Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, saya amati antara wadah yang paling berkesan untuk 'berdakwah' selain ruang sembang siber , merupakan ruangan 'Forum' yang disediakan oleh BH pada setiap Rabu dan Sabtu. Ini kerana selain jumlah pembaca BH yang sudah menjangkau angka puluhan ribu, ruangan Forum juga dilihat sebagai 'suara hati ' terkini akan perihal keprihatinan masyarakat Melayu kita. Antaranya termasuk isu-isu dari sudut pendidikan,pekerjaan,kemasyarakatan, kesihatan dan perkembangan sosio-ekonomi negara.
Sayangnya, kepekaan serta peranan untuk memimpin arah tuju masyarakat kita dan mencari huraian terhadap isu-isu yang masih membelenggu amat kurang direbut oleh masyarakat kita khususnya golongan cendiakiawan seperti asatizah, guru, karyawan, akedemik serta pakar dalam bidang masing-masing. Malah agak jelas juga dari aspek kekurangan rencana mahupun makalah ilmiah yang mudah dirumuskan oleh warga jelata demi untuk keluar dari lingkaran musibah yang dihadapi.
Kita perlu sedar bahawasanya kita hidup dalam satu rumpun dimana kegenjotan yang berlaku ke atas sebahagian masyarakat kita pastinya akan terasa juga kesannya ke atas pihak yang satu lagi. Sebagai contoh, krisis ekonomi yang sedang melanda bukan saja menjejas kestabilan ekonomi negara maju saja.
Kesannya juga terasa ke atas negara-negara membangun sehingga boleh mengakibatkan pembuangan pekerjaan termasuk masalah kewangan.
Apakah para cendiakiawan kita lebih rela melihat isu-isu sebegini hanya akan dirumuskan/dihuraikan oleh agensi pemerintah semata-mata dan badan bantu diri?
Tidakkah terasa semacam satu tanggungjawab yang murni untuk membantu rakyat mengukuhkan lagi ikatan sosial dinegara ini?
Sewajarnya para cendiakiawan usahlah 'lepas tangan' dari berusaha dengan gigih mencerna serta mencari huraian dalam bentuk sumbangan penulisan,pandangan agar tujuan ikhlas ini dapat memanfaatkan orang kita sekaligus memantapkan kedudukan masyarakat kita dalam melayari gelora krisis dewasa ini.
Tidaklah merugikan jika kita mengongsi kepakaran,kajian, rangkaian sumber dengan niat demi untuk kemaslahatan bersama.
Akhirkata, ayuh kita semarakkan pembangunan intelektual yang sihat agar masyarakat Melayu mampu terus meningkatan taraf kehidupan/ekonomi/pembangunan negara, bangsa dan agama sekaligus mewujudkan perpaduan, kesejahteraan serta kemakmuran dan bermanfaat bagi masyarakat kita.
Monday, November 3, 2008
Perlukah label ' anak syarikat milik Melayu' ?
Berbanding beberapa dekad yang lalu, peniaga kita kini sudah berjaya memiliki perniagaan atau syarikatnya sendiri. Umpamanya, kini sudah ada pemilikan syarikat ubah-elok, penjualan kereta, kedai emas, pakaian sehingga khidmat katering yang dimiliki seratus peratus kepunyaan orang Melayu. Sebagai pengguna, kita pastinya berbangga dengan perkembangan ini kerana sekurang-kurangnya peniaga Melayu kita ada tukikan dalam perkembangan ekonomi negara. Dan sebagai pemilik syarikat atau perniagaan Melayu, pastinya sokongan kuat dari masyarakat Melayu/Islam diharapkan agar peniaga kita dapat berkembang maju.
Mungkin atas dasar inilah, kita sering lihat sesebuah syarikat milik Melayu adakalanya meletakkan label ' anak syarikat Melayu' atau ' syarikat Melayu\Islam' samada
dalam majlis perasmian syarikat, risalah atau promosi perkhidmatan yang disediakan. Memang tidak dinafikan, ini bertujuan memastikan orangramai khususnya masyarakat Melayu tahu akan kewujudannya serta khidmat yang disediakan selain sokongan yang diperlukan dari bangsa sendiri.
Pada masa yang sama, nilai-nilai seorang peniaga Melayu juga berkait rapat dengan tuntutan agama supaya bersikap jujur,amanah serta bertanggung-jawab atas segala khidmat yang diberi ketika berniaga. Maka tidak hairanlah, jika orang kita sendiri lebih yakin untuk menggunakan khidmat yang disediakan oleh peniaga kita.
Namun pada masa yang sama, penggunaan label ' anak syarikat Melayu' atau ' syarikat Melayu\Islam' juga boleh membawa risiko jika terdapat segelintir peniaga kita yang kurang bertanggung-jawab dalam urusan perniagaan sehingga menjejas keyakinan pengguna. Peniaga sebegini boleh diibarat seperti mengambil kesempatan terhadap keyakinan dan sokongan yang telah diberikan selama ini oleh anggota masyarakat Melayu sendiri.
Contohnya, kes bertajuk ' $20,000 sudah dilunas.....kontraktor pula lesap' - BH,Selasa 23 September 2008 boleh memberi gambaran negatif ke atas peniaga-peniaga Melayu\Islam kita yang lain. Bak setitik nila, rosak susu sebelanga boleh berlaku kerana peniaga kita merupakan golongan minoriti.
Mungkin ada peniaga Melayu yang enggan menggunakan label seperti ' anak syarikat Melayu' atau ' syarikat Melayu\Islam' kerana khuatir akan kes-kes peniaga Melayu yang tidak beretika ketika menjalankan sesuatu perniagaan itu menjejas perniagaan orang Melayu yang lain.
Tidak kurang juga ada berpendapat, tanpa menggunakan sebarang label sekalipun, jika khidmat atau produk itu bermutu tinggi, pastinya ramai akan melangganinya.
Mungkin dihari muka kelak, selain hanya mempromosi sesuatu produk/syarikat milik kita, ada baiknya kita juga berusaha memperbaiki mutu khidmat serta layanan kita ke atas para pelanggan agar keyakinan/sokongan itu berkekalan hendaknya. Dengan usaha sedemikian, akan lahir beberapa jenama/produk milik syarikat atau perniagaan Melayu yang bukan saja dilanggani orang kita malah disegani oleh bangsa lain. Saat itulah, boleh kita berbangga dengan label ' anak syarikat Melayu' atau ' syarikat Melayu\Islam' .
