan saintifik yang boleh dikatakan berjaya mengesan,merawat dan mengubati penyakit kronik dan berisiko tinggi.
Tidak kurang juga, masih ada segelintir pesakit setakat 'tawakkal' melulu tanpa sebarang usaha untuk mendapatkan rawatan biarpun tahu penyakit yang dihidapi boleh membawa maut jika tidak mendapat rawatan dengan segera. Lebih berisiko seseorang individu itu jika anggota keluarga yang lain sudahpun dikesan dengan penyakit-penyakit seperti ini.
Bayangkan jika setiap individu itu dikesan penyakitnya diperingkat awal, pastinya kos rawatan atau mungkin pembedahan yang dilakukan tidak akan setinggi kos yang perlu ditanggung pada peringkat kritikal. Lebih malang, jika pesakit tidak mampu membiayai kosnya lalu bergantung pula pada simpati orangramai untuk mendapatkan derma bagi merawat penyakit yang sudahpun di tahap kritikal.
Namun di Singapura, setiap pesakit yang sudah mencapai tahap kronik sekalipun, tidak akan diketepikan untuk mendapat rawatan sebagaimana jaminan pemerintah. Ini termasuk ujian kemampuan yang akan diperkenalkan di hospital setempat bagi memastikan setiap pesakit mampu untuk mendapat rawatan yang sesempurna mungkin. Dan jika gagal melunaskan bil-bil hospital pula, pastinya terdapat agensi-agensi yang bersedia membantu untuk mencari huraian agar pesakit tidak akan dibebani hutang bil perubatan sepanjang hayat. - ( BH, mukasurat 4, 16hb Sep 2008).
Namun, sikap kepedulian ke atas kesihatan diri sendiri juga merupakan satu tanggung-jawab bagi setiap individu.
Sayangnya, tidak ramai yang mengambil berat mahupun bertindak untuk melakukan pemeriksaan awal di hospital mahupun klinik setempat biarpun kempen-kempen kesedaran awam sering dianjurkan. Tambahan pula, kos untuk pemeriksaan awal sudah banyak disubsidi untuk memudahkan dan menggalakkan orangramai untuk menyahut seruan kempen tersebut.
Namun ada beranggapan, jasmani seseorang itu dilihat sebagai 'sihat' jika tidak sakit dan bila sakit barulah perlu berjumpa doktor. Sangkaan sebegini lebih berisiko kerana ada penyakit-penyakit yang tidak menunjukkan tanda-tanda awal kecuali bila sudah serius. Dan perlu diingat, pengesanan awal hanya boleh dilakukan di hospital supaya mudah mendapatkan rawatan awal.
Mungkin kempen-kempen pemeriksaan awal kesihatan termasuk memperkenalkan pelaburan insurans dan premium kesihatan boleh digerakkan melalui sekolah-sekolah dengan lebih agresif agar matlamat untuk memastikan setiap individu ( termasuk ibubapa murid atau pelajar itu sendiri) faham akan peri pentingnya kempen-kempen seperti ini dijalankan. Ianya tidak lain bagi meringankan risiko menghidap penyakit-penyakit yang kronik serta boleh mengurangkan dan menjimatkan kos rawatan/pembedahan jika dikesan diperingkat awal.
Monday, October 6, 2008
Amalan 'bigami' perlu dipandang serius.
Dewasa ini, bagi sang suami untuk bernikah lagi tanpa pengetahuan dan persetujuan pihak isteri, boleh dikatakan 'upacara'nya cukup mudah.
Jika dulu, sang suami perlu ke negara jiran untuk mencari 'kadi', kini bak peribahasa 'pucuk dicita, ulam mendatang'. Cakap mudahnya, kadi dari luar boleh datang ke sini untuk menjalankan akah-nikah walaupun sijil yang bakal dikeluarkan tidak diiktiraf institusi agama setempat.
Walaupun kes-kes sebegini agak terpencil dan terkawal, namun tidak mustahil ianya boleh merebak bagai api membaham rumput kering.
Mujurlah, isu poligami mendapat perhatian institusi agama dan pihak pemerintah sehingga garis-pandu yang disediakan seringkali membantutkan niat para sang suami untuk bernikah lagi melalui saluran yang dibenarkan.
Memang isu perhubungan dan perkahwinan sering diberi perhatian yang serius kerana ianya menjurus ke arah pembangunan sesebuah institusi keluarga yang berlandaskan nilai-nilai moral yang positif.
Berbeza di Barat, perkahwinan boleh juga merangkumi kaum sejenis seperti kisah bintang Amerika, Ellen DeGeneres dengan teman sejenisnya serta Encik Thomas Beatie (asal wanita) yang akhirnya melahirkan anak sulungnya -( BM 27 Julai 2008, Mk 5 - Suami lahirkan anak ).
Setakat ini, kita belum dengar kisah-kisah wanita setempat secara terbuka berani mengikuti jejak langkah seperti Ellen DeGeneres atau Encik Thomas Beatie.
Namun ianya tidak bermakna amalan bigami pula tidak berlaku. Baru-baru ini, kita dah dengar kisah seorang wanita yang berkahwin lain sedangkan beliau belum lagi diceraikan secara sah oleh suaminya. Mungkin ada lagi kisah-kisah sebegini tapi setakat ini ianya masih belum terbongkar.
Jadi persoalannya, jika sang suami secara senyap-senyap bernikah lagi melalui 'jalan belakang', tidak mustahil sang isteri juga boleh melakukan sedemikian.
Dengan ertikata yang lain, sang suami yang ingin bernikah lagi besar kemungkinan akan dapat pilihan hati ( wanita ) yang sebenarnya
masih terikat secara sah dengan suami masing-masing tanpa pengetahuan suami mahupun bakal suami.
Oleh yang demikian, sebelum fenomena ini berleluasa dan tidak terkawal, elok kiranya amalan 'bernikah secara rahsia' tanpa pengetahuan mana-mana pihak ( khususnya bagi suami yang ingin berpoligami ) perlu dipertimbangkan kerana kita tidak tahu duduk perkara dan asal-usul sebenar pasangan masing-masing melalui cara sebegini.
Dan lebih memburukkan lagi bilamana kisah-kisah sebegini terbongkar dan akhirnya merugikan semua pihak yang terlibat kerana saluran sebegini seringkali gagal mendapat simpati mahupun pertolongan mana-mana pihak sekalipun.
Jika disingkap rencana ( BM 27 Julai 2008 - Musnahnya mahligai Bahagia), difahamkan sikap 'curang' dikenalpasti sebagai punca utama perceraian.