Mungkin atas dasar inilah, kita sering lihat sesebuah syarikat milik Melayu adakalanya meletakkan label ' anak syarikat Melayu' atau ' syarikat Melayu\Islam' samada
dalam majlis perasmian syarikat, risalah atau promosi perkhidmatan yang disediakan. Memang tidak dinafikan, ini bertujuan memastikan orangramai khususnya masyarakat Melayu tahu akan kewujudannya serta khidmat yang disediakan selain sokongan yang diperlukan dari bangsa sendiri.
Pada masa yang sama, nilai-nilai seorang peniaga Melayu juga berkait rapat dengan tuntutan agama supaya bersikap jujur,amanah serta bertanggung-jawab atas segala khidmat yang diberi ketika berniaga. Maka tidak hairanlah, jika orang kita sendiri lebih yakin untuk menggunakan khidmat yang disediakan oleh peniaga kita.
Namun pada masa yang sama, penggunaan label ' anak syarikat Melayu' atau ' syarikat Melayu\Islam' juga boleh membawa risiko jika terdapat segelintir peniaga kita yang kurang bertanggung-jawab dalam urusan perniagaan sehingga menjejas keyakinan pengguna. Peniaga sebegini boleh diibarat seperti mengambil kesempatan terhadap keyakinan dan sokongan yang telah diberikan selama ini oleh anggota masyarakat Melayu sendiri.
Contohnya, kes bertajuk ' $20,000 sudah dilunas.....kontraktor pula lesap' - BH,Selasa 23 September 2008 boleh memberi gambaran negatif ke atas peniaga-peniaga Melayu\Islam kita yang lain. Bak setitik nila, rosak susu sebelanga boleh berlaku kerana peniaga kita merupakan golongan minoriti.
Mungkin ada peniaga Melayu yang enggan menggunakan label seperti ' anak syarikat Melayu' atau ' syarikat Melayu\Islam' kerana khuatir akan kes-kes peniaga Melayu yang tidak beretika ketika menjalankan sesuatu perniagaan itu menjejas perniagaan orang Melayu yang lain.
Tidak kurang juga ada berpendapat, tanpa menggunakan sebarang label sekalipun, jika khidmat atau produk itu bermutu tinggi, pastinya ramai akan melangganinya.
Mungkin dihari muka kelak, selain hanya mempromosi sesuatu produk/syarikat milik kita, ada baiknya kita juga berusaha memperbaiki mutu khidmat serta layanan kita ke atas para pelanggan agar keyakinan/sokongan itu berkekalan hendaknya. Dengan usaha sedemikian, akan lahir beberapa jenama/produk milik syarikat atau perniagaan Melayu yang bukan saja dilanggani orang kita malah disegani oleh bangsa lain. Saat itulah, boleh kita berbangga dengan label ' anak syarikat Melayu' atau ' syarikat Melayu\Islam' .
Maksud sebenar ' peluang kedua' ke atas bekas banduan?
Sempena persidangan Reben Kuning ( YRC ) keempat di Singapore Expo baru-baru ini, rakyat digesa memberi 'peluang kedua' dan sokongan padu ke atas bekas banduan agar golongan ini dapat diterima kembali ke pangkuan masyarakat dan keluarga. Ini termasuk seruan untuk terus membantu keluarga banduan memandangkan secara tidak langsung, keluarga banduan turut terperangkap dalam 'penjara psikologi ' apabila anggota tersayang dipenjara.
Maka tidak hairanlah jika Rangkaian Gerakan Masyarakat bagi Pemulihan Bekas Pesalah ( Care Network) akan melanjutkan khidmat kaunseling dan pengurusan bagi membantu anggota keluarga banduan yang menghadapi isu-isu serius.
Jika dilihat secara amnya, seolah-olah terletak satu peranan penting pihak yang menyediakan jagaan susulan bagi bekas banduan, termasuk majikan dan agensi kemasyarakatan, selain sokongan keluarga itu sendiri dalam usaha membimbing bekas banduan pulang ke pangkal jalan.
Inilah langkah dan slogan kempen Reben Kuning selama ini bagi memberi isyarat jelas bahawa ada 'peluang kedua' bagi bekas banduan bukan mendiskriminasi golongan ini.
Memang tidak dinafikan seseorang bekas banduan menghadapi pelbagai cabaran rumit selepas dibebaskan seperti mengembalikan keyakinan keluarga, majikan dan masyarakat. Namun syogia diingatkan, tepuk sebelah tangan tak akan berbunyi.
Maka itu kedua-dua pihak ( masyarakat mahpun bekas banduan) perlu bekerjasama dan yang penting dan utama, bekas banduan terlebih dahulu seharusnya menanam niat untuk terus berusaha agar dapat keluar dari lingkaran musibah ini.
Namun timbul persoalan, apakah 'peluang kedua' itu ditujukan pada bekas banduan yang dibebaskan dari penjara buat kali pertama atau ianya merangkumi bekas banduan bentan?
Ini kerana selalunya dari fahaman orangramai, 'peluang kedua' merupakan peluang yang diberi sekali saja pada pesalah pertama. Dan jika perlu diberi peluang berkali-kali khususnya bagi pesalah bentan, maka sewajarnya pendekatan pemulihan seperti program dan kaunseling seharus berbeza agar ianya membuahkan hasil yang berkekalan.
Ini memandangkan aspek pemulihan juga melibatkan kos yang tinggi,sumber tenaga serta program yang bermutu dan pelbagai bagi menyasarkan usaha ke arah mengembalikan para bekas banduan ( pesalah pertama mahupun pesalah bentan ) ke pangkuan masyarakat dan keluarga. Oleh itu, pihak yang terlibat perlu memastikan bahawa ianya mempunyai pendekatan yang berbeza bagi menangani bekas banduan kali pertama mahupun bentan.
Sebagai contoh, pesalah kali pertama jarang disatukan didalam penjara dengan banduan bentan bagi menggelakkan interaksi atau pengaruh yang negatif ke atas diri masing-masing. Begitu juga hendaknya pendekatan yang perlu diambil jika mampu, bila bekas banduan dibebaskan kelak.
Akhirkata, diharapkan segala usaha yang telah dijalankan oleh pelbagai pihak secara tidak langsung dapat menyedarkan bekas banduan betapa masyarakat bersedia menerima golongan ini kembali selagi golongan ini 'bersedia' untuk diterima kembali.
Maka tidak hairanlah jika Rangkaian Gerakan Masyarakat bagi Pemulihan Bekas Pesalah ( Care Network) akan melanjutkan khidmat kaunseling dan pengurusan bagi membantu anggota keluarga banduan yang menghadapi isu-isu serius.
Jika dilihat secara amnya, seolah-olah terletak satu peranan penting pihak yang menyediakan jagaan susulan bagi bekas banduan, termasuk majikan dan agensi kemasyarakatan, selain sokongan keluarga itu sendiri dalam usaha membimbing bekas banduan pulang ke pangkal jalan.
Inilah langkah dan slogan kempen Reben Kuning selama ini bagi memberi isyarat jelas bahawa ada 'peluang kedua' bagi bekas banduan bukan mendiskriminasi golongan ini.
Memang tidak dinafikan seseorang bekas banduan menghadapi pelbagai cabaran rumit selepas dibebaskan seperti mengembalikan keyakinan keluarga, majikan dan masyarakat. Namun syogia diingatkan, tepuk sebelah tangan tak akan berbunyi.
Maka itu kedua-dua pihak ( masyarakat mahpun bekas banduan) perlu bekerjasama dan yang penting dan utama, bekas banduan terlebih dahulu seharusnya menanam niat untuk terus berusaha agar dapat keluar dari lingkaran musibah ini.
Namun timbul persoalan, apakah 'peluang kedua' itu ditujukan pada bekas banduan yang dibebaskan dari penjara buat kali pertama atau ianya merangkumi bekas banduan bentan?
Ini kerana selalunya dari fahaman orangramai, 'peluang kedua' merupakan peluang yang diberi sekali saja pada pesalah pertama. Dan jika perlu diberi peluang berkali-kali khususnya bagi pesalah bentan, maka sewajarnya pendekatan pemulihan seperti program dan kaunseling seharus berbeza agar ianya membuahkan hasil yang berkekalan.
Ini memandangkan aspek pemulihan juga melibatkan kos yang tinggi,sumber tenaga serta program yang bermutu dan pelbagai bagi menyasarkan usaha ke arah mengembalikan para bekas banduan ( pesalah pertama mahupun pesalah bentan ) ke pangkuan masyarakat dan keluarga. Oleh itu, pihak yang terlibat perlu memastikan bahawa ianya mempunyai pendekatan yang berbeza bagi menangani bekas banduan kali pertama mahupun bentan.
Sebagai contoh, pesalah kali pertama jarang disatukan didalam penjara dengan banduan bentan bagi menggelakkan interaksi atau pengaruh yang negatif ke atas diri masing-masing. Begitu juga hendaknya pendekatan yang perlu diambil jika mampu, bila bekas banduan dibebaskan kelak.
Akhirkata, diharapkan segala usaha yang telah dijalankan oleh pelbagai pihak secara tidak langsung dapat menyedarkan bekas banduan betapa masyarakat bersedia menerima golongan ini kembali selagi golongan ini 'bersedia' untuk diterima kembali.
Monday, October 6, 2008
Usah dah terlantar sakit, baru dapatkan rawatan
Laporan mengenai kes-kes individu yang sudah menderita dan terlantar sakit dirumah selama berbulan-bulan sebelum akhirnya dibawa ke hospital mengundang satu pertanyaan dalam diri saya. Susah sangat ke untuk mendapat rawatan di hospital?
Apakah penyebab utama yang menghalang golongan seperti ini daripada mendapatkan rawatan di hospital-hospital setempat?
Adakah dek kos rawatan dan perubatan yang tinggi atau sebahagian kita masih dibelenggu sindrom 'takut' ke hospital kerana suntikan doktor sebagaimana fahaman orang tua dulu-dulu.
Mungkin juga ada merasakan layanan hospital tidak memuaskan namun tinjauan terbaru menunjukkan 75 peratus daripada pesakit menyatakan bahawa mereka menerima layanan yang baik di hospital yang telah disusun semula tahun lalu.
Mungkin ada lebih selesa untuk mendapatkan rawatan alternatif atau tradisional dengan harapan penyakit-penyakit seperti barah, tumor,kencing manis,angin ahmar,serangan sakit jantung,darah tinggi dan sebagainya boleh diubati.
Ironinya, sehingga kini cuma rawatan saintifik yang boleh dikatakan berjaya mengesan,merawat dan mengubati penyakit kronik dan berisiko tinggi.
Tidak kurang juga, masih ada segelintir pesakit setakat 'tawakkal' melulu tanpa sebarang usaha untuk mendapatkan rawatan biarpun tahu penyakit yang dihidapi boleh membawa maut jika tidak mendapat rawatan dengan segera. Lebih berisiko seseorang individu itu jika anggota keluarga yang lain sudahpun dikesan dengan penyakit-penyakit seperti ini.
Bayangkan jika setiap individu itu dikesan penyakitnya diperingkat awal, pastinya kos rawatan atau mungkin pembedahan yang dilakukan tidak akan setinggi kos yang perlu ditanggung pada peringkat kritikal. Lebih malang, jika pesakit tidak mampu membiayai kosnya lalu bergantung pula pada simpati orangramai untuk mendapatkan derma bagi merawat penyakit yang sudahpun di tahap kritikal.
Namun di Singapura, setiap pesakit yang sudah mencapai tahap kronik sekalipun, tidak akan diketepikan untuk mendapat rawatan sebagaimana jaminan pemerintah. Ini termasuk ujian kemampuan yang akan diperkenalkan di hospital setempat bagi memastikan setiap pesakit mampu untuk mendapat rawatan yang sesempurna mungkin. Dan jika gagal melunaskan bil-bil hospital pula, pastinya terdapat agensi-agensi yang bersedia membantu untuk mencari huraian agar pesakit tidak akan dibebani hutang bil perubatan sepanjang hayat. - ( BH, mukasurat 4, 16hb Sep 2008).