Dan jika peratusan isteri yang menuntut cerai pada tahun 2007 meningkat sebanyak 66.2 peratus, apakah dihari muka, kes-kes bigami turut bakal mennyumbang dan merangkumi peratusan penceraian. Perkara sebegini tidak mustahil jika dihari muka, lebih ramai kaum Hawa lebih berpengetahuan mengenai hak-haknya sebagai seorang wanita, isteri sebagaimana dijelaskan oleh Muhd Hafiz Hassan - Hak wanita bukan pada 'terror'nya - BH, 18hb Ogos 2008.
Namun apa yang diharapkan, semoga masyarakat kita dijauhi dengan gejala-gejala sebegini yang seringkali tidak akan membawa sebarang manfaat pada mana-mana pihak malah dilarang oleh agama.
Diharapkan juga kes-kes sebegini tidak berleluasa dan jika berlaku sekalipun, tanggung-jawab masyarakat, badan agama dan institusi pemerintah perlu berganding bahu untuk menanganinya atau menghukum dengan penuh berhikmah dan tegas supaya ianya menjadi satu peringatan pada semua.
Jika dulu, sang suami perlu ke negara jiran untuk mencari 'kadi', kini bak peribahasa 'pucuk dicita, ulam mendatang'. Cakap mudahnya, kadi dari luar boleh datang ke sini untuk menjalankan akah-nikah walaupun sijil yang bakal dikeluarkan tidak diiktiraf institusi agama setempat.
Walaupun kes-kes sebegini agak terpencil dan terkawal, namun tidak mustahil ianya boleh merebak bagai api membaham rumput kering.
Mujurlah, isu poligami mendapat perhatian institusi agama dan pihak pemerintah sehingga garis-pandu yang disediakan seringkali membantutkan niat para sang suami untuk bernikah lagi melalui saluran yang dibenarkan.
Memang isu perhubungan dan perkahwinan sering diberi perhatian yang serius kerana ianya menjurus ke arah pembangunan sesebuah institusi keluarga yang berlandaskan nilai-nilai moral yang positif.
Berbeza di Barat, perkahwinan boleh juga merangkumi kaum sejenis seperti kisah bintang Amerika, Ellen DeGeneres dengan teman sejenisnya serta Encik Thomas Beatie (asal wanita) yang akhirnya melahirkan anak sulungnya -( BM 27 Julai 2008, Mk 5 - Suami lahirkan anak ).
Setakat ini, kita belum dengar kisah-kisah wanita setempat secara terbuka berani mengikuti jejak langkah seperti Ellen DeGeneres atau Encik Thomas Beatie.
Namun ianya tidak bermakna amalan bigami pula tidak berlaku. Baru-baru ini, kita dah dengar kisah seorang wanita yang berkahwin lain sedangkan beliau belum lagi diceraikan secara sah oleh suaminya. Mungkin ada lagi kisah-kisah sebegini tapi setakat ini ianya masih belum terbongkar.
Jadi persoalannya, jika sang suami secara senyap-senyap bernikah lagi melalui 'jalan belakang', tidak mustahil sang isteri juga boleh melakukan sedemikian.
Dengan ertikata yang lain, sang suami yang ingin bernikah lagi besar kemungkinan akan dapat pilihan hati ( wanita ) yang sebenarnya
masih terikat secara sah dengan suami masing-masing tanpa pengetahuan suami mahupun bakal suami.
Oleh yang demikian, sebelum fenomena ini berleluasa dan tidak terkawal, elok kiranya amalan 'bernikah secara rahsia' tanpa pengetahuan mana-mana pihak ( khususnya bagi suami yang ingin berpoligami ) perlu dipertimbangkan kerana kita tidak tahu duduk perkara dan asal-usul sebenar pasangan masing-masing melalui cara sebegini.
Dan lebih memburukkan lagi bilamana kisah-kisah sebegini terbongkar dan akhirnya merugikan semua pihak yang terlibat kerana saluran sebegini seringkali gagal mendapat simpati mahupun pertolongan mana-mana pihak sekalipun.
Jika disingkap rencana ( BM 27 Julai 2008 - Musnahnya mahligai Bahagia), difahamkan sikap 'curang' dikenalpasti sebagai punca utama perceraian.
Dan jika peratusan isteri yang menuntut cerai pada tahun 2007 meningkat sebanyak 66.2 peratus, apakah dihari muka, kes-kes bigami turut bakal mennyumbang dan merangkumi peratusan penceraian. Perkara sebegini tidak mustahil jika dihari muka, lebih ramai kaum Hawa lebih berpengetahuan mengenai hak-haknya sebagai seorang wanita, isteri sebagaimana dijelaskan oleh Muhd Hafiz Hassan - Hak wanita bukan pada 'terror'nya - BH, 18hb Ogos 2008.
Namun apa yang diharapkan, semoga masyarakat kita dijauhi dengan gejala-gejala sebegini yang seringkali tidak akan membawa sebarang manfaat pada mana-mana pihak malah dilarang oleh agama.
Diharapkan juga kes-kes sebegini tidak berleluasa dan jika berlaku sekalipun, tanggung-jawab masyarakat, badan agama dan institusi pemerintah perlu berganding bahu untuk menanganinya atau menghukum dengan penuh berhikmah dan tegas supaya ianya menjadi satu peringatan pada semua.
Perlu ada semangat 'Jauhari' dikalangan kita.
Usia penganugerahan yang berprestij seperti Anugerah Jauhari sudah memasuki tahun yang ke -10 pada Khamis 30hb July 2008 bertempat di hotel Shangri-la.
Cakap mudahnya, sudah 10 piala diserah ke atas tokoh-tokoh yang cemerlang dalam bidang-bidang seperti pendidikan,peniagaan, seni dan budaya, sukan, kerjaya profesional atau kerja sosial. Antara penerima awal ialah Dr. Mansoor dan terkini, Dato' Zain yang telah membuat banyak sumbangan sehingga
meninggalkan kesan mendalam ke atas masyarakat Melayu/Islam selain mempunyai keperibadian yang menyerlah.
Dan seperti mana-mana majlis penganugerahan, ucapan tahniah, tepukan gemuruh, sanjungan disampaikan oleh hadirin ke atas diri tokoh pemenang. Sebaliknya, bagi si penerima, penganugerahan ini sering dianggap sebagai membuka satu lembaran baru dalam diri dan bidang yang diceburi sekaligus mendorong untuk meningkatkan displin, komitmen dan prestasi pada hari muka.
Namun dalam kemeriahan majlis yang lalu, saya tersentuh memikirkan akan 'nyawa' Anugerah Jauhari ini dalam tahun-tahun mendatang.
Dengan ertikata yang lain, mampukah kita dengan mudah mengenalpasti calon-calon yang menepati ciri-ciri seorang tokoh yang layak menerima Anugerah Jauhari dihari muka atau kita bakal dibelenggu dek kekurangan calon-calon yang berkaliber?
Atau mungkin ada calon-calonnya tapi dikhuatiri individu seperti ini tidak mahu menerima Anugerah kerana enggan dianggap/dilihat sebagai satu ikon dan tanggung-jawab yang mewakili masyarakat Melayu.