Namun, sikap kepedulian ke atas kesihatan diri sendiri juga merupakan satu tanggung-jawab bagi setiap individu.
Sayangnya, tidak ramai yang mengambil berat mahupun bertindak untuk melakukan pemeriksaan awal di hospital mahupun klinik setempat biarpun kempen-kempen kesedaran awam sering dianjurkan. Tambahan pula, kos untuk pemeriksaan awal sudah banyak disubsidi untuk memudahkan dan menggalakkan orangramai untuk menyahut seruan kempen tersebut.
Namun ada beranggapan, jasmani seseorang itu dilihat sebagai 'sihat' jika tidak sakit dan bila sakit barulah perlu berjumpa doktor. Sangkaan sebegini lebih berisiko kerana ada penyakit-penyakit yang tidak menunjukkan tanda-tanda awal kecuali bila sudah serius. Dan perlu diingat, pengesanan awal hanya boleh dilakukan di hospital supaya mudah mendapatkan rawatan awal.
Mungkin kempen-kempen pemeriksaan awal kesihatan termasuk memperkenalkan pelaburan insurans dan premium kesihatan boleh digerakkan melalui sekolah-sekolah dengan lebih agresif agar matlamat untuk memastikan setiap individu ( termasuk ibubapa murid atau pelajar itu sendiri) faham akan peri pentingnya kempen-kempen seperti ini dijalankan. Ianya tidak lain bagi meringankan risiko menghidap penyakit-penyakit yang kronik serta boleh mengurangkan dan menjimatkan kos rawatan/pembedahan jika dikesan diperingkat awal.
Apakah penyebab utama yang menghalang golongan seperti ini daripada mendapatkan rawatan di hospital-hospital setempat?
Adakah dek kos rawatan dan perubatan yang tinggi atau sebahagian kita masih dibelenggu sindrom 'takut' ke hospital kerana suntikan doktor sebagaimana fahaman orang tua dulu-dulu.
Mungkin juga ada merasakan layanan hospital tidak memuaskan namun tinjauan terbaru menunjukkan 75 peratus daripada pesakit menyatakan bahawa mereka menerima layanan yang baik di hospital yang telah disusun semula tahun lalu.
Mungkin ada lebih selesa untuk mendapatkan rawatan alternatif atau tradisional dengan harapan penyakit-penyakit seperti barah, tumor,kencing manis,angin ahmar,serangan sakit jantung,darah tinggi dan sebagainya boleh diubati.
Ironinya, sehingga kini cuma rawatan saintifik yang boleh dikatakan berjaya mengesan,merawat dan mengubati penyakit kronik dan berisiko tinggi.
Tidak kurang juga, masih ada segelintir pesakit setakat 'tawakkal' melulu tanpa sebarang usaha untuk mendapatkan rawatan biarpun tahu penyakit yang dihidapi boleh membawa maut jika tidak mendapat rawatan dengan segera. Lebih berisiko seseorang individu itu jika anggota keluarga yang lain sudahpun dikesan dengan penyakit-penyakit seperti ini.
Bayangkan jika setiap individu itu dikesan penyakitnya diperingkat awal, pastinya kos rawatan atau mungkin pembedahan yang dilakukan tidak akan setinggi kos yang perlu ditanggung pada peringkat kritikal. Lebih malang, jika pesakit tidak mampu membiayai kosnya lalu bergantung pula pada simpati orangramai untuk mendapatkan derma bagi merawat penyakit yang sudahpun di tahap kritikal.
Namun di Singapura, setiap pesakit yang sudah mencapai tahap kronik sekalipun, tidak akan diketepikan untuk mendapat rawatan sebagaimana jaminan pemerintah. Ini termasuk ujian kemampuan yang akan diperkenalkan di hospital setempat bagi memastikan setiap pesakit mampu untuk mendapat rawatan yang sesempurna mungkin. Dan jika gagal melunaskan bil-bil hospital pula, pastinya terdapat agensi-agensi yang bersedia membantu untuk mencari huraian agar pesakit tidak akan dibebani hutang bil perubatan sepanjang hayat. - ( BH, mukasurat 4, 16hb Sep 2008).
Namun, sikap kepedulian ke atas kesihatan diri sendiri juga merupakan satu tanggung-jawab bagi setiap individu.
Sayangnya, tidak ramai yang mengambil berat mahupun bertindak untuk melakukan pemeriksaan awal di hospital mahupun klinik setempat biarpun kempen-kempen kesedaran awam sering dianjurkan. Tambahan pula, kos untuk pemeriksaan awal sudah banyak disubsidi untuk memudahkan dan menggalakkan orangramai untuk menyahut seruan kempen tersebut.
Namun ada beranggapan, jasmani seseorang itu dilihat sebagai 'sihat' jika tidak sakit dan bila sakit barulah perlu berjumpa doktor. Sangkaan sebegini lebih berisiko kerana ada penyakit-penyakit yang tidak menunjukkan tanda-tanda awal kecuali bila sudah serius. Dan perlu diingat, pengesanan awal hanya boleh dilakukan di hospital supaya mudah mendapatkan rawatan awal.
Mungkin kempen-kempen pemeriksaan awal kesihatan termasuk memperkenalkan pelaburan insurans dan premium kesihatan boleh digerakkan melalui sekolah-sekolah dengan lebih agresif agar matlamat untuk memastikan setiap individu ( termasuk ibubapa murid atau pelajar itu sendiri) faham akan peri pentingnya kempen-kempen seperti ini dijalankan. Ianya tidak lain bagi meringankan risiko menghidap penyakit-penyakit yang kronik serta boleh mengurangkan dan menjimatkan kos rawatan/pembedahan jika dikesan diperingkat awal.
Amalan 'bigami' perlu dipandang serius.
Dewasa ini, bagi sang suami untuk bernikah lagi tanpa pengetahuan dan persetujuan pihak isteri, boleh dikatakan 'upacara'nya cukup mudah.
Jika dulu, sang suami perlu ke negara jiran untuk mencari 'kadi', kini bak peribahasa 'pucuk dicita, ulam mendatang'. Cakap mudahnya, kadi dari luar boleh datang ke sini untuk menjalankan akah-nikah walaupun sijil yang bakal dikeluarkan tidak diiktiraf institusi agama setempat.