Namun kerisauan ini dapat diredakan jika masyarakat Melayu sendiri memastikan agar kesinambungan penanugerahan seperti ini akan wujud selamanya.
Caranya?
Setiap individu perlu menanam tekad agar suatu hari nanti dirinya akan dicalonkan berlandaskan sikap kerja-keras, jujur ,komited,berdisplin dan berwawasan. Dan rasanya, tidak salah dan tidak usah malu mempunyai pendirian,matlamat dan kemahuan sebegini.
Sebagai contoh, apakah kita setakat berangan-angan diluar padang bola sudah cukup untuk memberi peluang dan ruang bagi kita menjadi pemain handalan di persada bolasepak nasional mahupun dunia suatu hari nanti? Tidakkah cita-cita dan impian itu perlu diselaputi dengan ilmu bermain bolasepak, latihan dan usaha ke arah meningkatkan prestasi kita dipadang bola?
Begitu juga halnya dengan sebarang penanugerahan yang berprestif yang diperkenalkan disini. Inti atau 'roh' anugerah itu pastinya terkandung nilai-nilai yang positif lagi membanggakan.
Sayangnya, sikap dan sifat positif seperti ini jarang termaktub, berputik atau berkembang dalam jiwa kebanyakkan orang kita dewasa ini. Kita lebih rela dan selesa melihat individu lain merebut peluang keemasan ini dan berjaya dengan pencapaian yang membanggakan. Kita setakat pengamat yang bersikap pasif yang merasakan tahun demi tahun akan ada individu-individu yang akan lahir untuk mencapai kecemerlangan.
Mungkin buat permulaan, ayuh kita semai dan bertekad untuk memupuk nilai-nilai yang positif ini ke atas jiwa anak-anak kita yang sedang membesar agar usaha ini akan membuahkan hasil di hari muka kelak.
Dan tidak mustahil dikatakan jika satu hari nanti 'orang Melayu' juga bakal dicalon untuk meraih Anugerah Nobel Sedunia tapi sayang, berapa ramailah dikalangan kita yang sudah terfikir dan berusaha untuk menjurus ke arah itu?
Sebaliknya, jika kita tidak meraih sebarang Anugerah berprestij sekalipun, sekurang-kurangnya kita telahpun berusaha dan berjaya menyemai nilai-nilai positif lagi murni dan membanggakan di dalam diri kita sebagaimana inti yang terkandung dalam penganugerahan berprestij itu sendiri.
Cakap mudahnya, sudah 10 piala diserah ke atas tokoh-tokoh yang cemerlang dalam bidang-bidang seperti pendidikan,peniagaan, seni dan budaya, sukan, kerjaya profesional atau kerja sosial. Antara penerima awal ialah Dr. Mansoor dan terkini, Dato' Zain yang telah membuat banyak sumbangan sehingga
meninggalkan kesan mendalam ke atas masyarakat Melayu/Islam selain mempunyai keperibadian yang menyerlah.
Dan seperti mana-mana majlis penganugerahan, ucapan tahniah, tepukan gemuruh, sanjungan disampaikan oleh hadirin ke atas diri tokoh pemenang. Sebaliknya, bagi si penerima, penganugerahan ini sering dianggap sebagai membuka satu lembaran baru dalam diri dan bidang yang diceburi sekaligus mendorong untuk meningkatkan displin, komitmen dan prestasi pada hari muka.
Namun dalam kemeriahan majlis yang lalu, saya tersentuh memikirkan akan 'nyawa' Anugerah Jauhari ini dalam tahun-tahun mendatang.
Dengan ertikata yang lain, mampukah kita dengan mudah mengenalpasti calon-calon yang menepati ciri-ciri seorang tokoh yang layak menerima Anugerah Jauhari dihari muka atau kita bakal dibelenggu dek kekurangan calon-calon yang berkaliber?
Atau mungkin ada calon-calonnya tapi dikhuatiri individu seperti ini tidak mahu menerima Anugerah kerana enggan dianggap/dilihat sebagai satu ikon dan tanggung-jawab yang mewakili masyarakat Melayu.
Namun kerisauan ini dapat diredakan jika masyarakat Melayu sendiri memastikan agar kesinambungan penanugerahan seperti ini akan wujud selamanya.
Caranya?
Setiap individu perlu menanam tekad agar suatu hari nanti dirinya akan dicalonkan berlandaskan sikap kerja-keras, jujur ,komited,berdisplin dan berwawasan. Dan rasanya, tidak salah dan tidak usah malu mempunyai pendirian,matlamat dan kemahuan sebegini.
Sebagai contoh, apakah kita setakat berangan-angan diluar padang bola sudah cukup untuk memberi peluang dan ruang bagi kita menjadi pemain handalan di persada bolasepak nasional mahupun dunia suatu hari nanti? Tidakkah cita-cita dan impian itu perlu diselaputi dengan ilmu bermain bolasepak, latihan dan usaha ke arah meningkatkan prestasi kita dipadang bola?
Begitu juga halnya dengan sebarang penanugerahan yang berprestif yang diperkenalkan disini. Inti atau 'roh' anugerah itu pastinya terkandung nilai-nilai yang positif lagi membanggakan.
Sayangnya, sikap dan sifat positif seperti ini jarang termaktub, berputik atau berkembang dalam jiwa kebanyakkan orang kita dewasa ini. Kita lebih rela dan selesa melihat individu lain merebut peluang keemasan ini dan berjaya dengan pencapaian yang membanggakan. Kita setakat pengamat yang bersikap pasif yang merasakan tahun demi tahun akan ada individu-individu yang akan lahir untuk mencapai kecemerlangan.
Mungkin buat permulaan, ayuh kita semai dan bertekad untuk memupuk nilai-nilai yang positif ini ke atas jiwa anak-anak kita yang sedang membesar agar usaha ini akan membuahkan hasil di hari muka kelak.
Dan tidak mustahil dikatakan jika satu hari nanti 'orang Melayu' juga bakal dicalon untuk meraih Anugerah Nobel Sedunia tapi sayang, berapa ramailah dikalangan kita yang sudah terfikir dan berusaha untuk menjurus ke arah itu?
Sebaliknya, jika kita tidak meraih sebarang Anugerah berprestij sekalipun, sekurang-kurangnya kita telahpun berusaha dan berjaya menyemai nilai-nilai positif lagi murni dan membanggakan di dalam diri kita sebagaimana inti yang terkandung dalam penganugerahan berprestij itu sendiri.
Friday, September 5, 2008
Melahirkan 'mentor' dikalangan kita.