Walaupun kes-kes sebegini agak terpencil dan terkawal, namun tidak mustahil ianya boleh merebak bagai api membaham rumput kering.
Mujurlah, isu poligami mendapat perhatian institusi agama dan pihak pemerintah sehingga garis-pandu yang disediakan seringkali membantutkan niat para sang suami untuk bernikah lagi melalui saluran yang dibenarkan.
Memang isu perhubungan dan perkahwinan sering diberi perhatian yang serius kerana ianya menjurus ke arah pembangunan sesebuah institusi keluarga yang berlandaskan nilai-nilai moral yang positif.
Berbeza di Barat, perkahwinan boleh juga merangkumi kaum sejenis seperti kisah bintang Amerika, Ellen DeGeneres dengan teman sejenisnya serta Encik Thomas Beatie (asal wanita) yang akhirnya melahirkan anak sulungnya -( BM 27 Julai 2008, Mk 5 - Suami lahirkan anak ).
Setakat ini, kita belum dengar kisah-kisah wanita setempat secara terbuka berani mengikuti jejak langkah seperti Ellen DeGeneres atau Encik Thomas Beatie.
Namun ianya tidak bermakna amalan bigami pula tidak berlaku. Baru-baru ini, kita dah dengar kisah seorang wanita yang berkahwin lain sedangkan beliau belum lagi diceraikan secara sah oleh suaminya. Mungkin ada lagi kisah-kisah sebegini tapi setakat ini ianya masih belum terbongkar.
Jadi persoalannya, jika sang suami secara senyap-senyap bernikah lagi melalui 'jalan belakang', tidak mustahil sang isteri juga boleh melakukan sedemikian.
Dengan ertikata yang lain, sang suami yang ingin bernikah lagi besar kemungkinan akan dapat pilihan hati ( wanita ) yang sebenarnya
masih terikat secara sah dengan suami masing-masing tanpa pengetahuan suami mahupun bakal suami.
Oleh yang demikian, sebelum fenomena ini berleluasa dan tidak terkawal, elok kiranya amalan 'bernikah secara rahsia' tanpa pengetahuan mana-mana pihak ( khususnya bagi suami yang ingin berpoligami ) perlu dipertimbangkan kerana kita tidak tahu duduk perkara dan asal-usul sebenar pasangan masing-masing melalui cara sebegini.
Dan lebih memburukkan lagi bilamana kisah-kisah sebegini terbongkar dan akhirnya merugikan semua pihak yang terlibat kerana saluran sebegini seringkali gagal mendapat simpati mahupun pertolongan mana-mana pihak sekalipun.
Jika disingkap rencana ( BM 27 Julai 2008 - Musnahnya mahligai Bahagia), difahamkan sikap 'curang' dikenalpasti sebagai punca utama perceraian.
Dan jika peratusan isteri yang menuntut cerai pada tahun 2007 meningkat sebanyak 66.2 peratus, apakah dihari muka, kes-kes bigami turut bakal mennyumbang dan merangkumi peratusan penceraian. Perkara sebegini tidak mustahil jika dihari muka, lebih ramai kaum Hawa lebih berpengetahuan mengenai hak-haknya sebagai seorang wanita, isteri sebagaimana dijelaskan oleh Muhd Hafiz Hassan - Hak wanita bukan pada 'terror'nya - BH, 18hb Ogos 2008.
Namun apa yang diharapkan, semoga masyarakat kita dijauhi dengan gejala-gejala sebegini yang seringkali tidak akan membawa sebarang manfaat pada mana-mana pihak malah dilarang oleh agama.
Diharapkan juga kes-kes sebegini tidak berleluasa dan jika berlaku sekalipun, tanggung-jawab masyarakat, badan agama dan institusi pemerintah perlu berganding bahu untuk menanganinya atau menghukum dengan penuh berhikmah dan tegas supaya ianya menjadi satu peringatan pada semua.
Jika dulu, sang suami perlu ke negara jiran untuk mencari 'kadi', kini bak peribahasa 'pucuk dicita, ulam mendatang'. Cakap mudahnya, kadi dari luar boleh datang ke sini untuk menjalankan akah-nikah walaupun sijil yang bakal dikeluarkan tidak diiktiraf institusi agama setempat.
Walaupun kes-kes sebegini agak terpencil dan terkawal, namun tidak mustahil ianya boleh merebak bagai api membaham rumput kering.
Mujurlah, isu poligami mendapat perhatian institusi agama dan pihak pemerintah sehingga garis-pandu yang disediakan seringkali membantutkan niat para sang suami untuk bernikah lagi melalui saluran yang dibenarkan.
Memang isu perhubungan dan perkahwinan sering diberi perhatian yang serius kerana ianya menjurus ke arah pembangunan sesebuah institusi keluarga yang berlandaskan nilai-nilai moral yang positif.
Berbeza di Barat, perkahwinan boleh juga merangkumi kaum sejenis seperti kisah bintang Amerika, Ellen DeGeneres dengan teman sejenisnya serta Encik Thomas Beatie (asal wanita) yang akhirnya melahirkan anak sulungnya -( BM 27 Julai 2008, Mk 5 - Suami lahirkan anak ).
Setakat ini, kita belum dengar kisah-kisah wanita setempat secara terbuka berani mengikuti jejak langkah seperti Ellen DeGeneres atau Encik Thomas Beatie.
Namun ianya tidak bermakna amalan bigami pula tidak berlaku. Baru-baru ini, kita dah dengar kisah seorang wanita yang berkahwin lain sedangkan beliau belum lagi diceraikan secara sah oleh suaminya. Mungkin ada lagi kisah-kisah sebegini tapi setakat ini ianya masih belum terbongkar.
Jadi persoalannya, jika sang suami secara senyap-senyap bernikah lagi melalui 'jalan belakang', tidak mustahil sang isteri juga boleh melakukan sedemikian.
Dengan ertikata yang lain, sang suami yang ingin bernikah lagi besar kemungkinan akan dapat pilihan hati ( wanita ) yang sebenarnya
masih terikat secara sah dengan suami masing-masing tanpa pengetahuan suami mahupun bakal suami.
Oleh yang demikian, sebelum fenomena ini berleluasa dan tidak terkawal, elok kiranya amalan 'bernikah secara rahsia' tanpa pengetahuan mana-mana pihak ( khususnya bagi suami yang ingin berpoligami ) perlu dipertimbangkan kerana kita tidak tahu duduk perkara dan asal-usul sebenar pasangan masing-masing melalui cara sebegini.
Dan lebih memburukkan lagi bilamana kisah-kisah sebegini terbongkar dan akhirnya merugikan semua pihak yang terlibat kerana saluran sebegini seringkali gagal mendapat simpati mahupun pertolongan mana-mana pihak sekalipun.
Jika disingkap rencana ( BM 27 Julai 2008 - Musnahnya mahligai Bahagia), difahamkan sikap 'curang' dikenalpasti sebagai punca utama perceraian.
Dan jika peratusan isteri yang menuntut cerai pada tahun 2007 meningkat sebanyak 66.2 peratus, apakah dihari muka, kes-kes bigami turut bakal mennyumbang dan merangkumi peratusan penceraian. Perkara sebegini tidak mustahil jika dihari muka, lebih ramai kaum Hawa lebih berpengetahuan mengenai hak-haknya sebagai seorang wanita, isteri sebagaimana dijelaskan oleh Muhd Hafiz Hassan - Hak wanita bukan pada 'terror'nya - BH, 18hb Ogos 2008.
Namun apa yang diharapkan, semoga masyarakat kita dijauhi dengan gejala-gejala sebegini yang seringkali tidak akan membawa sebarang manfaat pada mana-mana pihak malah dilarang oleh agama.
Diharapkan juga kes-kes sebegini tidak berleluasa dan jika berlaku sekalipun, tanggung-jawab masyarakat, badan agama dan institusi pemerintah perlu berganding bahu untuk menanganinya atau menghukum dengan penuh berhikmah dan tegas supaya ianya menjadi satu peringatan pada semua.
Perlu ada semangat 'Jauhari' dikalangan kita.
Usia penganugerahan yang berprestij seperti Anugerah Jauhari sudah memasuki tahun yang ke -10 pada Khamis 30hb July 2008 bertempat di hotel Shangri-la.
Cakap mudahnya, sudah 10 piala diserah ke atas tokoh-tokoh yang cemerlang dalam bidang-bidang seperti pendidikan,peniagaan, seni dan budaya, sukan, kerjaya profesional atau kerja sosial. Antara penerima awal ialah Dr. Mansoor dan terkini, Dato' Zain yang telah membuat banyak sumbangan sehingga
meninggalkan kesan mendalam ke atas masyarakat Melayu/Islam selain mempunyai keperibadian yang menyerlah.
Dan seperti mana-mana majlis penganugerahan, ucapan tahniah, tepukan gemuruh, sanjungan disampaikan oleh hadirin ke atas diri tokoh pemenang. Sebaliknya, bagi si penerima, penganugerahan ini sering dianggap sebagai membuka satu lembaran baru dalam diri dan bidang yang diceburi sekaligus mendorong untuk meningkatkan displin, komitmen dan prestasi pada hari muka.
Namun dalam kemeriahan majlis yang lalu, saya tersentuh memikirkan akan 'nyawa' Anugerah Jauhari ini dalam tahun-tahun mendatang.
Dengan ertikata yang lain, mampukah kita dengan mudah mengenalpasti calon-calon yang menepati ciri-ciri seorang tokoh yang layak menerima Anugerah Jauhari dihari muka atau kita bakal dibelenggu dek kekurangan calon-calon yang berkaliber?
Atau mungkin ada calon-calonnya tapi dikhuatiri individu seperti ini tidak mahu menerima Anugerah kerana enggan dianggap/dilihat sebagai satu ikon dan tanggung-jawab yang mewakili masyarakat Melayu.
Namun kerisauan ini dapat diredakan jika masyarakat Melayu sendiri memastikan agar kesinambungan penanugerahan seperti ini akan wujud selamanya.
Caranya?
Setiap individu perlu menanam tekad agar suatu hari nanti dirinya akan dicalonkan berlandaskan sikap kerja-keras, jujur ,komited,berdisplin dan berwawasan. Dan rasanya, tidak salah dan tidak usah malu mempunyai pendirian,matlamat dan kemahuan sebegini.
Sebagai contoh, apakah kita setakat berangan-angan diluar padang bola sudah cukup untuk memberi peluang dan ruang bagi kita menjadi pemain handalan di persada bolasepak nasional mahupun dunia suatu hari nanti? Tidakkah cita-cita dan impian itu perlu diselaputi dengan ilmu bermain bolasepak, latihan dan usaha ke arah meningkatkan prestasi kita dipadang bola?
Begitu juga halnya dengan sebarang penanugerahan yang berprestif yang diperkenalkan disini. Inti atau 'roh' anugerah itu pastinya terkandung nilai-nilai yang positif lagi membanggakan.
Sayangnya, sikap dan sifat positif seperti ini jarang termaktub, berputik atau berkembang dalam jiwa kebanyakkan orang kita dewasa ini. Kita lebih rela dan selesa melihat individu lain merebut peluang keemasan ini dan berjaya dengan pencapaian yang membanggakan. Kita setakat pengamat yang bersikap pasif yang merasakan tahun demi tahun akan ada individu-individu yang akan lahir untuk mencapai kecemerlangan.
Mungkin buat permulaan, ayuh kita semai dan bertekad untuk memupuk nilai-nilai yang positif ini ke atas jiwa anak-anak kita yang sedang membesar agar usaha ini akan membuahkan hasil di hari muka kelak.
Dan tidak mustahil dikatakan jika satu hari nanti 'orang Melayu' juga bakal dicalon untuk meraih Anugerah Nobel Sedunia tapi sayang, berapa ramailah dikalangan kita yang sudah terfikir dan berusaha untuk menjurus ke arah itu?
Sebaliknya, jika kita tidak meraih sebarang Anugerah berprestij sekalipun, sekurang-kurangnya kita telahpun berusaha dan berjaya menyemai nilai-nilai positif lagi murni dan membanggakan di dalam diri kita sebagaimana inti yang terkandung dalam penganugerahan berprestij itu sendiri.