Baru-baru ini terpapar kisah kejayaan dan kecemerlangan anak-anak Melayu kita khususnya dalam bidang pelajaran dengan berlatarbelakangkan kehidupan yang berbeza-beza. Daripada anak seorang ibu tunggal, pengawal keselamatan, pemandu teksi, guru pesara sehingga kepada anak seorang profesor, namun masing-masing mampu membuktikan kerja-keras, komitmen, dedikasi serta displin yang konsisten, merupakan resipi untuk berjaya walaupun adakalanya kemiskinan dan keperitan hidup terus membelenggu sepanjang masa.
Ditambah dengan pengorbanan dan sokongan keluarga, akhirnya bukan saja anak-anak Melayu kita meraih ijazah Kepujian kelas pertama seperti dalam bidang Psikologi dan sosiologi, malah ada yang meraih Anugerah Innergy sebagai mengiktiraf usaha kakitangan sekolah dalam memberi manfaat kepada pendidikan pelajar. Ini termasuk pingat emas yang diraih oleh 9 guru muda Melayu/Islam yang merupakan antara pelajar terbaik kursus Ijazah Sarjana Muda dan Diploma Pendidikan. Selain itu terdapat individu-individu yang menerima biasiswa Anugerah A* Star, biasiswa SembCorp dan biasiswa Yayasan Penyelidikan Kebangsaan ( NRF).
Kisah-kisah kejayaan anak Melayu ini mengingatkan kita bagaimana pada zaman 30-an dulu, sudah ada individu seperti Almarhum Profesor Dr. Ahmad Ibrahim - penerima Biasiswa Queen atau Dr. Sharom Amat yang merupakan antara anak Melayu awal di Singapura yang meraih kepujian kelas pertama.
Dan jika disingkap buku terbitan AMP ( Malays/Muslims In Singapore - Selected Readings in History 1819-1965), terkisah sudah sejarah, peranan, cabaran, perkembangan serta pergolakkan masyarakat Melayu/Islam dalam jangka-masa 150 tahun
Dengan ertikata yang lain, golongan cerdik-pandai ketika itu telah membantu dalam usaha membentuk sosio-budaya dan ekonomi orang Melayu kita.
Kini dengan bertambahnya cerdik-pandai dikalangan masyarakat kita, giliran golongan inilah diharapkan dapat memainkan peranan dan tanggung-jawab ke atas masyarakat kita.
Persoalannya, bagaimanakah sumbangan idea daripada cerdik-pandai kita yang boleh dimanfaat dan diraih oleh masyarakat Melayu setempat dalam konteks kehidupan hari ini yang berdepan dengan permasalahan serta cabaran hari muka? Atau sekurang-kurangnya, golongan ini dianggap sebagai 'mentor' pada masyarakat kita kerana kebolehan mereka dalam menganalisis serta mencari huraian dengan bersandarkan pada kebijaksaan yang ada.
Pertama, mungkin kekuatan daya fikir dan kemahiran menganalisis sesuatu perkara itu dalam bidang pelajaran mereka ,boleh dijadikan sandaran dalam memberi idea-idea baru lagi segar dalam usaha membantu badan serta institusi Melayu setempat mengorak langkah mengatasi setiap masalah atau melakar dan merancang perjalanan masyarakat kita dihari muka.
Kedua, mungkin institusi serta badan bantu diri setempat dapat mengenalpasti peluang, ruang atau tugasan yang lebih mencabar untuk diserahkan sepenuhnya pada individu yang berkebolehan dan memantau prestasinya agar kita kelak mendapat keputusan atau huraian yang memberangsangkan.
Ketiga, golongan cerdik-pandai ini juga perlu bersedia menyahut seruan badan-badan setempat dek kepakaran yang ada dalam diri mereka. Usahlah jual mahal bila kepakaran mereka diperlukan. Memang benar, tugasan membantu meningkatkan taraf dan imej masyarakat tidak selalunya meraih gaji lumayan.
Namun bakti yang dicurahkan demi untuk membela nasib bangsa akan dikenang selamanya.
Keempat, membukukan kisah hidup dan kejayaan golongan ini agar menjadi bahan rujukan, panduan,sandaran dan inspirasi bagi generasi hari muka.
Ayuh bersegeralah ke arah usaha sedemikian sebelum golongan cerdik-pandai ini samada berhijrah atau kita mengalami kerugian angkara kita gagal
untuk memanfaatkan sepenuhnya kehadiran, keupayaan,kebolehan dan kebijaksaan yang ada dalam diri golongan ini.
Ditambah dengan pengorbanan dan sokongan keluarga, akhirnya bukan saja anak-anak Melayu kita meraih ijazah Kepujian kelas pertama seperti dalam bidang Psikologi dan sosiologi, malah ada yang meraih Anugerah Innergy sebagai mengiktiraf usaha kakitangan sekolah dalam memberi manfaat kepada pendidikan pelajar. Ini termasuk pingat emas yang diraih oleh 9 guru muda Melayu/Islam yang merupakan antara pelajar terbaik kursus Ijazah Sarjana Muda dan Diploma Pendidikan. Selain itu terdapat individu-individu yang menerima biasiswa Anugerah A* Star, biasiswa SembCorp dan biasiswa Yayasan Penyelidikan Kebangsaan ( NRF).
Kisah-kisah kejayaan anak Melayu ini mengingatkan kita bagaimana pada zaman 30-an dulu, sudah ada individu seperti Almarhum Profesor Dr. Ahmad Ibrahim - penerima Biasiswa Queen atau Dr. Sharom Amat yang merupakan antara anak Melayu awal di Singapura yang meraih kepujian kelas pertama.
Dan jika disingkap buku terbitan AMP ( Malays/Muslims In Singapore - Selected Readings in History 1819-1965), terkisah sudah sejarah, peranan, cabaran, perkembangan serta pergolakkan masyarakat Melayu/Islam dalam jangka-masa 150 tahun
Dengan ertikata yang lain, golongan cerdik-pandai ketika itu telah membantu dalam usaha membentuk sosio-budaya dan ekonomi orang Melayu kita.
Kini dengan bertambahnya cerdik-pandai dikalangan masyarakat kita, giliran golongan inilah diharapkan dapat memainkan peranan dan tanggung-jawab ke atas masyarakat kita.
Persoalannya, bagaimanakah sumbangan idea daripada cerdik-pandai kita yang boleh dimanfaat dan diraih oleh masyarakat Melayu setempat dalam konteks kehidupan hari ini yang berdepan dengan permasalahan serta cabaran hari muka? Atau sekurang-kurangnya, golongan ini dianggap sebagai 'mentor' pada masyarakat kita kerana kebolehan mereka dalam menganalisis serta mencari huraian dengan bersandarkan pada kebijaksaan yang ada.
Pertama, mungkin kekuatan daya fikir dan kemahiran menganalisis sesuatu perkara itu dalam bidang pelajaran mereka ,boleh dijadikan sandaran dalam memberi idea-idea baru lagi segar dalam usaha membantu badan serta institusi Melayu setempat mengorak langkah mengatasi setiap masalah atau melakar dan merancang perjalanan masyarakat kita dihari muka.