Cakap mudahnya, sudah 10 piala diserah ke atas tokoh-tokoh yang cemerlang dalam bidang-bidang seperti pendidikan,peniagaan, seni dan budaya, sukan, kerjaya profesional atau kerja sosial. Antara penerima awal ialah Dr. Mansoor dan terkini, Dato' Zain yang telah membuat banyak sumbangan sehingga
meninggalkan kesan mendalam ke atas masyarakat Melayu/Islam selain mempunyai keperibadian yang menyerlah.
Dan seperti mana-mana majlis penganugerahan, ucapan tahniah, tepukan gemuruh, sanjungan disampaikan oleh hadirin ke atas diri tokoh pemenang. Sebaliknya, bagi si penerima, penganugerahan ini sering dianggap sebagai membuka satu lembaran baru dalam diri dan bidang yang diceburi sekaligus mendorong untuk meningkatkan displin, komitmen dan prestasi pada hari muka.
Namun dalam kemeriahan majlis yang lalu, saya tersentuh memikirkan akan 'nyawa' Anugerah Jauhari ini dalam tahun-tahun mendatang.
Dengan ertikata yang lain, mampukah kita dengan mudah mengenalpasti calon-calon yang menepati ciri-ciri seorang tokoh yang layak menerima Anugerah Jauhari dihari muka atau kita bakal dibelenggu dek kekurangan calon-calon yang berkaliber?
Atau mungkin ada calon-calonnya tapi dikhuatiri individu seperti ini tidak mahu menerima Anugerah kerana enggan dianggap/dilihat sebagai satu ikon dan tanggung-jawab yang mewakili masyarakat Melayu.
Namun kerisauan ini dapat diredakan jika masyarakat Melayu sendiri memastikan agar kesinambungan penanugerahan seperti ini akan wujud selamanya.
Caranya?
Setiap individu perlu menanam tekad agar suatu hari nanti dirinya akan dicalonkan berlandaskan sikap kerja-keras, jujur ,komited,berdisplin dan berwawasan. Dan rasanya, tidak salah dan tidak usah malu mempunyai pendirian,matlamat dan kemahuan sebegini.
Sebagai contoh, apakah kita setakat berangan-angan diluar padang bola sudah cukup untuk memberi peluang dan ruang bagi kita menjadi pemain handalan di persada bolasepak nasional mahupun dunia suatu hari nanti? Tidakkah cita-cita dan impian itu perlu diselaputi dengan ilmu bermain bolasepak, latihan dan usaha ke arah meningkatkan prestasi kita dipadang bola?
Begitu juga halnya dengan sebarang penanugerahan yang berprestif yang diperkenalkan disini. Inti atau 'roh' anugerah itu pastinya terkandung nilai-nilai yang positif lagi membanggakan.
Sayangnya, sikap dan sifat positif seperti ini jarang termaktub, berputik atau berkembang dalam jiwa kebanyakkan orang kita dewasa ini. Kita lebih rela dan selesa melihat individu lain merebut peluang keemasan ini dan berjaya dengan pencapaian yang membanggakan. Kita setakat pengamat yang bersikap pasif yang merasakan tahun demi tahun akan ada individu-individu yang akan lahir untuk mencapai kecemerlangan.
Mungkin buat permulaan, ayuh kita semai dan bertekad untuk memupuk nilai-nilai yang positif ini ke atas jiwa anak-anak kita yang sedang membesar agar usaha ini akan membuahkan hasil di hari muka kelak.
Dan tidak mustahil dikatakan jika satu hari nanti 'orang Melayu' juga bakal dicalon untuk meraih Anugerah Nobel Sedunia tapi sayang, berapa ramailah dikalangan kita yang sudah terfikir dan berusaha untuk menjurus ke arah itu?
Sebaliknya, jika kita tidak meraih sebarang Anugerah berprestij sekalipun, sekurang-kurangnya kita telahpun berusaha dan berjaya menyemai nilai-nilai positif lagi murni dan membanggakan di dalam diri kita sebagaimana inti yang terkandung dalam penganugerahan berprestij itu sendiri.
Friday, September 5, 2008
Melahirkan 'mentor' dikalangan kita.
Baru-baru ini terpapar kisah kejayaan dan kecemerlangan anak-anak Melayu kita khususnya dalam bidang pelajaran dengan berlatarbelakangkan kehidupan yang berbeza-beza. Daripada anak seorang ibu tunggal, pengawal keselamatan, pemandu teksi, guru pesara sehingga kepada anak seorang profesor, namun masing-masing mampu membuktikan kerja-keras, komitmen, dedikasi serta displin yang konsisten, merupakan resipi untuk berjaya walaupun adakalanya kemiskinan dan keperitan hidup terus membelenggu sepanjang masa.
Ditambah dengan pengorbanan dan sokongan keluarga, akhirnya bukan saja anak-anak Melayu kita meraih ijazah Kepujian kelas pertama seperti dalam bidang Psikologi dan sosiologi, malah ada yang meraih Anugerah Innergy sebagai mengiktiraf usaha kakitangan sekolah dalam memberi manfaat kepada pendidikan pelajar. Ini termasuk pingat emas yang diraih oleh 9 guru muda Melayu/Islam yang merupakan antara pelajar terbaik kursus Ijazah Sarjana Muda dan Diploma Pendidikan. Selain itu terdapat individu-individu yang menerima biasiswa Anugerah A* Star, biasiswa SembCorp dan biasiswa Yayasan Penyelidikan Kebangsaan ( NRF).
Kisah-kisah kejayaan anak Melayu ini mengingatkan kita bagaimana pada zaman 30-an dulu, sudah ada individu seperti Almarhum Profesor Dr. Ahmad Ibrahim - penerima Biasiswa Queen atau Dr. Sharom Amat yang merupakan antara anak Melayu awal di Singapura yang meraih kepujian kelas pertama.
Dan jika disingkap buku terbitan AMP ( Malays/Muslims In Singapore - Selected Readings in History 1819-1965), terkisah sudah sejarah, peranan, cabaran, perkembangan serta pergolakkan masyarakat Melayu/Islam dalam jangka-masa 150 tahun
Dengan ertikata yang lain, golongan cerdik-pandai ketika itu telah membantu dalam usaha membentuk sosio-budaya dan ekonomi orang Melayu kita.