Kedua, mungkin institusi serta badan bantu diri setempat dapat mengenalpasti peluang, ruang atau tugasan yang lebih mencabar untuk diserahkan sepenuhnya pada individu yang berkebolehan dan memantau prestasinya agar kita kelak mendapat keputusan atau huraian yang memberangsangkan.
Ketiga, golongan cerdik-pandai ini juga perlu bersedia menyahut seruan badan-badan setempat dek kepakaran yang ada dalam diri mereka. Usahlah jual mahal bila kepakaran mereka diperlukan. Memang benar, tugasan membantu meningkatkan taraf dan imej masyarakat tidak selalunya meraih gaji lumayan.
Namun bakti yang dicurahkan demi untuk membela nasib bangsa akan dikenang selamanya.
Keempat, membukukan kisah hidup dan kejayaan golongan ini agar menjadi bahan rujukan, panduan,sandaran dan inspirasi bagi generasi hari muka.
Ayuh bersegeralah ke arah usaha sedemikian sebelum golongan cerdik-pandai ini samada berhijrah atau kita mengalami kerugian angkara kita gagal
untuk memanfaatkan sepenuhnya kehadiran, keupayaan,kebolehan dan kebijaksaan yang ada dalam diri golongan ini.
Isu organ: Derma atau jual?
Lagu tema hari kebangsaan beberapa tahun lalu yang membawa maksud antaranya " One people, one nation, one Singapore......ditambah 'one kidney' bagi tujuan gurauan dikalangan para pelajar. Namun para guru yang bertugas memberi reaksi yang negatif ke atas sendaan sebegitu. Sebaliknya, saya beranggapan ianya berkemungkinan menjadi kenyataan dikalangan warga setempat bilamana isu penjualan organ tubuh dan sama ada Kementerian Kesihatan ( MOH) akan membenarkannya pada masa depan, telahpun diutarakan di Parlimen baru-baru ini.
Ini termasuk meneliti idea menyediakan pampasan kewangan kepada penderma organ yang tiada kaitan keluarga dengan penerimanya sebagaimana terdapat permintaan beberapa badan amal dan agama yang mahu memberi sumbangan kepada penderma sebagai mengiktiraf pengorbanan mereka
Namun buat masa ini, HOTA mengharamkan penjualan organ manusia dan mereka yang terlibat boleh dihukum. Dan isu penjualan organ secara haram timbul dan menjadi keprihatinan masyarakat menyusuli penangkapan dua lelaki Indonesia disini kerana terlibat dalam penjualan ginjal mereka secara haram.
Kebimbangan itu turut dirasakan bagi masyarakat Melayu yang bakal menyaksikan 1 Ogos ini dimana Akta Pemindahan Organ Manusia ( HOTA) bakal berkuatkuasa, sekaligus membenarkan organ seperti ginjal, hati, jantung dan kornea diambil selepas meninggal dunia untuk didermakan kepada pesakit, kecuali individu itu tidak mengizinkan semasa hayatnya.
Memang ada segelintir dengan tegas menggesa agar penjualan organ diharamkan samasekali kerana dilihat sebagai tidak beretika, moral,risiko kesihatan, mengeksploit golongan miskin dan bertentangan dengan agama.
Benar. Organ manusia bukan barang dagangan dan jika berlaku, dikhuatiri sifat menderma akan luput samasekali. Menurut Profesor Alastair V. Campbell, pasaran yang berlandaskan harta akan menyarankan pedagang boleh memilih penerima organ mereka. Lantas ianya bercanggah dengan prinsip pemberian berdasarkan keperluan.
Namun saya berpendapat, keunikan warga Singapura lebih menitikberatkan aspek perbincangan terbuka melalui forum-seminar, maklum-balas warga setempat, pandangan para pemimpin agama, aspek undang-undang yang bakal digubal serta dibahas secara tuntas di Parlimen sebelum dikuatkuasakan.
Kita sewajarnya melihat isu penjualan organ kali ini sebagaimana suatu ketika dulu kita juga berdepan dengan isu orang Melayu\Islam disertakan di dalam (HOTA ), dimana kita dapat lihat tentangan hebat dari segelintir masyarakat kita. Namun hasil dari perbincangan dan menganalisis sesuatu isu itu dari pelbagai aspek dan akhirnya dapat menyakinkan sebilangan besar orang Islam menyertai (HOTA).
Tidakkah keyakinan itu timbul daripada sesi-sesi perbincangan, maklum-balas, mencari huraian,dapatan para pakar serta perbahasan yang menyeluruh di Parlimen?
Walaupun ada kawalan berkesan dan mencukupi untuk melarang penjualan organ termasuk tertubuhnya jawatankuasa etika hospital bagi memastikan ianya tidak disalahguna, namun langkah-langkah melarang penjualan organ secara haram belum pasti dapat dikekang sepenuhnya.
Ini kerana boleh saja pemindahan organ dilakukan atas dasar simpati ke atas pesakit tanpa meminta sebarang bayaran. Dan mungkin juga organ dijual demi untuk menampung kos sara hidup anggota keluarga yang cacat atau membiayai kos rawatan/pembedahan akibat penyakit kronik yang tinggi. Atau sekurang-kurangnya kita menyahut seruan anak-anak yang perlukan ribuan dolar untuk menyelamatkan nyawa dek penyakit serius umpamanya, tidakkah pendekatan 'jual organ' boleh dipertimbangkan?
Saya percaya, isunya bukan sama ada kita menderma atau menjualnya. Persoalannya, bagaimana untuk memastikan proses ( derma/jual) tidak disalahguna. Selain itu, jika penjualan organ disahkah, mungkinkah akan mengakibatkan jumlah organ yang diderma melalui ( HOTA) akan merosot dan apakah langkah pencegahannya. Ini memandangkan sesuatu yang 'diderma' amat berbeza dengan 'dijual' kerana adanya manfaat berbentuk kewangan.
Walauapapun alasan disebalik menderma mahupun menjual, yang penting dan genting, organ-organ yang diterima perlu 'sesuai' digunakan oleh si penerima agar dapat meringankan beban kos dialisis dan kemelaratan yang berpanjangan. Dengan ertikata yang lain, ianya perlu menggalakkan kesihatan penderma dan penerima.
Dalam pada itu, apakah pula pandangan Jawatankuasa Muis ke atas isu penjualan organ berbanding menderma organ yang telah diluluskan oleh Jawatankuasa Fatwa Muis sebagaimana yang telah termaktub dalam HOTA.
Ini termasuk meneliti idea menyediakan pampasan kewangan kepada penderma organ yang tiada kaitan keluarga dengan penerimanya sebagaimana terdapat permintaan beberapa badan amal dan agama yang mahu memberi sumbangan kepada penderma sebagai mengiktiraf pengorbanan mereka
Namun buat masa ini, HOTA mengharamkan penjualan organ manusia dan mereka yang terlibat boleh dihukum. Dan isu penjualan organ secara haram timbul dan menjadi keprihatinan masyarakat menyusuli penangkapan dua lelaki Indonesia disini kerana terlibat dalam penjualan ginjal mereka secara haram.
Kebimbangan itu turut dirasakan bagi masyarakat Melayu yang bakal menyaksikan 1 Ogos ini dimana Akta Pemindahan Organ Manusia ( HOTA) bakal berkuatkuasa, sekaligus membenarkan organ seperti ginjal, hati, jantung dan kornea diambil selepas meninggal dunia untuk didermakan kepada pesakit, kecuali individu itu tidak mengizinkan semasa hayatnya.
Memang ada segelintir dengan tegas menggesa agar penjualan organ diharamkan samasekali kerana dilihat sebagai tidak beretika, moral,risiko kesihatan, mengeksploit golongan miskin dan bertentangan dengan agama.
Benar. Organ manusia bukan barang dagangan dan jika berlaku, dikhuatiri sifat menderma akan luput samasekali. Menurut Profesor Alastair V. Campbell, pasaran yang berlandaskan harta akan menyarankan pedagang boleh memilih penerima organ mereka. Lantas ianya bercanggah dengan prinsip pemberian berdasarkan keperluan.
Namun saya berpendapat, keunikan warga Singapura lebih menitikberatkan aspek perbincangan terbuka melalui forum-seminar, maklum-balas warga setempat, pandangan para pemimpin agama, aspek undang-undang yang bakal digubal serta dibahas secara tuntas di Parlimen sebelum dikuatkuasakan.
Kita sewajarnya melihat isu penjualan organ kali ini sebagaimana suatu ketika dulu kita juga berdepan dengan isu orang Melayu\Islam disertakan di dalam (HOTA ), dimana kita dapat lihat tentangan hebat dari segelintir masyarakat kita. Namun hasil dari perbincangan dan menganalisis sesuatu isu itu dari pelbagai aspek dan akhirnya dapat menyakinkan sebilangan besar orang Islam menyertai (HOTA).
Tidakkah keyakinan itu timbul daripada sesi-sesi perbincangan, maklum-balas, mencari huraian,dapatan para pakar serta perbahasan yang menyeluruh di Parlimen?
Walaupun ada kawalan berkesan dan mencukupi untuk melarang penjualan organ termasuk tertubuhnya jawatankuasa etika hospital bagi memastikan ianya tidak disalahguna, namun langkah-langkah melarang penjualan organ secara haram belum pasti dapat dikekang sepenuhnya.
Ini kerana boleh saja pemindahan organ dilakukan atas dasar simpati ke atas pesakit tanpa meminta sebarang bayaran. Dan mungkin juga organ dijual demi untuk menampung kos sara hidup anggota keluarga yang cacat atau membiayai kos rawatan/pembedahan akibat penyakit kronik yang tinggi. Atau sekurang-kurangnya kita menyahut seruan anak-anak yang perlukan ribuan dolar untuk menyelamatkan nyawa dek penyakit serius umpamanya, tidakkah pendekatan 'jual organ' boleh dipertimbangkan?
Saya percaya, isunya bukan sama ada kita menderma atau menjualnya. Persoalannya, bagaimana untuk memastikan proses ( derma/jual) tidak disalahguna. Selain itu, jika penjualan organ disahkah, mungkinkah akan mengakibatkan jumlah organ yang diderma melalui ( HOTA) akan merosot dan apakah langkah pencegahannya. Ini memandangkan sesuatu yang 'diderma' amat berbeza dengan 'dijual' kerana adanya manfaat berbentuk kewangan.
Walauapapun alasan disebalik menderma mahupun menjual, yang penting dan genting, organ-organ yang diterima perlu 'sesuai' digunakan oleh si penerima agar dapat meringankan beban kos dialisis dan kemelaratan yang berpanjangan. Dengan ertikata yang lain, ianya perlu menggalakkan kesihatan penderma dan penerima.
Dalam pada itu, apakah pula pandangan Jawatankuasa Muis ke atas isu penjualan organ berbanding menderma organ yang telah diluluskan oleh Jawatankuasa Fatwa Muis sebagaimana yang telah termaktub dalam HOTA.
Ramai anak, murah rezeki?
Kita pastinya pernah dengar ungkapan 'ramai anak, murah rezeki , bilamana pasangan muda bersua golongan tua. Dan kata-kata hikmah ini sering dianggap 'benar' kerana gesaan ini disyorkan oleh warga tua yang berpengalaman membesarkan ramai anak dengan rezeki yang murah diwaktu zaman dulu.
Tidak dinafikan, ada yang menganggap anak adalah semata-mata rahmat dan rezeki Allah lalu sanggup menerima sebanyak mungkin.
Ada pula melihatnya bukan saja sebagai rahmat dan rezeki Allah malah perlu juga merencanakan hala-tuju yang berkesan ke atas anak-anak agar menjadi insan yang sesempurna mungkin dihari muka.
Namun menurut beberapa ahli agama yang dirujuk, ungkapan 'ramai anak' membawa maksud antaranya menambahkan umat dan fahaman kekata 'murah rezeki' perlu bersandarkan usaha gigih.
Sebagai contoh, dikatakan 90 peratus dari pintu rezeki terletak dalam bidang perniagaan sebagaimana digalak oleh agama. Akan tetapi, jika hanya bersikap 'bidan terjun' ke dalam bidang perniagaan tanpa ilmu perniagaan, perancangan kewangan, misi dan visi ke arah membangunkan sebuah perniagaan, kelak yang diraih hanyalah kerugian berbanding keuntungan yang diharapkan.
Begitu juga dengan ungkapan ramai anak, murah rezeki dimana setiap institusi keluarga itu perlu berbekalkan ilmu mendidik, mengasuh dan memantau perkembangan anak-anak hingga dewasa merupakan satu tanggung-jawab yang perlu dipikul dengan serius.
Dan menurut Dr. Elizabeth P. Pungello dari Universiti North Carolina, anak-anak yang dibesarkan dalam keluarga miskin dan persekitaran rumah yang kurang terurus menghadapi risiko meningkatnya tekanan diri sebaliknya jika diasuh di pusat-pusat jagaan yang berkualiti pada peringkat awal, kita dapat lihat perbezaan dalam diri anak-anak itu dari segala aspek.
Sayangnya, segelintir keluarga yang hanya berpandukan konsep 'ramai anak murah rezeki' , akhirnya terjerat dengan kos kehidupan yang tinggi disini untuk menyara setiap anggota keluarga sehingga ada keluarga atau anak-anak samada merempat, tercicir dalam bidang pelajaran atau terjerumus ke kancah musibah.