Kini dengan bertambahnya cerdik-pandai dikalangan masyarakat kita, giliran golongan inilah diharapkan dapat memainkan peranan dan tanggung-jawab ke atas masyarakat kita.
Persoalannya, bagaimanakah sumbangan idea daripada cerdik-pandai kita yang boleh dimanfaat dan diraih oleh masyarakat Melayu setempat dalam konteks kehidupan hari ini yang berdepan dengan permasalahan serta cabaran hari muka? Atau sekurang-kurangnya, golongan ini dianggap sebagai 'mentor' pada masyarakat kita kerana kebolehan mereka dalam menganalisis serta mencari huraian dengan bersandarkan pada kebijaksaan yang ada.
Pertama, mungkin kekuatan daya fikir dan kemahiran menganalisis sesuatu perkara itu dalam bidang pelajaran mereka ,boleh dijadikan sandaran dalam memberi idea-idea baru lagi segar dalam usaha membantu badan serta institusi Melayu setempat mengorak langkah mengatasi setiap masalah atau melakar dan merancang perjalanan masyarakat kita dihari muka.
Kedua, mungkin institusi serta badan bantu diri setempat dapat mengenalpasti peluang, ruang atau tugasan yang lebih mencabar untuk diserahkan sepenuhnya pada individu yang berkebolehan dan memantau prestasinya agar kita kelak mendapat keputusan atau huraian yang memberangsangkan.
Ketiga, golongan cerdik-pandai ini juga perlu bersedia menyahut seruan badan-badan setempat dek kepakaran yang ada dalam diri mereka. Usahlah jual mahal bila kepakaran mereka diperlukan. Memang benar, tugasan membantu meningkatkan taraf dan imej masyarakat tidak selalunya meraih gaji lumayan.
Namun bakti yang dicurahkan demi untuk membela nasib bangsa akan dikenang selamanya.
Keempat, membukukan kisah hidup dan kejayaan golongan ini agar menjadi bahan rujukan, panduan,sandaran dan inspirasi bagi generasi hari muka.
Ayuh bersegeralah ke arah usaha sedemikian sebelum golongan cerdik-pandai ini samada berhijrah atau kita mengalami kerugian angkara kita gagal
untuk memanfaatkan sepenuhnya kehadiran, keupayaan,kebolehan dan kebijaksaan yang ada dalam diri golongan ini.
Ditambah dengan pengorbanan dan sokongan keluarga, akhirnya bukan saja anak-anak Melayu kita meraih ijazah Kepujian kelas pertama seperti dalam bidang Psikologi dan sosiologi, malah ada yang meraih Anugerah Innergy sebagai mengiktiraf usaha kakitangan sekolah dalam memberi manfaat kepada pendidikan pelajar. Ini termasuk pingat emas yang diraih oleh 9 guru muda Melayu/Islam yang merupakan antara pelajar terbaik kursus Ijazah Sarjana Muda dan Diploma Pendidikan. Selain itu terdapat individu-individu yang menerima biasiswa Anugerah A* Star, biasiswa SembCorp dan biasiswa Yayasan Penyelidikan Kebangsaan ( NRF).
Kisah-kisah kejayaan anak Melayu ini mengingatkan kita bagaimana pada zaman 30-an dulu, sudah ada individu seperti Almarhum Profesor Dr. Ahmad Ibrahim - penerima Biasiswa Queen atau Dr. Sharom Amat yang merupakan antara anak Melayu awal di Singapura yang meraih kepujian kelas pertama.
Dan jika disingkap buku terbitan AMP ( Malays/Muslims In Singapore - Selected Readings in History 1819-1965), terkisah sudah sejarah, peranan, cabaran, perkembangan serta pergolakkan masyarakat Melayu/Islam dalam jangka-masa 150 tahun
Dengan ertikata yang lain, golongan cerdik-pandai ketika itu telah membantu dalam usaha membentuk sosio-budaya dan ekonomi orang Melayu kita.
Kini dengan bertambahnya cerdik-pandai dikalangan masyarakat kita, giliran golongan inilah diharapkan dapat memainkan peranan dan tanggung-jawab ke atas masyarakat kita.
Persoalannya, bagaimanakah sumbangan idea daripada cerdik-pandai kita yang boleh dimanfaat dan diraih oleh masyarakat Melayu setempat dalam konteks kehidupan hari ini yang berdepan dengan permasalahan serta cabaran hari muka? Atau sekurang-kurangnya, golongan ini dianggap sebagai 'mentor' pada masyarakat kita kerana kebolehan mereka dalam menganalisis serta mencari huraian dengan bersandarkan pada kebijaksaan yang ada.
Pertama, mungkin kekuatan daya fikir dan kemahiran menganalisis sesuatu perkara itu dalam bidang pelajaran mereka ,boleh dijadikan sandaran dalam memberi idea-idea baru lagi segar dalam usaha membantu badan serta institusi Melayu setempat mengorak langkah mengatasi setiap masalah atau melakar dan merancang perjalanan masyarakat kita dihari muka.
Kedua, mungkin institusi serta badan bantu diri setempat dapat mengenalpasti peluang, ruang atau tugasan yang lebih mencabar untuk diserahkan sepenuhnya pada individu yang berkebolehan dan memantau prestasinya agar kita kelak mendapat keputusan atau huraian yang memberangsangkan.
Ketiga, golongan cerdik-pandai ini juga perlu bersedia menyahut seruan badan-badan setempat dek kepakaran yang ada dalam diri mereka. Usahlah jual mahal bila kepakaran mereka diperlukan. Memang benar, tugasan membantu meningkatkan taraf dan imej masyarakat tidak selalunya meraih gaji lumayan.
Namun bakti yang dicurahkan demi untuk membela nasib bangsa akan dikenang selamanya.
Keempat, membukukan kisah hidup dan kejayaan golongan ini agar menjadi bahan rujukan, panduan,sandaran dan inspirasi bagi generasi hari muka.
Ayuh bersegeralah ke arah usaha sedemikian sebelum golongan cerdik-pandai ini samada berhijrah atau kita mengalami kerugian angkara kita gagal
untuk memanfaatkan sepenuhnya kehadiran, keupayaan,kebolehan dan kebijaksaan yang ada dalam diri golongan ini.
Subscribe to:
Posts (Atom)