Tidak kurang juga yang mendapatkan simpati dari badan-badan kebajikan dan bantu diri disini bagi mengimbangi perbelanjaan hidup yang
semakin tinggi - ( BM, 29 JUN 2008) - Ruangan Spektra bertajuk : Bergelut untuk hidup.
Jelas, walaupun mempunyai ramai anak sekalipun dan dianggap murah rezeki, jika ketua atau institusi keluarga itu gagal memainkan peranan
dalam menjunjung amanah ( anak-anak) ,pastinya anak-anak itu yang akhirnya menjadi mangsa.
Dan jika anak-anak ini terbiar tanpa nilai-nilai positif yang seharusnya disemai dari keluarga itu sendiri, menurut pojok Pak Oteh baru-baru ini,oleh sebab kurang daya tahan pada jiwa, maka mudahlah anak-anak muda kita terpesong dan terjerumus pada anasir-anasir yang negatif.
Mujurlah, ada program-program yang memperkasa ibubapa dalam mempersiapkan diri dengan kemahiran merancang kewangan keluarga, memahami psikologi dan emosi anak-anak. Tujuannya tidak lain, inginkan ibubapa dapat membina keluarga yang kukuh serta membimbing anak-anak dengan lebih baik.
Namun baru-baru ini, sambutan ke atas seminar yang dianjurkan dibawah naungan Forum Pemimpin Masyarakat bertajuk ' Memperkasa Ibu Bapa' kurang menepati sararannya dimana dewan yang boleh memuatkan 200 peserta hanya diisi dengan 80 orang. Ini mungkin dilihat sebagai sikap sambil lewa oleh segelintir dari keluarga yang dikenalpasti memerlukan bantuan dan sokongan untuk menyara hidup.
Kita juga bersyukur ke atas usaha terbaru MUIS memperkenalkan sistem ZakatMaju yang sejumlah $1.4 juta dolar diperuntukkan bagi keperluan pembangunan anak-anak agar mampu keluar daripada lingkaran kemiskinan.
Jelas, pelbagai usaha telah dilakar dan dilaksanakan bagi memastikan keluaga-keluarga miskin dan bermasalah dapat keluar dari lingkaran musibah secepat mungkin atau sekurang-kurangnya dapat meringankan beban kewangan. Namun pastinya, kerjasama juga perlu dari pihak-pihak yang membutuhkannya.
Walauapapun, usaha membantu perlu diteruskan dan pada masa yang sama, setiap pasangan baru juga perlu jelas akan keupayaan ekonomi rumahtangga yang baru dibina demi memastikan kehadiran anak-anak membawa berkah bukan musibah.
Mungkin ungkapan ' ramai anak, anak terbela' lebih bermakna dan diharapkan membawa berkah sekaligus murah rezeki.
Tidak dinafikan, ada yang menganggap anak adalah semata-mata rahmat dan rezeki Allah lalu sanggup menerima sebanyak mungkin.
Ada pula melihatnya bukan saja sebagai rahmat dan rezeki Allah malah perlu juga merencanakan hala-tuju yang berkesan ke atas anak-anak agar menjadi insan yang sesempurna mungkin dihari muka.
Namun menurut beberapa ahli agama yang dirujuk, ungkapan 'ramai anak' membawa maksud antaranya menambahkan umat dan fahaman kekata 'murah rezeki' perlu bersandarkan usaha gigih.
Sebagai contoh, dikatakan 90 peratus dari pintu rezeki terletak dalam bidang perniagaan sebagaimana digalak oleh agama. Akan tetapi, jika hanya bersikap 'bidan terjun' ke dalam bidang perniagaan tanpa ilmu perniagaan, perancangan kewangan, misi dan visi ke arah membangunkan sebuah perniagaan, kelak yang diraih hanyalah kerugian berbanding keuntungan yang diharapkan.
Begitu juga dengan ungkapan ramai anak, murah rezeki dimana setiap institusi keluarga itu perlu berbekalkan ilmu mendidik, mengasuh dan memantau perkembangan anak-anak hingga dewasa merupakan satu tanggung-jawab yang perlu dipikul dengan serius.
Dan menurut Dr. Elizabeth P. Pungello dari Universiti North Carolina, anak-anak yang dibesarkan dalam keluarga miskin dan persekitaran rumah yang kurang terurus menghadapi risiko meningkatnya tekanan diri sebaliknya jika diasuh di pusat-pusat jagaan yang berkualiti pada peringkat awal, kita dapat lihat perbezaan dalam diri anak-anak itu dari segala aspek.
Sayangnya, segelintir keluarga yang hanya berpandukan konsep 'ramai anak murah rezeki' , akhirnya terjerat dengan kos kehidupan yang tinggi disini untuk menyara setiap anggota keluarga sehingga ada keluarga atau anak-anak samada merempat, tercicir dalam bidang pelajaran atau terjerumus ke kancah musibah.
Tidak kurang juga yang mendapatkan simpati dari badan-badan kebajikan dan bantu diri disini bagi mengimbangi perbelanjaan hidup yang
semakin tinggi - ( BM, 29 JUN 2008) - Ruangan Spektra bertajuk : Bergelut untuk hidup.
Jelas, walaupun mempunyai ramai anak sekalipun dan dianggap murah rezeki, jika ketua atau institusi keluarga itu gagal memainkan peranan
dalam menjunjung amanah ( anak-anak) ,pastinya anak-anak itu yang akhirnya menjadi mangsa.
Dan jika anak-anak ini terbiar tanpa nilai-nilai positif yang seharusnya disemai dari keluarga itu sendiri, menurut pojok Pak Oteh baru-baru ini,oleh sebab kurang daya tahan pada jiwa, maka mudahlah anak-anak muda kita terpesong dan terjerumus pada anasir-anasir yang negatif.
Mujurlah, ada program-program yang memperkasa ibubapa dalam mempersiapkan diri dengan kemahiran merancang kewangan keluarga, memahami psikologi dan emosi anak-anak. Tujuannya tidak lain, inginkan ibubapa dapat membina keluarga yang kukuh serta membimbing anak-anak dengan lebih baik.
Namun baru-baru ini, sambutan ke atas seminar yang dianjurkan dibawah naungan Forum Pemimpin Masyarakat bertajuk ' Memperkasa Ibu Bapa' kurang menepati sararannya dimana dewan yang boleh memuatkan 200 peserta hanya diisi dengan 80 orang. Ini mungkin dilihat sebagai sikap sambil lewa oleh segelintir dari keluarga yang dikenalpasti memerlukan bantuan dan sokongan untuk menyara hidup.
Kita juga bersyukur ke atas usaha terbaru MUIS memperkenalkan sistem ZakatMaju yang sejumlah $1.4 juta dolar diperuntukkan bagi keperluan pembangunan anak-anak agar mampu keluar daripada lingkaran kemiskinan.
Jelas, pelbagai usaha telah dilakar dan dilaksanakan bagi memastikan keluaga-keluarga miskin dan bermasalah dapat keluar dari lingkaran musibah secepat mungkin atau sekurang-kurangnya dapat meringankan beban kewangan. Namun pastinya, kerjasama juga perlu dari pihak-pihak yang membutuhkannya.
Walauapapun, usaha membantu perlu diteruskan dan pada masa yang sama, setiap pasangan baru juga perlu jelas akan keupayaan ekonomi rumahtangga yang baru dibina demi memastikan kehadiran anak-anak membawa berkah bukan musibah.
Mungkin ungkapan ' ramai anak, anak terbela' lebih bermakna dan diharapkan membawa berkah sekaligus murah rezeki.
Saturday, August 9, 2008
Pemusik jalanan bukan pengemis?
Setiap hari, kita sering melihat pemusik jalanan ( buskers) samada di laluan pejalan kaki stesen MRT, pusat membeli-belah atau jabanah yang menghubungkan dua pusat riadah.
Rata-rata usia golongan ini dalam lingkungan awal 40-an hingga ke lewat 60-an tahun dan sebahagiannya merupakan golongan cacat anggota atau berpenyakit. Dengan berbekalkan alat-alat musik, mereka cuba menghiburkan sambil berharap habuan dari para pejalan kaki yang sudi menghulurkan duit.
Sejak dibenarkan oleh National Arts Council ( NAC ) pada tahun 1997, seramai 141 orang telah berdaftar pada tahun lalu berbanding 84 orang saja pada tahun 2001. Dan menurut ( The New Paper ) bertarikh 11hb. Feb 2007, peserta rancangan hiburan Project Superstar, Kelvin Tan yang telah menempa nama dewasa ini, pernah menjadi pemusik jalanan selama hampir tujuh tahun sebelum ini.
Oleh itu, apakah peranan kita dalam usaha membantu golongan pemusik jalanan ini berjaya dihari muka?
Baru-baru sempat saya bersembang dengan salah seorang pemusik jalanan dalam lingkungan usia awal 40-an tahun.
Menurut beliau, selagi kotak derma ada disisi, biar hebat sekalipun persembahan kita, akhirnya tetap dilihat sebagai pengemis. Ini kerana, ada yang menghulurkan duit tanpa berhenti sejenak melihat atau mendengar persembahan mereka. Yang mengharukan, kotak derma bagi golongan cacat penglihatan dijadikan kotak sampah oleh individu yang tidak bertanggung-jawab dengan mengisi kad-kad tunai kosong, tisu dan sebagainya.
Dari itu, untuk membuka mata rakyat amnya tentang kebolehan para musik jalanan, saya sarankan agar para pemusik yang ingin keluar dari setakat menjadi pemusik jalanan adalah dengan mempromosi khidmat mereka dan elakkan dari meletak tabung derma disisi.
Dengan ertikata yang lain, khidmat-khidmat golongan pemusik jalanan ini boleh digunakan oleh persatuan amal, temasya keluarga, pesta keramaian budaya atau mewujudkan peraduan/pertandingan yang membolehkan golongan ini keluar dari setakat menjadi 'buskers' sepanjang hayat.
Pada masa yang sama, gesaan ini pun bergantung pada setiap individu itu juga. Ada yang merasakan kegiatan sebagai 'buskers' adalah kerana minat dan bukan untuk meraih simpati orangramai dengan menghulurkan derma. Tapi berapa ramai 'buskers' yang berbuat demikian selain mengharapkan bantuan simpati orangramai?
Namun sekiranya ada peluang dan ruang untuk meningkatkan lagi imej 'buskers' setempat, ada baiknya merebut peluang tersebut. Tapi persoalannya, sudahkah ada pihak yang meminat mengorak langkah begini dan berapa ramaikah 'buskers' yang telah mempromosi khidmat mereka dewasa ini?
Rata-rata usia golongan ini dalam lingkungan awal 40-an hingga ke lewat 60-an tahun dan sebahagiannya merupakan golongan cacat anggota atau berpenyakit. Dengan berbekalkan alat-alat musik, mereka cuba menghiburkan sambil berharap habuan dari para pejalan kaki yang sudi menghulurkan duit.
Sejak dibenarkan oleh National Arts Council ( NAC ) pada tahun 1997, seramai 141 orang telah berdaftar pada tahun lalu berbanding 84 orang saja pada tahun 2001. Dan menurut ( The New Paper ) bertarikh 11hb. Feb 2007, peserta rancangan hiburan Project Superstar, Kelvin Tan yang telah menempa nama dewasa ini, pernah menjadi pemusik jalanan selama hampir tujuh tahun sebelum ini.
Oleh itu, apakah peranan kita dalam usaha membantu golongan pemusik jalanan ini berjaya dihari muka?
Baru-baru sempat saya bersembang dengan salah seorang pemusik jalanan dalam lingkungan usia awal 40-an tahun.
Menurut beliau, selagi kotak derma ada disisi, biar hebat sekalipun persembahan kita, akhirnya tetap dilihat sebagai pengemis. Ini kerana, ada yang menghulurkan duit tanpa berhenti sejenak melihat atau mendengar persembahan mereka. Yang mengharukan, kotak derma bagi golongan cacat penglihatan dijadikan kotak sampah oleh individu yang tidak bertanggung-jawab dengan mengisi kad-kad tunai kosong, tisu dan sebagainya.
Dari itu, untuk membuka mata rakyat amnya tentang kebolehan para musik jalanan, saya sarankan agar para pemusik yang ingin keluar dari setakat menjadi pemusik jalanan adalah dengan mempromosi khidmat mereka dan elakkan dari meletak tabung derma disisi.
Dengan ertikata yang lain, khidmat-khidmat golongan pemusik jalanan ini boleh digunakan oleh persatuan amal, temasya keluarga, pesta keramaian budaya atau mewujudkan peraduan/pertandingan yang membolehkan golongan ini keluar dari setakat menjadi 'buskers' sepanjang hayat.
Pada masa yang sama, gesaan ini pun bergantung pada setiap individu itu juga. Ada yang merasakan kegiatan sebagai 'buskers' adalah kerana minat dan bukan untuk meraih simpati orangramai dengan menghulurkan derma. Tapi berapa ramai 'buskers' yang berbuat demikian selain mengharapkan bantuan simpati orangramai?
Namun sekiranya ada peluang dan ruang untuk meningkatkan lagi imej 'buskers' setempat, ada baiknya merebut peluang tersebut. Tapi persoalannya, sudahkah ada pihak yang meminat mengorak langkah begini dan berapa ramaikah 'buskers' yang telah mempromosi khidmat mereka dewasa ini?
Subscribe to:
Posts (Atom)